Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Nej det var ursprungligen från denna tråd- varav blev till diskussion på Hjälp.

Servar dig;) från s. 4 i denna långa tråd.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14166314&postcount=79

Du blandar ihop det. Tråden låg på detta forum, ja, men blev flyttad. Tråden är i vilket fall som helst låst. Eftersom jag inte läst hela denna tråd och inte har någon aninig om vilka filmer och varför de diskuterar här så kan jag inte kommentera det.

Eftersom teori och praktik inte verkar hänga ihop i mina ögon och du verkar ha/haft benen i två läger, så kanske du, eller någon annan, orkar förklara en sak som jag inte får ihop och det är varför det verkar vara ok att bortse ifrån gångarternas renhet/takt inom AR. Är det inte viktigt? Jag har fått lära mig att oavsett vad man gör så skall gångarterna vara rena.

För att ta upp ett kärt ämne: galoppiruetterna...
I de filmer jag har sett inom AR utförs rörelsen mestadels i allt annat än tretaktig galopp och ofta med inslag av bakåtsteg. Jag är väldigt indoktrinerad med att hästen aldrig får gå/tänka bakåt. Takten skall vara densamma oavsett vad man gör, annars har man krävt för mycket samling mot vad hästen klarar av.

Jag tänker ungefär såhär (alltså inte "generellt inom AR" utan hur jag upplever det, folk kan tänka olika inom samma disciplin också);
Det är inte mindre noga med att man vill att hästen ska tänka framåt och ha ren takt och rena gångarter.
Däremot en kombination av realism och "blottande", att man hellre ser tusen taktfel som symptom att man inte är där än men försöker jobba sig framåt, hellre än att maskera symptom av de fel som än så länge finns där med risk för att då inbilla sig att problemet inte finns eller t o m störa från att komma till utveckling.

Då bör man kanske också tänka på att förutom eventuella skillnader i petighet som finns individer emellan så är det hyfsat vanligt med raser inom AR som har svårare för sig med takt och rörelsemönster. Fler takter att hålla reda på. Islänningar, varmblodstravare, kallblodstravare, PRE (även om de är mycket lindrigare än ex. islänningar), osv. Hästar som allmänt går med ett icke-fördelaktigt rörelsemönster eller har dragit på sig spänningar/snedheter som i efterhand behöver jobbas bort.
Om man då fokuserar på att blotta felen under tiden man försöker lösa dom så får man ju acceptera att en del hästar kommer visa taktfel bra många gånger under utvecklingens gång.
För att ta sig framåt måste man be hästen ligga på gränsen till vad den klarar av emellanåt och våga prova sig fram med hur den kan använda sin kropp.

Om man ser det som att alla rörelser och övningar är tänkt att stärka/lösgöra/skola hästen och ekipaget så är det för mig logiskt att de övningar som är utmanande också kommer ge större risk för taktfel, men att det i vissa fall kan vara värt det förutsatt att det utvecklar/skolar. Våga misslyckas under utvecklingens gång, men det är såklart också ett kvitto på att det finns mer att utveckla innan man får till en väl utförd övning och man får försöka rätta sig efter de kvitton som uppstår för att utvecklas.
Rider man däremot en för ekipaget enkel övning så bör takten inte försämras, men har man svårt för takten redan innan och hästen har svårt för det (ex - du rider travövningar på en islänning med svårt för travtakten) då är det klart det kommer synas. OM man inte tycker takten i sig är ett självändamål och hellre maskerar den eller låter bli helt att öva i det svåra för att utvecklas. Helt struntar i traven på islänningen med svårt för trav t ex.

Det betyder inte att man inte strävar efter att få den bättre, bara att det kommer i takt med att grunderna faktiskt blivit bättre.

Nu ville inte jag också ge mig i diskussionen om filmer och kommentarer för jag vet att det inte leder nånstans MEN ovanstående är ett skolexempel på vad som retar gallfeber på folk här till den graden att de går över gränser. Det är ju inte vilken tråd som filmen ursprungligen postades i som är viktigt, utan att "ni" aldrig vill kommentera filmer på det som ska representera det bästa av er ridstil, alltid är det undanflykter och ursäkter och förklaringar till varför man inte tänker kommentera filmerna. Hur ska man någonsin kunna ta det ni skriver på allvar när ni aldrig kan backa upp det ni säger?
Som sagt, jag förstår att folk blir provocerade.

Åh tack axel! Nu slapp jag...

Men som du ser Biggan så är det från denna tråden så nu väntar jag ivrigt på dina kommentarer!:banana:

Nej den frågan jag pratar om kommer från en annan tråd. Ingen tvekan om det, (men ni kanske pratar om något annat, det vet jag inte, men frågan från flash kommer från tråden "skillnader")
men nu har jag tittat på filmerna som axel länkade till. (den andra var ju samma som i andra tråden)
Jag vet inte riktigt vad det är i filmerna som ni vill ha kommentar på. Är det något specifikt i träningssituationen? Är det helheten av träningen?
Eftersom jag inte fått någon specifik fråga blir det ju inga specifika svar.
I stort kan jag säga att ser två filmer som visar olika sätt att träna. Det är inte alls samma träningsfilosofi som ligger bakom. På första filmen ser jag 3 olika hästar som kommit olika långt i sin utbildning. De ser avspända, energiska och samarbetsvilliga ut. Någon av dem tränades mera tekniskt och där känns det som om tekniken skulle gå i första hand och andra bitar fick släppas på just då. (Detta är ju bara gissningar nu eftersom jag inte har någon mer info.)
Jag vet ingenting om hur hästarna varit från början och hur deras väg framåt sett ut så det är väldigt svårt att säga någonting om hur bra (eller inte) det gått. Hästar och ryttare ser ut att ha mycket bra kommunikation mellan sig och hästarna ser väldigt ridbara ut. De bär sig, är avspända och är i god balans. De har ett härligt uttryck. Njutbart att se.
Den andra filmen visar mera helhet. Den hästen tränas mot andra mål än de på första filmen. (det märks tydligt att det finns ett tävlingsmål där) Den är mera färdig. Den är härligt stark och självbärande, arbetar med en mjukt flödande energi hela vägen utan att visa på spänningar. Rör sig med en lätthet och ryttaren har en mjuk och lätt kontakt med hästen hela tiden. Njutbart att se.

Jag tycker om det jag ser på båda filmerna. För mig spelar det inte någon roll hur man tränar så länge det blir/är bra. Det märks att filmerna är olika till sitt upplägg och visar olika saker, men tänker man bara på det och inte luras att tro att de ska visa samma sak, så kan man ha utbyte av båda sorterna.
För att ge mera specifika svar på en film så vill jag ha mer information (för att det inte ska bli gissningar) och konkreta frågor.
Frågan: Vad ser du här? är en så öppen fråga och man kan lägga fokus på så många olika saker då. Det kanske inte alls blir vad frågeställaren tänkt sig.

Nej nu ska jag gå ut och rida ett dressyrpass i vintersolen.:)

Senast ändrad:

Det exempel du la ut har knappast någonting med akademisk ridkonst att göra - snarare klassisk dressyr. Det finns ingen som helst anledning för oss AR-utövare att gå in och försvara den ridningen.

Du är ny för mig här på KR-forumet, så jag undrar hur pass mycket erfarenhet du har av AR irl. Har du varit på någon kurs? Har du AR-utövare i din närhet så att du kan följa deras arbete? Eller grundar sig din uppfattning på det du sett på youtube?
Jag kan hålla med dig om att man lätt kan få fel syn på AR om man tror att allt är som det som visas på nätet. Jag arrangerar kurser, och är därför på kurs så gott som varje månad. Av de åtta ryttare som är med på en kurs är det kanske två som rider på stång, övriga rider på tränsbett/hack/bettlöst och jobbar till exempel med att hitta takten eller att få framåt-nedåtsökning.
När jag själv började rida på blank stång hade jag ridit akademiskt i två år, (hade mer än 35 års ridvana), hästen var 13 år gammal. Så har det varit för alla jag känner - inte slänger man på stång på en unghäst.

Men du...nu måste du skoja va? Om jag inte varit på nån AR-kurs så får jag inte ställa frågor utan måste då genast åka på kurs först...jag refererar till dels vad jag ser i min egen omgivning där det finns ett flertal AR utövare som lika lite som ni kan förklara varför AR är så mycket bättre än "vanlig" dressyr. Men jag trodde det kanske fanns lite fler utövare här som kan förklara meningen med det hela för mig. Och jag har ridit i 37 år så har vi det avklarat också!;)

Sen ang filmen så var det taktmissarna jag ville visa, inte AR som ridkonst. Eftersom just denna film visade exakt det jag var ute efter så blev det den. Men vi kan ta denna istället:

http://www.youtube.com/watch?v=LrW6Ke-tcnM&feature=player_embedded#

Att tänja på gränsen är jag helt med på men utövarna häromkring som börjar med detta sätt att rida börjar med öppna o sluta på hästar som inte ens är grundridna. För att sen inom några månader prata om att de vill rida passage o piaff. Detta tankesätt ställer jag mig väldigt frågande till? Och för att ytterligare klargöra så kan jag säga att jag bor i närheten av Hällekis i Västergötland så kanske du förstår att jag ser en hel del AR.

Du blandar ihop det. Tråden låg på detta forum, ja, men blev flyttad. Tråden är i vilket fall som helst låst. Eftersom jag inte läst hela denna tråd och inte har någon aninig om vilka filmer och varför de diskuterar här så kan jag inte kommentera det.
Säger som Dreamer- vilka bortförklaringar

Det var i DENNA tråden
Se rubriken ovan.Skulle vara intressant att höra vad du/ni ser på denna träningsfilmen?

http://www.youtube.com/watch?v=C6uKe...eature=related

Kontra denna träningsfilmen?

http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I
nåväl...
Fick ju ett svar nu att du tyckte att det var fint o bara lite skillnad. Tack:laugh:

Att tänja på gränsen är jag helt med på men utövarna häromkring som börjar med detta sätt att rida börjar med öppna o sluta på hästar som inte ens är grundridna. För att sen inom några månader prata om att de vill rida passage o piaff. Detta tankesätt ställer jag mig väldigt frågande till?

Ja, jag förstår att du ifrågasätter om det är så AR lärs ut i dina trakter.
Det är uppenbarligen inte samma AR-instruktioner i Västergötland som i Skåne! Här hos oss är det grunderna som gäller innan man börjar med skolorna. Jobb på volt, med sikte på framåt-nedåt, takt, aktivering av bakbenen osv. Och att komma till piaff och passage tar åratal. Själv har jag ridit AR i åtta år, först under den gångna sommaren började vi arbeta med samling och har, vid några enstaka tillfällen, fått till något som liknar ett par piaffsteg. Då är jag och min häst bland dem som kommit längst i träningsgrupperna häromkring.

Senast ändrad:

Bent kallar det där för passage. Jag kallar det för embryo.
Hästen tar inte i alls- trippar, men kan vara rätt att börja med, men denna ryttaren använder han på sina clinics- som ett gott exempel på just passage.:crazy:

Tittar man på gamla litografier så är idealet ungefärligt med TR.
hästen sitter inte med böjer sina bakre ledgångar o framdelen ska vara lättare o då få större bogfrihet- högre lyft.
Genomgående är hästarna filmen-erna med samma ryttare, lättare i rumpan än fram. Är det samling?
Vad ser ni?

Nu ville inte jag också ge mig i diskussionen om filmer och kommentarer för jag vet att det inte leder nånstans MEN ovanstående är ett skolexempel på vad som retar gallfeber på folk här till den graden att de går över gränser. Det är ju inte vilken tråd som filmen ursprungligen postades i som är viktigt, utan att "ni" aldrig vill kommentera filmer på det som ska representera det bästa av er ridstil, alltid är det undanflykter och ursäkter och förklaringar till varför man inte tänker kommentera filmerna. Hur ska man någonsin kunna ta det ni skriver på allvar när ni aldrig kan backa upp det ni säger?
jag vet inte vilka "ni" du syftar på. Jag svarar bara för mig själv. Min ridning ligger ju någonstans mitt emellan AR och VD så jag kan inte svara för dem som rider strikt enligt AR. Jag har valt att rida för AR-tränare nu, men det är för att det är bra tränare. Inte för att de kallar sig AR-tränare. Jag rider lika gärna för bra vanliga dressyrtränare. (och ja, det finns de som hållar samma linje som jag tränar efter)
Jag vill inte komma med några undanflykter. så funkar inte jag. Jag ville svara på filmfrågan jag fick i en annan tråd och eftersom frågan är kopplad till tråden blir det såklart konstigt om jag ska svara på den i en annan tråd. Jag kan ju se filmen och säga någonting om den som är kopplat till den här tråden såklart, vilket jag också gjort, men det jag skrev var ju riktat till flash, så att hon skulle veta att jag ville svara på hennes fråga. Det hörde ju inte alls hit till den här tråden.
Som sagt, jag har inte läst hela den här tråden och har ingen aning om vad det är ni diskuterar i samband med filmerna så det kan jag ju inte lsäga något om.
Jag vill påpeka för dig att för mig så finns ingen "bästa ridstil". bra ridning är bra ridning för mig och sen får de kalla det vad de vill. För mig finns inget sätt att träna som är rätt för alla utan det ena kan vara rätt för vissa ryttare eller hästar och helt fel för andra. Jag vill träna på det sätt som passar hästen jag sitter på. Den flexibiliteten tycker jag är bra.

[
QUOTE]Som sagt, jag förstår att folk blir provocerade.
Det enda jag tycker är provocerande är när folk kastar ur sig påståenden som inte har någon grund, eller när folk inte svarar på konkreta frågor. Det gillar inte jag, men annars förstår jag inte vad det är som provocerar.

Filmerna som axel länkade till har jag kommenterat. Det kom inte någon konkret fråga om dem så därför svarade jag rent allmänt på det. Jag vet ju inte vad det är ni diskuterat när det gäller filmerna i den här tråden så därför kunde jag inte bidra till den diskussionen.
Jag har flera gånger tidigare svarat på varför jag sällan kommenterar filmer och det är dels för att det inte så ofta kommer en konkret fråga och dels för att jag inte har någon information om filmen som visas och då blir svaret baserat på gissningar, vilket jag sällan tycker leder diskussionerna framåt. Det är ren fakta och inte på något vis en undanflykt. Jag måste ju ha rätten att bestämma själv vad jag tycker är givande i en diskussion.

Men varför tror du att det är AR? (Den första filmen) Det liknar ingen AR jag sett, vare sig på film, IRL, vare sig i Skåne eller uppåt landet.
Den andra filmen ska jag kommentera (efter det lilla jag kan och ser): En snäll och lydig häst men som är tydligt av bakom tredje halskotan (vilket i min bok betyder att hästen inte orkar bära sig bakifrån och koppla ihop sin kropp till en hel), och förböjd mest hela tiden. Den är fjäderlätt i bakdelen och kroppsdelarna vinglar hit och dit vilket den inte får hjälp med av ryttaren som inte heller ser ut att ha någon bålstyrka eller kroppskontroll (Sitter skruvad inåt med inner axel långt under ytter - gör det skitsvårt att vara stark i bålen och därmed förankra sitsen som är ihopkopplad med hästen - vet eftersom jag hade detta "favoritfel" länge).
Vinglandet liknar min unghästs när man tvingar honom att bromsa upp lite och börja balansera om sig, då åker baken än hit och än dit, bogarna ramlar utåt eller inåt - om inte ryttaren är ständigt där och "passar"... ser till så fallen inte går för långt, håller fallandet inom en allt mindre ram så att säga. Ryttaren ser ut att ha svårt för att komma i takt med hästen i traven, när hästen är på väg upp är hon på väg ner och vice versa (Inte nån lätt grej att göra än mindre på storgångade djur, kräver massa massa mag och bålstyrka men målet här är väl att bara slappna av och då blir det ju såhär).
Ser inte hur detta ska leda till en starkare och bärig häst, bara en häst som blir duktig på att med så få kalorier som möjligt lyfta hovarna diagonalt.

Hästen tar inte i alls- trippar, men kan vara rätt att börja med, men denna ryttaren använder han på sina clinics- som ett gott exempel på just passage.:crazy:

Jag ser ingen passage här heller, möjligen början till det.
Men jag undrar hur du så tvärsäkert kan uttala dig om att Bent använder denna ryttare på sina clinics för att visa just passage?
Har du börjat besöka hans kurser i Holland?

Senast ändrad:

Säger som Dreamer- vilka bortförklaringar

Det var i DENNA trådennåväl...
Fick ju ett svar nu att du tyckte att det var fint o bara lite skillnad. Tack:laugh:

NEJ! Det är fakta och ingenting annat. Frågan från flash kom i tråden "skillnader". Jag har ju skrivit vilket inlägg det var till och med. Är det så svårt att förstå?
Jag har som sagt inte läst hela den här tråden och har inte en aninig om vad det är ni diskuterat i samband med dessa filmer.
Den frågan du syftar på finns i den här tråden ser jag ju nu, men den har jag inte sett tidigare och det är alltså inte den jag pratat om öht utan enbart den frågan från flash. Det är inte konstigt att det blir rörigt när vi pratar om olika saker. Jag skrev in i denna tråd att jag hade för avsikt att svara flash bara för att hon skulle se det. Visste inte hur jag skulle meddela mig annars. Ber om ursäkt om det ställde till det. Jag hade ingen aning om att det fanns en filmfråga till mig i den här tråden också, vid det tillfället.

Senast ändrad:

Att tänja på gränsen är jag helt med på men utövarna häromkring som börjar med detta sätt att rida börjar med öppna o sluta på hästar som inte ens är grundridna. För att sen inom några månader prata om att de vill rida passage o piaff. Detta tankesätt ställer jag mig väldigt frågande till?
Det är du inte ensam om. Det låter som mycket kunskap saknas hos ryttarna om de tänker i sådana banor. Men vad har detta med specifikt AR att göra? För mig är det bara tecken på dålig ridning och avsaknad av bra tränare. Sånt förekommer ju inom alla träningsinriktningar.

Och för att ytterligare klargöra så kan jag säga att jag bor i närheten av Hällekis i Västergötland så kanske du förstår att jag ser en hel del AR.
De på Hellekis är ju inte ansvariga för att det finns en bunt dåliga ryttare i närheten. Hela grejen känns smått komisk. Goddag yxskaft liksom.:)

Till alla AR-utövare eller den som nu känner sig manad att svara, så undrar jag ännu mer över takten som sushmeister även tog upp. I flera filmer som jag sett kommer ju dessa taktfel upprepade ggr. Varför väljer man då att t ex rida passage på en häst som inte är ren i traven? Varför gör man svårare rörelser än hästarna/ryttarna klarar av?
Jag skulle säga att oavsett hur man väljer att träna så rider en god ryttare inte svårare rörelser än vad hästen kan klara av. Inte heller tänker man ens på passage om hästen inte är ren i traven. Takten är ju en grundpelare. Däremot kan man ju få taktfel ibland, men det är ju en annan sak.

Och det är kärnfrågan för mig, dvs den största skillnaden som JAG ser det mellan AR o vanlig dressyr, att man rider rörelser ( och uppmuntras av tränare att göra det) som man inte är i närheten av i sin utbildningsstege
Där är faktiskt min erfarenhet tvärtom. Många tävlande dressyrekipage försöker sig på rörelser som de inte klarar av för att de har inte en bra grund. De saknas så mycket i grundridningen att de inte kan komma vidare och det blir frustration. Sen är såklart inte alla tävlingsryttare så. Jag vill vara noga med att inte dra alla över den berömda kammen. Det finns många goda exempel bland tävlingsryttarne också förstås. Men detta är trots allt något jag ser ofta, just att de inte tränar grunderna och inte ens har grunderna klart för sig.
AR-ekipage får mycket kritik för att de sitter och jobbar med grunderna så mycket och inte kommer någonstans, men hellre att det får ta lång tid tycker jag än att det ska hoppas över. Många ryttare har så bråttom och det straffar sig alltid. Allt måste få ta sin tid. Vissa hästar går det fortare på medan andra behöver väldigt lång tid. Vi ryttare får anpassa oss efter det tycker jag.

och att man dessutom gör det på ett bett, dvs stång, som ytterst få behärskar. Varför?
Ingen ryttare ska rida på ett bett som de inte är redo för att använda. Det ska inte heller sättas i munnen på en häst som inte är redo för det. Det spelar ingen roll vilken typ av träning. Det gäller alla ryttare tycker jag.

För att ge mera specifika svar på en film så vill jag ha mer information (för att det inte ska bli gissningar) och konkreta frågor.
Frågan: Vad ser du här? är en så öppen fråga och man kan lägga fokus på så många olika saker då. Det kanske inte alls blir vad frågeställaren tänkt sig.

Frågan vad ser du här är väl just den frågan? Jag brukar inte bry mig så värst mycket om vad frågeställaren har tänkt sig utan jag svarar ju utifrån hur jag ser på filmen. Specifika svar får man ju ge utifrån vad man ser just där och då, det har ju inte så speciellt mycket att göra med vilken information man får om filmen i sig. Ser man en svårare rörelse får man ju utgå ifrån att det är det filmskaparen vill visa. Det är inte svårt att se om ryttaren inte lyckats eller lyckats med rörelsen.
Det är ju lättare när människorna i filmerna finns i tråden för då brukar man ju få informationen om varför det ser ut som det gör. Men det ändrar ju inte på det faktumet att man ser vad man ser.. Jag ändrar ivartfall inte på hur jag ser på en film även om jag har all information. Däremot får jag en förståelse för på ett helt annat sätt varför det ser ut som det gör och det kan ju vara en skillnad.

Först vill jag bara säga att jag förstår tänket med att börja i "fel" ände och att pressa hästarna med sånt de inte klarar av. Det är väl där skon klämmer att vi har olika sätt att se på vad som är "kräva för mycket" vs. tänja på gränsen, vad som är dömt att misslyckas vs. vad som kanske inte blir perfekt men gör att man utvecklar ditt eller datt.

Jag ser det t ex som värre att sitta och kompensera för en ojämnhet eller bristande egen balans än att visa den ännu tydligare genom att få en förböjd häst, utskjutande bog, otakt osv. Även om inget av det är optimalt så är det ju ändå bara olika sätt att visa att det ännu inte är bra utan man har en del att jobba på.
Det håller nog de flesta med om att det viktigaste är OM de metoder man väljer gör att det utvecklas i rätt riktning och inte sliter väldigt mycket i onödan på vägen dit. Sen kanske det återigen blir en smaksak vad man ser som "i onödan" men där kommer man nog inte längre än att olika föredrar olika beroende på vad man har i bagaget och hur man är som person/är skolad.

Jag tycker inte heller det ger något att sitta och förböja, och har jobbat väldigt mycket med rakställd eller t o m stundvis aningens utåtställd häst, till förmån för vad som händer bakifrån och vad man klarar av att hantera. Men att det kommer bli förböjning, felböjning, ingen böjning, ojämnt användande av kroppen mest hela tiden tills man kommit rätt långt med rakriktningen (särskilt om den var riktigt dålig från början) det kommer man ju inte undan vare sig man förböjer eller inte böjer alls, tills man tagit sig förbi det stadiet och börjar få en rakriktad och smidig häst. Har man linjeringen så har man, vare sig man rider rakställt, lätt böjt eller mycket böjt. Vilket man än väljer av de felaktiga varianterna så tycker jag det viktigaste är att man försöker ha det i så bra balans och avspänning som möjligt och lägga upp träningen på så vis att det utvecklar, finns en plan.

Bent kallar det där för passage. Jag kallar det för embryo.

Tittar man på gamla litografier så är idealet ungefärligt med TR.
hästen sitter inte med böjer sina bakre ledgångar o framdelen ska vara lättare o då få större bogfrihet- högre lyft.
Genomgående är hästarna filmen-erna med samma ryttare, lättare i rumpan än fram. Är det samling?
Vad ser ni?

Jag ser inte ens ett embryo.

Jag är så hård att jag vill kalla det cirkuskonst.

Alltså något som är inlärt som en krumelur utan att ha någon förankring i den samling man får genom ridning.

Krumelur ger lättare bak o tyngre fram.

*lite knapplån*

Det är uttryckligen förbjudet att rida rörelser i tävling som inte finns i programmet. Så det finns inget incitament att gå vidare till levad tex.

Jag vet att jag ligger efter... men vill lägga näsan i blöt.

Ja, fast det måste väl ändå finnas ett incitament för de bästa ryttarna att åtminståne prova rörelser förbi piaffe. Det känns ju helt konstigt att rida skitbra, tävla grandioso och sen inte ens vara liiiite sugen på att testa! Jag tycker att det borde synas mer, i och med att tyska utb skalan ju är så fantastisk och skall leda till en en häst som rör sig "bäst". Det borde ju vara plätt-lätt för de stora ryttarna, varför gör de det inte?

Beats me:confused:

Men jo det fattar vi väl alla att man inte kan rida rörelser på tävling som inte ingår i något av dressyrprogrammen :confused:

Det hindrar väl inte någon att träna på dom för det, om någon vill ?

Fuego tex gör nog både den ena och den andra rörelsen i träning som aldrig visas i programmet.
Han vad han nu hette, den spanske som satt som en kratta jag minns inte gjorde ju alltid spansk skritt och annat när han kommit ut från banan.

Men dom har ju raser som har talang för detta, halvblodet har ju inte det så det blir ju taskigt och elakt.

Ja, precis!!
Kul att höra att det finns! Skall kolla lite på Fuego. (är det solklart att det är tysk ridning?)

Jag har sett ett halvblod göra snygg levade, inte på SRS-nivå, men ändå... Så det borde ju vara fullt möjligt även för dem att göra högre skolor än så - om vi talar om mästarna som tävlar.

Iberiska hästar, som ju har "lätt" för sig, klarar säkert höga skolorna lättare än halvblod, men då låter det oftare att de Iberiska inte rids i "rätt" samling.

hmm.... funderar

Ja, precis!!
Kul att höra att det finns! Skall kolla lite på Fuego. (är det solklart att det är tysk ridning?)

Jag har sett ett halvblod göra snygg levade, inte på SRS-nivå, men ändå... Så det borde ju vara fullt möjligt även för dem att göra högre skolor än så - om vi talar om mästarna som tävlar.

Iberiska hästar, som ju har "lätt" för sig, klarar säkert höga skolorna lättare än halvblod, men då låter det oftare att de Iberiska inte rids i "rätt" samling.

hmm.... funderar
De sistnämnda har ju talang för just piff o puff o bra galopparbete. Svagheterna ligger i takt, travökning o kanske samlade traven o då skolor mm.

de tar sig bättre ju högre utbildade de är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar