Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Hm..Jag då? Jag har oxå gått ur juuuuu. Ägnade 3 år av mitt liv på Ar...räknas inte jag? Va?!?! Va ?!?!?!:D

Jo då:p

Jag tycker att dina inlägg är intressanta då du kan berätta o jämföra även med iberisk ridkonst:bow:
Tankesättet.Utbildningstrappan som synnerligen borde fokusera på takten som är en annan på iberiska hästar... generellt sätt.

De har ju å andra sidan så mkt mer gratis i galopparbetet:laugh: temperamentet- vill o vill... mer.

Även fullblod o andra raser har sina aber.

Qadrophenia som har lagt ner ett beundransvärt jobb på takten på sin travare- som nu har kunnat gå vidare

När de väl blev bannade...
Du kan ju svara ändå:confused:
Jo visst skulle jag kunna svara, men eftersom tråden är låst blir det ju konstigt. Vart menar du att jag ska svara då? Jag kan ju inte lägga in ett svar från en annan tråd i vilken tråd som helst. Det blir ju rätt förvirrande.
Eller vill du inte diskutera????
Jo, men som sagt. Tråden är ju låst.

Jag tycker fortfarande att man inte böjer mer än vad hästen klarar av.. med bibehållen bjudning.
Det tycker inte jag heller. (vad nu det har med filmen i den andra tråden att göra?)

Senast ändrad:

Såg att det blivit lite missförstånd. Frågan jag fick från flash om filmen var inte i den här tråden utan i den låsta tråden "skillnader"
Jag har inte läst hela den här tråden så jag har inte sett något om filmer här.

Jo visst skulle jag kunna svara, men eftersom tråden är låst blir det ju konstigt. Vart menar du att jag ska svara då? Jag kan ju inte lägga in ett svar från en annan tråd i vilken tråd som helst. Det blir ju rätt förvirrande.
Jo, men som sagt. Tråden är ju låst.

Det tycker inte jag heller. (vad nu det har med filmen i den andra tråden att göra?)
Nej det var ursprungligen från denna tråd- varav blev till diskussion på Hjälp.

Servar dig;) från s. 4 i denna långa tråd.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14166314&postcount=79

Åh tack axel! Nu slapp jag...

Men som du ser Biggan så är det från denna tråden så nu väntar jag ivrigt på dina kommentarer!:banana:

kl

Först vill jag bara säga att jag inte alls är delaktig i denna tråden, har inte läst den alls och kommer heller inte att göra, jag kommer heller inte att svara någon så det är ingen idé att skriva tillbaka till mig :)

Jag fick denna texten skickat till mig av min tränare som ville att jag skulle dela med mig av den här, vill ni säga något så kan ni kontakta henne.

Texten:

De som verkligen tränar och jobbar med hästar heltid är sällan, negativa om sina kollegor, utan förstår att vi alla tränar på

olika sätt beroende på vad vi ska använda vår häst till. För en fälltävlans ryttare, eller kanske polo häst kanske det finns

andra sätt som bättre passar den hästens utbildning.

Men jag tycker det är tråkigt att folk klankar ner på andra för att ställa sig själva i bättre dager, istället för att på ett ödmjukt sätt

berätta hur de skulle ha gjort i stället och varför.

När det gäller Christofer träning, så vill han att hästarna ska söka framåt ned i tidig skede, för att hästen genom den hållningen slappnar av

mer och utsöndrar endorfiner. ( Vi har forskarlag i ryggen från SLU som stödjer denna teori) vilket gör att hästen blir mer hållbar och nöjd

med att bära sin ryttare. Hästen lär sig att först och främst slappna av ordentligt.

Vi håller idag ofta föreläsningar för just SLU i skara och någon enstaka gång för dem i Uppsala, om hästens gymnastisering, uppbyggnad mm.

Både för deras veterinärer, forskare och elever. Då de anser att vi håller en mycket hög standard i vårt förhållningsätt till hästen.

Slu skickar löpande sina Djurskyddsinspektör elever och veterinärer till oss för utbildning. Så vi tolkar detta som att vi måste göra något rätt.

Nästa föreläsning/clinik för slu blir den 24 februari för 40 personer.

I år har vi påbörjat ett samarbete med ett norskt Veterinär och forskar team, vad gäller rehabelitering av långtids skadade hästar.

Då man sett att korta och gymnastiserande träning, enligt Christofer metod, bygger upp och stärker hästarna bättre.

Än att ge hästägaren rådet att endast skritta i skogen 20 min om dagen och sedan förlänga allt eftersom.

Så Christofer har fått börja rida med massor av elektroder, och mät instrument på sig och hästen, för att se hur hästen upplever ridningen.

Man läser av hästens vikt fördelning under ryttare och hästens hjärtfrekvens.

Nästa år kommer vi att tillsammans med detta veterinär/forskar lag hålla ett 3 dagars event i norge, den 13-15 april, samt i sverige den 11-13 maj.

Där veternärer, veterinär studerande och forskare kommer att samlas, för att gemensamt se hur vi kan rehabilitiera hästar och

få de mer hållbara under ryttare.

Ni som inte gillar oss, eller gillar oss, varmt välkomna att besöka oss. Istället för att kritisera en film ni sett någon minut utan teorin bakom.

Alla är lika välkomna!

Vänliga hälsningar / Rebecca Östh - (Christofer Dahlgrens sambo).

Ren reklam! Av en som säljer o företräder metoden.

Kunde nästan gissa det:rofl:

Nu när vi har en mästare i kulisserna kanske han själv kan svara vad som är så bra med att överböja o longera hästen på en minivolt o jämföra med hur den treåriga tyska sporthästen reds på länken som jag la in..

I år har vi påbörjat ett samarbete med ett norskt Veterinär och forskar team, vad gäller rehabelitering av långtids skadade hästar.[/B]Hmm. det är januari......Då man sett att korta och gymnastiserande träning, enligt Christofer metod, bygger upp och stärker hästarna bättre.
Vad händer om man sen önskar mer energi? Det är som bekant farten "som dödar"
Det är väl ingen som motsätter sig mot att skritt är bra rehab:confused:men var finns den uppbyggande gymnastiken?
Däremot på en unghäst som inte bjuder ännu. Låt den bara få känna hur det känns med ryttare på o den bör utbildas av ngn som kan sin sak o inte laboreras med- tycker jag....

Lång o låg är inget som man behöver lära hästen. Den gör det självmant när den har arbetat på rätt sätt. Formen på huvud/ hals är dock inget självändamål utan ska vara som en del av hur hela hästen arbetar.
Är den avspänd eller inte?
Manken måste vara kvar uppe o bakdelen under hästen- inte bakom.

Nu fattar jag hur mkt det snackas i kulisserna o varför folk blir bannade när de ifrågasätter just DEN HÄR metoden:mad:
Skitdåligt! En som inte tål att granskas.

Jag har nog egentligen aldrig tillhört AR. Eller så gör jag det lika mycket fortfarande som förr. Jag rider enligt samma filosofi och för samma tränare som förut. De kallade förut det de gjorde för AR. Men insåg väl att det de sysslar med inte är detsamma som Bent och framför allt inte det hans elever sysslar med i Sverige. Och renläriga är de väl inte iom att de plockar in annat nytt, andra tränare och är utbildade svenskt/tyskt innan.
De har inte ändrat system. Men bara slutat sätta namn på det. De kallar det bara dressyr. Och det fungerar ju på banan också. Min ena tränare tävlar tom GP. Och hennes man/min andra tränare har elever upp till OS-nivå.
Jag tror att rider man rent som Bent vill så får man problem om man inte ändrar ridningen lite på tävlingsbanan.
Vi rider väl också på lite på ett annat sätt på banan. Vi jobbar mer i långsammare tempo men med bibehållen energi då vi tränar. Vi tror att farten och obalansen är det som dödar hästarna. Så vi rider så långsamt det går att bibehålla bjudning i hästen. Bjudning är då för mig att hästen från bakhoven bjuder genom kroppen fram till bettet. Tar man bort för mycket av energin och farten så riskerar man att tappa bjudningen och hästen kommer inte fram till bettet och då kan man inte få upp manken och hästen lättar inte fram= slitage. Men jag tror det slitaget är mindre farligt än om man bränner på i en ökad trav med hästen på framdelen.
På banan får man nog oavsett om man tycker att man egentligen är riktigt med hästen på arslet(för det är den ju sällan i lätta klasser eller ens msv) öka eller rida friskt i mellantraven. Jamsar man får man inga poäng.
Rider man balanserat och trevligt resten av tiden tror jag hästen pallar för lite sånna ökningar eller mellantravar så sällan som de flesta tävlar.

Ang att lära en unghäst samling så anser jag att man ser till att hästen kan start, stopp, svänga, böja sig, flytta sidled innan den ska börja samlas. Och vad viktigast är: Bjudningen måste vara befäst! Slutar hästen bjuda tappar den rygg/manke och rasar på framdelen. Då finns där ingen samling vad man nu än vill kalla rörelsen man gör. Kvaliteten är borta. Samling är då hästen bakifrån sätter sig och spänner ryggen i en båge med hjälp av mage och bål och lyfter framdelen som en lyftkran. Om den inte bakifrån går fram till handen i korrekt form, på linjen i balans och utan skjutande kroppsdelar går det inte att samla.

Min unghäst är 5 nu. Han är grundriden. Han kan alla gångarter, stanna, svänga, starta och går i en trevlig form om inget jätteläskigt pågår runt honom. Vi har börjat flytta sidvärts. Någon vidare samling jobbar vi inte med. Han ska lära sig slappna av i rund och trevlig form och bjuda bättre. Han springer på fort med benen ibland utan att bjuda fram till bettet. Det jobbar vi med. Han har dock blivit mycket bättre!
Vanlig lydnad jobbar vi också med.
Det viktigaste är att de slappnar av, släpper till ridning och inte går emot, bjuder genom hela kroppen och går i balans.
Små volter kommer sent i tävlingsprogrammen av ett skäl. Det är svårare att balansera upp på mindre volt. Jag rider unghästar på stoooora, lätt böjda spår främst. Jag kan lägga in små volter som livräddare på en explosiv unghäst som sneglar på omgivningen och planerar att dänga en i backen om den inte får en ny uppgift att fundera över.

Nu hör inte diskussionerna om banning hemma i den här tråden och jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill ha sagt om det.

Mina moderatorer uppmärksammade mig på den här tråden och trådarna på Bukefalos-hjälp. Jag gick igenom dessa tre och lade till den kunskap jag har om de tre bannade användarnas tidigare beteende. Detta var något jag gjorde helt själv utan någon som helst yttre påverkan från någon.

Jag har förklarat detta i mitt inlägg på Bukefalos-hjälp, det är helt ok att diskutera och ifrågasätta AR och försöka få svar på de frågor man har. Men man skall försöka uppföra sig på ett trevligt sätt när man gör det, man skall inte hacka, man skall inte vara elak och det kanske räcker med att ställa samma fråga tre gånger.

Jag hoppas också på att det finns "företrädare" för AR som kan svara på frågor, men vill de inte så går det inte att tvinga dem och forumet blir knappast trevligare av att man tjatar sig blå om det.

Man skall ännu mindre tjata på just en person om ett svar, framförallt som jag får för mig att denna person faktiskt har försökt svara trevligt på de flesta frågor som kommit upp.

Om det inte blir något svar får väl tystnaden tala för sig själv och så får det stanna vid detta. Någon annan kanske svara någon annan gång.
Som sagt diskutera gärna men gör det på ett trevligt och respektfullt sätt!

Tack för en intressant förklaring :bow:

Eftersom teori och praktik inte verkar hänga ihop i mina ögon och du verkar ha/haft benen i två läger, så kanske du, eller någon annan, orkar förklara en sak som jag inte får ihop och det är varför det verkar vara ok att bortse ifrån gångarternas renhet/takt inom AR. Är det inte viktigt? Jag har fått lära mig att oavsett vad man gör så skall gångarterna vara rena.

För att ta upp ett kärt ämne: galoppiruetterna...
I de filmer jag har sett inom AR utförs rörelsen mestadels i allt annat än tretaktig galopp och ofta med inslag av bakåtsteg. Jag är väldigt indoktrinerad med att hästen aldrig får gå/tänka bakåt. Takten skall vara densamma oavsett vad man gör, annars har man krävt för mycket samling mot vad hästen klarar av.

Delvis KL

Jag lär mig en hel del genom att diskutera filmer, senast idag. Någon ser en sak, någon annan ser en helt annan sak, en tredje ser en helt annan sak, som de föregående två inte har sett. Så därför tycker jag att det är trist att man väljer att inte svara.

Sedan vet jag inte varför man väljer att se det som att dressyrryttarnas kommentarer är av ondo. Jag ser det som ett försök att plocka godbitar ur kakan. Ser man till exempelvis träningsträdet som tar cirka två år att ta sig från punkt 1 Lösgjordhet till 10 Samling, så klart tusan att jag vill veta hemligheten bakom istället för att lägga sex år (och då om man är proffs, vilket jag inte är). Jag är inte odödlig och hinner inte med att avverka hur många hästar som helst under min livstid.

Jag har alltid tyckt annorlunda än de flesta AR-tränare om saker och ting. Det jag ridit och det mina tränare lär ut ser inte likadant ut som det andra jag nu sett lär ut. Vi fokuserar nog på andra saker än dem. Så har det alltid varit. De har ridit för Bent och ridit upp för riddarprov och några ringar. Men de är inte aktiva riddare. Och de har inte ändrat sin ridning radikalt sen dess. Vi har nog bara aldrig varit ren AR. För de köpte nog inte konceptet från scratch. Därenot finns det en hel del bra saker i det, som de plockat.

Takten måste för oss vara bra. Om de är orena i takten är de inte lösgjorda alt i balans.

Jag rider en hel del olika hästar åt elever och andra som vill få dem ridna. Det är halvblod, araber, PRE, Islandshästar, travhästar etc. Alla vill man få rena i takten. Men Islandshästarna framför allt har man ju betydligt mer jobb med det än halvbloden. PRE, araber och travarna har också de lättare för taktmissar. De raserna kräver en lite annan ridning än halvbloden. Men gemensamt för alla raser är att takten måste vara ren för att man ska få någon form av kvalitet i rörelserna.
Jag har en gammal Islandskorsning med framtung och kass exteriör, samt psykprob. Min tränare sa att jag kunde inte gjort det svårare för mig om jag vill rida dressyr. ;)
Honom har vi jobbat mycket med takten på.
Min halvblods-unghäst har det knappt varit något taktjobb med om man jämför. Han har så mycket av det där naturligt. Han har lätt för sig iom bra exteriör och halvblodens medfödda takt och regelbundenhet.

Ang pirouetterna så vet jag inte om jag tror att de görs rent 3-taktiga av alla tävlande ekipage ens. Jag tror att man skulle se att det är 4-taktigt på många tävlande ekipage. Men det är inte den fyrtakten du pratar om tror jag. Den fyrtakten du pratar om tror jag kommer sig av att hästen inte söker sig fram genom kroppen. Antingen så är det för att den är utbildad till att inte göra det(rids på långa tyglar/ingen munkontakt) eller så har man krävt för mycket samling och tappar då kvaliteten i galoppen då hästen börjar tänka bakåt istället genom kroppen och måste häva sig runt. Där borde man gjort pirouetten större eller lagt in mer energi om det är så att hästen faktiskt orkar och man som ryttare åkt för mkt.

Men jag tror det slitaget är mindre farligt än om man bränner på i en ökad trav med hästen på framdelen.
På banan får man nog oavsett om man tycker att man egentligen är riktigt med hästen på arslet(för det är den ju sällan i lätta klasser eller ens msv) öka eller rida friskt i mellantraven. Jamsar man får man inga poäng.
Rider man balanserat och trevligt resten av tiden tror jag hästen pallar för lite sånna ökningar eller mellantravar så sällan som de flesta tävlar.

Fantastiskt bra svar, tuaphua!:bow::bow:

Många många dressyrryttare borde fundera både en o två ggr på att sluta göra travökning på travökning på en häst som oftast inte är ens halvklar för det.:crazy: Jag tror precis som du, att det sliter oändligt mycket mer än om man rider i ngt undertempo.

KL
Ang det du skrev Gunnar, om att man ska släppa en fråga efter ca 3 ggr så tänker jag, hur ska det nånsin kunna bli en diskussion, på ett trevligt sätt förstås, om den andra parten konstant väljer att lägga ut sina åsikter men aldrig kan förklara eller stå för dom? Det anser jag är mycket annorlunda minst sagt.

KKL

Till alla AR-utövare eller den som nu känner sig manad att svara, så undrar jag ännu mer över takten som sushmeister även tog upp. I flera filmer som jag sett kommer ju dessa taktfel upprepade ggr. Varför väljer man då att t ex rida passage på en häst som inte är ren i traven? Varför gör man svårare rörelser än hästarna/ryttarna klarar av?

Som exempel denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=Sw4IyPzd4eE&feature=related

Detta är faktiskt det som förbryllar mig mest i AR-utövningen. Denna ryttare är kanske kompetent att utföra rörelsen, vad vet jag, men hästen är ju inte det iaf. Och det är kärnfrågan för mig, dvs den största skillnaden som JAG ser det mellan AR o vanlig dressyr, att man rider rörelser ( och uppmuntras av tränare att göra det) som man inte är i närheten av i sin utbildningsstege och att man dessutom gör det på ett bett, dvs stång, som ytterst få behärskar. Varför?

Att ta en film som ska visa hur en lusitanohingst som är till salu rör sig som exempel för hur AR-utövare rider fattar i alla fall inte jag. Syftet med en sådan film är ju att ev spekulanter ska kunna bilda sig en egen uppfattning om hästens potential.

Sannolikt känner inte denna ryttare till företeelsen AR ö h t.

Filmen kan vara intressant att diskutera ur andra aspekter - men du vänder dig direkt till AR-utövare och ber dem förklara sig utifrån exemplet i filmen. Jag förstår inte.

Nu tyckte jag att du är lite orättvis.
Denne man rider ju takten om än med alldeles för kort hals.

Man måste ju träna på svårigheter för att kunna förbättra dem.
titta på hans piruetter. det är inte hej-o-hå, utan han rider runt i balans.

Den kanske bordes petas på lite på vb, men den är väl inte oren hela tiden:confused:

KL
Ang det du skrev Gunnar, om att man ska släppa en fråga efter ca 3 ggr så tänker jag, hur ska det nånsin kunna bli en diskussion, på ett trevligt sätt förstås, om den andra parten konstant väljer att lägga ut sina åsikter men aldrig kan förklara eller stå för dom? Det anser jag är mycket annorlunda minst sagt.
Det är ju inte en enstaka företéelse, utan en som deltar flitigt i trådar, men som aldrig ser ngn skillnad trots att hon borde ha att jämföra med o ändrar sig vartefter o sen förnekar det man skrivit fast det finns på pränt:confused:
Har en för mig väldigt konstig inställning i hur man tränar- upplägget.
Man gör ju ett medvetet val när man byter inriktning o jag vill gärna höra den goda anledningen förutom att hästen har varit skadad eller dyl.

Senast ändrad:

Jag såg en träningfilm för en kvinna där skolor ska ridas utmed långsidorna o rådet de får är- Ut med bogen o in med rumpan.
Det enda som dock sker är att hästen är böjd i halsen. Inget alls om att runda den i bålen- ingen kritik utan bara lite skratt o att det är bra- oavsett.

Med tanke på hur forumet fungerar så är det kanske så man vill att det ska vara. Halvmesyrer o huvudsaken är att man har roligt -en gemenskap.
En stil utan större krav. Behaglig ridning.
Jag försöker bara att förstå:confused:

Nu undrar jag vad den kvinnan hade för status? Var hon riddare, väpnare eller elev till en elev till en elev som varit fotfolk på en kurs för en riddare?

Själv har jag ridit för Bent och tre av riddarna. Alla har betonat att hästen ska vara böjd i bålen i skolorna. "Tänk dig att din innerskänkel är en lyktstolpe. Forma hästen runt lyktstolpen" säger en av riddarna.

Jag tycker att vi ställer stora krav. Och dessutom har vi trevligt på kurserna.

Tycker inte heller det där liknar AR, inte som jag upplevt den?

Sen är det inte den lättaste sak att få en "sån" ras att ta tagga ner, vila på steget, inte springa med pinniga ben med låst rygg utan ha lite spjong och "airtime". Tillägg: Vilket jag tycker detta ekipage gör.
Beträffande takten så är det ju mycket möjligt att det bara är i denna, nerlångsammade takten som hästen har lite problem ibland (och det är inte farligt mycket, värre exempel finns). Svårt det där, man ska ju inte rida omkring i en alltför svår takt eller gångart alltför länge men ändå "överprestera" ibland för att komma framåt i utbildningen.

Senast ändrad:

Till alla AR-utövare eller den som nu känner sig manad att svara, så undrar jag ännu mer över takten som sushmeister även tog upp. I flera filmer som jag sett kommer ju dessa taktfel upprepade ggr. Varför väljer man då att t ex rida passage på en häst som inte är ren i traven? Varför gör man svårare rörelser än hästarna/ryttarna klarar av?

Som exempel denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=Sw4IyPzd4eE&feature=related

Detta är faktiskt det som förbryllar mig mest i AR-utövningen. Denna ryttare är kanske kompetent att utföra rörelsen, vad vet jag, men hästen är ju inte det iaf. Och det är kärnfrågan för mig, dvs den största skillnaden som JAG ser det mellan AR o vanlig dressyr, att man rider rörelser ( och uppmuntras av tränare att göra det) som man inte är i närheten av i sin utbildningsstege och att man dessutom gör det på ett bett, dvs stång, som ytterst få behärskar. Varför?

Det exempel du la ut har knappast någonting med akademisk ridkonst att göra - snarare klassisk dressyr. Det finns ingen som helst anledning för oss AR-utövare att gå in och försvara den ridningen.

Du är ny för mig här på KR-forumet, så jag undrar hur pass mycket erfarenhet du har av AR irl. Har du varit på någon kurs? Har du AR-utövare i din närhet så att du kan följa deras arbete? Eller grundar sig din uppfattning på det du sett på youtube?
Jag kan hålla med dig om att man lätt kan få fel syn på AR om man tror att allt är som det som visas på nätet. Jag arrangerar kurser, och är därför på kurs så gott som varje månad. Av de åtta ryttare som är med på en kurs är det kanske två som rider på stång, övriga rider på tränsbett/hack/bettlöst och jobbar till exempel med att hitta takten eller att få framåt-nedåtsökning.
När jag själv började rida på blank stång hade jag ridit akademiskt i två år, (hade mer än 35 års ridvana), hästen var 13 år gammal. Så har det varit för alla jag känner - inte slänger man på stång på en unghäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar