Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Min häst höjer ryggen och har verkligen bakbenen med sig - och jag rider akademiskt. För mig är det funktionellt.
Och du har fortfarande en inbjudan till våra kurser.

Vilket jag faktiskt inte har någon förståelse för eftersom ingen av dom har varit rakt otrevliga, det är många andra i tråden som har haft samma beteende (även i tråden "Skillnader"). Det har bara diskuterats och ifrågasatts vad jag kan se, och det har det inte bara gjorts från deras sida.

Hade gärna fått en vettig förklaring på Varför de blivit avstängda från forumet (och varför de endast var dom som blev drabbade) bara för att ha diskuterat och uttryckt sina åsikter. Är det inte detta som ett forum är till för?!

Jag tycker att Gunnar ger en bra förklaring i tråden på Bukefalos-hjälp.
Avstängningarna ska inte diskuteras i den här tråden.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Jag tycker att sush har rätt :)

Visst måste man veta var gränserna går, men i utbildning och träning gäller det ju att tänja och flytta gränser.

Om man hela tiden slutar innan gränsen är nådd, så blir ju tröskeln till nästa steg oövervinnerlig.

Ja det var det jag skrev om du läser. Man måste ta reda på vart gränsen går för att kunna tänja på den, men istället för att hela tiden rida över gränsen (och tappa takt, energi osv) tycker jag man ska känna av och rida ur innan man går över. Sen testar man emellanåt om gränsen flyttats. Inte hela tiden alltså.

Men grundproblemet kvarstår. Man får inte ifrågasätta, man får inte be om bra exempel, på förklaringar. Då hånar man. :crazy:
Det tycker inte jag. ifrågasätta, be om exempel och förklaringar är bara bra. Det är underlag för diskussioner. Det som jag upplever som jobbigt är när ett alla ryttare som tränar enligt en inriktning klumpas ihop som om de alla gjorde likadant. Det går ju inte. När det inte kommer frågor utan bara påståenden som låter som rena fantasier för mig, eftersom jag inte känner igen det. Då blir det svårt att föra en vettig diskussion. Så för min del är det påståenden som ställer till det. Inte frågor. Frågar man inte så får man ju inte veta något. Jag uppmanar alla att fråga mera istället.
Det finns bara ett kvitto, och det är hästen.
Helt överens med dig där.

Ja det var det jag skrev om du läser. Man måste ta reda på vart gränsen går för att kunna tänja på den, men istället för att hela tiden rida över gränsen (och tappa takt, energi osv) tycker jag man ska känna av och rida ur innan man går över. Sen testar man emellanåt om gränsen flyttats. Inte hela tiden alltså.

Nej, det var faktiskt inte det du skrev, utan jag tog fasta på det du skrev, ordagrant.

Däremot uttrycker du dig klarare i det här svaret.

:devil:fortsätter du att diskutera din häst så kommer jag inte att kunna motstå att göra det samma....:devil:

Det är SVÅRT att kvicka upp en långsamt takt. Inte rent tekniskt men det kräver en ryttare med absolut kroppskontroll och snabbt nervsystem.

En häst med långsam/seg takt har ett segt nervsystem. Det har de flesta människor oxå. Ett segt nervsystem som ska kvicka upp ett annat segt nervsystem (dvs fungera som lärare) funkar inte. De allra flesta blir hängande liiite för långe i varje hjälp och då blir det segdraget, såsande och hjälperna blir mer av gummibandsfunktion, dvs de går inte igenom.

Jag personligen har ett SUPERSNABBT nervsystem. Det innebär att om jag rider en häst som har ett kvickt nervsystem så blir den hästen översensibel och därmed otrygg, oavsett hur mkt jag försöker sakta ner mig. Det är onaturligt för mig att reagera långsamt. Det är LÄTT för mig att rida kvicka hästar, heta hästar, galna hästar eftersom mitt nervsystem kan vara före dem och hantera dem. Men resultatet blir en otrygg häst hur mkt jag än gullar med den.

För mig passar en häst med SEGT nervsystem/seg takt mkt bättre. Fast jag blir frustrerad och tycker att det ar tiiid och att hästen är trögfattad:o

Men jag ser ju själv på resulatet att de sega hästarna går framåt helt enormt när jag tränar dem medan de med snabbt nervsystem blir otrygga och svårridna för andra ryttare, fast att JAG tycker när jag sitter där att det går bra och känns fantastiskt.
Det är som att sjunga i duschen:D. Jag tycker själv att jag sjunger otroligt bra, men när folk hör det så låter det för jäkligt...:angel:

Så, don efter person.

Hur man gör rent tekniskt, många sätt, här är att. Ha hästen i handen, i ett jämnt flyt. Bromsa ett bakben i taget utan att tappa farten/energin, bara ändra steglängden och rida sen framåt. Gör så här 700 gånger så blir det rätt bra.
Eller tvärtom, driv ett bakben mot handen utan att öka farten, bara ändra steglängden.
Eller överkursen, bromsa ett bakben precis när det lämnar marken och DRIV samtidigt. I varje steg, utan att tappa fart och tempo och energi.

Öva på att öka minska tempot med hjälp av ovanstående hjälper.
Trava över kavalettibommar.
Hitta en takt, rid en skänkelvikning UTAN att tappa takten....
Är du riktigt proffsig gör du allt med hjälp av sittbenen...

Massor av sätt, detat är några.

Nej, det var faktiskt inte det du skrev, utan jag tog fasta på det du skrev, ordagrant.

Detta är vad jag skrev:
Jag skulle hellre rida ur öppnan innan hästen tappar takten och inte orkar. Fler men kortare öppnor för att stärka. (sen måste man ju såklart känna vart gränsen går ibland)
Jag påpekar att man måste känna vart gränsen går ibland. (för att ha möjlighet att töja på gränsen)

Jag har aldrig ridit en häst med så fast travtakt, som alltså "fastnar" i sin långsamma gungiga takt. Min egen häst är väldigt taktmässig men lätt att påverka. Så, ja, hur gör man egentligen för att kunna påverka den "långsamtgående" mer.
Du skriver om att påverka ett bakben i taget. Jag hade kunnat tänka mig att man rider mycket övergångar där man verkligen kräver omedelbar respons. Kanske skolor, skänkelvikning, mycket byte mellan trav-galopp, trav-skritt. Eller?
Kavaletti låter bra. Mycket ridning i skogen på olika underlag?

Fast så tänker även jag (om jag förstår dig rätt), att rida t.ex. öppna kortare bitar och går ur innan det blir kajko. Däremellan provar man längre bitar förstås för att kräva lite mer. Skulle man alltid tänja på gränsen så sätter man hästen på pottkanten, inte bra och ger ingen positiv utveckling. Att däremot tänja stundtals bygger upp. Har man arbetat mer "på gränsen" ett pass så får nästa pass bli lite lättare.

Det är olika det där men jag vill gå ur innan det blir kajko. Om jag missbedömmer så får jag sänka kraven, samlingen m.m. så att hästen klarar göra det man ville. Det är bra att när man jobba på saker hästen har svårt för att inte tänka så långt framåt utan mer rida bara ett steg och ett steg så när tex en skänkelvikning börjar tappa spänsten så behöver man inte fortsätta i den utan man bestämmer sig för att behålla en kvalitet, tex takten, eller ryggen eller vad det nu är och sen snabbt räkna ut vilken rörlse man lätt kan gå in i och bibehålla denna kvalitet.

Jag föredrar att göra saker enkla för hästen. Jobbar jag med en unghäst på böjningen på en volt och hästen inte vill, inte orkar och är totalt oengagerad så stannar jag inte kvar på 15 meters volten utan går in i en 7 metes 8volt och harvar runt där i total obalans några varv innan jag går ut på den då (enligt hästen) behagligt, stora härliga 15 metersvolten där den mer än gärna börjar arbeta.

Red ett halvblod idag, välutbildad som fan, jobbade mkt i galopp, red en vanlig galopp längs spåret, på kortsidan gör jag en "volt tillbaka/piruett" variant och jag kände att han inte skulla orka helt byta varv så när vi var hälften så red jag lite framåt och fortsatte i en skänkelvikning ut på spåret. han fattade inte att jag förenklade övningen, utan han fick jobba hela tiden.
Hade jag fortsatt som tanken var hade det bara blivit havdant.

Vissa gånger så istället för att rida en skänkelvikning så bytte jag galopp i halva piruetten och gasade ur det i ökad galopp längs meddellinjen, bromsade upp och svängde genom att göra samma sak, voltilbaka/piruett.

Så här tror jag är nyttigare att göra en än att hänga kvar i nått halvdant.

Det spelar inte så stor roll VAD du gör, utan HUR du gör. Svårt att förklara i skrift, inte min starka sida tyvärr.Och givetvis alltdi omedelbar respons.

det är betydlgt bättre att rida en skola med svagare böjning- en som hästen klarar av utan att det sker på bekostnad av framåtbjudningen o även hästen vilja/ förmåga att jobba.

Din häst bjuder väl dåligt, då bör man inte göra ngt som den "dör" av.

Kvicka bakben kan man få av att hoppa studs, att den tar i igångsättnigarna- att man visar vad man vill- är tydlig.

KL
Eftersom skillnad tråden är låst o man heller inte kan ifrågasätta banningarna, så undrar jag var de där gula korten/ poängen blev direkt 10 poäng- utvisad;).

Nej, det gäller att se upp, för man raderas snabbare än man hinner säga Orättvist! Och då blir man väl bannad lika snabbt?

Puppan2> mitt svar till dig raderades. jag får lära mig att hästen ska upp med tassen snabbt från marken men ha en lång isättningsfas. Istället för ett såsigt upplyft och ett hastigt nerslag. Men rent bpm-mässigt är det intressant att fundera över! Blir det någon skillnad på en häst som har en korrekt stegkurva gentemot en felvänd stegkurva? För det är ju samma stegkurva per se, bara att den är inverterad.

Tack för intressant svar :).

Alltså min fråga om _vad_ man gör handlade egentligen mer om det jag skrev om takt/steglängd, rent konkret var som händer när hästen lyfter benet ...typ.

För att få till snabbare takt får jag göra ungefär det du tipsar om. Göra hästen mer elektrisk, kräva snabbare svar/reaktion, inte driva i takt :eek:, jobba med ett bakben i taget, övergångar, övergångar and u name it.

Senast ändrad:

Kvickare kan de bli om man själv visar takten- rider snabbare takt med sin egen energi. Åker man så kan man inte påverka!
Det behövs som regel för att hästen ska ta i mer o inte bli långsam, då måste den i slutändan häva sig runt i gal. piuetterna- den har tappat galoppen.

Man måste ha styrfart o komprimerad energi.

Säg att den galopperar i 2m-tempo mot normalt 3-3,5- för att bibehålla takten o även gångarten med svävmoment måste den ha samma energi men att det går uppåt mer. Blir den jämnfota bak så orkar den inte det man vill elller gör fel.

Ja, inte sätta hästen på pottkanten. Men däremot känna efter om den kanske klarar lite mer nästa gång. Så fort jag märker att den inte klarar det jag begär så går jag ur och hittar läget igen. Aldrig göra avkall på grunden.

Välkommen i klubben "tycker det är svårt att förklara i skrift"!

Axel: Vilka gula kort? Även jag undrar över banningarna ifråga. I synnerhet med tanke på att någon användare i annan tråd får agera hur som helst, stundtals med riktigt grova personangrepp, utan att något händer alls.

Fast jag håller fortfarande inte riktigt med :)

I shush:s exempel gick det bra med 10 steg i öppna innan det "segade ihop", om man då varje gång skulle sluta vid t ex 7 steg, förutom ngn gång emellanåt, så ser jag det mer som att man underhåller det som finns utan att egentligen bygga på och utan att försöka komma över tröskeln.

Jag föredrar att ta så många steg som möjligt där det känns bra och be om ett extra, men gå ur innan allt faller isär, för hux flux har du 12 steg innan det börjar sega och rätt var det är har du en hel långsida ;)

Om man avbryter varje gång det börjar ta emot, eller en stund innan, kommer ju hästen aldrig "igenom". Nackdelen med att ha en häst som har lätt för att fatta saker och ting, är att de lär sig även sådant :devil:

En annan variant är ju att ändra vinkeln istället för att ändra antal steg :idea:. Alltså du tar alltid samma antal steg och viktigt är att det är taktmässigt ... för att utvecklas så utvidgar du istället den vinkel du sätter hästen i (dvs böjningen).

Jmfr om du lyfter skrot på gym. Man gör ju oftast samma antal set/reps men lägger på mer tyngd (vinkel) efter hand du blir starkare. Du lägger inte på mer reps (steg) utan bygger styrka genom att öka svårighetsgraden i varje reps istället. Jmfr sätta hästen i tvärare vinkel/böjning. Blir det för svårt går du tillbaka till den mindre böjningen igen.

Senast ändrad:

Jag har inte hängt med senaste dygnet i diskussionen här, har försökt göra det så gott jag orkar/kan tidigare men det är svårt att hänga med (att förstå allt) då man inte är på den nivån själv.

Jag har iaf idag ridit min första lektion för Christofer Dahlgren. :) Kändes bra!
Det vi jobbade med va böjning och ställning - i skritt på en volt och sedan på långsidorna också. Vi testade lite trav också men det va ju svårare.
Han visade mig först, från marken stillastående, innebörden/hur det ska se ut då hästen är rätt böjd . Han testade också huruvida min häst ger efter för tryck i bettet (genom att stå framför honom, ta i bettringarna och trycka bakåt) vilket min häst INTE gjorde först utan gick emot trycket istället. Men han förstod snabbt sen.

Enligt Christofer ska jag jobba med detta i SKRITT, hästen min är inte redo för trav ännu. Det förstår jag precis och jobbar gärna i skritt så länge det krävs. Bortsett från uteritter då vi så klart kan trava o galoppera och släppa loss ;).

Jag frågade tränaren som min häst står hos just nu egentligen på inridning (eller ja, alltså tillridning för han var ju insutten och riden ett 15-tal ggr innan han åkte till henne) som är en utbildad ridlärare och tränar/tävlar medelsvår, och hon tyckte det lät bra. Klokt att jobba i skritt, det är inte många inom traditionell träning som skulle ha tålamod med, sa hon. Där ska allting gå så fort fram. Det är väl främst halvbloden hon menar som har dessa prestationskrav... vid vissa åldrar ska de klara dittan o dattan... annars sjunker de mycket i värde.
Men hon sa att om man hittar en riktigt BRA tränare inom den traditionella ridningen (engelsk eller tysk eller vad det nu är) så kan det va skillnad. Det har hon gjort numera till sig själv men hade haft många tidigare som hon va skeptisk till...
Jag gillar henne - hon är så ödmjuk och öppen (nyfiken) för olika inriktningar, hon är väldigt bra med hästarna och har rätt inställning till dom. :)

Om någon undrar varför jag "mitt i" hans träningsmånad hos henne (de jobbar mestadels med galoppfattning som huvudmål) åker o tränar för CD så är det så att det råkar vara så nära - bara några km bort från stallet där han står just nu. Därför tänkte jag passa på...
Ska ta en lektion till i nästa vecka (innan han ska åka hem från Götene), sen jobbar vi med det hemma och åker tillbaka då och då (kanske en gång i månaden) , jag kommer då ha ca 3mil att åka till Hällekis Säteri (där CD bor) från stallet där min häst är inackorderad.
(men först o främst ska hästen min VILA några veckor när han kommer hem från denna relativt intensiva träningsmånad)

Jag kommer dock ändra fokus från ridningen senare i vår, till körningen (då körbarhetsprovet är framför oss i sommar). Och bara rida skogsturer pararellt med det. Sen kanske vi återupptar ridträningen i höst. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar