Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

I den här filmen har samma riddare kommit lite längre på väg.

http://www.youtube.com/watch?v=BBbq1dYHu3c&feature=player_embedded

En häst ska SÄTTA sig i Levade.

Denna häste HÄVER sig upp, i "Levade"

Om du tittar på halsmuskeln som heter Bracciocephalicus Så ser du hur övertränad underlinje hästen har av allt hävande.

Styrkan i Levade ska sitta i Bukmusklerna samt Länd och Överlinje.

Denna häst, som ska representera Levade fattas den styrkan och borde inte göra något på den nivån!

Här fattas Koordination, grundstyrka och balans.

Alltså, Carola, nu måste jag faktiskt fråga dig: Du är ju helt rabiat i denna tråden, och de trådar du postat på hjälp dessa dagar.
VAD är det som gör att du nu så bissart driver just denna fråga som om det gällde livet? Är det ngn som man skulle kunna kalla mångsysslare i ordets lösa bemärkelse så är det väl du? dvs du har provat på de flesta branscher, allt från alternativa behandlingsmetoder på häst, till djurkommunikation, till nu, vad jag ser på din hemsida, försäljnings och utbildnings stall enligt den tyska skolan. Jag har även sett dig på forumet i många år där du varit framgångsrik gällande merförsäljning av dina egna varor. ;)

För att komma från dig som vare sig ridit i ngn grad alls personligen, inte har ngn som helst tränarutbildning officiellt, eller som, som sagt, provat på det mesta i business perspektiv och "skolor", så finner jag det minst sagt roande att du är den drivande i denna tråd och detta ämne, och så pass rabiat som du är just ang. nu denna skola. Du får ursäkta, men jag tycker nog att du är den som kanske borde vara minst rabiat, då du som sagt, växlar spår, inriktning och karriär lika ofta som många andra byter sockor.

vad hände med PRE:n du hade förresten - den trampades i piaff rätt flitigt kommer jag ihåg, av de bilder du postade, och den var knappast direkt grundriden i den tyska skolans bemärkelse.

1. Jag har alltid, haft samma intresse, Hästens funktion.

2. Vi utvecklas alla.

3. Rabiat? Ja det kan det kanske ses som :) Men det har alltid varit ett intresse och allt du nämner, vilket inte är allt jag gör, går hand i hand och är ett stort intresse för mig.

4. PRE lever frodas o har det bra, han trampades då, mkt sällan, Jag la upp en eller två bilder från en Clinic, och hans ryttare på de kurser la nog upp en eller två bilder hon också, utöver det var han mest skogsmulle.

Bytt karriär har jag aldrig gjort, jo, när jag var 20. Då bytte jag till häst. Sen dess, nej.

Något mer? Eller kanske bättre med ett privat mail om du är nyfiken?

Är det fel att vara bred i sitt intresse och inriktning?

:)

Jag använder ordet utifrån hur det används i Human fysträning där det betyder att mindre ger mer. Man använder så få rörelseplan som möjligt för att få så starka rörelser som möjligt.

Detta passar bra i det jag gör och jag kan bara tala för mitt eget jobb.

:)

Nä jag har inget som helst behov av några privata mail, jag tycker frågeställningarna passade utmärkt här i tråden för att lägga ytterligare perspektiv på det hela för det verkar gå bra för dig att lägga ner lagen för alla andra om vad som gäller, utan att du för den skull är ngn som helst expert i frågan särskilt gällande ridning och faktiskt, egen självupplevd ridning, än mindre tränarutbildning.

så med utveckling menar du att du utvecklats och nu har du sett ljuset?

det fanns en annan användare här tidigare som efter en herrans massa år verkar ha gjort sitt uttåg från forumet. Du går på nästan identiskt gällande predikandet och de Höga Hästarna. Kanske dax att titta på hur du framställer det, utifrån ett lite mera yttre perspektiv? Du uttrycker dig nämligen inte särskilt brett, snarare mycket tvärt om gällande den linje du just för tillfället fastnat runt.

Nä jag har inget som helst behov av några privata mail, jag tycker frågeställningarna passade utmärkt här i tråden för att lägga ytterligare perspektiv på det hela för det verkar gå bra för dig att lägga ner lagen för alla andra om vad som gäller, utan att du för den skull är ngn som helst expert i frågan särskilt gällande ridning och faktiskt, egen självupplevd ridning, än mindre tränarutbildning.

så med utveckling menar du att du utvecklats och nu har du sett ljuset?

det fanns en annan användare här tidigare som efter en herrans massa år verkar ha gjort sitt uttåg från forumet. Du går på nästan identiskt gällande predikandet och de Höga Hästarna. Kanske dax att titta på hur du framställer det, utifrån ett lite mera yttre perspektiv? Du uttrycker dig nämligen inte särskilt brett, snarare mycket tvärt om.

Och jag har inga behov av att förklara något för dig.

Ljuset?

Ja om man älskar det man gör blir man en glad, upprymd och passionerad Individ :love:

:D

Har jag påstått att det är perfekt? Inte, bara att hon kommit lite längre på väg.

Men du kanske kan visa en film med en perfekt levad som utförs av en häst som utbildats enligt den tyska utbildningsskalan?

Letade lite filmer. bra eller dåligt vet jag inte vad gäller kvalitetsmässigt på skolorna, denna går högre än Ar hästar men vad som är en markant skillnad i tex piaffen är att hästen har frambenen framför sig, inte under sig som vi sett mkt här i tråden. Halsen och manken är uppe i harmoni, man ser inte det där " hålet framför manken" som AR hästar har. Buken är väl uppe och visar ingen hängbuk. DET är för mig kvalitet.
Letar efter tysk film men hittar ingen ännu, återkommer.
http://www.youtube.com/watch?v=zv-IydpCLm8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=yn_uQ7jCwOc&NR=1&feature=fvwp
Den här gillade jag för de sista stegen i piaffen gör honom lättare och lättare i fronten och sen är de sista stegen upp LÄTT. Det blir inte det där rycket, hävet som en för svag häst måste göra för att komma upp. Man ser hur medvetet han sätter ner en framhov för balansen, kroppsmedvetenhet:love:
Troligen blir det så bra för att man har den extratygeln på utsidan vid markarbete. Det har allt BRA markarbete jag sett haft. Krävs ett enormt stöd på ytter för att få hästen så lätt. När han jobbar den själv har han inspänningstyglar. att tro man kan göra sånt här på slak tygel är inte realistiskt om man vill ha resultat.
Men denna har en bild på en barrockhäst i filmen...Vad han kallar sin ridning vet jag inte.

Senast ändrad:

Anser man att SRS följer den tyska utb.skalan? Eller har de en "egen"?

Det är ju lite förvirrande... Spanska Ridskolan i Wien. Finns lixom inget tyskt där vad man direkt kan se utifrån namnet... eller?

Bara österrike och spanien

http://www.youtube.com/watch?v=0BKtOLAlJe8&feature=related

Här är en som jag tog bara för att det inte var en "barrockras". Hästen är inte nöjd, inte stolt men har aktivitet bak som inte når ända fram, ojämn...gillar INTE.
Mannen måste vara den mest oinspirernade tränare en häst kan ha....Hästen gör som människan gör....Denna står och...står....

Anser man att SRS följer den tyska utb.skalan? Eller har de en "egen"?

Det är ju lite förvirrande... Spanska Ridskolan i Wien. Finns lixom inget tyskt där vad man direkt kan se utifrån namnet... eller?

Bara österrike och spanien

Man anser inte, de gör det! Än i alla fall. De har samma system för utbildning.
Flera mycket kända tyskt utbildade storheter har ju varit chefer där.

Men - hur pass tyskt utbildar han?

Jag hittade detta på Wikipedia:
Today the only remaining large schools of classical dressage are the Cadre Noir, the Spanish Riding School, the Royal Andalusian School of Equestrian Art in Jerez de la Frontera, the Portuguese School of Equestrian Art in Lisbon and the South African Lipizzaners in South Africa. There are independent classical dressage trainers who also endeavor to keep this branch of the art alive, including the Portuguese riding master Nuno Oliveira and his students, Bent Branderup and the American clinicians, Paul Belasik and Dr. Thomas Ritte

Ingen aning om hur tyskt det är, jag tog den för att den var BRA. Jag personligen är inte fixerad vid tyska systemet. Jag gillar BRA hästträning oavsett var den kommer ifrån.

Ja det har jag aldrig trott att du inte skulle veta och jag frågar av nyfikenhet, inte av dömande.
De filmer jag lagt fokus på är deras egna reklamfilmer. Men jag ser i stort sett samma sak där, för hög form och dålig takt.
Så fort jag blir miljonär så är en Bent träning det första jag ska åka på:p

Kan någon av er som rider AR ge exempel på hur ni själva rider ett vanligt pass, det kanske har varit uppe förut, i så fall har jag missat det...

Jag läste någonstans (på internet) att de inte "släpper ner" hästarna under träningspassen, utan alltid har hästarna i kortare form. Vet inte hur mycket av det som är sant. Min bok om SRS ligger i magasinet, så jag kan inte gå in och lusläsa, men jag tror att där stod att unghästar startas med längre hals. Nu var det så otroligt länge sen jag var och såg SRS så jag minns inte hur unghäst-träningen såg ut eller genomfördes. Bara att hästarna var grå :D. Det skulle vara kul att åka igen.

Och lite kl... kanske
Men om det nu är tyska utb.skalan. Varför gör inte fler "vanliga tyska" ryttare skolor ovan mark med sina hästar? Varför stannar de bara vid piaffen?

Var det Fio som sa nåt om att det inte var "funktionellt" för halvbloden på tävling (rätta mig om jag har fel) att göra höga skolor? För att det inte är bruksridning som behövs i tävlingarna, och de höga skolorna har med närstrid att göra? Tävlingar var väl för militären från början, för deras utbildning och prestige? Inom det militära användes hästarna främst som transportmedel, inte till närstrid.
Inget hindrar väl att, om man nu har den tyska utb.skalan i grunden, gå vidare från piaffen till de höga skolorna? Varför är det så få som gör det? Varför är det inte fler, utöver SRS som går vidare, om det är skalan som används där? Det borde väl inte vara så svårt för de riktigt bra ryttarna? Grunden är ju den samma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II