Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Som ett inlägg i debatten kan jag säga att när jag red för en vanlig dressyrtränare med min ponny blev han fruktansvärt seg, han gick inte arbeta för fem öre.
En lektion hos Christoffer och ponny hade en helt annan inställning till dressyr. Nu är det inga större bekymmer att få honom att göra skolor i skritt och trav (lite bekymmer med sluta åt höger sista tiden, kiropraktorn ska kolla på det). Han protesterar inte mot att gå på volter, vilket han gjorde med eftertryck hos dressyrtränaren.
Jag tolkar det som att för just oss passade den stilen bättre, det är mycket mer kravlöst (även om jag inte har tävlingsambitioner, hästen äter medicin och får ändå inte tävla).

Vad roligt att höra!! :laugh: Ser framemot att ta lektioner för honom. Och för Rebecca vad gäller NH och eventuellt trickträning. :idea:

Det är standardträning i unghästutbildning för AR. så vi har sett många göra så och även själv prövat.
Din fråga var hur man lär in samling och bärighet mha AR och tyvärr så leder inte AR till något av det, därav de negativa reaktionerna.
Skolor använder man både inom Ar och andra dressyr"avarter" till att färbättra samlingen men en AR skola och en "vanlig" skola är två vitt skilda ting.
Vad AR ger är en lättflyttad häst med hög huvudhållning, ej att förväxla med samling.
Samling kommer ifrån att mitteln av hästen börjar bära, typ, enkelt förklarat.

Framåt nedåt med nosen lär han den absolut.
Men om man ska ha framåt nedåt med bärighet så får man det gratis när ryggen höjs och det gör den inte på detta vis.

Bent är även en FANTASTISK inovatör, en av få som kan leva på sitt kall. Jag beundrar honom grymt som företagsman. Hade inte haft något emot att vara honom :D

Måste säga att den bild som presenteras av AR här inte alls stämmer överrens med upplevelsen jag fick av CD.
Det är inte det minsta aktuellt att hästen ska upp med huvudet. Nåja, lite ska det upp han har tendens till peanutrolling. Men huvudet är ungefär i höjd med manken.
Kanske rider jag på undantag i och med att jag egentligen är westernryttare, och hästen western/brukshäst (egentligen körhäst).

Tråkigt att det inte kommer fram hur otroligt individuellt träningen läggs upp. Jag har ingen större erfarenhet av AR, har bara ridit för en och sett en (och den senaste var jag inte så förtjust i, h*n var för "bossig" för min smak).
Självklart kan man få individuell träning oavsett disciplin, jag utgår bara från mina egna erfarenheter nu. Jag har upplevt att CD som person är den som accepterat oss och vår brist på ambition bäst, och jag har kommit att se honom som en representant för hela AR-världen. Det finns rötägg överallt, även här, men man kan välja vilka delar man vill vara med på.

Kanske rider jag på undantag i och med att jag egentligen är westernryttare, och hästen western/brukshäst (egentligen körhäst).

Många gånger har westernryttare lätt att ta till sig AR eftersom mycket av grundfilosofin och tänket är densamma (bruksridning - och att dressyr är det man gör för att träna hästen för "vad den nu ska kunna", alltså själva resan).
Jag som även är Portugal-influerad känner samma gemenskap i tänket där.

Fast det jag har sett av honom på film är otroligt dålig kvalite på det han försöker utföra, jag vet inte vem som skulle ha nytta av det faktiskt :confused:

För att låna C_L´s ord , det finns inget funktionellt över det hela.

Är han en av AR främsta personer inom Europa så säger det en hel del om ridstilen.. Fast eftersom det är hans egna ord på hans hemsida skulle jag nog ta det med en nypa salt... Jag menar VEM har bestämt att han är bland dom främsta i Europa och HUR har detta bestämts ??

Senast ändrad:

Bent är även en FANTASTISK inovatör, en av få som kan leva på sitt kall. Jag beundrar honom grymt som företagsman. Hade inte haft något emot att vara honom :D

Hade gärna haft en "Facebook - Gilla - Knapp" Även på Buke :laugh:

Nej det är inte bara för att "det ser flashigt ut" som jag tycker AR är intressant utan också för att det sägs vara en gymnastik för hästen och i mitt tycke, så vitt jag vet/har förstått det, ett bättre sätt för hästen. Och för ryttaren!
Jag är mycket intresserad av KONST också (överlag - är en mycket konstnärlig person) och absolut inte av tävling så inte så svårt val om valet står mellan AR och tävlingsdressyr. ;) Det sistnämnda verkar dessutom vara mest för EN ras... :cool:

Vad ÄR funktionella rörelser då?

