Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men det kan man ju lätt ta reda på eller hur :)

Skulle vara intressant att höra vad du/ni ser på denna träningsfilmen?

http://www.youtube.com/watch?v=C6uKeWJGjf0&feature=related

Kontra denna träningsfilmen?

http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I

Det jag ser är:

I första filmen är det tvådelade hästar som har problem med kadensen, med påföljd att rörelserna blir väldigt ojämna. Övningarna är iof ganska spektakulära ;)
En ryttare som sitter lite hopsjunken, ofta framåtlutad, lättar ur sadeln och gungar med axlarna.

I andra filmen är det en sammansatt häst, som rör sig som efter en metronom.
Ryttaren är bålstabil, stilla och rider verkligen med bäcken och mage.

Min första reaktion på filmerna:

1: Ont! Det ser ut att göra ont i hästen i många mer situationer än vad jag väntat mig (brukar inte kolla så mycket klipp, varken av AR/VD eller något annat direkt). I form av spänning att försöka hålla emot och att försöka utföra utan någon genomgående styrka/stabilitet i kroppen/ridningen.
2: Jag ser en trygg/stabil häst i bemärkelsen att den vet vad som ombeds och den kan utföra det eftersom den är väl tränad för sin uppgift.

Om du använder dig av den tyska utbildningsskalan på ett korrekt sätt så går det ganska fort , vare sig du vill eller inte eftersom den faktiskt då är funktionell för hästen.. utbildningsskalan är upplagd på ett sådant sätt att det ena ger det andra per automatik om man som ryttare inte pajar allt för mkt.

Men om du skall plocka här och där och inte ha en logisk ordning i utbildningssystemet så ja då går det extremt långsamt att komma framåt OM man överhuvudtaget kommer framåt.

Nu är det ju så att jag redan har ett system/filosofi att följa...som inte är ett hopplock av flera olika...utan är ett och samma...och som passar min ridstil mycket bättre...eftersom det leder fram till en arbetshäst som är snabb, smidig, stark, uthållig och oerhört motiverad....

...så jag har inget behov av att välja en metod utifrån hur fort det går framåt...

Vadan denna brådska då? Har det med prestige att göra måntro? Eller är det tävlingsmänniskan som talar?

I så fall kanske utbildningsskalan är till för tävlingsmänniskor främst...och inte nödvändigtvis det bästa för hästar...?

Nu är det ju så att jag redan har ett system/filosofi att följa...som inte är ett hopplock av flera olika...utan är ett och samma...och som passar min ridstil mycket bättre...eftersom det leder fram till en arbetshäst som är snabb, smidig, stark, uthållig och oerhört motiverad....

...så jag har inget behov av att välja en metod utifrån hur fort det går framåt...

Vadan denna brådska då? Har det med prestige att göra måntro? Eller är det tävlingsmänniskan som talar?

I så fall kanske utbildningsskalan är till för tävlingsmänniskor främst...och inte nödvändigtvis det bästa för hästar...?

Nyfiken på ditt sätt, berätta gärna!

I övrigt läser jag att du inte har en susning om vad Utbildningsskalan innebär, alls. :)

Jag har inte bråttom alls, vi i vårt Team ger hästen all tid den behöver och får ändå, bästa funktionella resultat med ovan nämnda skala.

Sen kan du ju jämföra de två utmärkta filmer som fio la in, sen finns det inte så mkt mer att diskutera, då det uppenbart ÄR så att du inget vill lära.

:)

Den första filmen ser jag en häst som fungerar enligt hävstångsprincipen. Den ligger tungt på ett av frambenen och måste i varje steg liksom kasta/häva sig uppåt med ett knyck som gör att den ser halt ut. Om den inte vore inlärd på stången så är det normalt för den att i varje "häv" släng aupp huvudet oxå men den har lärt sig att inte göra så utan istället cementerat fast huvudet i en pose. Kolla när han går UR runthattande, då rör den sig som den ska.

Häst 2, ser inte fräsh ut, ont i ett bakben , kanske därför den är så sressad, men samma cementerade huvudhållning.

Häst 3 tyckte jag såg mjuk och smidig ut i den inledande traven, rids på innerbogen förvisso men den rörde sig faktiskt genom kroppen ändå. Tills han började med galopparbetet och då var den som första hästen.

Man försöker liksom göra saker som hästen inte är redo för..

Film nummer två var :love:. Mukt, smidigt, oryckigt och alldelles fantastisk ryttare. Så djupt han sitter i sadeln, så STILLA:love::love:

Brådska? Vad skall man göra åt naturens lagar menar du? Förstöra "bara för att" ??

Du rider ju western och som du säger så rider du efter ett system (dina egna ord) eftersom det leder fram till en arbetshäst som är snabb, smidig, stark, uthållig och oerhört motiverad....

Vilket är ungefär samma sak som utbildningsskalan, om du skulle plocka in andra saker i ditt system som inte har där att göra dvs ihopplock, eller ta bort en massa saker som måste finnas så skulle det försena eller tom förstöra ditt arbete fram till en naturlig utveckling.

Saken med utbildningsskalan är att det tar lång tid i början med grundarbetet och många kommer inte längre än steg 3 om det skall vara korrekt, men istället för att lägga ner den tiden det tar så hoppar människor över stegen i början, hittar på nya utbildningstrappor och inriktningar och börjar någonstans i mitten och går uppåt i skalan utan grund. Vilket resulterar i att det ser ut som det gör i film 1 som jag la ut.

Fixar man grundarbetet och når över steg 3 så är det inga problem sedan att rida alla svåra rörelser, då går det ganska fort dit eftersom allt handlar om grunden, men man går alltid tillbaka och checkar av att dessa 3 steg alltid fungerar.

Och eftersom du aldrig enligt dig själv har missuppfattat något om utbildningsskalan (vilket är ganska imponerande eftersom du är westernryttare) så behöver jag ju inte dra hur de olika stegen i utbildningsskalan skall fungera i förhållande till varandra för att det skall bli korrekt.
Utbildningsskalan har inte så mkt med tävling att göra, hur du nu kunde missat det förstår jag inte?

Senast ändrad:

Sen kan du ju jämföra de två utmärkta filmer som fio la in, sen finns det inte så mkt mer att diskutera, då det uppenbart ÄR så att du inget vill lära.

:)

Faktum är att tydligare än så där blir det inte.

Ridå

Hur får du ihop det där?
Precis som med all annan träning så blir det snabbare resultat om träningen gynnar och är främjande ergonomiskt för hästen. Det har förklarats till dig här i tråden redan.
Träning som inte i sig är ergonomisk är nedbrytande.
Träning som ligger på en nivå där det inte är så forcerat även om det inte är ergonomiskt, behöver i.o.f inte vara katastrof nedbrytande men ger helt enkelt inga vidare resultat.

varför man skulle vilja sitta och rida en längre tid bara av princip förstår jag inte, ju mer korrekt hästen byggs upp ergonomiskt sett, desto bättre håller den för det arbete vi vill att den skall utföra, dvs bära ryttare på ryggen och rids den främjande i utbildningstrappan åstadkommer man detta på ett bra sätt hyfsat snabbt.

Jag förstår inte vart du kan få ihop det till att det handlar om hets eller forcering av träning i denna tråd, faktiskt. Det är ju upplägget det handlar om ,som ger främjande resultat.

Senast ändrad:

Western säger Ni..ok.

Ja jag har länge kollat på denna välkända tränares filmer, även ifrågasatt varför hon gör som hon gör och får då svaret att man alltid bör börja fram för att lyfta bogarna genom munnen. Typ.

http://www.vimeo.com/18841995

Funktionellt?

Är detta det systemet du förespråkar Fiador?

Vill med det inte säga att jag dissar Westernridning, nyttjar själv en westernkille som omväxlande arbete för unghästarna och jag har då aldrig sett honom arbeta på annat sätt än från baken först och han är sjukt bra på det han gör.

Har ett par ggr frågat inne på westernforumet varför det rollas nacke så frekvent som det faktiskt gör, men det finns alltid vaga försvar som aldrig, grundar sig i ett riktigt system.

Säg att du går på danskurs och får en partner som inte har naturlig taktkänsla :)
Då måste din partner först lära sig att känna takten, annars blir det ryckigt och stelt när ni dansar.
När personen känner rytmen och har koll på takten, kan h*n slappna av och bli mer ledig i sina rörelser.
Först då kan ni gå vidare och lära er de mer avancerade danserna.
Har personen väl takt och ledighet går det lättare och snabbare att lära sig, än om man först skulle koncentrera sig på de mer invecklade stegen och rörelserna och sedan försöka koppla en rytm till dessa.

Det är inte en fråga om att ha bråttom, utan egentligen ett helt logiskt sätt att lära på. Varför göra det mer komplicerat och omständigt än det behöver vara?

Vill med det inte säga att jag dissar Westernridning, nyttjar själv en westernkille som omväxlande arbete för unghästarna och jag har då aldrig sett honom arbeta på annat sätt än från baken först och han är sjukt bra på det han gör.

Har ett par ggr frågat inne på westernforumet varför det rollas nacke så frekvent som det faktiskt gör, men det finns alltid vaga försvar som aldrig, grundar sig i ett riktigt system.

Jag lånar ditt inlägg och spinner vidare.
Jag har bott 11 år utomlands i USA och ridit mycket där. Under tiden jag bodde där fick western sitt genombrott i sverige, innan dess existerade det inte ens.
Hästarna jag red i USA var quarters och quarterkorsningar, och otroligt välridna och skolade. Ändå var det inga lyx stall eller stora träningsanläggningar vi pratar om, hästarna användes till turridning för allt från nybörjare till rutinerat hästfolk, men reds då och då av personalen. De var superfina! Bäriga och jobbade på för bakdelen, det var så härligt med just bärigheten, man red där på enhandsfattning och hästen var balanserad och mjuk och uppe för bakdelen under en, oavsett gångart. så fina hästar!

sen kom jag hem till sverige och möttes av westernridningen här. Ridning i framstupa läge på bogarna för hela slanten, och framför allt : avsaknad av schwung och bärighet och riktig energi och spirit hos hästarna. Jag tycker det verkar vara en sverige trend, iallafall jmf med USA. vet inte hur det ser ut i resten av europa annat än det jag sett på svenska internationella tävlingar och jag tycker inte de sett roliga ut de heller.

Nu får jag väl skit för att jag skriver detta, men syftet var alltså att haka på CL's inlägg att det inte är grenen i sig jag har ngt emot alls, utan bara att jag sett väldigt stora kontraster mellan god och dålig ridning inom samma disciplin.
tycker det blev intressant då den nationella kontrasten blev så stor.

dålig och bra ridning finns det inom alla skolor,men jag reagerade på just denna skola nu då den kom på tapeten.

Jag spinner vidare..

hittar man på egna hemmagjorda utbildningsskalor eller utbildningsträd eller spiraler eller vad man använder för namn och sedan visar upphovsmännen upp ganska stora brister i ridningen i dom olika rörelserna samt vanlig trav, hur tror man då att utbildningsvägen skall fungera för en själv? OCH varför säger man då alltid i försvar att upphovsmännen själva inte är en bra representant för ridningen/utbildningsvägen? Vill man inte se först att den vägen man väljer fungerar?

Det finns ju hur mkt kassa ryttare som helst oxå som försöker följa utbildningsskalan det skall man ju verkligen inte vara blind för. Tyvärr blir det ju så i alla ridinriktningar eftersom skalan tyvärr ger utrymme för en hel del egna tolkningar och beroende på hur duktig tränare man har så varierar ju resultatet friskt.

Senast ändrad:

Ja kan det sägas tydligare:confused:

Fiador:Förlåt om missat det, men vad ser DU på filmerna? OCh vad ser Sommarsmurf? Mycket nyfiken på era kommentarer.

Jag själv ryser när jag ser filmerna, men av olika orsaker, av obehag för hästens skull när jag ser den första (CD) och av välbehag, när jag ser den andra.

Vad ser ni?

Det där westernbogflyttet som visades på filmen använder jag mig massor av främst på dominanta hästar som inte lyssnar på ryttaren. Börjar passen så. Inte för samlingens skull (för det blir det inte av det) utan för att det är en extrem dominanshandling som passar bra på kaxiga djur.
Men de brukar inte packa ihop sig sådär med huvudet, det är en inlärd grej. Det ser man på filmen, var gång den lyfter huvudet så tar hon ett tygeltag som den omedelbart förstår och reagerar med att sänka skallen.

fast det säger sig väl självt, att inte fanken blir ngn häst samlad eller stärkt av att flytta sig undan sidvärts för FRAMdelen som motor? självklart har den övningen inget att göra med uppsutten stärkt ridning i sig självt.

Nu var du rolig... :p Det jag ser på film två är en människa som kan rida. På film ett ser jag människor som plockar bort alla gångarter och inte ens kan skilja på piaff och passage. Det är därför AR är så poppis, det behövs inte så mycket för att man skall bli nöjd. Och det hade i o f s varit gott nog om det inte hade varit för att det är rent skadligt för hästarna att bli ridna på det här sättet. En häst är gjord för att arbeta igenom kroppen och inte för att såsa runt felställd och i konstant undertempo. Och gud vad jag kommer att få på skallen nu :D men det gör ingenting.
Ni som inte har sett Fio rida, belive me, hon kan rida!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår