Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

KL

http://www.youtube.com/watch?v=KSC8sIlVK-s

Denna filmen visar en del vad jag menade i unghästtråden. Vad det tjänar för syfte funktionellt kan jag ej se.

Vad det gäller att forma unghästen är det för mig, för oss här i vårt team, jätteviktigt att hästen från början får lära känna sin balans. Den ska kombineras med den balansen vi vill ha på den som ridhäst. Det innebär att uteridningen fram fram fram är minst lika viktig som bakbensformningen i manegen.

Dock, är det en självklarhet att hästen från början bit för bit formas i den riktningen som den ska jobbas i, som sagt bit för bit med betoning på vad den klarar.

Sänka nacken funktionellt gör den endast om baken sitter där den ska och det får gärna dröja, det har ingen betydelse.

Att lära hästen sänka nacken som ett trick ger nada.

På ursprungsfrågan skulle Jag vilja säga, lär känna balansen hos din häst. Bakom den balansen som ev. redan är satt på hästen av ryttare.

Vad är det för en typ? Sitter den gärna på runpan när den leker i hagen?

Står den ofta stilla och vilar med huvudet lågt?

Springer den gärna länge länge med uthållig kondition eller är det en snabb men kortvarig energi hos din häst.

Detta är några få frågeställningar som jag tycker är relevant att fråga sig.

Efter det brukar jag se hur stor koll hästen har på sina bakben. Utan koll och koppling till baken är det i mitt tycke inte lönt att börja jobba med samlingen.

Tömarbete, löslongering, uteridning, löshoppning är några viktiga faktorer.

Ryttarens förmåga att rida samling A och O. Då ryttaren ska kunna vinkla sitt bäcken i samling och leda hästen i rörelserna så tränas här ryttaren utan häst i funktionell träning, ett ex. Squat.

Balans och bärighet ska inte bara önskas av hästen.

Ja det är några byggstenar hos oss.

:)

Hur i hela friden stärker du en ridhäst utan att rida den i korrekt form?

Att rida en häst ur form och på framdelen bryter ner den - oavsett ålder.

Prioritet nummer ett är att omfördela vikten från fram tillbakdel och är hästen inte utvecklad nog att bära vikt bak är den knappast utvecklad nog att bära samma vikt på framdelen.

Är hästen outvecklad bör man istället anpassa ridtiden till hästens förmåga - små korta pass med fokus på att hästen skall bära sig korrekt.
Nu handlade det om samling.

Prion är inte alls att omfödela vikten. Prio ett är att inte störa den så den får mer än de ca 60% på framdelen ev mer när ryttaren kommer upp.

Vill man desssutom att den ska gå som en myrslok ja då har vi nog 70% på fram.

Även om bakdelen ser stark ut på en häst är den inte per automatik hållbar för att belasta den så..

Det tar tid att bygga upp en individ.

Kolla bara på hur han longerar den. I longering är kroppspspråket viktigt för hästen gör som vi gör, inte som vi säger. Han gör sig kutryddig och går som en halt gammal gubbe och lämnar ytter bak uppe i luften och glor ne ri marken.
Hans kroppsspråk säger tappa framåtbjudningen, luta dig inåt, bli framtung och gör dig halt, och hästen lyder.
Syns på alla momenten sen när den rids oxå.Lutar inåt, får inte med sig yttersidan eftersom den fladdrar i himlen. Dessutsom så ger hans ben under ridning beskedet om att bägge hästens sidor är en innersida, dvs hästen får inget stöd nånstans.
Men den här killen kan bli en riktigt bra ryttare, han är lodrät till skillnad från de flesta AR ryttare och hans ben ligger intill hästen vilket oxå är ovanligt. Han har utvecklatas massor sen jag såg honom sist och han verkar ha bra känsla för hästen

