Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?
Nej det är inte bara för att "det ser flashigt ut" som jag tycker AR är intressant utan också för att det sägs vara en gymnastik för hästen och i mitt tycke, så vitt jag vet/har förstått det, ett bättre sätt för hästen. Och för ryttaren!
Jag är mycket intresserad av KONST också (överlag - är en mycket konstnärlig person) och absolut inte av tävling så inte så svårt val om valet står mellan AR och tävlingsdressyr.
Det sistnämnda verkar dessutom vara mest för EN ras...
Vad ÄR funktionella rörelser då?
Funktionella rörelser är tex. En kedja av händelser som man kan minimera för att maximera vad man vill få ut av situationen.
Men då måste man känna till och ha erfarenhet, tex. Vara en rutinerad ryttare (Vi har flera här inne på Buke som jag tror vet vad jag menar i det) som har en susning om själva händelseförloppet i rörelser för att kunna ta bort vissa delar för att störa hästen ännu mindre,, eller vara en "nörd" i Biomekanik.
Tex. Vänster volt, du vill lägga hästen på inner bak, du har hästen på inner fram - del-diagonalen, ytter fram del-diagonalen samt ytter bak del-diagonalen, (Deldiagonaler) Här kan du släppa inner fram del-diagonalen och ytter bak del-diagonalen, byta till inner bak del-diagonalen i kombi med ytter fram-del-diagonalen (
Ta bort två del-diagonaler) och få ut ett ännu bättre resultat, hästen blir ännu rundare, ännu mjukare på volten. Alltså, maximera genom att minimera, det brukar vara funktionalitetens ledord. (Bara ett exempel och inte en förklaring om vad man gör på volt, här har vi olika uppfattning)
Här måste innerhandens arbete ersättas med innerskänkelns inverkan och tajming till inner bak och ytter hand för att det ska fungera.
Detta är bara ett enda exempel, vad som ingår under funktionellt. Att kunna ta bort "Brus" bygga om för att man vet Hur man ska bygga om, att kunna göra det funktionellt.
Man kan, aldrig, få formning av hals och nacke som ett första steg i formningen av hästen att bli funktionellt då det går emot rörelsekedjan! Samt Tyska utbildningsskalan, är också funktionell. kan man den och jobbar utifrån den har man mkt vunnet.
Man formar hästen bakifrån på båda eller en del-diagonal upp mot händerna och på vägen, lyfta manken och vara noga med sin egen position då man själv sitter mitt i alla 4 del-diagonaler. Funktionellt.
Man kan, om man vill, forma hästen från munnen, nacken, halsen, med långvarit arbete på halskotpelarens olika positioner för att därigenom koppla ihop de olika sidorna bit för bit och så småningom lyfta formen steg för steg utefter hur stark hästen blir. I mina ögon fullkomligt förkastligt. INTE funktionellt.
Det kan se flashigt ut, showigt, spektakulärt, men, AR är sällan eller aldrig, i alla fall av vad jag sett, Funktionellt!
I kombination med medveten träning av hästens uppbyggnad har jag sett och ser varje dag "Barock" inspirerad Ridning som fungerar, då den vettiga och viktiga utbildningsskalan får lov att vara ledare.
Fio brukar lägga ut bra filmer på funktionella exempel, tyvärr funkar inte Youtube för mig, så jag kan ej fixa det. Tysk censur. Grr.
Tävlingsdressyr för en ras verkar vara ett konstigt uttalande, menar du då Varmblodet som sådant? I Varmblodet finns många raser i rasen, Trakhenarna tex. Med massor av Högt blod, Vissa nästan rena araber.
En annan aspekt är att kunna bibehålla den naturliga rörelsen och omigen kunna ha glädje och nytta av den Tyska utbildningsskalan så måste hästen, i alla åldrar och utb.stp. RÖRA sig! Rasa av sig, Rusa av sig, galoppera, fräsa loss, och inte hållas i skritt lektion efter lektion efter lektion efter...år efter år...
Funktionalitet bibehålles endast om Hästen får vara Allround, varje vecka i sin träning!