Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Oj, vid 3 var faktiskt mina halvblod inte inridna i egentlig mening än. De har varit tömkörda och longerade och suttna på. Själva ridningen har vi börjat med vid 4. Hade jag försökt tidigare med nuvarande lilla damen t.ex. så hade hon skickat mig åt fanders. ;)

Och visst måste man anpassa träningen efter den ras man har, olika raser har olika förutsättningar och, som du skriver, är nsv inte avlad för ridning i första hand.

Men att skritta och skritta unghästen är inte uppbyggande.

Oj, vid 3 var faktiskt mina halvblod inte inridna i egentlig mening än. De har varit tömkörda och longerade och suttna på. Själva ridningen har vi börjat med vid 4. Hade jag försökt tidigare med nuvarande lilla damen t.ex. så hade hon skickat mig åt fanders. ;)

Och visst måste man anpassa träningen efter den ras man har, olika raser har olika förutsättningar och, som du skriver, är nsv inte avlad för ridning i första hand.

Men att skritta och skritta unghästen är inte uppbyggande.
Jag hoppar av efter att hästen har travats o sen galopperats för att inte belasta ryggen mer än nödvändigt o inte i skritt där den inte utför ngt muskelarbete.

milly.
Det blir så fel om hästen FÖRST ska kunna böja sig. Den kommer inte att vilja bjuda framåt så. Menar du halsen?
För annars pratar man om att hästen spårar när den är böjd i bålen o det behöver inte hästen kunna för att kunna trava o galoppera. Det lär man hästen senare.

Insutten är en sak o inriden är den när den går att rida i alla tre gångarter samt går att styra hjälpligt. Typ vad som"krävs" för 3-årstest. ridbar.

Att bygga upp en ung häst genom att enbart skritta är inte möjligt. Jag kanske missuppfattade Milly, eller så missuppfattar du mig. Du skriver ju dessutom själv att du rider i alla gångarterna.

Sedan var "akademiska tränare" och vad dem förespråkar kom in, vet inte jag. Jag har överhuvudtaget inte pratat om vad AR-tränare lär ut. I Millys fall var det en vanlig tränare som tävlar Msv.

Fast det är väl ingen som sagt att man kan bygga upp en häst genom att enbart skritta?:confused: jag förstår inte varför så många hänger upp sig på det här med att skritta. Tror ni på fullaste allvar att någon menar att man ska bara skritta skritta skritta både på banan, i alla övningar, och ute i skogen?

Det var en AR-tränare som jag red för. Inte en vanlig. Du har missförstått. Jag rådgjorde dock med den vanliga tränaren som tävlar Msv (hon är utb ridlärare också) och som tränat min häst under några veckor i inridningsprocessen. Jag gjorde en avstickare från den träningen därför att AR-tränaren bor nästan granne med henne och jag egentligen vill rida AR, men hade inte råd att lämna in hästen för utbildning där (dubbelt så dyrt). Det tänkte jag göra med lektioner då och då istället (utbilda hästen på AR-vis).

milly.
Det blir så fel om hästen FÖRST ska kunna böja sig. Den kommer inte att vilja bjuda framåt så. Menar du halsen?
För annars pratar man om att hästen spårar när den är böjd i bålen o det behöver inte hästen kunna för att kunna trava o galoppera. Det lär man hästen senare.

Hästen ÄR redan riden i både trav och galopp (det sistnämnda sparsamt dock, det är för jobbigt för honom ännu). Men nu ska han lära sig böjning/ställning, lösgöring, och det måste man väl ändå börja med i skritten? Eller ska jag kanske gå direkt på trav istället? Förstår inte vad ni menar.
Böjning = "böjd i bålen", tror jag. Inte bara halsen iaf, höften ska ju också hänga med.

Insutten är en sak o inriden är den när den går att rida i alla tre gångarter samt går att styra hjälpligt. Typ vad som"krävs" för 3-årstest. ridbar.

Då ser jag min som inriden nu. Men måste jobbas mer i galoppen bara (för att orka), det är inte så lätt för en sån här ras.

Sedan var "akademiska tränare" och vad dem förespråkar kom in, vet inte jag. Jag har överhuvudtaget inte pratat om vad AR-tränare lär ut. I Millys fall var det en vanlig tränare som tävlar Msv.

I det inlägg du syftar på som Milly gjorde, så skriver hon i andra och tredje stycket om sin akademiske tränare CD, i fjärde stycket kommer den vanliga tränaren in.

Får jag fråga en annan sak?
Nu är du ju med foten i två läger om man ska nu promt vill dela på det, vilka skillnader ser du, som är mitt i utbildningen av din häst.
Vad gör dressyrtränaren kontra AR tränaren. Hur lägger dom upp arbetet. Skillnader/likheter osv?

Jag kan absolut hålla med om att man under en period enbart kan skritta hästen inne i ridhuset i typ 10min, sen träna trav och galopp ute under SAMMA pass.
Se på Ulla Håkansson, hon rider i stort sett bara ute och får hästar i GP form.
Därmed inte sagt att man ska fastna i bara skrittarbete men det tycks ju både du, dressyr och AR tränare vara medvetna om.
För att hinna med steg för steg och inte hamna i obalans som ryttare är det bra att införa nya övningar i skritt.
Det är sällan man tex gör en galoppiruett utan att ha gjort 1000 i skritt först:idea:

Huvudsaken i skritt är att inte sitta och tjuvdra ihop hästen och sitta timme ut och timme in och skava, men så uppfattar jag heller inte saken:)

Jag svarade utifrån vad den "vanliga" tränaren hade ansett. Att det skulle vara bra att bara skritta. Tydligen så missuppfattade jag Milly och ber om ursäkt för det.

Våra pass ser ungefär ut som så att vi börjar med skritt på lång tygel en stund för att bara "gå igång" så att säga. Sedan kortas tyglarna och vi rider på 8-volt, stor först och sedan lite mindre, vi använder lite skänkelvikning för att kolla så att lilla hästen flyttar undan för skänkeln, vi gör vändningar á la bakdelsvändning, fast än så länge väldigt stora, inget egentligt krav på centrering utan vill att hon verkligen lossar sina bogar samt följer skänkeln. Sedan övergår vi till trav o lättridning. Vi rider 8-volter, serpentiner varvat med rakt fram. Mycket övergångar, ännu fler om lilla hästen är mer "taggad" än vanligt, helt enkelt för att få henne att lyssna på sätet och vänta på hjälperna. Sedan lite skritt igen, mer vändningar. Sedan trav o nedsittning. Olika lösgörande övningar, t.ex. 4-kant med övergångar i varje hörn, växlar gångart, kvartslinjen med olika ställningar och övergångar, skolor, skänkelvikningar. Allt varvat med galopparbete och övergångar.
Tempoväxlingar för att kolla reaktionsförmågan, att hon verkligen svarar direkt på både framåt och broms.

Allt detta jobb brukar ge en riktigt mjuk och "lös" häst som känns fin på båda sidorna och som är alert på hjälperna.

Nu kan jag erkänna att jag är privilegierad som har en häst som är välbyggd och har väldigt lätt för sig (förutom galoppen som är stoooor).

flash, jag vill gärna svara på din filmfråga i den stängda tråden, men nu går det inte att PMa dig. Jag svarar gärna så fort det går. Har sett på filmen.

Fast varför pm? Jag är lika intresserad som flash av ditt svar, du kan väl svara här?

Fast hästen kan ha höften in, men oxå då motsatta bogen ut.
Ngt som är mkt vanligt när man förböjer o som hästen lättare använder sig av.

Efter ett antal utväxlade ord kan vi definitivt säga att vi är överens :D

Det är det som är charmen med att diskutera ;)

Fast hästen kan ha höften in, men oxå då motsatta bogen ut.
Ngt som är mkt vanligt när man förböjer o som hästen lättare använder sig av.

...och där kommer det ack så viktiga ytterstödet in :D

Nu menar jag inte att man ska förböja, utan att det öht är väldigt lätt att "tappa" yttersidan när man börjar böja, vips så har ytter bog skjutit ut och hela övningen har förfelat sin verkan.

Biggan har rätt i att man bör gå ur innan man kommer till problemet, men det ställer rätt stora krav på mig som ryttare: ATT jag känner NÄR man kommer till problemet. En skickligare ryttare känner redan i kanske steg 8 att det kommer att rasa. Jag kanske inte känner det förrän i steg 13 att jag har tappat takten.
Ja man får ju anpassa kraven efter sin kunskap förstås. Lägga det på en lagom nivå.
Trix har helt rätt i att om man alltid avbryter INNAN man kommer till steg 10 så kommer man inte heller vidare.
Ja ska man kunna töja gränser så måste man testa dem ibland. Inte varje gång var min invändning bara.

Halvblodsmärren jag hade var en sådan... Fick rida övergångar och rörelser till förbannelse. Det var inte många metrar som reds på raken utan att något nytt hände, bara för att få igång bakbenen och att försöka rubba takt/tempo. Först skulle mitt huvud fatta vad tränaren sade, sedan skulle jag få min kropp att göra det tränaren sagt åt mig = jag var konstant efter i hjälperna mest hela tiden :mad:
Ja ridning är svårt. Det kan vi nog alla skriva under på. :)

När de väl blev bannade...
Du kan ju svara ändå:confused:

Eller vill du inte diskutera????

Jag tycker fortfarande att man inte böjer mer än vad hästen klarar av.. med bibehållen bjudning.

därför är TR logisk. I lätt/ MVS klass är böjningen o samlingen mindre än i svår klass- uppbyggande.. inte destruktiv.

Det var ett väldans tjatande på biggan!
Jag kan inte se någon som helst anledning till att hon i denna tråden ska kommentera en film som lagts ut i en annan tråd.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Det var ett väldans tjatande på biggan!
Jag kan inte se någon som helst anledning till att hon i denna tråden ska kommentera en film som lagts ut i en annan tråd.

Immer
I annan tråd?
Nej här. På s.4 #79 o flera andra....

hon hade ju först nu tittat på filmerna o kunde därmed svara.- som hon faktiskt ville. :bow:

Eftersom biggan skriver att tråden numera är låst är det uppenbarligen inte den här tråden det handlar om.
Jag vill påpeka att det är upptill varje användare att slippa kommentera - ingen kan tvinga eller hetsa någon för att få fram en kommentar.

Var vänliga återgå till ordningen - och ursprungsämnet - i tråden!

Immer

Senast ändrad:

Fast filmerna fanns ursprungligen här.
Fio la dem även där för att underlätta.

Jag fattar inte varför ingen aktiv vill diskutera o kan förklara ev. brister/ fördelar:confused:
Får man inte vara "illojal"?

Bara de som gått ur.....gått vidare Jegra, Tuaphua, Svea o även Fio.

Oliktänkare- vill ha fler russin till kakan.
Såsom nu även Immer- Borba.

Många tränare säger inte att man ska ändra sin ridning kapitalt på de första sessionerna. De vet hur känsligt det är. Allt som folk har investerat kan ställas på ända.
Grejen är väl att de då fattas i grunderna, men det kan bara bli bättre, då man har fått ut ngt av föregående träning- man plockar med sig det som är bra. Det behöver inte vara helt bortkastat.

Jag har sett elitryttare få på skallen om stora saker, men de litar på tränaren- som kan visa att det funkar. Gör om.. gör rätt. Balkenhol var en.
Han satt upp i Scandinavium på en då 4-årig Sack.

Brink la ju ner 3-4 mån på markträning på en häst som jobbade i felaktig form- som visade sig mer när den skulle samla sig. Ingen prestige- allt för hästens skull. Lär om!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar