Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag spinner vidare... bärighet/samling.

Djurjouren gillar det lite långsammare taktfasta vilket jag mer ser som orubblig i sin takt, rubbar man takten tappar den balansen, det blir för mkt att ändra om, visst det går men personligen har jag ingen lust att lägga den tiden för när det kommer till verkligen hög samling så blir där gärna tuggummifötter, det är ett stort undvika för mig. jag föredrar lite kvickare snabbare ben, gärna att hästen har lite snabbare takt naturligt, inte avsaknad av takt nu då som Djurjouren upplever dom spanska hästarna.

Nu har jag plöjt igenom tråden och måste säga att det är otroligt intressant läsning :bow:.

Jag vill bara tillägga att jag alltid börjar med lång hals och särskilt viktigt är det att hästen har släppt ner halsen framför manken annars kommer hästen aldrig att släppa i överlinjen så att bukmuskelaturen aktiveras och manken då kan komma upp, det kommer den inte göra i detta skedet utan först när du har etablerat en ihopkoppling.. För att det skall kunna ske använder jag mig av det diagonala hjälpgivningssystemet och börjar då i förvänd skänkelvikning mot väggen för att etablera en yttertygel och en yttersida, sedan ställer jag bara om till rättvänt. Byter varv , gör likadant i det andra varvet. Jag byter oxå varv ganska ofta i samma varv pga detta, ytterskänkel till innertygel- innertygel till ytterskänkel för att balansera upp hästkroppen däremellan så att den blir rakare och går ifrån trycket så man säger till hästen nä du! här kan du inte lägga dig eller hänga på någon skänkel eller tygel utan ärlig kontakt är det som gäller. När det är befäst dvs hästen kommer upp på den yttertygel jag begär kan man börja lösgöra och då utveckla takten mer.

Jag läser ovanstående som att du först fokuserar på kontakten (nr 3) och därefter lösgjordheten (nr 2) och då kan du jobba med takten (nr 1).

Jag förstår ju att allt går i varandra och är beroende av varandra men det är ändå intressant att det är den sekvensen som du beskriver. Flashlight t.ex argumenterar ju väldigt starkt för att det är takten man skall börja fokusera på och då kommer t.ex lösgjordheten som ett "brev på posten" (fast kanske inte riktigt så uttryckt :p). Men du utrycker dig i en annan sekvens. Hur ser du (och Flash :)) på det? *nyfiken och intresserad*

När du skriver dessa övningar så gör jag:idea:

Har alltid känt att min häst landar på rätt plats efter förvänd galopp, och samma övningar sm du beskriver gör jag ju varje dag. Men jag har som inte riktigt greppat varför det blir bra.
Jag har haft så mycket problem med att få det rätt min min egen pålle. Provat, tänkt, provat. Kommit på att detta är bra, tänkt att förvänd galopp har ju med balans att göra. Men inte fattat riktigt vad jag gör.

Jag har nog trott innan att jag jobbar ´lösgörande. Och jag har hört från många tränare att min häst är stel och måste komma loss.
Nu- efter att ha läst alla dessa diskussioner här så har jag gjort min egen analys att hon behöver hjälp med balansen och att ju mer jag "lossar" desto mer måste hon kämpa för att hålla balansen! Får till följd att hon tappar bjudning eller blir springig och sticker ut kroppsdelar åt olika håll.

Tycker att jag lärt mig många detaljer här! Med sitsen- kom på att jag svänger helt galet eftersom min häst tappar balansen och blir skev när jag svänger men faktiskt är rak på rakt spår. Nu har jag lyckats svänga upp rak på hinder i svåra varvet och ha kvar den bra känslan! Med att rätta en lite detalj i sitsen och själva tänket i huvudet.

Så ett litet tack till alla- detta är super! Jag har lärt mig mer än på många träningar-alldeles gratis:D

Jag tror det är nu du ska tänka på takt som balans:idea:

Och att man förbättar ju alla delar- takten blir ju bättre när hästen är lösgjord- men den måste ändå finnas för att hästen ska kunna bli lösgjord. Man för börja med godkänt i del 1-2-3 och sen satsa på VG i takt och sen MVG när man rider Grand Prix:D

Nej, jag höll med flash, spann vidare och fortsatte beskriva ihopkopplingen för att sedan utveckla takten mer.

Sorry om det inte framgick.

I allra allra första så rider jag utomhus bara rakt fram, stopp och start, sätter takt med sätet i lättridning och är noga med att inte luta mig framåt för att störa hästens tyngdpunkt. Sen när jag fått framåtbjudningen mot handen kan jag gå in på en bana och då börjar jag ju med att sätta ihop hästen enligt ovan.

Nu har jag inga större taktproblem på dom hästar som jag väljer men en häst som inte har någon takt alls som buffys om jag fattar det rätt måste ju man först befästa start och stopp, så att det finns en förutsättning för att kunna koppla ihop hästen samt vara noga med sin egen balans för att sedan koppla ihop hästen. Nu rider jag aldrig på lösa tyglar utan mer skänkel fram till handen så en viss kontakt med munnen har jag alltid.

Nu har jag plöjt igenom tråden och måste säga att det är otroligt intressant läsning :bow:.

Jag läser ovanstående som att du först fokuserar på kontakten (nr 3) och därefter lösgjordheten (nr 2) och då kan du jobba med takten (nr 1).

Jag förstår ju att allt går i varandra och är beroende av varandra men det är ändå intressant att det är den sekvensen som du beskriver. Flashlight t.ex argumenterar ju väldigt starkt för att det är takten man skall börja fokusera på och då kommer t.ex lösgjordheten som ett "brev på posten" (fast kanske inte riktigt så uttryckt :p). Men du utrycker dig i en annan sekvens. Hur ser du (och Flash :)) på det? *nyfiken och intresserad*

Jag ser det som en del av det jag kallade grund-grund som jag skrev, att skapa grunden för balans att hästen inte hänger åt något håll. Det kanske inte framgick men det var det jag menade. Grundläggande rakriktning kallar kanske många det.

Det gör jag en massa, ibland faktiskt mer eller mindre hela pass. Det diagonala finns ju alltid med men just som grundskapande använder jag det mycket
Det blir så svårt att förklara utan att det blir en roman. Men numera har min häst ett annat utgångsläge redan från start men det är bara ett utgångsläge. Det är ju massor som måste på plats ändå.

Dom två första stegen går i varandra och fram och tillbaka och samverkar men takten är balans och en grundbalans måste finnas innan lösgjordhet kan komma ifråga alls, men sen växelverkar de och förstärker varandra, kontakten kommer ur det, så småningom och samverkar också, men jag uppfattar inte att fio säger att den kommer först. Jag kan inte påstå att jag uppnå r verklig kontakt på riktigt för det gör jag inte, det finns många snäpp kvar där som jag inte har nått till. Även om jag har en kontakt i handen förstås och får rörelsen igenom fram till handen också, men det återstår mycket för att få det mera genomgående.

Nej jag säger inte att lösgjordheten kommer som ett brev på posten om det vore så väl:eek: Men förutsättningarna kommer, den första grunden till lösgjordhet kommer med balansen, hästen spänner av när den är i balans, det är då de tex kan börja frusta, då har man den första grunden. Vet inte om det blir begripligt?

Senast ändrad av en moderator:

Hamnar allt arbete med takten under "nr 1. Takt"? Dum fråga kanske :o ... men ofta beskrivs ju taktarbetet med att etablera en ren takt för en häst som tappar takten eller inte lyckas hålla takten.

Men om man jobbar med att snabba upp en redan ren men långsam takt .... hamnar det under samma "rubrik"? Eller är det något annan av skalans sex steg man jobbar med då??

Min häst t.ex är väldigt taktmässig och ren i takten .. men han är lååååångsam och vi jobbar massor på att snabba upp den. Från typ 110 bpm till drygt 125 bpm :D.

Jag ska väl lägga till att när det gäller mycket av det här så är det ju jag som ställer till det och saboterar, förr eller senare, genom att störa hästen, och det är väl det jag ska jobba mest på:cool:
Så som min häst trots allt kan arbeta nu så är jag det största hindret att komma vidare, utan tvekan.....

ang långsam takt så är det tvärtemot min, men om takten är för långsam så den inte går att påverka så lätt, då tänker jag att den inte heller har förutsättningarna för lösgjordhet för då balanserar den mera i sin trygga takt, än är i verklig balans, men jag vet inte när jag verkligen red en sån häst sist så jag har inte mycket erfarenhet av det.

Senast ändrad av en moderator:

Du håller ju på att utveckla takten! Se inte det som steg 1,2 eller 3. Man jobbar ju med allt hela tiden samtidigt och så blir det bättre och bättre och mer och mer befäst. Det är ju samma sak med resten av skalan det kommer ju in i mer och mer ju längre du har befäst 1,2 och 3 men 1,2 och 3 är en förutsättning för resten..

Då har du en sådan häst som Djurjouren verkar gilla :D

Nej jag skulle inte lägga in ditt arbete som steg 1 takt utan du utvecklar ju en redan ren fast långsam takt till att bli snabbare eftersom annars blir det omöjligt att samla.

Senast ändrad:

Tycker att jag lärt mig många detaljer här! Med sitsen- kom på att jag svänger helt galet eftersom min häst tappar balansen och blir skev när jag svänger men faktiskt är rak på rakt spår. Nu har jag lyckats svänga upp rak på hinder i svåra varvet och ha kvar den bra känslan! Med att rätta en lite detalj i sitsen och själva tänket i huvudet.

Så ett litet tack till alla- detta är super! Jag har lärt mig mer än på många träningar-alldeles gratis:D

instämmer!!! Har lärt mig massa. Övningsmässigt gör vi rätt lika (tänkte på flash å fio). Visst e vår nivå lägre men vi utvecklas iaf me övningarna. Har dock har jag lärt mig VAD det är jag jobbar me å har fått typ tio ggr bättre förståelse för utbildningsskalan å framförallt takten! Kanske har min tränare förutsatt att jag fattat tidigare. Ser framemot nästa träning!
:bow:

KL
Spinner vidare ang hönan och ägget, samt kastar med en länk som beskriver utbildningsskalan. Själv läser jag den på tok för sällan :o

http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan
Klippt och klistrat från ovan nämnda sida:

Den kan användas som en ”checklista” vid varje ridpass. Några steg kan byta plats med varandra, andra kan det inte. Det är viktigt att förstå att stegen är sammanlänkade och inbördes beroende av varandra. Det är inte meningen att varje steg måste vara perfekt innan man kan gå vidare till nästa utan man försöker ha med alla delarna simultant.

Drar återigen ett grovt förenklat exempel:
När jag skall börja träna öppna längs långsidan så har jag betat av punkt 1-5 vid ridning rakt fram. De första tio stegen i öppnan flyter på bra, sedan börjar det vingla och traven går långsammare och långsammare. Vad har hänt? Jo, jag har tappat takten pga att hästen har inte styrkan och klarar inte av att bära sig mer än tio steg. Vad jag gör då, är att rida ur öppnan för att hitta takten igen (dvs backar bandet till 1 Takt, vid ridning rakt fram) och börjar om.

Jag skulle hellre rida ur öppnan innan hästen tappar takten och inte orkar. Fler men kortare öppnor för att stärka. (sen måste man ju såklart känna vart gränsen går ibland)

flash, jag vill gärna svara på din filmfråga i den stängda tråden, men nu går det inte att PMa dig. Jag svarar gärna så fort det går. Har sett på filmen.

Jag skulle hellre rida ur öppnan innan hästen tappar takten och inte orkar. Fler men kortare öppnor för att stärka. (sen måste man ju såklart känna vart gränsen går ibland)

Jag tycker att sush har rätt :)

Visst måste man veta var gränserna går, men i utbildning och träning gäller det ju att tänja och flytta gränser.

Om man hela tiden slutar innan gränsen är nådd, så blir ju tröskeln till nästa steg oövervinnerlig.

utvecklar ju en redan ren fast långsam takt till att bli snabbare eftersom annars blir det omöjligt att samla.

Varför är det så att det inte går att samla en häst med långsam takt? Att det blir svårare kan jag tänka mig ... men att det blir omöjligt ??? *nyfiken*

Sen funderar jag på vad det egentligen är man gör när man jobbar med att snabba upp takten :o. Man vill att hästen skall bli kvickare upp från marken ... men skall den även bli kvickare ner? Man kapar väl tiden hästen är i luften? Betyder det att steglängden påverkas? Och när man påverkar steglängden så påverkar man väl tempot? Betyder det att man jobbar med tempot när man jobbar med att snabba upp takten? Det kanske mest är en teoretisk fråga ... men i allafall så poppade den upp :angel:

Det blir nog svårt eftersom flash, fio och Carola blev bannade =/

Vilket jag faktiskt inte har någon förståelse för eftersom ingen av dom har varit rakt otrevliga, det är många andra i tråden som har haft samma beteende (även i tråden "Skillnader"). Det har bara diskuterats och ifrågasatts vad jag kan se, och det har det inte bara gjorts från deras sida.

Hade gärna fått en vettig förklaring på Varför de blivit avstängda från forumet (och varför de endast var dom som blev drabbade) bara för att ha diskuterat och uttryckt sina åsikter. Är det inte detta som ett forum är till för?!

Jaha!
Nej, då talade vi inte om samma tråd.

Men grundproblemet kvarstår. Man får inte ifrågasätta, man får inte be om bra exempel, på förklaringar. Då hånar man. :crazy:

Det finns bara ett kvitto, och det är hästen. När hästar inte höjer ryggen och går med engagerad bakdel då ÄR det inte inte funktionell ridning. Då är det hobbykasedans. Och man kan bli 28 år även som hobbykasedanspartner. Men det kan även Ratina Z (elithopphäst) bli. Det är inget bevis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar