Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många piaffar på framdelen eller lika fram och bak. De kan få bra poäng ändå, och har mycket lättare att få till övergången till passage "sömlöst". Om träningen inkluderar levaden blir det viktigare att få vikten bakåt.
Många piaffar på framdelen eller lika fram och bak. De kan få bra poäng ändå, och har mycket lättare att få till övergången till passage "sömlöst". Om träningen inkluderar levaden blir det viktigare att få vikten bakåt.
Jag har nästan trott att jag är felande som tycker att de hästar jag sett under Jan har otroligt tråkiga bakben, eftersom folk stirrar så konstigt på mig!Skulle man vara riktigt elak och nitisk gällande det klassiska systemet angående Jan så skulle han behöva gå tillbaka till både det ena och det andra. Dom där slappa bakbenen som hans hästar uppvisar samt den borttryckta ryggen indikerar ju ett och annat när det gäller bakbensengagemang och ryggverksamhet.
i obalans då eller ? För takt/balans är nr 1 på skalan. Har du ingen balans är det ju svårt att få hästen lösgjord. Jag tror helt enkelt att många inte förstår vad ordet takt betyder.
Nej visst går det hand i hand, det är ju det som är så finurligt
Jag tycker själv att de övningar du beskriver ger lösgjordhet just för att de får hästen att arbeta mera rakriktat, (förhoppningsvis om man rider rätt) den får tänka och anpassa sig till övningen och placera sina ben så att den kommer mer i balans (och blir mer taktmässig) och då kommer mera lösgjordhet av det.
Förr har jag på mitt heta sto tex fokuserat på att "lösgöra" få henne "avspänd" och t o m gett en massa råd till andra om att uppnå det på en spänd häst, som inte är taktmässig. Men jag har ju inte förstått hur det hänger ihop och därför har resultatet varierat och jag har inte riktigt haft koll på varför.
Jag skäms att säga det för jag har lärt mej för över 20 år sen, samma sak, men tappat bort det som den stressade hobbyryttare jag är
En ny tränare för över 2 år sen fick mej att fatta det här bättre och komma ihåg...
Nu fokuserar jag på takten, och lösgjordheten, men med fokus takten så tappar man aldrig den delen som handlar om mera lika arbete mellan bakbenen, som man kan göra annars. Jag rider den typ av övningar du gör, men mer medvetenhet om vad jag söker s a s. Jag tänker inte längre på att få henne avspänd först, jag skiter i de delarna, helt enkelt. För det kommer ändå! Vi börjar nästan alla pass på liknande sätt, redan i skritten på lång tygel, och innan vi börjar trava ens, då brukar det oftast kunna vara så att hon redan från start går i sin fina taktmässiga trav som hon numera kan gå i. Så visst hänger det ihop!
Är det en häst som mera är seg och står emot så är det samma sak, tycker jag, spänningar som försvinner när hästen kommer in i en bra arbetstakt och får mera framåtbjudning.
Men verklig "lösgjordhet" kan vara lurigt, fokuserar man på det först så riskerar man att bara få avslappning och det är något annat! Tycker jag!
i obalans då eller ? För takt/balans är nr 1 på skalan. Har du ingen balans är det ju svårt att få hästen lösgjord. Jag tror helt enkelt att många inte förstår vad ordet takt betyder.
vilket jag tyckte var min poäng förut. Visst kommer takt först men att den inte står helt ensam, därav min förvirring. Det kanske lät som att jag hoppade över takten, inte vet jag. Flash svar gav mig iaf en insikt av att jag nog fokuserar för mkt på lösgjordheten utan att helt tagit till mig vad tränare poängteratSteg 1,2 och 3 kan man aldrig hoppa över och dom går ju in i varandra hela tiden.
Alltså jag håller helt med men hur når du takt utan att blanda in lösgjordheten oxå?. Har man takten så kommer lösgjordheten. Har man inte takten kan man rida runt hur länge som helst, utan att för den skull komma till lösgjordhet. med takten med i bilden så blir allt så otroligt mycket lättare, det första (takt) ger ett utgångskvitto på det andra (lösgjordheten). Jag ser det nog som jag tror du försöker säga: takten är en förutsättning för att hästen ska komma till harmoni och lösgjordhet helt enkelt - en första springpunkt för den förutsättningen.
Jo visst blir det obalans å taktmissar. Helt klart. Men brukar börja i skritt med övningarna jag beskrev, de e framför allt travtakten som har varit och i viss mån fortfarande e De e mkt bättre men ja...det e ju en rätt lång bit kvar känns det som). Sen trava i ngt långsammare tempo än vad han själv väljer.
Från början kan jag verkligen inte försöka med nått avancerat på denna pålle, men ja det e svårt nog ibland att trava "rent"på en 20 m volt så... Dock tycker jag att han blir mkt bättre när han blitt (vad jag uppfattat som) lösgjord.
Du säger ju : vilket jag tyckte var min poäng förut. Visst kommer takt först men att den inte står helt ensam, därav min förvirring. Det kanske lät som att jag hoppade över takten, inte vet jag. Flash svar gav mig iaf en insikt av att jag nog fokuserar för mkt på lösgjordheten utan att helt tagit till mig vad tränare poängterat
Men: Hur jobbar du med att hitta takten på en häst med dålig rytm? Hur förklarar du takt?
(Alltså en hästen ifråga e en liten pre med dålig trav och som e lite stressig oxå, man kan få lite kallblodsassocitationer ibland med töltinslag. Galoppen e dock ganska fin.)
Och att det är lätt att blanda ihop begreppen om man inte har sett det, känt det.
Takt o tempo tex.
Om det vore så enkelt...
Tittar du på många PRE har dom svårt med övergångarna piaff och passage eftersom dom sätter sig för mkt i förhållande till vad dom klarar av att röra sig framåt, övergångarna bedöms ju för sig och det är viktigare att piaffen är taktmässig och att takten är bibehållen i övergångarna till passage och tillbaka till piaff.
Det är en avvägning man gör i programmet, hur mkt kan man samla hästen och ändå få till bra övergångar. Det är ju övergångarna som är svårast och särskilt när du inte kan göra dom när du känner för det.
Jag har sett många halvblod göra fantastiska piaffer på träning men eftersom piaff aldrig är en isolerad rörelse i ett program så får man ju anpassa samlingen därefter.
Du som hatar Totilas.. men han har bättre piaff-passage samt övergångar än dom flesta PRE UTAN att för den saken skull träna levad. Han tränar rollkur istället
Inte nog med det.. man tar en bild på en piaff på en häst inne på tävlingsbanan och så sätter man det i jämförelse med en piaffbild på typ PK på en PRE tagen i hemmamiljö och noga utvalda bilder och så pekar man finger och säger , titta här vad vi kan , vi är så mkt bättre på det vi gör, tävlingshästarna kan inte göra en piaff men titta här så bra piaff vi kan göra!
Helt okunnigt och oseriöst!
Alltså jag håller helt med men hur når du takt utan att blanda in lösgjordheten oxå?
Vad är bra takt för er som är aktiva här, hur förklarar ni en taktmässig häst. OM vi nu skiter i utbildningsskalor och vem som rider vad. På en häst som inte är taktmässig, hur löser man det?