Nu läser jag säkert in konstiga saker för jag har svårt att hänga med i ditt inlägg, men jag tänker som så att man måste ju inte heller ta bort bjudningen "bara" för att man inte rider i det jag tänker som dressyrtempo, utgår ifrån ganska friskt tempo så att säga. Sen är det såklart lätt hänt att man tar bort bjudningen ändå om man behöver jobba på sits/kroppskontroll/tajming/få mer rutin och känsla i allmänhet osv. Det finns ju olika defenitioner på att "rida framåt". Och jag håller med om att hästen ska tänka framåt innan man börjar samla, ha lärt sig kliva på framåt med sina bakben. Även om det inte nödvändigtvis har med vilket tempo man rider i att göra. :)

Självklart pratar jag om vad du skrivit i denna tråden, jag har varken tid eller lust att leta upp vad du ev. har skrivit i någon gammal tråd.
Det här är ditt inlägg #6 som jag reagerade på.

Rutin och känsla kommer man för övrigt inte heller att kunna skaffa sig om hästen inte arbetar korrekt, med bjudning, lösgjord och jämn.

Samtidigt är en häst en häst;)
om den tillåts springa eller öka mellan varven kommer den att vänta- för den vet att den kommer att få göra så- dragläge uppstår. Man drar upp fjädern på leksaken ett par varv.

så ja... inget konstigare än....övergångar:rofl:

Hmmm. Det hela måste tas tillvara på av ryttarens bål o timing. konsten att få fartenergin att istället växa på höjden.

Åh vilket härligt pass jag hade idag, med en atletisk oerhört ambitiös häst. som jag synkade med nästan hela tiden- red den på bakdelen( nja men den känslan. min rumpa var på dens bakben) i vad än vi gjorde- fantastisk känsla:love::banana::love:
Med den som jag nu har haft i NITTON år:banana:

Haleluja moments är underbara! Och som du vet - när man beskriver hur hästen går så beskriver man sig själv. Atletisk, ambitiös..... snygg också? :D

Ett hm jag hade (när det gäller dragläge) var när jag höll på att långtygla. Jag hade inte fått till det - men så bytte jag till kortare tygel. Insåg omedelbart att jag haft (minst) 50% av uppmärksamheten på mina händer - och hur går det då med bjudning och energi? Nar jag inte hade ngt att fumla med utan bara kunde hålla så - wow! Att prommenera i normal takt med hästen travandes brevid med spänst och energi - fantastisk känsla - jepp!

Får jag bara fråga - är ni inte AR intresserade eller är det just Christofer Dahlgrens sätt i denna film ni inte gillar?

För mig låter det som ni inte är några AR ryttare?

Jag är nog blandat, min huvudtränare kommer från Spanska Ridskolan i Wien, min andretränare är upplärd av min huvudtränare och däremellan jobbar jag själv med funktionell träning och Ridning i en mix med Tyska Utbildningsskalan.

Jag grundar mina åsikter på funktionalitet. Det han gör i filmen är tricks. Inte funktionalitet.

Jag är RYTTARE, ingen titel. Jag har prövat de flesta inriktningar och jag använder mig ibland av vissa delar från AR.
Jag gillar bra ridning och bra hästutbildning.
Jag tycker att den där christoffer har potensial att bli en fantastisk ryttare och hästmäniska, han har en underbar känsla för hästen ser det ut som.:love:

Men utbildningssättet han använder sig av handlar inte om vad du frågade efter, hur man lär in samling. Denna film visar hur man INTE lär en häst samling. Det går mer under trickträning.

Skulle tro att Fio är huvudet på spiken med att det är både och. "Att "fel" dålig sits hämmar bjudning medans just bjudningen inte måste hämmas av "dålig sits" i allmänhet beroende på vilket vis den inverkar fel. Som med alla hjälper isåfall. Fel använda kan de sabba rejält i bjudningen medans det inte är självklart att den sabbas för att ryttaren inte inverkar rätt alla gånger, beroende på hur och i vilka situationer. Sitter man och säger "stanna" med sitsen samtidigt som man säger "gå" med skänklarna är ju det lika illa som att göra detsamma med handen, eller tanken för den delen, säger man däremot bara framåt eller bara stanna ser jag det inte som ett lika illa fel för bjudningens skull men man får ju inte mycket till resultat de gånger man vill det motsatta! :D

