Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Om det vore så enkelt...

Tittar du på många PRE har dom svårt med övergångarna piaff och passage eftersom dom sätter sig för mkt i förhållande till vad dom klarar av att röra sig framåt, övergångarna bedöms ju för sig och det är viktigare att piaffen är taktmässig och att takten är bibehållen i övergångarna till passage och tillbaka till piaff.

Det är en avvägning man gör i programmet, hur mkt kan man samla hästen och ändå få till bra övergångar. Det är ju övergångarna som är svårast och särskilt när du inte kan göra dom när du känner för det.

Jag har sett många halvblod göra fantastiska piaffer på träning men eftersom piaff aldrig är en isolerad rörelse i ett program så får man ju anpassa samlingen därefter.
:bow:
Det är ju därför som inga övergångar visas från piaff i alla filmer.
Många kan piaffera, men att komma framåt UR den är svårt.
O Flash.:bow:

För att få schwung måste hästen ha takt.
Tänk en passage i otakt- det går inte o i ökningar står de på näsan.

Senast ändrad:

Nej det handlar om att du läser in i Brinks ord något som där inte står. Det är det här som är så farligt, man tolkar en text utifrån vad man själv tror och har man inte så mycket koll på grundläggande arbete och vad som krävs för att det skall fungera så tar man ju allt bokstavligt. Jaha Jan Brink säger att man kan hoppa över grunderna för det gör han.. och det kan man ju lätt tro. Steg 1,2 och 3 kan man aldrig hoppa över och dom går ju in i varandra hela tiden. När dom är klara DÅ kan man hoppa fram och tillbaka.. jag menar dom flesta kommer ju inte längre än steg 3 ändå på skalan bör man ju ha i åtanke.. Vad jag säger är att har man kommit förbi steg 3 har man kommit väldigt väldigt långt.

Skulle du ställa en direkt rak fråga till Jan om han inte börjar med grunderna så skulle han svara , Jo det är klart jag gör, grunderna kan man aldrig hoppa över och dom går man tillbaka till hela tiden.

Skulle man vara riktigt elak och nitisk gällande det klassiska systemet angående Jan så skulle han behöva gå tillbaka till både det ena och det andra. Dom där slappa bakbenen som hans hästar uppvisar samt den borttryckta ryggen indikerar ju ett och annat när det gäller bakbensengagemang och ryggverksamhet.
:bow:För Jan är nog takt o balans en självklarhet.

det är en aaaning skillnad på hur dessa rider sina 3åringar- framåt o i balans.
det är mkt goda gångartshästar o har balansen nästan gratis plus det proffsiga supportet som de får.

För oss dödliga är hästen äldre innan de kanske jobbar likadant- behövs stärkas först.

:bow:För Jan är nog takt o balans en självklarhet.

det är en aaaning skillnad på hur dessa rider sina 3åringar- framåt o i balans.
det är mkt goda gångartshästar o har balansen nästan gratis plus det proffsiga supportet som de får.

För oss dödliga är hästen äldre innan de kanske jobbar likadant- behövs stärkas först.

Är det bara jag som är så kass att jag tyckte det var lättare när hästen var ung :o

Då var det "bara" att rida på framåt mot en mjuk hand och så kom "allt" av sig självt. Nu känns allt bara så snett och vint, bjudningen är olika från dag till dag, ibland känns hästen hyfsat mellan hand och skänkel från scratch och ibland känns det som jag sitter på en avdankad ridskolehäst lite överdrivet.

Det känns ungefär som att unghästen har ett läge - stadigt framåt men i övrigt inte så påverkbar (flytta, böjda och i början till och med vända). Men ju mer påverkbar den blir så får man inte bara den positiva påverkan utan även den negativa. Är det någon som hänger med eller är jag bara värdelös :o Min häst är en högst normal 156 cms ponny med hyfsad/högt bedömd gång (taktmässig gång i grunden för att återkoppla lite :D) utan den stora "gångartsgången" (som inte är önskvärd hos connemaror).

Mitt inläggs bidrag till tråden är alltså att i mitt fall "lär" man väl inte hästen bärighet/samling utan det är snarare så att man försöker förstöra så lite som möjligt under utbildningen. Däri hittar vi en början till bärighet.

*KL*

Jag tänkte fråga er, med erfarenhet och kunskap, vad ni anser om Hempflings sätt att utbilda en häst? Han lär dem från marken med kroppsspråket... om jag förstått det hela rätt. Gör han rätt? Ser det bra ut med utecklingen av hästen?
Här ett exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=zsW6...y&list=PL6EDCD6E3D9E942D9&index=18&playnext=2

Han sågar ju i övrigt både de engelska sadlarna och den engelska ridstilen i sin bok Dansa med hästar.

Jag älskar Hempfling och har studerat honom MASSOR och efterapar honom totalt i longeringsbiten. funkar så fantastiskt bra. Studera skillnaden i hans kroppspspråk kontra Christoffers kroppsspråk. Hemplings kropp är så tydlig, Bär med vinklade bakben, var spänstig, var stolt i din hållning:love:
Och det blir just hästarna.

Sen hans ridning är ju som spansk ridning är. Inte alltid så bärigt. Som min lärare säger , Det är inte hälsosamt för en häst att gå i så hög form, inte bra för ryggen, speciellt inte eftersom våra sadlar ofta är så tunga, men det är funktionell ridning och när vi slåss mot en tjus så vill vi inte riskera att hästen får en tjur i huvudet:bow: .

Älskar hans arbete. (Från marken)

Jo visst blir det obalans å taktmissar. Helt klart. Men brukar börja i skritt med övningarna jag beskrev, de e framför allt travtakten som har varit och i viss mån fortfarande e De e mkt bättre men ja...det e ju en rätt lång bit kvar känns det som). Sen trava i ngt långsammare tempo än vad han själv väljer.
Från början kan jag verkligen inte försöka med nått avancerat på denna pålle, men ja det e svårt nog ibland att trava "rent"på en 20 m volt så... Dock tycker jag att han blir mkt bättre när han blitt (vad jag uppfattat som) lösgjord.

Du säger ju : vilket jag tyckte var min poäng förut. Visst kommer takt först men att den inte står helt ensam, därav min förvirring. Det kanske lät som att jag hoppade över takten, inte vet jag. Flash svar gav mig iaf en insikt av att jag nog fokuserar för mkt på lösgjordheten utan att helt tagit till mig vad tränare poängterat :o

Men: Hur jobbar du med att hitta takten på en häst med dålig rytm? Hur förklarar du takt?

(Alltså en hästen ifråga e en liten pre med dålig trav och som e lite stressig oxå, man kan få lite kallblodsassocitationer ibland med töltinslag. Galoppen e dock ganska fin.)

Du kan hjälpa hästen med takten när du rider lätt i trav. Istället för att följa hästen, kan du fokusera på takt. T ex vänta en sekund eller en halv innan du sätter dig. Inte följa med i lättridningen om hästen blir lite springig.

Takt för mig är regelbundenhet:
Skritt: 1-2-3-4, 1-2-3-4, 1-2-3-4...
Trav: tick-tack, tick-tack, tick-tack...
Galopp: ta-ta-ta, ta-ta-ta, ta-ta-ta...

Takt kan finnas utan lösgjordhet, men lösgjordhet utan takt är obalans. (flummigt värre :D)

Konkret exempel:
Min ena fullblodsmärr var expert på att "arbeta" i bekvämlighetsläge, vid longering föll hon gärna in i en slags slow-trot. Taktfast och regelbundet, men definitivt inte lösgjort (bl a bogarna var låsta).
När hon sedan började lossa i kroppen och bli mer lös och ledig, fick vi gå tillbaka och finna takten igen. Med ett nytt rörelsemönster och fler arbetande muskler, var hon tvungen att finna en ny balans.
En häst i balans är lätt att ställa upp som en rektangel: en hov i varje hörn. En häst i obalans står inte på det sättet mer än ytterst korta stunder, sedan blir det antingen en romb eller ett "trasigt" hörn.

Tillägg: En viktig förutsättning är också att hästen klarar av det du begär av den. Dvs att den har styrkan. Nu menar jag inte bara för de mer avancerade rörelserna, utan även en sådan enkel sak som att rida på volt. Att trava på en volt med en häst som inte har styrkan och jämnheten, gör att du tappar takten t ex för att hästen "tappar" bakbenen. Eller om du rider i galopp på en volt som är aningens för liten för hästen att orka, då börjar den gärna luta, slänga över dig på "fel" sida i sadeln, korsgaloppera, "tappa bakkärran" eller bryta av. Då finns det ingen takt heller.

Senast ändrad:

Fick hem en ponny i förrgår, 9 år men oriden. Första arbetspasset igår, för att kolla av vem han är i sina rörelser. I slutet av arbetet (Ca 20 min.) Började jag samla honom minilite, (Verkligen minlite) bara för att se hans reaktion. Jag älskar arbete på lina och från marken.

Sötnöt:

sigge5liten.jpg

Jo!
Det är ju det som skiljer oss dödliga.
vi rider inte till o känner heller inte liksidigheten hela tiden.

Ju mer muskler hästen får gäller det att inte rida den sned.....svårt det här.
Därför behöver man en tränare som ser o kanske t o m känner.

När min stora var yngre så fick jag inte böja halsen alls.
när min tränare sen efter mångt o mkt satt upp så bände hon på en volt i 40 min- hela passet.

jag som inte var lika duktig skulle rida på min plankhäst:grin:

Jag tappade förtroendet o bytte tränare.

Känner precis igen din känsla...

Önskar jag kunde säga exakt vad det beror på....eller inte:o

Jag skulle säga att på min häst höjs hela tiden högsta nivån- men lägsta nivån är på samma plats... Det tar fortfarande en kvart, tjugo minuter innan det känns i närheten av trevligt-oftast i alla fall. Sen kan jag ha världens bästa känsla.
Men jag skulle önska att jag kunde sitta upp och ha en härlig och loss häst direkt. Jag har insett oxå att det spelar ingen roll om jag tänker "lösgörande" och lossa i början eller om jag tittar på klockan och rider med näsan i vädret i en kvart. Det tar en kvart ändå.
Så jag håller med om att man inte kan få lösgjordhet utan takt/balans. Min häst är himla taktfast i traven (entaktig....) men balansen är kass. Hos mig. När vi hittat balansen kan jag jobba lösgörande och sen så kommer massa roliga kvaliteter.

Å nästa dag börjar jag på noll. Vilket känns som minus när man har den goa känslan av avslutet i kroppen och tror att man ska börja med den feelingen direkt.

I mitt huvud blev det nu en intressant mix av takt= grundläggande balans och rakriktning.

...

Mitt inläggs bidrag till tråden är alltså att i mitt fall "lär" man väl inte hästen bärighet/samling utan det är snarare så att man försöker förstöra så lite som möjligt under utbildningen. Däri hittar vi en början till bärighet.

Det där tyckte jag mig ha hört förut och var tvungen att slå upp det ;)

Mycket riktigt, det är regel nummer 1 av "Daddes regler":

"1. Hästens anlag skapas vid befruktningen. Vid utbildning förstör den skicklige minst."

Okej, men ni (C_L och Djurjouren) påpekar båda två att ni gillar hans sätt "från marken". Har ni sett när han rider ordentligt? För det enda som tycks finnas att se på film är när han rider barbacka i frihet eller dylikt. På bilder kan man se honom rida spanska hästar dock. Han är så klart inte i första hand en ryttare, utan en hästfilosof/konstnär, så man kan kanske inte jämföra med mästare inom ridbranschen.

Jag vill också göra som han! :love: Men det är tyvärr väldigt ont om tränare inom KFH... :( Och hans kurser, som hålls i Danmark, verkar vara väldigt dyra. Iaf att delta i. Har han fotfolk-platser också, någon som vet?
Någon som vet om det finns KFH-tränare ö h t bortsett från han själv?
Än så länge är han bara en inspirationskälla...

I mitt huvud blev det nu en intressant mix av takt= grundläggande balans och rakriktning.

Ja precis, så ser jag det, men inte rakriktning i i utbildningsskalans definition som kommer senare, utan jag ser det mera som att just få hästen i mer balans, att det grundläggande rakriktningsjobbet som jag börjar med direkt jag sitter upp numera är mera att skapa grunden för balansen:idea: ett slags grund-grundjobb s a s. "Rakriktning" senare handlar ju om liksidighet på ett helt annat sätt och det tar ju lång tid innan man är där.

Sen förstör man ju själv, det är ju därför vi dödliga kommer så sakta framåt:cool:

När min häst börjar röra sej så är jag ju där omedvetet (eller tyvärr är jag hemskt medveten om det...) och ställer till det genom att inte ha den kontrollen som skulle behövas av mej själv för att tillåta henne att fortsätta röra sej:crazy: Det är därför jag dreglar över den där Klimkefilmen för det är precis det jag själv skulle önska till min häst:love:.
Jag är aldrig samspelt nog, kvick nog, lyhörd nog, jag reagerar för sakta och stör henne genom att inte ha tillräcklig kontroll över mej själv.

OCh det är väl ärligt talat därför som det är lättare att gå genvägarna som inte innefattar att få igång så mycket aktivitet som gör det jobbigt för ryttaren, för det är ju då det verkligt svåra blir uppenbart:angel: Att sitta och gunga runt på en joggande häst kan vi nog alla, och sen om den är lite avslappnad också kan man få känna sej riktigt duktig och det är ju väldigt skönt, klart såna alternativ lockar......

Senast ändrad av en moderator:

Okej, men ni (C_L och Djurjouren) påpekar båda två att ni gillar hans sätt "från marken". Har ni sett när han rider ordentligt? För det enda som tycks finnas att se på film är när han rider barbacka i frihet eller dylikt. På bilder kan man se honom rida spanska hästar dock. Han är så klart inte i första hand en ryttare, utan en hästfilosof/konstnär, så man kan kanske inte jämföra med mästare inom ridbranschen.

Jag vill också göra som han! :love: Men det är tyvärr väldigt ont om tränare inom KFH... :( Och hans kurser, som hålls i Danmark, verkar vara väldigt dyra. Iaf att delta i. Har han fotfolk-platser också, någon som vet?
Någon som vet om det finns KFH-tränare ö h t bortsett från han själv?
Än så länge är han bara en inspirationskälla...

Nej, jag tror jag sett samma som dig, när han flashar runt utan tillbehör på ryggen, men arbetet från marken har jag tagit till mig redan för många år sedan då han var "Het"

Och i de fotspåren utvecklas man ju själv efter hand och hittar sin egen kropp, egna rörelser och eget sätt för att forma hästen.

Ursprungsfrågan kommer vi nära till här nu tycker jag :bow:

Hur man börjar, för just från marken har man mkt vunnet om man kan leda hästen i sina rörelser.

Jo!
Det är ju det som skiljer oss dödliga.
vi rider inte till o känner heller inte liksidigheten hela tiden.

Ju mer muskler hästen får gäller det att inte rida den sned.....svårt det här.
Därför behöver man en tränare som ser o kanske t o m känner.

:bow::bow: Det tar tid att lära sej känna och sen att veta vad man behöver göra, och vad snedheten som man känner beror på, är det jag eller hästen eller båda? Bara det är svårt när det kommer till att hitta balansen, och det är inte bara balans rakt fram utan i alla rörelser, alla övergångar osv och det är inte nåt man gör på en kvart:cool:

Känner precis igen din känsla...

Önskar jag kunde säga exakt vad det beror på....eller inte:o

Jag skulle säga att på min häst höjs hela tiden högsta nivån- men lägsta nivån är på samma plats... Det tar fortfarande en kvart, tjugo minuter innan det känns i närheten av trevligt-oftast i alla fall. Sen kan jag ha världens bästa känsla.
Men jag skulle önska att jag kunde sitta upp och ha en härlig och loss häst direkt. Jag har insett oxå att det spelar ingen roll om jag tänker "lösgörande" och lossa i början eller om jag tittar på klockan och rider med näsan i vädret i en kvart. Det tar en kvart ändå.
Så jag håller med om att man inte kan få lösgjordhet utan takt/balans. Min häst är himla taktfast i traven (entaktig....) men balansen är kass. Hos mig. När vi hittat balansen kan jag jobba lösgörande och sen så kommer massa roliga kvaliteter.

Å nästa dag börjar jag på noll. Vilket känns som minus när man har den goa känslan av avslutet i kroppen och tror att man ska börja med den feelingen direkt.

Det var en bättre förklaring! På unghästen så är lägsta och högsta nivån rätt lika, och helt okej. Men ju mer högstanivån höjs desto bredare tycker jag spannet blir. Tyvärr betyder det i mitt fall även att lägsta nivån sänkts :o

Fast den sänks inte direkt stadigt längre (tror jag inte iaf ;)), men runt de där åren när man som ekipage börjar hitta något som kan liknas vid "ridning" och inte bara "unghästlotsning" så blir det ett spann av allt möjligt, eh, om ni fattar :p

I mitt fall är grundproblemet dock rätt lätt (alltså anledningen till att jag får känslan av sned, avdankad ridskoleponny ibland, att RIDA är inte lätt, inte ofta jag ens lyckas göra det ;)) - ponnylathet som råds bot på genom kvicka övergångar. Men glömska matte har inte alltid det + konsekvens i huvudet och då fungerar ju självklart n a d a.

Senast ändrad:

"1. Hästens anlag skapas vid befruktningen. Vid utbildning förstör den skicklige minst."

Jag gillar liksom Dadde, hoppas jag inte åker dit för att snott någons citat :eek:

*ler brett belåtet* :laugh:
En "ilsken" och saknad farbror! J-ar vad roligt och intressant det skulle vara att ha med honom idag! Jag tänker ofta "undrar hur Dadde skulle resonera här" eller "tycka om det-eller-det" inom rrrrrrrrrridkonsten!

*ler brett belåtet* :laugh:
En "ilsken" och saknad farbror! J-ar vad roligt och intressant det skulle vara att ha med honom idag! Jag tänker ofta "undrar hur Dadde skulle resonera här" eller "tycka om det-eller-det" inom rrrrrrrrrridkonsten!

Eller hur :laugh:

Ja precis, så ser jag det, men inte rakriktning i i utbildningsskalans definition som kommer senare, utan jag ser det mera som att just få hästen i mer balans, att det grundläggande rakriktningsjobbet som jag börjar med direkt jag sitter upp numera är mera att skapa grunden för balansen:idea: ett slags grund-grundjobb s a s. "Rakriktning" senare handlar ju om liksidighet på ett helt annat sätt och det tar ju lång tid innan man är där.

Sen förstör man ju själv, det är ju därför vi dödliga kommer så sakta framåt:cool:

När min häst börjar röra sej så är jag ju där omedvetet (eller tyvärr är jag hemskt medveten om det...) och ställer till det genom att inte ha den kontrollen som skulle behövas av mej själv för att tillåta henne att fortsätta röra sej:crazy: Det är därför jag dreglar över den där Klimkefilmen för det är precis det jag själv skulle önska till min häst:love:.
Jag är aldrig samspelt nog, kvick nog, lyhörd nog, jag reagerar för sakta och stör henne genom att inte ha tillräcklig kontroll över mej själv.

OCh det är väl ärligt talat därför som det är lättare att gå genvägarna som inte innefattar att få igång så mycket aktivitet som gör det jobbigt för ryttaren, för det är ju då det verkligt svåra blir uppenbart:angel: Att sitta och gunga runt på en joggande häst kan vi nog alla, och sen om den är lite avslappnad också kan man få känna sej riktigt duktig och det är ju väldigt skönt, klart såna alternativ lockar......
Jag har tittat på en del filmer nu o genomgående så åker man häst o vissa fall som Chris- skumpar i otakt på mitten. Har hästen inte takt eller hindras från att gå i sin normala takt s¨"går den av på mitten"- jobbar inte över ryggen.
Hästarna får heller ingen hjälp med takten. det verkar vara oviktigt.:confused:
De flesta hästarna går som isisar eller de iberiska- rör sig med benen oberoende av ryggen

Det krävs mkt mer ridskicklighet- hur man kan använda sitt säte o bål- plus att den behöver stämmas av ibland eller snarare ofta- om man rider med energi.

Var finns kunskapen om mer än följsamt säte o bålstabiliteten som är så viktig för att kunna hålla sin egen position?
det drivande, det samlande, det taktsättande mm? Det är en förutsättning om man inte bara vill rida med hand o spö.
Är det bussigt att kräva att den ska sitta på sina bakben när den inte orkar?
Piaffen innan är inte samlad heller alla gånger. Den orkar inte ens det innan man kräver fullt sättande.

tittar man på de få som kan få hästen att "passagera" så lyfter den bak lika mkt som fram- ingen samling.
När proffsen ska rida omvänd piruett är det bakdelen som lyfts runt den bärande framdelen. jo det kanske hade sina fördelar i krig.:angel:

Jag såg ju en tysk rida en iberisk häst o när den hade fått takt så...MUMS.:d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?