Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Men jo det fattar vi väl alla att man inte kan rida rörelser på tävling som inte ingår i något av dressyrprogrammen :confused:

Det hindrar väl inte någon att träna på dom för det, om någon vill ?

Fuego tex gör nog både den ena och den andra rörelsen i träning som aldrig visas i programmet.
Han vad han nu hette, den spanske som satt som en kratta jag minns inte gjorde ju alltid spansk skritt och annat när han kommit ut från banan.

Men dom har ju raser som har talang för detta, halvblodet har ju inte det så det blir ju taskigt och elakt.

Å vad gäller takt. Har under tränares överinseende tränat en häst med rätt så stora taktproblem. Vår utgångspunkt har varit att takt å lösgjordhet går hand i hand. Å vi har lagt enormt mkt fokus på att rida lösgörande övningar, stora volter, skänkelvikning, övergångar etc för att genom detta arbete hitta taktmässighet å balans. Vilket funkar skitbra. Alltså vårt målfokus har varit takten men jag har uppfattat det som att vi har nått den genom fokusera på lösgjordhet. Blir förvirrad när jag läser tråden å att takten kommer först. Ensam. Alltid.

Å vad gäller takt. Har under tränares överinseende tränat en häst med rätt så stora taktproblem. Vår utgångspunkt har varit att takt å lösgjordhet går hand i hand. Å vi har lagt enormt mkt fokus på att rida lösgörande övningar, stora volter, skänkelvikning, övergångar etc för att genom detta arbete hitta taktmässighet å balans. Vilket funkar skitbra. Alltså vårt målfokus har varit takten men jag har uppfattat det som att vi har nått den genom fokusera på lösgjordhet. Blir förvirrad när jag läser tråden å att takten kommer först. Ensam. Alltid.

Nej visst går det hand i hand, det är ju det som är så finurligt:idea:
Jag tycker själv att de övningar du beskriver ger lösgjordhet just för att de får hästen att arbeta mera rakriktat, (förhoppningsvis om man rider rätt:)) den får tänka och anpassa sig till övningen och placera sina ben så att den kommer mer i balans (och blir mer taktmässig) och då kommer mera lösgjordhet av det.

Förr har jag på mitt heta sto tex fokuserat på att "lösgöra" få henne "avspänd" och t o m gett en massa råd till andra om att uppnå det på en spänd häst, som inte är taktmässig. Men jag har ju inte förstått hur det hänger ihop och därför har resultatet varierat och jag har inte riktigt haft koll på varför.

Jag skäms att säga det för jag har lärt mej för över 20 år sen, samma sak, men tappat bort det som den stressade hobbyryttare jag är:o
En ny tränare för över 2 år sen fick mej att fatta det här bättre och komma ihåg...

Nu fokuserar jag på takten, och lösgjordheten, men med fokus takten så tappar man aldrig den delen som handlar om mera lika arbete mellan bakbenen, som man kan göra annars. Jag rider den typ av övningar du gör, men mer medvetenhet om vad jag söker s a s. Jag tänker inte längre på att få henne avspänd först, jag skiter i de delarna, helt enkelt. För det kommer ändå! Vi börjar nästan alla pass på liknande sätt, redan i skritten på lång tygel, och innan vi börjar trava ens, då brukar det oftast kunna vara så att hon redan från start går i sin fina taktmässiga trav som hon numera kan gå i. Så visst hänger det ihop!
Är det en häst som mera är seg och står emot så är det samma sak, tycker jag, spänningar som försvinner när hästen kommer in i en bra arbetstakt och får mera framåtbjudning.
Men verklig "lösgjordhet" kan vara lurigt, fokuserar man på det först så riskerar man att bara få avslappning och det är något annat! Tycker jag!

Senast ändrad av en moderator:

Har inte läst hela tråden så det här kanske redan finns med.
Jag går väl inte efter regelboken när det gäller AR, men jag tycker att en unghäst oavsett hur man vill träna längre fram, enbart måste tränas grundläggande. Där skiljar sig inte träningssätten så mycket åt. På en unghäst rider jag i en relativt låg/lång form och gärna i ett friskt tempo för att den ska hitta balans, använda sina muskler i överlinjen (baifrån och ända fram) och söka handen. Den måste få bli tillräckligt stark där innan man går vidare. Samling kan man inte prata om när det gäller unghästar (tycker jag)
Det blir ett väldigt generellt svar för jag tror risken är för stor att det blir fel annars. Som alltid är det lättare för en tränare på plats som ser både dig och hästen för all träning måste ju anpassas lite efter individerna.

Såg också att det pratas om utbildningsskalan i tråden.
En fråga: Har ni läst senaste ridsport och sett vad Jan Brink påtalar när det gäller skalan? Han påpekar att allt hänger ihop, men att det inte betyder att allt ska tas i en speciell ordning utan anpassas efter hästen. Han bklagar också att ordet skala i sammanhanget ofta misstolkas så att man tror att det innebär att delarna kommer i en viss ordning.

Senast ändrad:

Har ni läst senaste ridsport och sett vad Jan Brink påtalar när det gäller skalan? Han påpekar att allt hänger ihop, men att det inte betyder att allt ska tas i en speciell ordning utan anpassas efter hästen. Han bklagar också att ordet skala i sammanhanget ofta misstolkas så att man tror att det innebär att delarna kommer i en viss ordning.

Precis som Bent, m a o :D

Fast, hmmmm, nej. Att delarna hänger ihop och går i varandra lär man sej när man förstår den, s a s, det ingår liksom, men grunderna utgör en del som man inte kan gå förbi, nånsin, ingen samling utan grunderna och det är ju vad Bent tror att han åstadkommer i det han visar, hans uppvisnings och reklamfilmer för verksamheten visar en rad genomgående grundbrister och ändå talar han om samling:confused: Det tror jag aldrig att JB skulle göra:cool:

Delarna går i varandra men vissa kvalitéer måste finnas för att komma till nästa, ungefär som att hästen aldrig blir lsögjord om den inte är i balans, men sen utvecklar man hela tiden delarna i samspel så att säga, det är ju inte så att man HAR takt en gång för alla och sen går vidare tex så har nog ingen menat. Jag la förresten in skalan tiidgare i tråden där detta syns om jag inte minns fel.

Precis som Bent, m a o :D

Ja det är det som är poängen.:) Många tränare poängterar detta, men det verkar som få vill ta in det.
Hoppas de läser artikelserien.
Brink uttalar sig ofta som mina tränare trots att de är av olika inriktningar.

Har du sett en häst som utbildats strikt enligt den akademiska läran? Det har jag, flera stycken, - och att Bents system fungerar kan jag intyga. Delarna hänger ihop, och har du inte grunden blir det skit där också, precis som om man använder sig av det tyska systemet.
Ett råd jag vill ge dig är att bortse från Bents filmer för en stund, läs istället hans böcker och försök ta till dig vad han skriver.

Jag har ju förresten börjat rida för JB också, och jag kan meddela att han blev väldigt förtjust i både min häst och mitt sätt att rida. Det var inte mycket han ville ändra på. Så - det akademiska systemet kan ju inte vara helt fel då?

Tycker det där är skitsvårt -var ska jag börja. På vissa hästar som har lätt för att bli mycket mentalt stressade (sådär så de ägnar 100% av sin hjärnaktivitet åt att titta-titta-titta och inget blir över åt att lyssna på den som försöker träna den, har jag valt att jobba avsuttet istället och - med risk för att bli stenad - fokusera på huvudet(!). Stå bredvid och lägga ett litet tryck på nacken inte neråt utan snarare som ett litet "knip" tills den sänker huvudet något. Den får höja det givetvis igen, men jag ber den igen att sänka. Sluta titta. Börja känna. Vara närvarande, härvarande nuvarande.
När den sen tuggar, gäspar och har de "lugna ögonen" igen, då kan jag börja göra det andra; dvs fokusera på takten. Precis som ni säger får man lösgjordheten "lite på köpet" men, är det inte så hela vägen genom trappan? Att allting fås "på köpet" om man gjort föregående steg rätt.
För de (få) gånger jag suttit på ett djur och påbörjat samlande arbete och tramp så har det i princip alltid handlat om år av rakriktnings och balanserande arbete, såna där vardagliga, "tråkigt enkla" saker som att kunna länga och korta stegen utan att falla sönder eller tappa takten, att kunna göra en rund volt, att öka och minska hastigheten (km/h) och behålla rytmen (bpm) , att ta en halvhalt i kroppen....osv.
Så för att svara trådstartaren, det enda jag behövde göra just då för att "lära den samling" var att bromsa lite och samtidigt be om lite kvickare ben.

Oj vad ni är snabba. Tråden hann ju gå vidare med rätt många inlägg så nu upprepar jag bara vad andra skrivit.. jaja.

Men nu kommer vi återigen till punkten där det brister, bortse från filmerna...Men han rider ju likadant live som han gör i filmerna ju.
Det han SÄGER är klokt, men uppenbarligen så kan inte ens han själv göra det så klokt som han säger. Det är där det brister.
Man kan prata, men att prata så det GÅR, det är svårt.

Har du sett en häst som utbildats strikt enligt den akademiska läran? Det har jag, flera stycken, - och att Bents system fungerar kan jag intyga. Delarna hänger ihop, och har du inte grunden blir det skit där också, precis som om man använder sig av det tyska systemet.
Ett råd jag vill ge dig är att bortse från Bents filmer för en stund, läs istället hans böcker och försök ta till dig vad han skriver.

Jag har ju förresten börjat rida för JB också, och jag kan meddela att han blev väldigt förtjust i både min häst och mitt sätt att rida. Det var inte mycket han ville ändra på. Så - det akademiska systemet kan ju inte vara helt fel då?

Nej bortse från hans filmer blir omöjligt, och inte bara hans? Problemet är att jag inte sett en enda AR-ryttare varken irl eller på film som haft den kvalitén han pratar om. (jodå jag har läst en del av vad han säger, det finns på hans hemsida bla)

Men vad kul med JB, vore kul att se en film längre fram och jämföra före och efter att du ridit ett tag för honom:idea: Och höra vad du anser då!

Senast ändrad av en moderator:

i obalans då eller ? För takt/balans är nr 1 på skalan. Har du ingen balans är det ju svårt att få hästen lösgjord. Jag tror helt enkelt att många inte förstår vad ordet takt betyder.

Såg också att det pratas om utbildningsskalan i tråden.
En fråga: Har ni läst senaste ridsport och sett vad Jan Brink påtalar när det gäller skalan? Han påpekar att allt hänger ihop, men att det inte betyder att allt ska tas i en speciell ordning utan anpassas efter hästen. Han bklagar också att ordet skala i sammanhanget ofta misstolkas så att man tror att det innebär att delarna kommer i en viss ordning.

Ja det är möjligt att man tror om man inte vet så mkt. 1,2.3 går i hop fram och tillbaka, tillbaka och fram. Sedan går man vidare uppåt och sedan tillbaka igen. Tror man att Jan BÖRJAR någonstans i mitten av skalan för att hoppa fram och tillbaka har man nog missförstått Jan rätt rejält.

Senast ändrad:

Jo det har jag, nej jag tycker inte den fungerar. Vi har ju andra tom riddare som hoppat av, sökt annat för att det inte fungerar! För att det finns för många kunskapsluckor och att ihopkopplingen inte existerar och därmed ingen energi. Dessa människor har ju kommit betydligt längre än dig Immer. Men dom har väl oxå fel antar jag.

Jag skall inte kommentera det sista stycket men genom en sådan kommentar drar du ju in dig själv och din egen ridning i tråden vilket känns ganska konstigt och olustigt eftersom man inte får lov att kommentera det.

Men av det jag sett av JB och det är rätt mkt så skulle ju jag dock sökt andra förklaringar!

Ja det är det som är poängen.:) Många tränare poängterar detta, men det verkar som få vill ta in det.
Hoppas de läser artikelserien.
Brink uttalar sig ofta som mina tränare trots att de är av olika inriktningar.

Nej det handlar om att du läser in i Brinks ord något som där inte står. Det är det här som är så farligt, man tolkar en text utifrån vad man själv tror och har man inte så mycket koll på grundläggande arbete och vad som krävs för att det skall fungera så tar man ju allt bokstavligt. Jaha Jan Brink säger att man kan hoppa över grunderna för det gör han.. och det kan man ju lätt tro. Steg 1,2 och 3 kan man aldrig hoppa över och dom går ju in i varandra hela tiden. När dom är klara DÅ kan man hoppa fram och tillbaka.. jag menar dom flesta kommer ju inte längre än steg 3 ändå på skalan bör man ju ha i åtanke.. Vad jag säger är att har man kommit förbi steg 3 har man kommit väldigt väldigt långt.

Skulle du ställa en direkt rak fråga till Jan om han inte börjar med grunderna så skulle han svara , Jo det är klart jag gör, grunderna kan man aldrig hoppa över och dom går man tillbaka till hela tiden.

Skulle man vara riktigt elak och nitisk gällande det klassiska systemet angående Jan så skulle han behöva gå tillbaka till både det ena och det andra. Dom där slappa bakbenen som hans hästar uppvisar samt den borttryckta ryggen indikerar ju ett och annat när det gäller bakbensengagemang och ryggverksamhet.

Senast ändrad:

Vad jag säger är att har man kommit förbi steg 3 har man kommit väldigt väldigt långt.

Då kan man börja rida svårklassrörelser med BRA KVALITÉ är väl bäst att tillägga så att folk förstår vilken nivå väldigt väldigt långt handlar om.

Det är väl mest det här med vad som är BRA kvalité som vi är mest oense om.

i obalans då eller ? För takt/balans är nr 1 på skalan. Har du ingen balans är det ju svårt att få hästen lösgjord. Jag tror helt enkelt att många inte förstår vad ordet takt betyder.

Och att det är lätt att blanda ihop begreppen om man inte har sett det, känt det.

Takt o tempo tex.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?