*kl*
Håller med om att huvudplaceringen inte är något man bör fokusera på att mekaniskt ändra. Men jag vill alltså förtydliga att "alla" inom AR inte tycker så. Visserligen vill alla jag stött på ha sökningen framåt/nedåt så snart som möjligt men då kan det ju antingen handla om att jobba hästen dit och i ett läge den är i balans, eller att mekaniskt be hästen sänka sitt huvud oavsett resten av kroppen vilket känns som två helt olika saker.
Inom voltjobbet finns det också väldigt olika metoder där vissa anser att man har nytta av liten böjning i olika syften medans andra anser att sure, voltjobb är bra, så länge volten är stor nog att det är rimligt att hästen ska kunna böja och balansera sig. Och så finns det säkert mellanting som säkert hade jobbat på större volter "för att man borde" men pga orutin/än så länge bristande skicklighet inte klarar av att få till böjning och balans och då inbillar sig att den blir bättre på de mindre volterna.
Jag tror *egentligen* att alla tränare inser att unghästar bör jobba på större volter, men att vissa har tankar om att man ska komma åt det ena eller det andra lättare på en liten volt men bara i korta inlärningssekvenser för den unga hästen. Fast det kan säkert finnas andra varianter också.

Senast ändrad:

Jag gillar stora volter men picaderon jag tränar hästar i är inte stor......... Så jag rider nästan bara digitalvolter:-) Och så släpper jag igenom böjjning i varje sväng. Men jäklar vad smidiga hästar blir när man bara har en liten ridyta.

Jag är RYTTARE, ingen titel. Jag har prövat de flesta inriktningar och jag använder mig ibland av vissa delar från AR.
Jag gillar bra ridning och bra hästutbildning.
Jag tycker att den där christoffer har potensial att bli en fantastisk ryttare och hästmäniska, han har en underbar känsla för hästen ser det ut som.:love:

Men utbildningssättet han använder sig av handlar inte om vad du frågade efter, hur man lär in samling. Denna film visar hur man INTE lär en häst samling. Det går mer under trickträning.

Nu är det kanske inte heller så att det som han gör på filmen ÄR någon träning av samling/bärighet men det står att detta är 3 veckor in i inridningen av den aktuella hästen. Vad han egentligen gör och vad syftet är vet iaf inte jag. Men för mig det såg ut som han försökte lära hästen "framåt-nedåt" som det pratas om. JAG trodde att det kanske var DET han gjorde. men det kanske är TRICKTRÄNING istället? De håller ju på med sånt också (elelr ja, iaf hans sambo Rebecca).

Det jag förstått är att man använder sig mycket av t ex öppna o sluta i den akademiska utbildningen i början för att lösgöra/lära hästen att trampa under sig. Rätta mig om jag har fel, jag kan mycket möjligt fumla o inte veta vad jag säger nu. :o
Jag trodde inte att det gick till så som på filmen... men var mer ute efter just konkreta övningar, steg för steg, som man kan använda för att gymnastisera hästen till att bli starkare och lära sig att trampa under sig och bära upp ryttaren bättre.

Kolla bara på hur han longerar den. I longering är kroppspspråket viktigt för hästen gör som vi gör, inte som vi säger. Han gör sig kutryddig och går som en halt gammal gubbe och lämnar ytter bak uppe i luften och glor ne ri marken.
Hans kroppsspråk säger tappa framåtbjudningen, luta dig inåt, bli framtung och gör dig halt, och hästen lyder.
Syns på alla momenten sen när den rids oxå.Lutar inåt, får inte med sig yttersidan eftersom den fladdrar i himlen. Dessutsom så ger hans ben under ridning beskedet om att bägge hästens sidor är en innersida, dvs hästen får inget stöd nånstans.
Men den här killen kan bli en riktigt bra ryttare, han är lodrät till skillnad från de flesta AR ryttare och hans ben ligger intill hästen vilket oxå är ovanligt. Han har utvecklatas massor sen jag såg honom sist och han verkar ha bra känsla för hästen

ja håller med, longeringen är hemsk:( Och inte är det något alls att rekommondera för unghästar:crazy:

Ja han kan säkert blir en bra ryttare, man önskar att han tänker till lite om vad han håller på med bara!:)

ja håller med, longeringen är hemsk:( Och inte är det något alls att rekommondera för unghästar:crazy:

Ja han kan säkert blir en bra ryttare, man önskar att han tänker till lite om vad han håller på med bara!:)

Är detta något som alla AR-tränare gör eller är det något ni inte sett en AR-tränare göra förut?

