Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?
kl
Först vill jag bara säga att jag inte alls är delaktig i denna tråden, har inte läst den alls och kommer heller inte att göra, jag kommer heller inte att svara någon så det är ingen idé att skriva tillbaka till mig
Jag fick denna texten skickat till mig av min tränare som ville att jag skulle dela med mig av den här, vill ni säga något så kan ni kontakta henne.
Texten:
De som verkligen tränar och jobbar med hästar heltid är sällan, negativa om sina kollegor, utan förstår att vi alla tränar på
olika sätt beroende på vad vi ska använda vår häst till. För en fälltävlans ryttare, eller kanske polo häst kanske det finns
andra sätt som bättre passar den hästens utbildning.
Men jag tycker det är tråkigt att folk klankar ner på andra för att ställa sig själva i bättre dager, istället för att på ett ödmjukt sätt
berätta hur de skulle ha gjort i stället och varför.
När det gäller Christofer träning, så vill han att hästarna ska söka framåt ned i tidig skede, för att hästen genom den hållningen slappnar av
mer och utsöndrar endorfiner. ( Vi har forskarlag i ryggen från SLU som stödjer denna teori) vilket gör att hästen blir mer hållbar och nöjd
med att bära sin ryttare. Hästen lär sig att först och främst slappna av ordentligt.
Vi håller idag ofta föreläsningar för just SLU i skara och någon enstaka gång för dem i Uppsala, om hästens gymnastisering, uppbyggnad mm.
Både för deras veterinärer, forskare och elever. Då de anser att vi håller en mycket hög standard i vårt förhållningsätt till hästen.
Slu skickar löpande sina Djurskyddsinspektör elever och veterinärer till oss för utbildning. Så vi tolkar detta som att vi måste göra något rätt.
Nästa föreläsning/clinik för slu blir den 24 februari för 40 personer.
I år har vi påbörjat ett samarbete med ett norskt Veterinär och forskar team, vad gäller rehabelitering av långtids skadade hästar.
Då man sett att korta och gymnastiserande träning, enligt Christofer metod, bygger upp och stärker hästarna bättre.
Än att ge hästägaren rådet att endast skritta i skogen 20 min om dagen och sedan förlänga allt eftersom.
Så Christofer har fått börja rida med massor av elektroder, och mät instrument på sig och hästen, för att se hur hästen upplever ridningen.
Man läser av hästens vikt fördelning under ryttare och hästens hjärtfrekvens.
Nästa år kommer vi att tillsammans med detta veterinär/forskar lag hålla ett 3 dagars event i norge, den 13-15 april, samt i sverige den 11-13 maj.
Där veternärer, veterinär studerande och forskare kommer att samlas, för att gemensamt se hur vi kan rehabilitiera hästar och
få de mer hållbara under ryttare.
Ni som inte gillar oss, eller gillar oss, varmt välkomna att besöka oss. Istället för att kritisera en film ni sett någon minut utan teorin bakom.
Alla är lika välkomna!
Vänliga hälsningar / Rebecca Östh - (Christofer Dahlgrens sambo).