Funktionella rörelser är tex. En kedja av händelser som man kan minimera för att maximera vad man vill få ut av situationen.

Men då måste man känna till och ha erfarenhet, tex. Vara en rutinerad ryttare (Vi har flera här inne på Buke som jag tror vet vad jag menar i det) som har en susning om själva händelseförloppet i rörelser för att kunna ta bort vissa delar för att störa hästen ännu mindre,, eller vara en "nörd" i Biomekanik.

Tex. Vänster volt, du vill lägga hästen på inner bak, du har hästen på inner fram - del-diagonalen, ytter fram del-diagonalen samt ytter bak del-diagonalen, (Deldiagonaler) Här kan du släppa inner fram del-diagonalen och ytter bak del-diagonalen, byta till inner bak del-diagonalen i kombi med ytter fram-del-diagonalen (Ta bort två del-diagonaler) och få ut ett ännu bättre resultat, hästen blir ännu rundare, ännu mjukare på volten. Alltså, maximera genom att minimera, det brukar vara funktionalitetens ledord. (Bara ett exempel och inte en förklaring om vad man gör på volt, här har vi olika uppfattning)

Här måste innerhandens arbete ersättas med innerskänkelns inverkan och tajming till inner bak och ytter hand för att det ska fungera.

Detta är bara ett enda exempel, vad som ingår under funktionellt. Att kunna ta bort "Brus" bygga om för att man vet Hur man ska bygga om, att kunna göra det funktionellt.

Man kan, aldrig, få formning av hals och nacke som ett första steg i formningen av hästen att bli funktionellt då det går emot rörelsekedjan! Samt Tyska utbildningsskalan, är också funktionell. kan man den och jobbar utifrån den har man mkt vunnet.

Man formar hästen bakifrån på båda eller en del-diagonal upp mot händerna och på vägen, lyfta manken och vara noga med sin egen position då man själv sitter mitt i alla 4 del-diagonaler. Funktionellt.

Man kan, om man vill, forma hästen från munnen, nacken, halsen, med långvarit arbete på halskotpelarens olika positioner för att därigenom koppla ihop de olika sidorna bit för bit och så småningom lyfta formen steg för steg utefter hur stark hästen blir. I mina ögon fullkomligt förkastligt. INTE funktionellt.

Det kan se flashigt ut, showigt, spektakulärt, men, AR är sällan eller aldrig, i alla fall av vad jag sett, Funktionellt!

I kombination med medveten träning av hästens uppbyggnad har jag sett och ser varje dag "Barock" inspirerad Ridning som fungerar, då den vettiga och viktiga utbildningsskalan får lov att vara ledare.

Fio brukar lägga ut bra filmer på funktionella exempel, tyvärr funkar inte Youtube för mig, så jag kan ej fixa det. Tysk censur. Grr.

Tävlingsdressyr för en ras verkar vara ett konstigt uttalande, menar du då Varmblodet som sådant? I Varmblodet finns många raser i rasen, Trakhenarna tex. Med massor av Högt blod, Vissa nästan rena araber.

En annan aspekt är att kunna bibehålla den naturliga rörelsen och omigen kunna ha glädje och nytta av den Tyska utbildningsskalan så måste hästen, i alla åldrar och utb.stp. RÖRA sig! Rasa av sig, Rusa av sig, galoppera, fräsa loss, och inte hållas i skritt lektion efter lektion efter lektion efter...år efter år...

Funktionalitet bibehålles endast om Hästen får vara Allround, varje vecka i sin träning!

Nej det är inte bara för att "det ser flashigt ut" som jag tycker AR är intressant utan också för att det sägs vara en gymnastik för hästen och i mitt tycke, så vitt jag vet/har förstått det, ett bättre sätt för hästen. Och för ryttaren!

Men om Djurjouren då skriver att det där på filmen är standardträning så faller argumenten jag fetstilat. Bättre och bekvämare för ryttaren är det säkert men det är ju inte ryttaren som man ska ta hänsyn till här, eller hur?

Det ÄR inte funktionellt för en unghäst, det är som flera skrivit skadlgt om man skulle arbeta den så genom hela utbildningen. Man får en häst som lärt sej arbeta felaktigt med kroppen. I det fallet handlar det inte om tycke och smak och konstnärliighet, det handlar om att få en hållbar häst! Titta igen och läs vad andra skrivit om det som händer på filmen. Vill du ta den risken med din häst?

Vad ÄR funktionella rörelser då?

Det är rörelser som stärker hästen och hästens balans på ett ergonomiskt riktigt sätt. Om du tar tex den sk framåt-neråtsökningen han håller på med, så vilken nytta gör den för att stärka hästen tror du själv? Om han lär in det som ett trick att enbart sänka där så är det menignslöst för inget har ju hänt någonannanstans i kroppen, eller hur? Den där sökningen ska istället komma bakifrån, när hästen kommer i balans, och använder sina bakben bättre och kan klara att arbeta avspänd under ryttare, och avspänd kan den vara när den är i balans.

Alltså är det balansen som är steg 1, rent logiskt, eller hur? Att vingla runt på bogarna som på filmen fyller ingen som helst funktion. Är du med?

Balansen stärker man genom att låta hästen röra sig framåt under ryttare, inte på volt i början och inte liten volt för då gör man det tio gånger svårare för hästen. >Det är också att göra det svårt för hästen att sänka nosen så mycket, det orkar unghästen inte och samtidigt vara i balans. Är det rätt mot hästen? Nej, tycker jag, det är att INTE ta hänsyn till hästen och hästens fysik.
Det är vad jag hinner skriva om det just nu!

och: ett tillägg:
C-L:

En annan aspekt är att kunna bibehålla den naturliga rörelsen och omigen kunna ha glädje och nytta av den Tyska utbildningsskalan så måste hästen, i alla åldrar och utb.stp. RÖRA sig! Rasa av sig, Rusa av sig, galoppera, fräsa loss, och inte hållas i skritt lektion efter lektion efter lektion efter...år efter år...

Kan bara hålla med!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska givetvis ta hjälp med det, när vi kommer till det, men är så nyfiken på hur man börjar lära en unghäst samling/att bära ryttaren på korrekt vis?
Inom akademiska ridkonsten... men förklara gärna också hur det går till inom tävlingsdressyren, är ju intressant att veta skillnaden. :)

Förstår att man börjar från marken inom akademiska? Men hur gör man?

Nu har du fått massor av olika svar på din fråga som jag tycker är både viktig och grundläggande!

Själv Kan jag varken representera AR eller tävlingsdressyr och som jag skrev tidigare är jag i gråzonen (Använde ej det uttrycket då) mellan olika ridstilar då jag endast jobbar med uppbyggnaden av hästar oavsett disciplin.

Min tränare är hårt drillad i Spanska Ridskolans utbildningssystem, men har, i det lagt till och kombinerar för honom nödvändiga grundstenar för att på ett bredare vis och för sitt eget intresse, kunna hjälpa och utveckla fler ryttare. Tyska Utbildningsskalan kan här aldrig bli tjatig. Samt olika system för ryttarens funktionalitet, tex. Echard Myners.

Samlingsproblemet för de flesta hästar som kommer utifrån och som ska skolas om till funktionella ridhästar med "Barock" - Touch (Jag har ett drömjobb :D ) är att de flesta hästar är handridna.

En handriden häst innebär att du sällan eller aldrig kan släppa tyglarna utan att hästen ramlar på bogarna.

Vårt jobb här är att bygga om hästen så att den, oavsett rörelse, alltid kan bära sig själv. Om du släpper tyglarna ska den orka, kunna och AUTOMATISKT, Bära sig själv. Detta är såklart en träningssak som kan ta tid och som helt utefter hästens grundbyggnad tar olika lång tid.

Den ska alltså ej förlora formen, takt eller tempo.

De värsta vi får in är Dressyrhästar 11-15 år. På andra plats är Akademiskt Ridkonst - skolade hästar i Bents anda.

Tyvärr så.

Ingen pajkastning nu heller. Endast ett konstaterande.

Dressyrhästarna oftast för att de aldrig kommer utanför sin box eller aldrig ens blivit ridna utanför manegen. Så det är det första de råkar ut för här. Ut i hage och ut i skogen. Sjas. RÖR på kroppen.

AR-Hästar för att de är psykiskt slut efter att vara översensibla eller avstängda då halskotpelaren överaktiverats. (För många och långvariga träningspass med fokus på hals nacke o mun samt för skarpa bett)

Vi ska veta här att all aktivering fram, är mental. Aktivering av bak är fysisk, "Motorn"

Barnen kallar. Måste rusa.

Ni vet väl om att han är (eller iaf sägs vara) en av Europas främsta AR-ryttare? Detta står på deras hemsida: "Christofer är en av Europas främsta ryttare inom Akademisk ridkonst. Idag har han avlagt Riddarprovet samt Piaffprovet inom denna konstart." Borde inte det vara tecken på att han redan ÄR en mycket skicklig ryttare? Allting är ju relativt, han är ju inte Bent Branderup än... men ni kanske inte tycker att Bent heller är det?

Om man ska kunna svara på din fråga här måste vi alla vara rörande överrens om vad en duktig ryttare är :)

Som Djurjouren skriver, ja han har talang och kan med all säkerhet bli, mkt duktig, men vi gamla rävar vill nog se mer än så.

Och med tanke på kvaliteten på de AR - ryttare som utbildas säger det ju inte så mkt. Där jag ändå måste säga att jag ser flertalet av dem vara mkt, mkt mkt mer funktionella än sin föregångare.

Men åter till frågan, den rör endast AR, Och eftersom kraven är så pass låga inom den genren så ja, vad ska man säga, det blir liksom mest piff o puff och inte så mkt bärighet.

Är man VAN vid att se stabilitet, funktionalitet, Balans, Bärighet, då blir man bortskämd och Immun mot bensprattel.

:)

Det betyder inte att jag inte tycker att AR fyller en funktion, för det gör det!! Absolut! För ryttarna som vill känna tillhörighet och för alla de hästar utan någon särskild kvalitet som bara annars skulle harvat runt med "Jag vetintevad" på ryggen.

Bent har ju en tysk uppfostran. Hur mkt vet jag inte.

Klart att han hittade genvägar då han skaffade hästar utan direkta förutsättningar. Han har gjort avkall på de viktiga kriterierna o istället gjort ngt som ser vackert ut för ett otränat öga. Piaff o film i slow motion.
Ardenners kan säkert piaffera, men i övrigt?

Nu verkar han dock ha skaffat hästar med bättre förutsättningar PRE o får då med lite mer av kriterierna.

De som söker sig vidare från AR till PK direkt motsatta ridning- huvudet högt o inte så mkt annat. Det blir ingen rakriktning av det heller o då ingen samling annat än av de otaliga ryggningarna.

AR-Hästar för att de är psykiskt slut efter att vara översensibla eller avstängda då halskotpelaren överaktiverats. (För många och långvariga träningspass med fokus på hals nacke o mun samt för skarpa bett)

Det du skrev inom parentes är bara det ett stort fel. Inom AR förespråkar man inte sådan träning. Det är alltså ryttaren/tränaren som gjort fel. Ungefär lika illa som den tävlingsdressyrryttare som sitter och rider hästen på bogarna.
En normal tränad AR-riden häst får inte de problem du beskriver. Jag är säker på att alla jag känner som håller på med AR tränar korta pass på ridbanan, i övrigt rider man ut eller gör något annat.

De hästar som jag har sett har gått med illa böjd hals hela tiden. Både på ridbanan och ute i skogen i princip hela passen.
Det rimmar ju med att böjningen är så viktig för AR- halsen då.
Det var inte ngn klåpare som lärde ut det, utan även en som försökte tävla på högsta nivå o givetvis blev "bortdömd".
Skriver försökte, för att man måste kvala i S. o då får man åka till annat land om man anser sig stå högre än regelverket.

Jag vet att du inte rider så o kanske för att du har kommit till rakriktning:confused:
Borba kan väl inte förespråka sdn böjning eller brist på energi- för att den ska ta korta steg o då på ngt vis kunna samla sig??

Det du skrev inom parentes är bara det ett stort fel. Inom AR förespråkar man inte sådan träning. Det är alltså ryttaren/tränaren som gjort fel. Ungefär lika illa som den tävlingsdressyrryttare som sitter och rider hästen på bogarna.
En normal tränad AR-riden häst får inte de problem du beskriver. Jag är säker på att alla jag känner som håller på med AR tränar korta pass på ridbanan, i övrigt rider man ut eller gör något annat.

Antingen menar du att jag ljuger, inte har någon erfarenhet av det och bara diktar upp det, eller påpekar starkt att jag är inkompetent.

?

Har du någon siffra på hur många hästar per år jag ser?

Eller så läser jag ej vad du skriver.

Jag spekulerar inte, detta är nog så viktigt att framhålla.

Jag gissar inte för att jag tycker det är kul att bråka.

Jag vet vad jag ser och jag vet vad jag tjänar mina pengar på.

Korrigering av Handridna Dressyrhästar och Sönderböjda AR hästar är vardagsmat.

Inte ens de handridna dressyrhästarna är så avstängda ibland som AR hästarna.

Men jag är inte dummare än att jag inser att jag svär i kyrkan.

Det handlar inte om att skapa olika läger, det handlar om att var och en gärna få göra precis vad dom vill med sin häst.

Det handlar om att ridningen blir vad man gör den till.

Det handlar om att det finns fakta, sen finns det hittepåridning som vi ser på många olika håll.

Inget är fel, inget är rätt, sålänge HÄSTEN MÅR BRA.

Men, när man börjar hävda att Cirkuskonster är uppbyggande för hästen då finns det en gräns för vad jag önskar folk som tex. Trådskaparen här ska "gå på"

Alla svarar vi utifrån vår egen erfarenhet.

Och, bör respekteras för det, ja, såklart.

Det kommer alltid att finnas motsättningar men

Som tur är

Så finns ett system som är fullkomligt oantastligt

Som vi alla kan luta oss mot

Som fungerar i ur och skur

Som är grunden till ett funktionellt uppbyggande.

Och det är Tyska Utbildnings-skalan.

Som enligt mig är förlegad då den inte innehåller Ryttarens ansvar, Men, som i sin hästdel är Intakt!

Det räcker att titta på 1 endaste bild av Bent och häst för att inse, om man har lite öga för det, att denna skala ej följs.

Sen räcker det mer än väl om man år efter år ser allt som följer i hans spår, för att inte kunna låta bli att gå in här och protestera.

Jag skulle gladeligen aldrig sätta min fot igen på AR om det FANNS, ett forum där vi kunde diskutera FAKTA.

Utan att bli dömd för att jag är orättvis eller retas.

!

!

Det är helt uppenbart att du vet vad du ser! Frågan är bara vet du/ ser du vad andra ser? Svaret på den frågan kan bara bli nej!

Du, precis som alla andra har absolut rätt till dina åsikter oavsett vad de bygger på, men snälla sluta säg att de bygger på fakta och att andras inte gör det! Sluta hävda att den tyska utbildningsskalan är fakta - för det är den ej, utan gläd dig istället över att du funnit gralen :)

Jag håller med dig i mångt och mycket men den tydliga översittar-attityden som ibland lyser igenom är inte så himla kul.

Ser fram emot att fortsätta läsa trådarna, när den här "jag har rätt - du har fel" tävlingen lagt sig!

Trevlig helg

Det är dags! Att upprätta en status för hästen, där man följer de funktionella riktlinjer som faktiskt finns!

Det är dags, att se kunskapen som redan finns, i hur man egentligen formar en häst, oavsett disciplin.

Det är dags, att inse att det inte finns skillnader i grundarbetet för att forma en funktionell häst.

Takt och lösgjordhet ingår i den grundläggande fasen.
Stöd och Schvung - utveckling av påskjutet
Rakriktning och samling - utveckling av bärigheten

Takt - Lösgjordhet - Kontakt med bettet - Schwung - Rakritkning – Samling

Det är dags, att enas om från vilken ände vi ska börja med Grundarbetet.

Det är dags, att förstå att det blir ett annorlunda slutresultat beroende på vilken ände man börjar ifrån.

Det är dags att förstå att det kan bara bli fysiskt och mentalt funktionellt om man börjar från Hästens bakre del.

Det är dags att förstå att det ej är funktionellt att börja med hästens framdel.

Det är dags att förstå att det inte är det främre formandet som formar den bakre formen.

Det är dags att förstå att det är det bakre formandet som formar den främre formen.

Det är dags att förstå att för att den utmärkta utbildningsskalan som finns är byggd för att skapa en funktionell häst.

Det är dags att förstå att det inte finns några som helst undantag vare sig det gäller ras eller disciplin.

Det är dags att förstå att funktionalitet, dvs. det som bygger en häst och gör den funktionell är en logisk serie av sammansatta delar som redan beprövats och gett resultat länge nog för att ej behöva ifrågasättas.

Det är dags att förstå att en funktionell RIDHäst balanserar och Bär sig själv.

Det är dags att förstå att det inte är särskilda utövare av ridning som skapar vad som fungerar för Hästen, det är Hästen i sig som visat vägen till funktionalitet. Det är alltså ej påhittat av någon Människa! Det är däremot Upptäckt, utformat och vidareutvecklat av Människor med god syn och en fantastisk förmåga att se till att bevara och skapa en utbildningsskala som fungerar.

Det är dags att förstå att det inte finns vare sig genvägar eller andra sätt som skulle skapa en mer funktionell Ridhäst än de verktyg som faktiskt redan finns!

Det är dags att inse att vi ödmjukt kan luta oss tillbaka på de fakta som framkommit av resultat och att vi inte på något vis behöver värja oss mot detta, istället känna oss trygga i att det inte behöver förändras.

/Carola

Det är helt uppenbart att du vet vad du ser! Frågan är bara vet du/ ser du vad andra ser? Svaret på den frågan kan bara bli nej!

Du, precis som alla andra har absolut rätt till dina åsikter oavsett vad de bygger på, men snälla sluta säg att de bygger på fakta och att andras inte gör det! Sluta hävda att den tyska utbildningsskalan är fakta - för det är den ej, utan gläd dig istället över att du funnit gralen :)

Jag håller med dig i mångt och mycket men den tydliga översittar-attityden som ibland lyser igenom är inte så himla kul.

Ser fram emot att fortsätta läsa trådarna, när den här "jag har rätt - du har fel" tävlingen lagt sig!

Trevlig helg

Men till både dej och Immer!

Vad SER ni på filmer av AR-ekipage? Kan ni vara jättesnälla att förklara det?

Det finns mängder av filmer, och av mästaren själv som man borde kunna granska precis som vi gör med kända dressyrryttare i trådar på Dressyrforumet. Men det är ju förbjudet här? Man får inte skriva vad man ser för då låses tråden:crazy:

Ta denna film, som ändå är en reklamfilm för inriktningen.

http://www.youtube.com/watch?v=90CEwvZQVYw&playnext=1&list=PL2CA0B9DD2AAB8A8D&index=75

Tycker du/ni att hästarna i de sekvenser man ser rör sig symmetriskt? Hänger deras fram och bakdelar ihop eller rör de sig som separata delar av hästen.
Tror du/ni att det är bra för en hästkropp att inte röra sig som en enhet som sitter ihop? Var anser du/ni i så fall att man lämpligast knäcker av hästen på ett hälsosamt sätt? Ser det ut att finnas kraft och sammanhang i rörelserna?

På vilket sätt är det stärkande att ena bogen petar ut och halsen är överböjd inåt?
Jag har sett AR-ekipage irl också som "böjer" hästen på det sättet, halsen böjd, ytterbogen ut och hästen stapplar fram på bogarna. Bent gör så också.

Och om vi håller oss till unghästar, vad ger det för positivt resultat att få hästen att på kommando sänka nacken, och ramla ner på bogarna, på en liten volt?

Hur anser du/ni att man stärker en unghästs balans?

Vad anser du/ni kommer först i utbildningen av en unghäst? Prio ett? Och två osv?

Förklara gärna vad du/ni anser "rätt" i detta och hur det leder vidare.

För min del finns det rätt och fel eftersom en hästs kropp fungerar likadant oavsett en ryttares idéer, så förklara gärna varför ovanstående, som man så otroligt ofta ser på Bents filmer är "rätt". (Jag väljer Bent som offentlig person, företrädare och skapare av inriktningen och för att undvika att man säger att det är bara just den ryttaren som inte begripit konceptet)

Min åsikt kan inte sägas bättre än C_L säger här:bow::bow::bow:

Det är dags att förstå att det inte är särskilda utövare av ridning som skapar vad som fungerar för Hästen, det är Hästen i sig som visat vägen till funktionalitet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar