Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Många piaffar på framdelen eller lika fram och bak. De kan få bra poäng ändå, och har mycket lättare att få till övergången till passage "sömlöst". Om träningen inkluderar levaden blir det viktigare att få vikten bakåt.

Haha, ja det var väl därför då:D
Men jag såg ju lite stågbett, å andra AR grejor och på beskrivningen på den film jag såg stod det nåt om AR, det var dock på tyska som jag inte hajjar mycket av...
Å så gjorde en häst en levad....
Jag känner mig verkligen kunnig i ämnet:o

Många piaffar på framdelen eller lika fram och bak. De kan få bra poäng ändå, och har mycket lättare att få till övergången till passage "sömlöst". Om träningen inkluderar levaden blir det viktigare att få vikten bakåt.

dubbelt....

Senast ändrad:

Om det vore så enkelt...

Tittar du på många PRE har dom svårt med övergångarna piaff och passage eftersom dom sätter sig för mkt i förhållande till vad dom klarar av att röra sig framåt, övergångarna bedöms ju för sig och det är viktigare att piaffen är taktmässig och att takten är bibehållen i övergångarna till passage och tillbaka till piaff.

Det är en avvägning man gör i programmet, hur mkt kan man samla hästen och ändå få till bra övergångar. Det är ju övergångarna som är svårast och särskilt när du inte kan göra dom när du känner för det.

Jag har sett många halvblod göra fantastiska piaffer på träning men eftersom piaff aldrig är en isolerad rörelse i ett program så får man ju anpassa samlingen därefter.

Du som hatar Totilas.. men han har bättre piaff-passage samt övergångar än dom flesta PRE UTAN att för den saken skull träna levad. Han tränar rollkur istället :angel:

Inte nog med det.. man tar en bild på en piaff på en häst inne på tävlingsbanan och så sätter man det i jämförelse med en piaffbild på typ PK på en PRE tagen i hemmamiljö och noga utvalda bilder och så pekar man finger och säger , titta här vad vi kan , vi är så mkt bättre på det vi gör, tävlingshästarna kan inte göra en piaff men titta här så bra piaff vi kan göra!

Helt okunnigt och oseriöst!

Senast ändrad:

Skulle man vara riktigt elak och nitisk gällande det klassiska systemet angående Jan så skulle han behöva gå tillbaka till både det ena och det andra. Dom där slappa bakbenen som hans hästar uppvisar samt den borttryckta ryggen indikerar ju ett och annat när det gäller bakbensengagemang och ryggverksamhet.
:bow: Jag har nästan trott att jag är felande som tycker att de hästar jag sett under Jan har otroligt tråkiga bakben, eftersom folk stirrar så konstigt på mig!

Åter till det som var ursprungsläget. För att tolka ubildningsskalan rätt så tror jag tyvärr att ryttaren måste ha kommit en bit på väg.
Tyvärr verkar många tycka det är lättare att rida samling än att rida grunder.

i obalans då eller ? För takt/balans är nr 1 på skalan. Har du ingen balans är det ju svårt att få hästen lösgjord. Jag tror helt enkelt att många inte förstår vad ordet takt betyder.

Jag håller med om detta helt och fullt, även Flash var inne på det tidigare. Har man takten så kommer lösgjordheten. Har man inte takten kan man rida runt hur länge som helst, utan att för den skull komma till lösgjordhet. med takten med i bilden så blir allt så otroligt mycket lättare, det första (takt) ger ett utgångskvitto på det andra (lösgjordheten). Jag ser det nog som jag tror du försöker säga: takten är en förutsättning för att hästen ska komma till harmoni och lösgjordhet helt enkelt - en första springpunkt för den förutsättningen.

Agony: att folk tycker det är roligare att rida samling än grunder (och samling UTAN grunder med för den delen), verkar vara ett universiellt problem lite över lag : ) Håller helt med på den punkten.

Senast ändrad:

Det sista kan jag instämma i.
Jag har tragglat grunder i sju år, det är nu, efter snart åtta, som jag börjat jobba samling. Och det är förbaskat kul :D

Nej visst går det hand i hand, det är ju det som är så finurligt:idea:
Jag tycker själv att de övningar du beskriver ger lösgjordhet just för att de får hästen att arbeta mera rakriktat, (förhoppningsvis om man rider rätt:)) den får tänka och anpassa sig till övningen och placera sina ben så att den kommer mer i balans (och blir mer taktmässig) och då kommer mera lösgjordhet av det.

