Men vi pratar om samma sak ju! Grundläggande basics fattas och ändå - hästen på filmen gör någon form av "tramp" och sluta i trav fast den inte sitter ihop eller har balansen för att gå rakt fram ens? Det är inte "lite" av vad man ser, det är nog det som är pudelns kärna, det är så in i h-e viktiga saker. Det som sticker i mina ögon är att en ridstil marknadsförs som bättre än vanlig dressyr och för hästens skull och så kan man inte visa en enda film på någon som uträttar något som är uppbyggande för hästen.
Då är alltså Bent en dålig tränare enligt dig? Eftersom det är den filmen vi båda kommenterat?
Nej vi pratar om olika filmer. Inte konstigt att det blir förvirrande. Filmerna som jag tittade på var först en AR-ryttare som red tre olika hästar och den andra filmen visade en tävlingsryttare i en träningssituation. Jag har inte tittat på någon film där BB är med.
Men det är ju inte bara jag ju. Vi är ju en hel drös bara här inne som varit på AR-kurser för både Bent och hans elever och intresserat tittat på AR-filmer och mer och mer insett att det där liksom inte leder nånstans.
Det finns också många som upptäckt att det leder långt. Uppfattningarna är olika och det måste de få vara. Alla har ju rätt till sin åsikt och upplevelse. Frågan är om alla vill ha ut samma sak. Det tror inte jag. De individuella målen varierar nog stort och hur man väljer att träna och vad man vill ha ut av ridning och samarbete med hästen hänger mycket ihop med vart man är i sitt eget liv. För mig har det varit så och jag känner flera som ser annorlunda på sin ridning när de fått insikter i sitt övriga liv. Allt hänger ihop.
Det som är rätt för den ena behöver inte alls vara rätt för den andre.
Jag ser med "andra ögon" idag jämfört med för 10 år sedan. Jag ser fler saker och har ett annat fokus och tar med många fler aspekter.
Ibland ser jag inte vad andra ser i en situation, men det beyder inte automatiskt att de har fel utan troligen att jag inte kommit dig att jag kan se just detta. Det kommer förhoppningsvis senare då. Man får vara ödmjuk och ta saker i den takt de kommer.
Jag tror inte alls vi tycker så himla olika enentligen.
Jag reagerar mest emot att många riktar de negativa åsikterna mot en inriktning. Så enkelt är det inte.
Jag var ju själv en av AR-kritikerna för 7-8 år sedan. Jag ifrågasatte vad jag läste och fick inte ihop det alls. Det lät bara konstigt och förvirrande för mig. Jag läste mer om fick lite mer insyn, men inte förrän jag provade att träna för en tränare ramlade poletterna ner. Det jag kände översteg vida vad jag läst.
Sen ska vi komma ihåg att alla som ändrar sin inrikning har olika bakgrunder som de bygger vidare på. Der gör ju att resultatet blir lite olika.