Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?
Å vad gäller takt. Har under tränares överinseende tränat en häst med rätt så stora taktproblem. Vår utgångspunkt har varit att takt å lösgjordhet går hand i hand. Å vi har lagt enormt mkt fokus på att rida lösgörande övningar, stora volter, skänkelvikning, övergångar etc för att genom detta arbete hitta taktmässighet å balans. Vilket funkar skitbra. Alltså vårt målfokus har varit takten men jag har uppfattat det som att vi har nått den genom fokusera på lösgjordhet. Blir förvirrad när jag läser tråden å att takten kommer först. Ensam. Alltid.
Nej visst går det hand i hand, det är ju det som är så finurligt
Jag tycker själv att de övningar du beskriver ger lösgjordhet just för att de får hästen att arbeta mera rakriktat, (förhoppningsvis om man rider rätt
) den får tänka och anpassa sig till övningen och placera sina ben så att den kommer mer i balans (och blir mer taktmässig) och då kommer mera lösgjordhet av det.
Förr har jag på mitt heta sto tex fokuserat på att "lösgöra" få henne "avspänd" och t o m gett en massa råd till andra om att uppnå det på en spänd häst, som inte är taktmässig. Men jag har ju inte förstått hur det hänger ihop och därför har resultatet varierat och jag har inte riktigt haft koll på varför.
Jag skäms att säga det för jag har lärt mej för över 20 år sen, samma sak, men tappat bort det som den stressade hobbyryttare jag är
En ny tränare för över 2 år sen fick mej att fatta det här bättre och komma ihåg...
Nu fokuserar jag på takten, och lösgjordheten, men med fokus takten så tappar man aldrig den delen som handlar om mera lika arbete mellan bakbenen, som man kan göra annars. Jag rider den typ av övningar du gör, men mer medvetenhet om vad jag söker s a s. Jag tänker inte längre på att få henne avspänd först, jag skiter i de delarna, helt enkelt. För det kommer ändå! Vi börjar nästan alla pass på liknande sätt, redan i skritten på lång tygel, och innan vi börjar trava ens, då brukar det oftast kunna vara så att hon redan från start går i sin fina taktmässiga trav som hon numera kan gå i. Så visst hänger det ihop!
Är det en häst som mera är seg och står emot så är det samma sak, tycker jag, spänningar som försvinner när hästen kommer in i en bra arbetstakt och får mera framåtbjudning.
Men verklig "lösgjordhet" kan vara lurigt, fokuserar man på det först så riskerar man att bara få avslappning och det är något annat! Tycker jag!