Förr har jag på mitt heta sto tex fokuserat på att "lösgöra" få henne "avspänd" och t o m gett en massa råd till andra om att uppnå det på en spänd häst, som inte är taktmässig. Men jag har ju inte förstått hur det hänger ihop och därför har resultatet varierat och jag har inte riktigt haft koll på varför.

Jag skäms att säga det för jag har lärt mej för över 20 år sen, samma sak, men tappat bort det som den stressade hobbyryttare jag är:o
En ny tränare för över 2 år sen fick mej att fatta det här bättre och komma ihåg...

Nu fokuserar jag på takten, och lösgjordheten, men med fokus takten så tappar man aldrig den delen som handlar om mera lika arbete mellan bakbenen, som man kan göra annars. Jag rider den typ av övningar du gör, men mer medvetenhet om vad jag söker s a s. Jag tänker inte längre på att få henne avspänd först, jag skiter i de delarna, helt enkelt. För det kommer ändå! Vi börjar nästan alla pass på liknande sätt, redan i skritten på lång tygel, och innan vi börjar trava ens, då brukar det oftast kunna vara så att hon redan från start går i sin fina taktmässiga trav som hon numera kan gå i. Så visst hänger det ihop!
Är det en häst som mera är seg och står emot så är det samma sak, tycker jag, spänningar som försvinner när hästen kommer in i en bra arbetstakt och får mera framåtbjudning.
Men verklig "lösgjordhet" kan vara lurigt, fokuserar man på det först så riskerar man att bara få avslappning och det är något annat! Tycker jag!

Tack för givande svar!:bow:
Det du nu sa e det min tränare försökt banka in i mitt huvud fast hon har använt ord som inte passade mej lika bra som dina just gjorde!
Visst det kanske e småsaker för mer kunniga men för mig rätade du ut ett frågetecken här.

i obalans då eller ? För takt/balans är nr 1 på skalan. Har du ingen balans är det ju svårt att få hästen lösgjord. Jag tror helt enkelt att många inte förstår vad ordet takt betyder.

Jo visst blir det obalans å taktmissar. Helt klart. Men brukar börja i skritt med övningarna jag beskrev, de e framför allt travtakten som har varit och i viss mån fortfarande e De e mkt bättre men ja...det e ju en rätt lång bit kvar känns det som). Sen trava i ngt långsammare tempo än vad han själv väljer.
Från början kan jag verkligen inte försöka med nått avancerat på denna pålle, men ja det e svårt nog ibland att trava "rent"på en 20 m volt så... Dock tycker jag att han blir mkt bättre när han blitt (vad jag uppfattat som) lösgjord.

Du säger ju :
Steg 1,2 och 3 kan man aldrig hoppa över och dom går ju in i varandra hela tiden.
vilket jag tyckte var min poäng förut. Visst kommer takt först men att den inte står helt ensam, därav min förvirring. Det kanske lät som att jag hoppade över takten, inte vet jag. Flash svar gav mig iaf en insikt av att jag nog fokuserar för mkt på lösgjordheten utan att helt tagit till mig vad tränare poängterat :o

Men: Hur jobbar du med att hitta takten på en häst med dålig rytm? Hur förklarar du takt?

(Alltså en hästen ifråga e en liten pre med dålig trav och som e lite stressig oxå, man kan få lite kallblodsassocitationer ibland med töltinslag. Galoppen e dock ganska fin.)

Senast ändrad:

. Har man takten så kommer lösgjordheten. Har man inte takten kan man rida runt hur länge som helst, utan att för den skull komma till lösgjordhet. med takten med i bilden så blir allt så otroligt mycket lättare, det första (takt) ger ett utgångskvitto på det andra (lösgjordheten). Jag ser det nog som jag tror du försöker säga: takten är en förutsättning för att hästen ska komma till harmoni och lösgjordhet helt enkelt - en första springpunkt för den förutsättningen.
Alltså jag håller helt med men hur når du takt utan att blanda in lösgjordheten oxå?

alltså, givetvis handlar det om variabler som ligger nära varandra.

kortfattat (i min värld) :
du kan inte uppnå lösgjordhet om hästen inte är mentalt avslappnad,dvs avslappnad så tillsvida att den även är psykiskt och fysiskt kombinerat, avslappnad, och därmed fysiskt motaglig för inverkan.

lösgjordhet kan duinte även med ovan variabler, hitta, utan att hästen hittat takten. ingen häst blir lösgjord om den inte har takt,och kan förbli, i takt.

kort fattat är det väl så,som jag ser det, att det till syvende och sist är en ryttarfråga. OM vi förutsätter att ryttaren kan hjälpa hästen till takt, och däregenom påbörja förutsättningen till lösgjordhet, så blir det också en ryttarfråga att kunna få hästen, via sin ridning och inverkan, att "stanna kvar" i takten. Åtminstånde att då kunna, gång på gång, om hästen tappar takten, få den tillbaks i det stadie där takten återfinns och där med alla relaterade pusselbitar (läs tillräckliga förutsättningar för lösgjordhet), kan börja passas in.

hoppas du förstår hur jag menar.

som jag tänker på det:
bristen på takt, är endera en stress aspekt hos hästen, en brist på styrka, en brist på rätt hjälpgivning och support från ryttaren i form av avvägdhet - eller en kombination av samtliga.
finns inte dessa variabler, och hästen förblir i otakt, har den ingen chans att komma till ro. Otakten i sig innebär konstanta avbrott, störning, samt obalans i hästens rörelser (och mentala tillvaro pga hjäpgivningen som också, oftast hos gemene man, är störd under såna förhållanden). Försök hitta takt och harmoni själv under såna förhållanden. Det blir mera en kamp att hinna ikapp sig själv och alla intryck som ska ske under processen.

Senast ändrad:

Jo visst blir det obalans å taktmissar. Helt klart. Men brukar börja i skritt med övningarna jag beskrev, de e framför allt travtakten som har varit och i viss mån fortfarande e De e mkt bättre men ja...det e ju en rätt lång bit kvar känns det som). Sen trava i ngt långsammare tempo än vad han själv väljer.
Från början kan jag verkligen inte försöka med nått avancerat på denna pålle, men ja det e svårt nog ibland att trava "rent"på en 20 m volt så... Dock tycker jag att han blir mkt bättre när han blitt (vad jag uppfattat som) lösgjord.

Du säger ju : vilket jag tyckte var min poäng förut. Visst kommer takt först men att den inte står helt ensam, därav min förvirring. Det kanske lät som att jag hoppade över takten, inte vet jag. Flash svar gav mig iaf en insikt av att jag nog fokuserar för mkt på lösgjordheten utan att helt tagit till mig vad tränare poängterat :o

Men: Hur jobbar du med att hitta takten på en häst med dålig rytm? Hur förklarar du takt?

(Alltså en hästen ifråga e en liten pre med dålig trav och som e lite stressig oxå, man kan få lite kallblodsassocitationer ibland med töltinslag. Galoppen e dock ganska fin.)

Jag får svara lite kortfattat och återkomma i morgon, är på väg till jobbet om några minuter.

Du har helt rätt att takten/balansen inte står ensam MEN lösgjordheten utvecklar hästens takt men inte förrän den är i balans.

Jag skall gå in på hur jag hittar takten på en häst med dålig rytm när jag sovit av i morgon..

Och att det är lätt att blanda ihop begreppen om man inte har sett det, känt det.

Takt o tempo tex.

En häst som inte har balans klarar ej heller att hålla en konstant takt, här får man helt klart ett brutet rörelseschema både för synen och känslan.

Oftast så är det just balansen som saknas när takten brister, sedan kan det handla om allt från grundtempo till ökade tempon. Hästen har kanske balansen i grundtempot men tappar den så fort tempot ökar, har du själv känt den?

Preerna jag jobbar med har dålig trav. Min tränare rådde mig att jobba med tre tempo. Ett arbetstempo där den ska framåt och mot handen, hitta balansen. Ett kortare tempo som man bara tar lite korta stunder av där man helt enkelt ser hur sakta den kan gå utan att börja skritta. Här jobbar man med att verkligen rida in bakbenen ett i taget i varje steg i en takt man sötter med sin kropp.
Sen har vi "racer"traven där man helt enkelt bara rider så fort det går och struntar i obalansen med lite slak tygel.Korta stunder här med.

Vad man vill med dessa tre traver är att arbetstempot ska vara behagligt och trevligt för hästen, något den vill vara i. Den korta är jobbig, alltså vill den UR det, framåt, och den snabba är obalanserad och lite läskig, alltså vill den bromsa upp den lite och hamna i belöningstempot där den helt plötsligt är väldigt medgörlig. Ur denna trav kan man sen utveckla de andra.

Hur man hittar takten...Hm....Jag har den biten gratis i och med att jag ridit mkt islandshästar, så jag kan inte förklara. Men det viktigiaste är troligtvis att ryttaren är medveten om vilken takt hon vill ha och sen håller det, både med kropp och tanke.
Men balansen kommer först för mig, när hästen kan balansera upp sig i traven så kan man lösgöra den och då är den redo för takten. Men jag vet inte om det är enligt "skolboken". Men det är lättast så tycker jag.

Ja det är ju det, men ack så svårt!

*KL*

jag tänker återigen ta upp ämnet takt, det är ju nästan ingen här som sagt nåt om det:p

Vad är bra takt för er som är aktiva här, hur förklarar ni en taktmässig häst. OM vi nu skiter i utbildningsskalor och vem som rider vad. På en häst som inte är taktmässig, hur löser man det?

jag väntar en stund med mina egna tankar om det...

Om det vore så enkelt...

Tittar du på många PRE har dom svårt med övergångarna piaff och passage eftersom dom sätter sig för mkt i förhållande till vad dom klarar av att röra sig framåt, övergångarna bedöms ju för sig och det är viktigare att piaffen är taktmässig och att takten är bibehållen i övergångarna till passage och tillbaka till piaff.

Det är en avvägning man gör i programmet, hur mkt kan man samla hästen och ändå få till bra övergångar. Det är ju övergångarna som är svårast och särskilt när du inte kan göra dom när du känner för det.

Jag har sett många halvblod göra fantastiska piaffer på träning men eftersom piaff aldrig är en isolerad rörelse i ett program så får man ju anpassa samlingen därefter.

Du som hatar Totilas.. men han har bättre piaff-passage samt övergångar än dom flesta PRE UTAN att för den saken skull träna levad. Han tränar rollkur istället :angel:

Inte nog med det.. man tar en bild på en piaff på en häst inne på tävlingsbanan och så sätter man det i jämförelse med en piaffbild på typ PK på en PRE tagen i hemmamiljö och noga utvalda bilder och så pekar man finger och säger , titta här vad vi kan , vi är så mkt bättre på det vi gör, tävlingshästarna kan inte göra en piaff men titta här så bra piaff vi kan göra!

Helt okunnigt och oseriöst!

Du upprepar det jag säger....
Men varför påstår du att jag hatar Totilas? Och jag har heller inte pekat några fingrar på pre eller lusar. Du blandar ihop mig med nån annan, men det spelar ingen större roll. :)

Alltså jag håller helt med men hur når du takt utan att blanda in lösgjordheten oxå?

Nu frågade du inte mej och jag har redan svarat men ändå....takten kommer alltid först ur den kommer lösgjordheten mer och mer, det går i varandra, men det kan aldrig vara tvärtom, lösgjordheten kan aldrig komma först.
Varför? För att takten är detsamma som balans, och utan balans kan hästen aldrig bli lösgjord för obalansen ger spänningar som motverkar lösgjordhet.
Balans fysiskt hänger nära ihop med balans psykiskt.

Jag börjar alltid med att redan i skritten känna att hon rör sej rakt, spårar, och det kan ta en stund, och under tiden kan jag flytta lite sidvärts några steg, vända, göra halter och igångsättninar, jobba lite i skritten med att hitta en grundläggande jämnhet i viktfördelningen kanske man kan säga.

När jag går över i trav så finns då redan en grundbalans men som det gäller att hålla kvar, eftersom hästen i sej själv har velat trippa iväg i korta steg men krafigt påskjut och inte bära (mera förr dock). Då kommer halvhalterna, och många små tempoväxlingar in. Är hon springig kan jag göra mängder av övergångar, få igång bakbensaktiviteten och att vila på steget. Jag gör ju redan från start mycket sidvärts, framdelsvändningar, mm mm, och det hjälper hästen att komma mera igenom och det i sin tur stärker taktmässigheten ännu mera, vilket verkar lugnande och ökar lösgjordheten mera, växelverkan eller samverkan kanske snarare.

Numera kan hon vara spänd och stressig men har nästan alltid lätt att hålla taktmässighten ändå, om man lägger bra grund redan i början av passet. Vägen till mera lösgjordhet är därför kortare än den var förrut på denna häst. Men det är ändå bara i början av att hitta grunder, det år rätt håll men det är långt kvar.

Tidigare när vi skulle lära henne att hitta en bra arbetstakt så fick jag bla växla mellan att med sätet dra ner tempot och takten så mycket som det gick omväxlat med att rida mera framåt, - som jag nött med detta:eek: Lite liknande det som Djurjouren skriver om nästan ner till skritt och sen fram och sen ner igen, hitta och behålla en arbetstakt som hon kunde klara att hålla och sen dessa variationer för att stärka balansen. Aldrig minska med handen utan enbart påverka takten med sätet.

Dagar när hon är extra spänd och tenderar att vilja springa kan jag göra bla detta igen då och då.

När hästen kommer i mera balans så händer något även mentalt. Alltid. Det kan ta en halvtimme eller komma ganska snabbt (numera) men balans fysiskt hänger mycket nära ihop med balans psykiskt. Och där kommer vi till lösgjordheten som redan där är påbörjad i och med att hästen rör sig mera i balans. Sen ska det stärkas utvecklas, förbättras i det oändliga:D

Nu blev det så långt så jag slutar där, det finns många mer övningar och mycket mera att säga, vet inte ens om det blev begripligt men så hänger det ihop anser jag.

Senast ändrad av en moderator:

Precis såna här konkreta svar som gör att jag förstår! Tack! Igen :)Vi jobbar rätt mkt så som du beskriver men jag har liksom uppfattat det som att det e lösgjordhet vi jobbar med :cool:

Även till mackan å djurjouren :bow:

E medveten om att häst har ryttarproblem å dras me oxå :D
Men faktum e att jag ju har tänkt att lösgjordhet å takt ligger så nära varandra att de kan byta plats så visst saknar jag uppenbarligen djupare förståelse för begreppet takt. Usch. Jag har liksom bara inte fattat det :angel:

Vad är bra takt för er som är aktiva här, hur förklarar ni en taktmässig häst. OM vi nu skiter i utbildningsskalor och vem som rider vad. På en häst som inte är taktmässig, hur löser man det?

För mig är en taktmässig häst, en häst som håller samma takt oavsett vad man gör. Exempel:
Om man travar längs fyrkantsspåret och lägger en volt, så skall takten inte förändras.
Om man ändrar tempot dvs ökar eller minskar skall takten bibehållas.
Om man travar längs fyrkantsspåret och flyttar hästen sidvärts, skall takten inte ändras.

Enklaste sättet för mig att känna om takten (och balansen) bibehålls, är att trava på en åttvolt. Vid övergången från ena varvet till det andra, avslöjas rätt mycket. :o :mad:

På en häst som inte är taktmässig, tror jag att man får börja hos sig själv, dvs jag som ryttare får sätta takten åt hästen. Enklaste sättet för mig är att räkna takten när jag travar.
Om man längs fyrkantsspåret travar 1......2......1......2, så skall det inte bli 1..2..1..2 om man väljer att göra något annat som t.ex vända över ridbanan. Antalet punkter föreställer tiden mellan nedsättning av frambenen, det gick inte med mellanslag, för det såg likadant ut på skärmen.

Åh vem har inte ryttarproblem att dras med:o Bland det svåraste tycker jag är att när hästen börjar kunna släppa igenom rörelserna mera igenom kroppen så "tackar" jag henne med att inte ha kontroll på mej själv riktigt:crazy: det är förbaskat svårt att inte sabotera alltihop genom sin egen dåliga ridning:(

Det är svårt att skriva ner så att det hänger ihop, det är lätt att saker kan missförstås, vad man menar, och jag vill verkligen inte påskina att jag kan RIDA, det svåraste är att man själv är en del som inte alltid direkt underlättar för hästen:cool: Att det tar tid att komma vidare i ridningen beror ju inte på hästen, det är så lätt att säga att "min häst har så svårt för sej" men i de allra flesta fall handlar det nog mest om pilotens förmåga. Frågan är om man ens försöker eller ger upp och tror att man ska hitta genvägar.

Alla kan inte bli flashiga dressyrhästar, men arbeta i balans kan alla hästar med fyra ben, om de inte är halta:cool:

Och precis som sush just skrev så är ju det svåra att behålla balansen i alla rörelser, gångarter, övergångar mm det är då det är svårt och visar bristerna.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?