Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Inte för att vara trisst, men vem som helst kan gå in o lägga upp på Wiki. Jag kan lägga in mitt eget namn där bland grabbarna. Wiki är inte tillförlitlig källa.

Eller missade jag vad din poäng var kanske? :)

Jag tycker du har lite rätt faktiskt. Jag har sett Bent rida - andras hästar - men ändå. Då såg det inte ut som på hans reklamfilm med knabstrupern som inte vet var han skall sätta fötterna. Då såg det mer "vanligt" ut.

Jag tror att Bent med sin reklamfilm vill försöka hitta hur det kunde ha sett ut förr förr förr i tiden (gueriniere). Om han lyckats kan ingen av oss veta.

Ja, jag vet också hur Wikipedia fungerar.
Jag bara undrade om någon visste något mer om Thomas Ritter - kör han strikt enligt det tyska systemet eller är han kanske mer åt Branderup- eller SRS-hållet? Enligt Wiki har han ju liksom Bent varit elev hos Oliveira, och han har kanske också skapat en egen skola?
För mig är han ett nytt namn, kanske beroende på att han huserar på andra sidan Atlanten.

Senast ändrad:

Jag tycker du har lite rätt faktiskt. Jag har sett Bent rida - andras hästar - men ändå. Då såg det inte ut som på hans reklamfilm med knabstrupern som inte vet var han skall sätta fötterna. Då såg det mer "vanligt" ut.

Jag tror att Bent med sin reklamfilm vill försöka hitta hur det kunde ha sett ut förr förr förr i tiden (gueriniere). Om han lyckats kan ingen av oss veta.

Jodå det kan jag nog gissa att det inte såg ut så, då hade inte Frankrike överlevt som nation med den ridningen, för det var ju faktiskt i krig man gjorde rörelserna på den tiden:cool:

Kanske för att så ytterst få ryttare och så ytterst få hästar har tallangen för att klara rida skolorna ovan mark.

Egon von Neindorff är väl var han kommer ifrån. Men det skall ju Bent oxå göra tror jag...

Ja, jag vet också hur Wikipedia fungerar.
Jag bara undrade om någon visste något mer om Thomas Ritter - kör han strikt enligt det tyska systemet eller är han kanske mer åt Branderup- eller SRS-hållet? Enligt Wiki har han ju liksom Bent varit elev hos Oliveira, och han har kanske också skapat en egen skola?
För mig är han ett nytt namn, kanske beroende på att han huserar på andra sidan Atlanten.

Vet inte, men jag tror han är historiskt intresserad, Ar är det ju inte dock.

Han har skrivit en del artiklar om gamla mästare och ridning förr om jag inte minns fel. Men som sagt AR har jag inte sett något om, däremot fascination för det äldre, som Bent.

Det är väl just det jag undrade, Vad är vanligt inom AR och hur läggs ett pass upp?
Jag har en väldigt klar plan för hur min häst rids i stort sett varje pass, om vi inte ska ut och busa och leka ponnyekipage i full rulle i skogen:D

Knapplån!
Nu dök det upp en ny snubbe, den här Thomas Ritter som är helt fantastiskt vad man kan se. Och så är det hela tiden, speciellt för mig som varit runt en hel del och letat, rätt som det, en vanlig måndag som du kör förbi en stor paddock full med spanjorer som rider så att man vill gråta, så DÄR, just där i en hörna så hittar man något så fint att man vill gråta.
Bra ridning finns överallt. Det är så dumt att hänga upp sig på EN Guru som går emot all logisk hästträning som finns bara för att han "skriker högtst" (marknadsför sig som ett proffs).

Ja, fast jag har svårt att tro att fisförnäma adelsmän - som ju hade tid och pengar att rida och träna sina hästar - stred närstrid så ofta. Eller?

Jag får för mig att det var andra som gjorde, typ riddare som var ute i striden. Vilka hästar som användes då, och vem som tränat dessa vet jag inte. Men såklart var det krigsträning från början. Men jag tror att även detta utvecklades, till att bli mer något annat - "konst". Jag tror det var en hel del prestige mellan adelsmännen på den tiden. Vem är bäst, osv.

Vem var det som hade som mål att rida hundra galoppsprång mellan ridhuset och stallet (några meter mellan)? Nån av gubbarna var det.

Intressant detta, skulle vara kul att höra nån som är riktigt kunnig historiker i ämnet.

Fast här måste jag vara lite kärring mot strömmen, jag tycker hästen är för mkt inspänd.
Jag som nämnt Kyra förr, hon har hästen oinspänd och den rör sig med betydligt större harmoni än den.
Men hon håller i yttertygeln när hon gör det, men inte så hårt som den hästen var inspänd.
Hon menar att hästen ska tycka det är roligt att piaffera, inte bli tvingad. Då blir det aldrig bra. Å det kan jag hålla med om... Jag håller för fullt på att övertyga min häst om att det är skitkul, hon är något mer skeptiskt till det;)

Dom satt längst bak i ledet å gjorde levader och lite piff och puff:idea:

Nu är det ett faktum att jag är vansinnigt förkyld, har feber och jag tänker inte så klart som jag borde. Men visst var kungarna med och stred förr i tiden.
Och han var ett mål - lyckades man döda eller såra honom allvarligt så var kriget slut.
Ett exempel på en kung som var med i närstriden s a s är Gustav II Adolf, som stupade i slaget vid Lützen 1632. Hans häst Streiff står uppstoppad på livrustkammaren.
Karl den XII hade ju den berömde Brandklipparen som stridshäst.

Napolen på 1800-talet "uppfann" kavalleriet, dvs anfall på bred front och därmed förändrades sättet att rida. Istället blev det ren nöjesridning.

Nu ska jag stoppa i mig två Panodil och en halv liter hostmedicin och sen krypa ner i loppelådan. Hoppas jag mår bättre imorgon....

Jag kan förstå om det vore lite enklare om jag masade mig iväg istället och tittade på en träning. Men det är inga häromkring som rider AR, och jag bor själv med en 4årig dotter... så därför terroriserar jag på här i stället:D

Har just hittat en film med Anja Beran som rider AR, DET var BRA!!! Nu är jag nöjd och glad och kan gå och lägga mig:D

Då är det nog dags att vakna nu.. Anja rider ju klassiskt och inte AR

*lite knapplån*

Det är uttryckligen förbjudet att rida rörelser i tävling som inte finns i programmet. Så det finns inget incitament att gå vidare till levad tex.

Sen finns SRS gamla chefs bok på nätet översatt till svenska för den som är intresserad. En kvinna fick rättigheter och översatte, men inger förlag var intresserat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar