Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Det är precis det här jag menar!
Det är ju helt oväsentligt vad jag ser när jag jämför de olika filmerna med varann, varför ska man jämföra dem? Vad är liksom syftet?
För mig är det samma sak som att ställa en welsh ponny bredvid en travare och fråga vilken är finast?
Om man ska jämföra något så är det hästen utan ryttare på ryggen med hästen riden och då samma häst jämförs så klart enbart med sig själv!

Det är inte hästarna utan ridningen som ska jämföras. Ridstilen, metoden, hur ryttaren får hästen att arbeta.

Kookaburra: Jag du har missat poängen. Eller anser du att CD inte är representativ för sitt ridsätt. Du kan välja att titta på Bentfilmen istället om du vill ha Mäster själv och inte eleven........(och CD anser nog till skillnad från vad du anser uppenbarligen, att han är på en rätt hög nivå inom sin inriktning)

Jag blir helt matt av att ni så totalt VÄGRAR att diskutera ridning och komma med en enda synpunkt om vad ni ser som skillnader i ridningen, och tankar om vad som är bättre sämre med det NI föredrar. Detsamma gäller Fiador. Det går bra att ösa ur sig åsikter om allt möjligt och t o m om dem som skriver, men inte en enda mening om vad ni faktiskt själva ser, dvs en RIDdiskussion.

Vem hindrar att ni drar fram allt positivt ni ev ser på CD-filmen? OCh förklarar hans metod? VEM hindrar det? Nej i vanlig ordning blir det gnäll och klagomål på dem som försöker prata om ridning på ett ridforum:confused: Otroligt!

För det mesta håller jag med er i era sågningar men finner dem ändå helt oväsentliga samt irrelevanta! Därför att vi inte har någon aning om hur det såg ut innan och vad man vill åstadkomma.

Ja då vore det ju intressant med tankar om syftet bakom då och vart man tror att det ska leda. Istället för att hela tiden så fort det blir tal om konkret ridning prata om att jämförelser är ointressanta?? Hur kan det vara ointresssant hur man väljer att träna och stärka sin häst:confused:

Och att säga att alla hästar i grunden är lika och därför bör tränas på samma sätt tycker inte jag stämmer alls! Det är som att säga att alla människor mår bra av att springa en mil varje dag! Eller att alla människor borde träna redskapsgymnastik 3 gånger i veckan.
Att säga att alla hästar är atleter av naturen tycker inte jag stämmer heller!
Det finns hästar precis som människor som har 0 koll och tycker att det är rätt obehagligt att röra sig på grund av detta.

Då får man börja där den hästen befinner ser, eller hur? Men alla hästar har samma uppbyggnad i grunden, dom har fyra ben, deras kroppar arbetar efter samma principer, men de har naturligtvis olika talanger och förutsättningar att vara ridhästar. En häst som bara tycker allt är svårt och obehagligt får man fundera på varför man alls ska rida tycker jag, nånstans går gränsen för egoism också. Om man ska rida den får man ta proffsig hjälp och inte fixa och trixa själv och förkasta all erfarenhet och kunskap som finns för att man själv inte klarar att utbilda en häst som har svårt för sej:confused: Eller så åker man till kliniken.....så hopplöst svårt har inte en specifik ras utan i så fall en specifik individ och då kan man fråga sej varför. Sen kräver hästar olika mycket av ryttaren, och vissa behöver mera tid och helst skickligare ryttare än de har (tja min tex).

Jag undrar hur man enligt er som blint följer den tyska utbildningsskalan hur man sätter takten i en taktlös häst? Eller människa för den delen?
Hur gör man för att hitta takten? Och vad gör man när man inte får det resultat man vill ha?

Om en häst inte kan bli taktmässig så kan den inte vara i balans och då är det något fel på den. En halt häst kan inte bli taktmässig. I övrigt handlar det om träning.

Senast ändrad av en moderator:

Ser två hästar som vispar irriterat med svansarna (kanske för att ryttaren använder sporrarna som hon gör?).
Kan ingen tyska, sägs det något om det i filmen eller kan någon förklara varför?

Nej det sägs inget om det för jag ser öht inte att det är irriterat svansviftande, jag fattar faktiskt inte hur du får det till det? Ärligt talat? Tycker du att hästarna ser irriterade ut?

fortsätter svaret till sommarsmurf:

Hur gör man för att hitta takten?Och vad gör man när man inte får det resultat man vill ha?

Äntligen en vettig fråga som gäller ridningen. Man får först och främst försöka att hitta en bra tränare, tycker jag, som förstår sej på många olika typer av hästar och deras speciella problem. (om man nu har en häst som har svårare för sej)

Sen beror det på vad hästens problem grundar sej i. Min tex är ett fullblod som är mycket het och hellre skjuter på bak än bär och vars framben inte hänger med bakbenens tryck pga exteriör bla. Där har vi fått jobba på ett sätt, med att lära henne vila mer på steget.

Andra hästar kan behöva att man jobbar på andra sätt. Den konkreta metoden kan ju variera men det första målet måste alltid vara att hästen arbetar i balans, det är då den blir avspänd, och släpper igenom rörelsen så att kroppen kan börja sitta ihop mer. Det är prio ett, och halvhalter och övergångar mellan gångarter är bra hjälpmedel för alla hästar. Men det måste vara nogrannt ridna halvhalter och övergångar. Hästen måste komma in lite mer med sina bakben, det är syftet.

Man kan få rida på friskare framåt på någon häst, eller tvärtom kortare steg som på tex min under en period, för att hitta balansen. Men framåttänket får aldrig gå förlorat, det får inte bli passivt och slappt även om stegen varieras och kortas, det måste finnas en energi i rörelsen för annars orkar inte hästen bära upp korrekt på sin rygg och då blir resultatet som på Bents film och på CD:s film. Hängande rygg och grova taktfel och alltså bristande balans och bärighet.

Det tog två år att få min häst att kunna gå genomgående i en bärigare taktmässig trav, som håller att öka kraven och variera mera på riktigt. Det hade troligen gått fortare med annan ryttare och om jag hade haft en bättre tränare tidigare, men å andra sidan var hon galopphäst samtidigt då, med vad det innebär, samt lite annat som försvårade för henne. Idag är det inte samma häst rörelsemässigt, det måste underhållas hela tiden, noggrannhet i detaljer, men hon trivs ju själv så mycket bättre, det är en nöjdare häst.

Det är INTE bra med tränare som tror att alla hästar går att träna med samma konkreta metoder, det handlar inte om det, utan att se varje häst men att målen är samma, oavsett häst, vad måste komma först, och när det första är uppnått så märker man naturligt hur det ena hänger ihop med det andra och det stämmer för hästen. Då är det ett system för hästen anser jag.

Senast ändrad av en moderator:

Bra skrivet:bow:

Målen är samma men metoden anpassas efter hästen. Då blir utbildningsskalan bra och funkar för alla!

Vi ser saker olika! Varför har du så svårt att acceptera det? Varför får inte alla plats?
Det är inte hästarna utan ridningen som ska jämföras. Ridstilen, metoden, hur ryttaren får hästen att arbeta.

Jag håller inte med eftersom jag anser att man kan rida hästar olika beroende på vad man vill åstadkomma just för stunden. Det är ju liksom det som är själva meningen med t.ex AR så vitt jag förstått. Det är helt enkelt inte intressant att diskutera utifrån dina preferenser. Jag har inte tillräckligt med information för att varken kritisera eller överhuvudtaget tycka något förutom hur det ser ut och det är inte intressant. Förstår du vad jag försöker säga?

[/QUOTE]Jag blir helt matt av att ni så totalt VÄGRAR att diskutera ridning och komma med en enda synpunkt om vad ni ser som skillnader i ridningen, och tankar om vad som är bättre sämre med det NI föredrar. [/QUOTE]

Jag förstår vad du menar, men du vägrar att förstå vad jag menar! Fundera en stund är du snäll. Det går inte att diskutera utifrån enbart en film. Jag måste veta vad tränaren fokuserade på, hur han hade tänkt för att kunna diskutera. Jag tror att det är här det skiljer sig åt som allra mest!
Som jag skrivit tidigare i någon tråd så är det precis som när människor tränar.
Ponera att två människor vill dansa Hip hop - den ena är väldigt vig, rörlig men har ingen taktkänsla och den andra har otroligt svag ländrygg. Tränar båda likadant? Nej. Den med svag ländrygg kanske går till gymmet och sätter sig i en maskin och tränar. Den andra kanske börjar öva danssteg till en metronom :). När du ser båda dessa - som tränar dans, vad tänker du?

[/QUOTE]Vem hindrar att ni drar fram allt positivt ni ev ser på CD-filmen? OCh förklarar hans metod? VEM hindrar det? Nej i vanlig ordning blir det gnäll och klagomål på dem som försöker prata om ridning på ett ridforum:confused: Otroligt! [/QUOTE]

Det blir svårt eftersom vi inte vet vad syftet är och jag inte har sett hästarna tidigare. Jag har ingenting att jämföra med.

[/QUOTE]Ja då vore det ju intressant med tankar om syftet bakom då och vart man tror att det ska leda. Istället för att hela tiden så fort det blir tal om konkret ridning prata om att jämförelser är ointressanta?? Hur kan det vara ointresssant hur man väljer att träna och stärka sin häst:confused:[/QUOTE]

Tvärt om det är det som är det intressanta - problemet är bara att vi inte har något att jämföra med. Att jämföra utseendet är för mig helt oväsentligt!

[/QUOTE]Då får man börja där den hästen befinner ser, eller hur? Men alla hästar har samma uppbyggnad i grunden, dom har fyra ben, deras kroppar arbetar efter samma principer, men de har naturligtvis olika talanger och förutsättningar att vara ridhästar. [/QUOTE]

Precis som människor, det betyder inte att alla bör träna likadant!

[/QUOTE]En häst som bara tycker allt är svårt och obehagligt får man fundera på varför man alls ska rida tycker jag, nånstans går gränsen för egoism också. [/QUOTE]

Där skiljer sig också våra åsikter. Många hästar som har otroligt svårt för sig kan ändå lära sig jobba och stärka sig själva och ge väldigt mycket till sina ryttare. Vad jag sett av AR är det just detta som jag fastnat för! Alla får plats och gör sitt bästa och känner att det leder framåt!
Även en för dig oduglig häst kan göra underverk :)

[/QUOTE]Om man ska rida den får man ta proffsig hjälp och inte fixa och trixa själv och förkasta all erfarenhet och kunskap som finns för att man själv inte klarar att utbilda en häst som har svårt för sej:confused: Eller så åker man till kliniken.....så hopplöst svårt har inte en specifik ras utan i så fall en specifik individ och då kan man fråga sej varför. Sen kräver hästar olika mycket av ryttaren, och vissa behöver mera tid och helst skickligare ryttare än de har (tja min tex). [/QUOTE]

De människor som rider AR skaffar sig också proffsig hjälp - det är bara att du inte kan se det.
Rider du förresten för hästens skull eller för din egen?

[/QUOTE]Om en häst inte kan bli taktmässig så kan den inte vara i balans och då är det något fel på den. En halt häst kan inte bli taktmässig. I övrigt handlar det om träning.[/QUOTE]
Ja, frågan är bara hur man tränar den. Det är mycket svårt för vissa individer att förbli taktmässiga! Hur tränar men dem tycker du? Vem bestämmer när det är dags att ge upp? Vi är alla olika och rider av olika anledningar, eller hur.

Det blir svårt eftersom vi inte vet vad syftet är och jag inte har sett hästarna tidigare. Jag har ingenting att jämföra med.

Undanflykter. Vad ser du just där och då? CD ser ut att visa upp bara. Han tål nog att du uttrycker en åsikt om vad du ser.

Där skiljer sig också våra åsikter. Många hästar som har otroligt svårt för sig kan ändå lära sig jobba och stärka sig själva och ge väldigt mycket till sina ryttare.

Ja det kan dom säkert. Och så länge häste inte far illa är det väl ok. Men vem avgör om det bara är ryttaren som får något? Hur är det för hästen? Jag vill ha dressyr som är för hästen, inte bara för ryttarens nöje.

Det du undviker och flera andra undviker fortfarande är att förklara på vilket sätt det CD visar är bra för hästen. Syftet med att det ser ut som det gör. Vad kan det finnas för syfte? Jag är inte förvånad över era uteblivna förklaringar, för jag kan inte heller se ett enda vettigt skäl att rida/träna som han gör.

De människor som rider AR skaffar sig också proffsig hjälp - det är bara att du inte kan se det.
Rider du förresten för hästens skull eller för din egen?
Om en häst inte kan bli taktmässig så kan den inte vara i balans och då är det något fel på den. En halt häst kan inte bli taktmässig. I övrigt handlar det om träningJa
, frågan är bara hur man tränar den. Det är mycket svårt för vissa individer att förbli taktmässiga! Hur tränar men dem tycker du? Vem bestämmer när det är dags att ge upp? Vi är alla olika och rider av olika anledningar, eller hur.
Det fetstilta är ett argument som änvänds- att det skulle vara bättre för hästen. :mad: Det är det kanske i vissa fall där ryttaren inte kan rida sin häst såsom det är bäst för den.

Vad anser du att ryttaren har för roll?
Jag anser att ryttaren är den som ska hjälpa hästen med takten då det oftast är när ryttaren kommer upp som den rubbas. I hagen har ingen häst problem.
att dra ner på tempot konstant är ingen lösning då den bara blir markbunden. Man rider övergångar o hjälper hästen med takten. Om man inte tränar på svårigheterna kommer det heller inte att bli bättre, utan hästen!!!! är den som får ändra sitt rörelsemönster för att ryttaren inte kommer åt problemet. Otakt.
Anser inte att det är till för hästen, utan bara för ryttaren som inte är villig att lära sig, träna upp sin egen kropp mm.
Som att börja rida Pleasure- för att det är mer att åka häst. Bekvämt för ryttaren... att färdas långt.
Tyvärr krävs det mkt ridning innan man ev. kan rida med små osynliga hjälper.

Man måste använda sin egen kropp o energi till att få hästen att förstå.

[/QUOTE]Undanflykter. Vad ser du just där och då? CD ser ut att visa upp bara. Han tål nog att du uttrycker en åsikt om vad du ser.[/QUOTE]

Kan inte kommentera för att jag inte har någon åsikt pga vad jag tidigare skrivit. Tråkigt att du istället för att försöka höra vad jag säger kallar det undanflykter. Vi ser saker olika!

[/QUOTE] Ja det kan dom säkert. Och så länge häste inte far illa är det väl ok. Men vem avgör om det bara är ryttaren som får något? Hur är det för hästen? Jag vill ha dressyr som är för hästen, inte bara för ryttarens nöje.[/QUOTE]

Där håller nog de flesta med dig!

[/QUOTE] Det du undviker och flera andra undviker fortfarande är att förklara på vilket sätt det CD visar är bra för hästen. Syftet med att det ser ut som det gör. Vad kan det finnas för syfte? Jag är inte förvånad över era uteblivna förklaringar, för jag kan inte heller se ett enda vettigt skäl att rida/träna som han gör. [/QUOTE]

Helt onödigt att skriva det där sista tycker jag, det är sådant som enligt min mening bidrar till den dåliga stämningen. Du har inte fått uteblivna förklaringar utan förklaringar som du vägrar godta, antagligen för att de inte passar in i ditt system. Men om du verkligen vill förstå, så försök ändra dina preferenser om bara för en liten stund och försök att "höra" vad jag skrivit.

Det är mycket svårt för vissa individer att förbli taktmässiga! Hur tränar men dem tycker du? Vem bestämmer när det är dags att ge upp? Vi är alla olika och rider av olika anledningar, eller hur.

Kanske veterinären ska få avgöra om det är helt omöjligt, eller hur:cool:

Jag har redan skrivit att man får anpassa träningen utifrån just den hästen eftersom orsakerna kan variera. Men du kan för den skull aldrig komma ifrån att takten är nummer ett, om du vill uppnå en utveckling som är bra för hästen.

Ja vi är olika och rider av olika anledningar men hästarna är inte så himla olika i grunden när det gäller vad som krävs för att de ska bygga en bra grund som ridhäst, fast det är betydligt svårare på vissa så krävs ändå samma grund, man kan inte ta andra vägar för det. Om man vill att hästen ska bli stark och hållbar.

Du har inte fått uteblivna förklaringar utan förklaringar som du vägrar godta,

Ta dom igen då för jag ser inga.

Och den sista meningen som du anmärker på är min åsikt som jag står för, om du tar illa upp av en åsikt är det faktiskt ditt bekymmer.

***delvis knapplån***

Tråden handlar nu mestadels om allt annat än hur man börjar lära hästen bärighet/samling.
Var vänliga och återgå till ursprungsämnet!

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

KL
Redan La Guerniére uttryckte (min fetstil):

"Alla vetenskaper och konster hafva grundsatser och reglor,
genom hvilka upptäckter göras, som leda till deras fullkomnande.
Men ridkonsten allena tyckes blott tarfva öfning.

Emmellertid är en på riktiga grunder blottad praxis allenast en
mekanisk utöfning, hvars hela nytta består uti ett tvunget,
obestämt verkställande. det är ett falskt sken som bländar halfkännare,
hvilka ofta mera öfverraskas af hästens sirlighet än dess ryttares
skicklighet. Derifrån kommer, att antalet af väl inridna hästar nu är så inskränkt, och den föga skicklighet man för närvarande finner hos större delen af dem som kallar sig ryttare

Denna brist på grundsatser har den beklagliga följd, att nybegynnare ej kunna skilja det felaktiga från det rätta i ridkonsten. De hafva ej annat råd än apa efter, och olyckligtvis är det mycket lättare träffa på en felaktig än rätt utöfning.

Deras mening hvilka anse therorien i ridkonsten för onyttig, skall intet afhålla mig från att påstå, det just den är ett af de nödvändigaste stycken till ernående af fullkomlighet; ty utom theorien blir verkställigheten alltid osäker, och jag tillägger att praktiken i en konst, hvari kroppen har så stor andel, måste vara oskiljaktlig från theorien, emedan denna lärer oss känna hästens natur, anlag och krafter, hvarigenom man utvecklar hans förmögenheter
och sirlighet
, hvilka lågo liksom begrafna i hans stelnande lemmar. Men för att hinna till viss grad af fullkomlighet i denna konst, måste man nödvändigt genom en begriplig och sund theori vara behörigen förberedd på de svårigheter, som äro förenade med dess utöfning."

"Herr de la Broue kunde ej rättare beskrifva en väl inriden häst, än då han sade honom böra vara böljig, lydig och med noggrannhet iakttaga sin gång; ty en häst, hvars kropp ej är fullkomligt ledig och böjlig,
kan icke med lätthet och hållning åtlyda menniskans vilja
."

Lösgjordhet, kontakt och takt. Så tyskt var det :devil:

Axel:
Ryttarens roll anser jag är att ge hästen ett så drägligt liv som möjligt ur alla avseenden! Det allra viktigaste enligt min åsikt är att den får vara häst så mycket som möjligt. Dvs, gå ute i stora hagar hela dagarna tillsammans med andra hästar, ha tillgång till bra foder och vatten!

Sedan att de rids ändamålsenligt. Ridning är aldrig för hästens bästa, hästen klarar av att vara häst utan oss men ska vi rida på dem bör vi behandla dem med största respekt och träna dem så att de klarar av att utföra det arbete som vi begär av dem!

Har du någon erfarenhet av att träna stora gångartshalvblod till att bli pleasurehästar? Jag skulle vilja se det. Med den tyska utbildningsskalan till hjälp :rofl:

Vissa är beredda att köpa en markbundenhet om hästen rör sig mera taktmässigt :) Man utgår ju efter vilken häst man har. Kan man inte få allt, kanske man kan få något och det kan vara värt ett eller hundra eller tusen försök om man trivs med sin häst :)

Till alla!

Jag påminner er om det jag skrev i inlägg #131!

Immer

Till alla!

Immer

Men du, diskussionen sväller lite och ändå handlar den i grunden om samma sak:

Hur man kommer till bärighet och samling.

Det kan vara en lång eller kort process, beroende på utgångsläget och diskussionsdeltagarna har olika ståndpunkter och startpunkter. En diskussion som begränsas av ett strikt hållande till rubriken har antingen en för kort rubrik eller för lågt i tak.

*KL*

Det diskuteras en hel del att man inte kan ha en åsikt om en enda film. Ändå kan några ha en åsikt om att en häst är irriterad för att den viftar lite på svansen på en film, nån kan ha en åsikt om att Anky misshandlar sina hästar genom rollküren, någon kan tycka att den här C utbildar unghästar på ett bra sätt osv.

Jag tror, och det här är min personliga åsikt, att det krävs ett ganska vant öga för att snabbt kunna läsa av en film. Och har man inte det, inte för att peka ut någon, så kan det vara jättesvårt att se om det är bra eller inte.

Precis som många övriga redan tagit upp är takt A o O, och det tycker jag att Sveriges främsta, eller var det nordens främsta? AR instruktör bör få till. Samt att Bent oxå borde kunna få till det. OM de lägger ut en film på youtube som ska visa på något problem så bör det väl finnas med en förklaring, annars är det endast dålig reklam i mina ögon. Jag själv skulle aldrig lägga ut en film när jag för första gången kliver upp på en elevs häst och plockar in bogar, bakben, hittar takt osv utan en förklaring till att jag gör just det.
Nu vet jag inte om alla filmer var utlagda av dem själva, men de flesta var det va?

Sen bör man väl kunna komma med vettiga argument till varför dom gör som dom gör? OM man nu tycker det är bra ridning.
Om jag som dressyrryttare ser en dålig film av nån av de stora hos oss, så behöver jag ju inte blint tro på att det är så himla bra bara för att det är en känd dressyrryttare som sitter på ryggen.

Ursäkta vaga uttryck som någon, nån, man osv.. Jag orkade inte läsa hela tråden en gång till och kolla vem som sa vad:)

Det jag personligen tycker om den AR jag sett so far, är att det antingen rids i undertempo. Varför vet jag inte?
Eller i övertempo med bakdelen långt bakom hästen, med tydliga taktmissar. Jag skulle vilja se en bra AR film, där hästen jobbar utan att se ut som en spänd fiolsträng med högt huvud, i ett arbetstempo och i balans.

Jag vill verkligen hitta något som är bra i varje gren.
Jag hade fram till nyligen rätt mkt emot western, då det i mina ögon var extremt dålig ridning. Tills den westertränare som jag faktiskt rider för nu började komma hit.
Men det kanske beror på att jag rider seriebyten, tramp, skolor, ökningar i dressyrsadel och kandar:angel:
Men det är nyttigt att umgås lite över gränserna, jag anser absolut att det är bra att plocka bitar från varje gren, men det kräver att det finns en linje i ens egen ridning, att det är en trygg grund att stå på.

Men det är otroligt viktigt att inte svälja allt och bara köra på vad någon annan anser är bra.
Som en av mina universitetslärare säger, lär er att vara kritiskt mot ALLT, inkl allt jag säger.
Vi har alltför lätt att bli bländade av människor som anser sig proffsiga, så vi ifrågasätter inte ens.

I övrigt är det otroligt nyttigt att läsa det ALLA skriver, vare sig jag håller med er eller inte. Jag får verkligen fundera över min egen ridning och vad häst och jag gör tillsammans:bow:

Till alla!

Immer

Men snälla Immer det handlar ju om utbildning:confused: Ser du inte det?

Det handlar om vad man ser som grunder i utbildningen och träningen från unghäst och framåt!
Takten/balansen är första början till verklig bärighet, balansen mentalt och fysiskt hänger ihop även på en unghäst. Vi talar om grunderna för att komma vidare, så småningom mot verklig samling.

Och då är det självklart att det blir diskussioner om det som presenterades i en film som unghästridning av en eeu framstående representant för AR.
Det finns vägar som är utformade utifrån en hästs sätt att arbeta och röra sig och bla jag har lagt in filmer (tyvärr på tyska) som förklarar en del av de grunderna, rent konkret med ridtips för unghäst.
Hur kan det inte höra till tråden?

Det jag personligen tycker om den AR jag sett so far, är att det antingen rids i undertempo. Varför vet jag inte?
Eller i övertempo med bakdelen långt bakom hästen, med tydliga taktmissar. Jag skulle vilja se en bra AR film, där hästen jobbar utan att se ut som en spänd fiolsträng med högt huvud, i ett arbetstempo och i balans.

Jag tror förklaringen är att man helt enkelt inte prioriterar takt och balans som en grund utan har andra saker som man anser kommer före, så som några skrivit i tråden. Det är ju bla där ett stort tankefel ligger, tycker jag. Jag har aldrig sett en bra AR-film där det du efterlyser finns, fast jag har letat och frågat efter det. Men jag ser också väldigt gärna ett exempel på att det faktiskt fungerar som metod och leder till "samma mål":idea:

För det mesta håller jag med er i era sågningar men finner dem ändå helt oväsentliga samt irrelevanta! Därför att vi inte har någon aning om hur det såg ut innan och vad man vill åstadkomma.

Rejäl feltolkning.

Jag har inte sågat Någon.

Jag har konstaterat Fakta.

Stor skillnad.

Vi diskuterar en frågeställning och vi är några här som anser att det finns en tillförlitlig väg att gå som passar hästen, inte bara åskådaren.

Det ÄR skillnad på Cirkus och Funktionell ridning. Detta är inte min åsikt allena och kan aldrig, hur mkt du eller någon annan än vill, bli annat än så.

Någon kallade det för Helig Graal.

Nja.

Jag har själv lämnat in förslag till Tyska ridsportförbundet att UTÖKA utbildningsskalan att även innehålla Ryttarens funktion, och det ligger under diskussion. Så nja, Helig Graal kan jag inte påstå, men ett förträffligt, väl beprövat system för HÄSTEN ur HÄSTENS funktionalitet som man inte behöver vare sig ifrågasätta eller göra om.

Det fungerar helt enkelt, varför krångla till det?

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar