Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag har ridit mina halvblod från början i alla gångarterna och det handlar överhuvudtaget inte om några prestationskrav. Halvblod eller ej. Utan helt enkelt om att hästen behöver bygga upp sin kropp och det gör den inte genom att bara skritta och skritta och skritta.

Däremot behöver träningen anpassas till den häst man sitter på. Nu vet inte jag vad du har för häst och om den har svårt för sig under ryttare. Men jag fick för något år sedan sitta upp på svägerskans ridtravarsto. På den hästen kom jag inte till trav utan var tvungen att hitta läget i skritt. Hennes balans var alltför dålig och hon var van att gå i "framstupa" läge med ett KRAFTIGT häng i handen. Jag provade några steg i trav, och hade fortsatt prova trav kortare sträckor om jag skulle fortsatt rida denna häst. Nu var det dock bara frågan om att "känna" på den ett pass för att svägerskan skulle kunna få lite tips.

Sedan kan man tycka att fler ryttare borde träna på att rida sin häst i skritt. Absolut. För ofta brister skritten, spända korta steg, går inte att variera, låst ryttare osv osv. Mer skritt åt dressyrfolket!

En annan variant är ju att ändra vinkeln istället för att ändra antal steg :idea:. Alltså du tar alltid samma antal steg och viktigt är att det är taktmässigt ... för att utvecklas så utvidgar du istället den vinkel du sätter hästen i (dvs böjningen).

Jmfr om du lyfter skrot på gym. Man gör ju oftast samma antal set/reps men lägger på mer tyngd (vinkel) efter hand du blir starkare. Du lägger inte på mer reps (steg) utan bygger styrka genom att öka svårighetsgraden i varje reps istället. Jmfr sätta hästen i tvärare vinkel/böjning. Blir det för svårt går du tillbaka till den mindre böjningen igen.

Jo, eller så kan man jämföra med sit-ups :)
En sit-up är en sit-up och det finns ju egentligen bara ett sätt att göra dem korrekt på.
En öppna ska du ju inte tvära hur mycket som helst på heller, utan det finns ramar för hur den ska utföras. Har du rätt vinkel så har du, annars är det ju något helt annat du gör.
På en unghäst eller en ovan häst så är ju vinkeln i det närmaste obefintlig, för att så småningom hamna rätt. Därifrån blir ju nästa steg att utöka momentets längd :)

Det är väl skillnad på vinkeln i t.ex en sluta i en LA6 och i en GP??? Men likväl är det en skola?

Jag förstår dock vad du försöker säga ... att det är binärt ... på eller av ... 1 eller 0. I sådanafall så borde man ju ha samma resonemang på ex.vis takten ... eller alla element i utbildningsstegen för den delen ... antingen har du takt/lösgjordhet/kontakt/etc eller så har du det inte. Men jag tror mer på inkrementell utveckling :). Först lite ... som blir mer och mer och så småningom fulländat.

Senast ändrad:

Men visst kan man skritta , alltså enbart skritta, under korta pass på ridbanan och i övrigt göra annat under ridpassen?
Själv kan jag exempelvis jobba i skritt på ridbanan, men avslutar ute i skogen med att rida i alla gångarterna. Och det händer ofta att jag rider skrittpromenader på 1-1,5 timme, på helt lång tygel.

Jag tror inte att någon akademisk tränare förespråkar att all träning ska ske på ridbanan och i skritt - snarare att blandad ridning är det bästa för hästen.

Så snart snön och isen är borta ska jag börja rida min "unghäst" som nu är 8 och som bara ridits tidigare av min medryttare. Hästen är förbaskat trevlig och har en riktigt bra gång, vilken jag sanningen att säga är rädd för att jag lätt kan förstöra om jag inte vågar rida framåt. Så nu har jag laddat hela vintern med mental träning och känner mig redo för uppsittning. Här ska ridas i alla gångarter, så det så!

Senast ändrad:

Det är väl skillnad på vinkeln i t.ex en sluta i en LA6 och i en GP??? Men likväl är det en skola?

Jag förstår dock vad du försöker säga ... att det är binärt ... på eller av ... 1 eller 0. I sådanafall så borde man ju ha samma resonemang på ex.vis takten ... eller alla element i utbildningsstegen för den delen ... antingen har du takt/lösgjordhet/kontakt/etc eller så har du det inte. Men jag tror mer på inkrementell utveckling :). Först lite ... som blir mer och mer och så småningom fulländat.

Hmmm... du kan ju faktiskt inte ha lite takt eller lite lösgjordhet :p

Det är ju faktiskt på eller av. Antingen är hästen lösgjord eller så är den det inte. Du kan visserligen arbeta med att lösgöra delar, men bara en eller ett par lösgjorda delar är inte en lösgjord häst. Hästen kan vara mer lösgjord än tidigare, men är den inte helt lösgjord så är det fortfarande inte en lösgjord häst. (sorry för upprepningar, men det finns inga bra synonymer)
Detsamma gäller takten: antingen har du takt eller så har du det inte. Du kan ha bra takt i en gångart eller i ett moment, men det innebär att du fortfarande söker takt i andra gångarter och moment.
Kontakten likaså, kontakt-inte kontakt. Du kan inte ha en halvdan kontakt.

På eller av :D

Jag önskar att jag kunde hålla med dig ... men med åren så har jag lärt mig att världen/verkligheten inte är svart eller vit :eek: ... på gott och ont :D.

Svart eller vitt ;)

Jag applicerar samma skala på mig själv: antingen så kan jag något eller så kan jag det inte.
Ytliga kunskaper eller en kunskapsdel innebär inte att jag kan, utan snarare att jag har ett hum om det.

Ok så då kan du inte rida då om du inte har en tia på alla moment i t.ex ett dressyrprogram??? :D . E Gal har ju bara lyckats med ... vad är det nu .. drygt 90 % ... ajaj han blir degraderad till att ha ett hum om ridning ;)

Men nu är det på väg att bli rätt så OT ... sorry

Senast ändrad:

Ok så då kan du inte rida då om du inte har en tia på alla moment i t.ex ett dressyrprogram??? :D . E Gal har ju bara lyckats med ... vad är det nu .. drygt 90 % ... ajaj han blir degraderad till att ha ett hum om ridning ;)

Men nu är det på väg att bli rätt så OT ... sorry

Nu gör du en tankevurpa ;)
Tävlingsdressyr är en bedömningssport och även om jag och mitt fullblod kan utföra t ex en öppna korrekt, innebär inte att vi skulle få en 10:av domarna, långt därifrån. Hästen har inte den utstrålning och flashiga gångart som imponerar, däremot är jag trygg i förvissningen att det är något vi kan. Ett korrekt utförande ger inte per automatik högsta poäng, vi har mer än en gång sett att inom tävlingsdressyren kan ett inkorrekt utförande på ett ekipage med utstrålning ge högre poäng än för ett ekipage som utför momentet efter konstens alla regler, men som inte har det rörelsemönster som efterfrågas för dagen.

Senast ändrad:

Tycker som jag skrev i förra svaret att det är liiite OT nu ... bättre om vi kör PM eller en ny tråd känns det som ... annars kan tråden bli väldig lååång :D

Jo, du har din uppfattning hur det är med halvbloden och min (hästens) tränare en annan. Jag håller med henne om att det är krav på prestation, se bara på 3-4-5 års testen o så. Vad halvbloden förväntas göra redan vid 2 1/2 till 3 års ålder ( de flesta har väl inte hunnit bli 3 när 3-års testen utförs?) och sedan vid 4, 5 osv. Och tävlas gärna så snart som möjligt.

Jag har en nsv bruks. ;) Som jag köpt för att ha till hobbyridning och körning. Är inte tävlingsintresserad...

Vad gäller skrittningen så är det ju inte sagt att det ska pågå i all evighet... men det är där vi måste börja och hålla på tills det sitter. Innan vi börjar göra samma i trav och kanske kan vi någon gång i framtiden lyckas i även galopp! ;) (en svår gångart för den typen av hästar)
Det är så klart svårare för en tung häst som min att bli stark nog att utföra olika ridrörelser... Man får jobba mer/längre tid förmodligen än med
varmblodiga hästar, i synnerhet med raser som
avlats för ridning. Jag har en allround häst visserligen, för hobbyändamål, men som avlas för körning. Med halvblodet är det ju tvärtom - avlas för ridning men används också för körning (ocksåen allround häst).
Ja inte för att jag så värst insatt men så är det väl? (vad gäller den sista meningen)

hm.

fast samtidigt måste man också tänka långsiktigt och lite brett och då är det faktiskt så att blanda gångarter och hitta balans/få hästen att hitta balans i olika gångarter, bidrar till att stärka upp den. Precis som Solis skriver.

dvs du kan stärka upp perioden av skrittarbete effektivare, om hästen även får trava lite varvat, jmf med om du skrittar enbart ett halvår innan du börjar trava. till exempel. det är precis samma princip som diskuterats tidigare i tråden, ang. att våga tänja lite för att komma vidare. att fullfölja punkt A till perfektion innan punkt B ö.h.t tas in i ekvationen, blir inte effektivt i ngn större mån när vi pratar basics saker som att kunna gå i samtliga gångarter i hyfsad balans.

jag tycker nog att man tillskriver sin häst svårigheter som inte existerar, om man har en orörd unghäst som inte är förstörd på ngt sätt muskel eller ridmässigt, om man dömer den för att den tillhör en viss ras.

alla friska hästar, oavsett ras, kan skritta, trava och galoppera i hyfsat god balans, framför allt utan ryttare då tar jag bort ordet hyfsad. MED ryttare kan samma hästar skritta, trava och galoppera i hyfsat god balans, med en ryttare som inte regelrätt motverkar den drastiskt. Nu pratar vi grundläggande nivåer just ang. vanlig basic hyfsad balans, inga avancerade grejer eller övningar.

Jag tycker man tillskriver sin häst svårigheter som inte existerar, när man resonerar som att den bara kan skritta tills den byggt upp sig. Det blir bakvänt. Har inte att göra med att pressa eller forcera ö.h.t. allround arbete stärker och bygger mest. den regeln går att applicera på det mesta. Inklusive friska hästar.

Senast ändrad:

hm.

fast samtidigt måste man också tänka långsiktigt och lite brett och då är det faktiskt så att blanda gångarter och hitta balans/få hästen att hitta balans i olika gångarter, bidrar till att stärka upp den. Precis som Solis skriver.

dvs du kan stärka upp perioden av skrittarbete effektivare, om hästen även får trava lite varvat, jmf med om du skrittar enbart ett halvår innan du börjar trava. till exempel. det är precis samma princip som diskuterats tidigare i tråden, ang. att våga tänja lite för att komma vidare. att fullfölja punkt A till perfektion innan punkt B ö.h.t tas in i ekvationen, blir inte effektivt i ngn större mån när vi pratar basics saker som att kunna gå i samtliga gångarter i hyfsad balans.

jag tycker nog att man tillskriver sin häst svårigheter som inte existerar, om man har en orörd unghäst som inte är förstörd på ngt sätt muskel eller ridmässigt, om man dömer den för att den tillhör en viss ras.

alla friska hästar, oavsett ras, kan skritta, trava och galoppera i hyfsat god balans, framför allt utan ryttare då tar jag bort ordet hyfsad. MED ryttare kan samma hästar skritta, trava och galoppera i hyfsat god balans, med en ryttare som inte regelrätt motverkar den drastiskt. Nu pratar vi grundläggande nivåer just ang. vanlig basic hyfsad balans, inga avancerade grejer eller övningar.

Jag tycker man tillskriver sin häst svårigheter som inte existerar, när man resonerar som att den bara kan skritta tills den byggt upp sig. Det blir bakvänt. Har inte att göra med att pressa eller forcera ö.h.t. allround arbete stärker och bygger mest. den regeln går att applicera på det mesta. Inklusive friska hästar.

Jag skulle träna på BÖJNINGEN/STÄLLNINGEN i skritt ett tag, innan vi går vidare till trav. Inte att "bara skritta tills han byggt upp sig".
Jag kanske formulerar mig fel, kanske skriver jag nåt o menar nåt annat, jag vet inte. Men inte är det meningen att vi ska BARA skritta. Dock träna på det jag nämnde ovan i enbart skritt ett tag.
Vi kommer ju trava och ta lite galopp (men det orkar han inte ännu så länge/mycket, särskilt inte i ridhus) men inte i böj/ställ-övningarna. Än. Förstår inte det konstiga i det, för mig känns det helt rimligt.

Jag tror inte att någon akademisk tränare förespråkar att all träning ska ske på ridbanan och i skritt - snarare att blandad ridning är det bästa för hästen.

Nä precis, det är ju inte riktigt DET som är meningen... ;) Och hur tråkigt skulle det inte va att bara rida/träna på banan hela tiden! Nä det räcker med max en dag i veckan.

Fast så tänker även jag (om jag förstår dig rätt), att rida t.ex. öppna kortare bitar och går ur innan det blir kajko. Däremellan provar man längre bitar förstås för att kräva lite mer. Skulle man alltid tänja på gränsen så sätter man hästen på pottkanten, inte bra och ger ingen positiv utveckling. Att däremot tänja stundtals bygger upp. Har man arbetat mer "på gränsen" ett pass så får nästa pass bli lite lättare.

Ja du uppfattade mig rätt. Håller med dig! Vi är på samma linje:)

det är betydlgt bättre att rida en skola med svagare böjning- en som hästen klarar av utan att det sker på bekostnad av framåtbjudningen o även hästen vilja/ förmåga att jobba.

Din häst bjuder väl dåligt, då bör man inte göra ngt som den "dör" av.

Kvicka bakben kan man få av att hoppa studs, att den tar i igångsättnigarna- att man visar vad man vill- är tydlig.
Nu hänger jag inte med. Vad har min häst med detta att göra? Jag svarade på en fråga. Har inte pratat om min häst nu. Du blandar nog ihop inläggen eller nåt

Jag föredrar att ta så många steg som möjligt där det känns bra och be om ett extra, men gå ur innan allt faller isär,
ja det var det jag menade. Du går ut innan hästen faller isär, tappar takten, inte orkar.
Om man avbryter varje gång det börjar ta emot, eller en stund innan, kommer ju hästen aldrig "igenom".
Nej just det. Inte varje gång. Jag vill öht inte göra likadant hela tiden. hellre växla antalet steg mycket. Man måste ju ta reda på vart gränsen går för att kunna töja den.
Vitsen med vad jag skrev var att jag tycker inte man ska rida så långt att hästen faller isär/inte orkar hela tiden för då förlorar man flytet och får börja om. Om man då istället rider flera kortare skolor istället för en lång stärker det så att man sen kan rida längre sträckor. Men vi verkar ju vara överens låter det som. Jag kanske uttryckte mig luddigt. Ber om ursäkt i så fall.

Jag skulle hellre rida ur öppnan innan hästen tappar takten och inte orkar. Fler men kortare öppnor för att stärka. (sen måste man ju såklart känna vart gränsen går ibland)

I sush:s exempel gick det bra med 10 steg i öppna innan det "segade ihop", om man då varje gång skulle sluta vid t ex 7 steg, förutom ngn gång emellanåt, så ser jag det mer som att man underhåller det som finns utan att egentligen bygga på och utan att försöka komma över tröskeln.

Jag föredrar att ta så många steg som möjligt där det känns bra och be om ett extra, men gå ur innan allt faller isär, för hux flux har du 12 steg innan det börjar sega och rätt var det är har du en hel långsida ;)

Om man avbryter varje gång det börjar ta emot, eller en stund innan, kommer ju hästen aldrig "igenom". Nackdelen med att ha en häst som har lätt för att fatta saker och ting, är att de lär sig även sådant :devil:

Håller med er båda där, men fick avsluta mitt exempel pga tidsbrist samt att jag insåg att det var för många variabler att ta hänsyn till. Hade tänkt utveckla det hela med: Nästa träningspass, men insåg att nästa träningspass kanske redan är imorgon och tills dess har det knappast hänt några mirakel.

Biggan har rätt i att man bör gå ur innan man kommer till problemet, men det ställer rätt stora krav på mig som ryttare: ATT jag känner NÄR man kommer till problemet. En skickligare ryttare känner redan i kanske steg 8 att det kommer att rasa. Jag kanske inte känner det förrän i steg 13 att jag har tappat takten.

Trix har helt rätt i att om man alltid avbryter INNAN man kommer till steg 10 så kommer man inte heller vidare. Jag kommer då aldrig att komma till det 11:e steget och då tränar man inte heller upp styrkan hos hästen. Ja, de där lättlärda krittren... Där tillkommer ytterligare en svårighet - att förekomma hästen :eek:

Jag har aldrig ridit en häst med så fast travtakt, som alltså "fastnar" i sin långsamma gungiga takt. Jag hade kunnat tänka mig att man rider mycket övergångar där man verkligen kräver omedelbar respons.

Halvblodsmärren jag hade var en sådan... Fick rida övergångar och rörelser till förbannelse. Det var inte många metrar som reds på raken utan att något nytt hände, bara för att få igång bakbenen och att försöka rubba takt/tempo. Först skulle mitt huvud fatta vad tränaren sade, sedan skulle jag få min kropp att göra det tränaren sagt åt mig = jag var konstant efter i hjälperna mest hela tiden :mad:

Men visst kan man skritta , alltså enbart skritta, under korta pass på ridbanan och i övrigt göra annat under ridpassen?
Själv kan jag exempelvis jobba i skritt på ridbanan, men avslutar ute i skogen med att rida i alla gångarterna. Och det händer ofta att jag rider skrittpromenader på 1-1,5 timme, på helt lång tygel.

Så snart snön och isen är borta ska jag börja rida min "unghäst" som nu är 8 och som bara ridits tidigare av min medryttare. Hästen är förbaskat trevlig och har en riktigt bra gång, vilken jag sanningen att säga är rädd för att jag lätt kan förstöra om jag inte vågar rida framåt. Så nu har jag laddat hela vintern med mental träning och känner mig redo för uppsittning. Här ska ridas i alla gångarter, så det så!

Att bygga upp en ung häst genom att enbart skritta är inte möjligt. Jag kanske missuppfattade Milly, eller så missuppfattar du mig. Du skriver ju dessutom själv att du rider i alla gångarterna.

Sedan var "akademiska tränare" och vad dem förespråkar kom in, vet inte jag. Jag har överhuvudtaget inte pratat om vad AR-tränare lär ut. I Millys fall var det en vanlig tränare som tävlar Msv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?