Ni vet väl om att han är (eller iaf sägs vara) en av Europas främsta AR-ryttare? Detta står på deras hemsida: "Christofer är en av Europas främsta ryttare inom Akademisk ridkonst. Idag har han avlagt Riddarprovet samt Piaffprovet inom denna konstart." Borde inte det vara tecken på att han redan ÄR en mycket skicklig ryttare? Allting är ju relativt, han är ju inte Bent Branderup än... men ni kanske inte tycker att Bent heller är det?

Bent är en Konstnär, som också kan en massa tricks. Funktionell Ridning är något helt annat.

Att det ser flashigt ut betyder inte att det är uppbyggande för Hästkroppen.

Jag har ej sett vare sig IRL, Bilder, böcker eller Videos med funktionella rörelser, men, såklart är han en Eldsjäl, konstnär och man av Cirkus. *Tycker Jag*

Detta är inte heller pajkastning. Det är en åsikt.

Jag kan inte säga bu eller bä om hur man ska göra för att det ska bli rätt.

Som ett inlägg i debatten kan jag säga att när jag red för en vanlig dressyrtränare med min ponny blev han fruktansvärt seg, han gick inte arbeta för fem öre.
En lektion hos Christoffer och ponny hade en helt annan inställning till dressyr. Nu är det inga större bekymmer att få honom att göra skolor i skritt och trav (lite bekymmer med sluta åt höger sista tiden, kiropraktorn ska kolla på det). Han protesterar inte mot att gå på volter, vilket han gjorde med eftertryck hos dressyrtränaren.
Jag tolkar det som att för just oss passade den stilen bättre, det är mycket mer kravlöst (även om jag inte har tävlingsambitioner, hästen äter medicin och får ändå inte tävla).

Vidare tänker jag att det finns ju olika grader av samling. Lite smått med något enstaka steg lite samlad borde man kunna börja rätt tidigt? Beroende på hur hästen svarar. Tänker att det är så lite samling att hjärnan jobbar mer än kroppen.
Jag bara funderar hejvilt..

Jag har inte sett så mycket AR med unghäst så jag vet inte om det är vanligt att göra så efter tre veckors ridning. Liknande har jag sett men då var hästarna åtminstone äldre, (även om jag inte ser det som positivt då heller)
Det leder liksom inte till något positivt att försöka lära in att hästen söker sig framåt neråt. Det kommer ju med rätt ridning. Det spelar ingen roll var hals och huvud är, det viktiga är vad som kommer bakifrån, hals och huvud formas av det!

Bent är en Konstnär, som också kan en massa tricks. Funktionell Ridning är något helt annat.

Att det ser flashigt ut betyder inte att det är uppbyggande för Hästkroppen.

Jag har ej sett vare sig IRL, Bilder, böcker eller Videos med funktionella rörelser, men, såklart är han en Eldsjäl, konstnär och man av Cirkus. *Tycker Jag*

Detta är inte heller pajkastning. Det är en åsikt.

Nej det är inte bara för att "det ser flashigt ut" som jag tycker AR är intressant utan också för att det sägs vara en gymnastik för hästen och i mitt tycke, så vitt jag vet/har förstått det, ett bättre sätt för hästen. Och för ryttaren!
Jag är mycket intresserad av KONST också (överlag - är en mycket konstnärlig person) och absolut inte av tävling så inte så svårt val om valet står mellan AR och tävlingsdressyr. ;) Det sistnämnda verkar dessutom vara mest för EN ras... :cool:

Vad ÄR funktionella rörelser då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar