Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Dom AR-hästar jag varit i kontakt med, både högre och lägre skolade, har
alla haft som en inbuktning mitt på länden strax ovanför svansroten.
Hänger det ihop med "gångstilen"? OBS NU, för MIG betyder det avbräck på
muskulaturen, därav min fråga om "hänga i leden" kontra bära med musklerna.

Menar du den där gropen där man kan lägga äpplet medan man rider? :D
Min häst hade en sådan grop redan innan jag började rida akademiskt, så för hennes del har den alltså inte med ridstilen att göra. Och hon hänger definitivt inte i lederna, hon är otroligt smidig och rörlig.

Modellen på din häst(överbyggd framtung) ger normalt inget nosen i vädret symptom utan mer lång hals framåt, typ som man tänker sig en riktigt trist ridskolehästhållning.

Ha! Trist ridskolehållning är det sista man kan påstå om Besten.
Och framtung är hon absolut inte.

Tack:)

Vi tänker rätt olika skulle jag tro om ridning. Och det är för mig helt okej... Det finns värre saker tycker jag.
Jag kommer nog aldrig förstå användandet av stång när det kommer till icke skickliga människor, eller det som jag upplever som undertempo. Men det är mina åsikter, det finns ju tokiga människor som tycker vanlig dressyr är tråkigt oxå:eek::D

Det är dock nyttigt med såna här disk, för de som inte är klara med varför dom rider som de gör, blir det en nyttig fundering. Även om det är lätt att det bara blir försvarsprat.

Jag vill inte diskutera dig eller din häst, men svaret var på att du dementerade mitt påstående om att utan stångbett så hade många hästar gått med nosen i vädret. Jag menade inte din häst personligen utan jag menade en häst med hennes kroppsform och hållning (som faktiskt på fakmannaspråk kallas det jag sa). För att få en häst med den hållningen att gå med nosen i vädret så krävs det rejält brutal ridning, i princip projekt omöjligt. Det naturliga för en häst stöpt i den formen är att bli låååååång framtill.
Men som sagt var, jag tänker inte diskutera dig eller din häst. Söt är den iallafall.

Men det är ju precis det jag menar! Han "kniper" med rumpan, men något
sånär avslappnad i svansen <------ Barbidockan.

Jaha , ja nä jag får inte riktigt ihop det :D

Jag tycker mer han har baken ut och sen finns det en framdel och en mittdel som alla rör sig i helt olika takter.

Menar du den där gropen där man kan lägga äpplet medan man rider? :D
Min häst hade en sådan grop redan innan jag började rida akademiskt, så för hennes del har den alltså inte med ridstilen att göra. Och hon hänger definitivt inte i lederna, hon är otroligt smidig och rörlig.

Jag tycker din häst ser väldigt blank och fin och välskött ut på bilderna:bow: men ang just sån grop vill jag säga att det inte är något att sträva efter, (fast kallblod har det väl ofta naturligt) Annars beror det oftast på fett, felaktiga muskler eller korta muskler, men de flesta tror att det är jättefint att ha:D

Om din har det beror det nog på typen av häst snarare.

Men att hon är smidig och rörlig har ju inget med att göra om hon hänger i lederna istället för bär med musklerna:confused: Det hänger inte ihop menar jag.

Men att hon är smidig och rörlig har ju inget med att göra om hon hänger i lederna istället för bär med musklerna:confused: Det hänger inte ihop menar jag.

Jag trodde ffa att det skulle märkas på hållbarheten om en häst inte bär med musklerna utan istället hänger med lederna - har jag fel där?

Det är tempot :D. En travhäst eller en hopphäst som hänger i skeletet/musklerna blir inte hållbar. För en AR häst spelar det inte så stor roll. De rör sig inte i några dödande farter.

Hahaha,
Det är väl därför de flesta upplever att det går lättare att rida dressyr/krumelurer när man rider ut.
Det är svårt att rida dit den energin som en häst behöver för att röra sig balanserat och taktfast, lättare i skog och mark när hästen bjuder själv utan att man som ryttre måste RIDA dit energin.

Jag trodde ffa att det skulle märkas på hållbarheten om en häst inte bär med musklerna utan istället hänger med lederna - har jag fel där?

Det beror nog på vad man kräver av den, och dessutom är hästar olika hållbara, det beror på en rad saker tror jag. Det finns mängder av hästar som blir gamla utan att ha jobbat rätt en dag i sitt liv, se på alla gamla kära ponnyer tex, bara för att ta ett exempel. Men det är hållbara hästar, och de har inte utsatts för så stora krav, deras kroppar har vant sej och lärt sej kompensera osv osv.
Risken för skador är större, tror jag, men det beror som sagt på.

Om någon undrar varför en del inlägg försvunnit så beror det på att här råkade hamna en filmsnutt med en Bukeanvändare som inte är med i diskussionen öht. Än så länge har inget kränkande skrivits, men risken är stor att det blir olämpliga kommentarer.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II