@Framtiden , står ni båda på lagfarten till huset?
Ja, detta med lagfarten är viktigt! Jag tar för givet att TS står på lagfarten eftersom hon från början ville ta över huset.
@Framtiden Jag har inte skrivit tidigare, men följt din resa. Du kämpar så bra, men du måste hålla i och hålla ut
Det finns ingen anledning att vänta på att exet ska skaffa jobb "till hösten" - varför har han inte redan jobb??? Hur betalar han för huset i dag? Eller är det du som står för huset kostnader trots att du inte bor där? Är det så att han än så länge betalar för huset, så vad tror du händer om han skiter i att betala? Jo, då får du vacker betala alltihopa själv, även om du inte bor där, eftersom du står på lagfarten och även på lånen.
Det är av YTTERSTA vikt att du snarast lämnar in om bodelning. Du kan åka på en stor ekonomisk smäll om ni inte snarast fixar ordning på detta med huset och lånen. Om exet vill ta över huset - ja, då är det hans sak att ta itu med det snarast och prata med banken. För att kunna göra det så MÅSTE bodelningen var klar och godkänd hos tingsrätten.
Ska du kunna köpa dig ett annat hus eller lägenhet så måste du bli av med det gamla huset för att ha låneutrymme. Så sätt fart och se till att du slipper detta tunga "bagage".
Jag skilde mig för 12 år sedan och tog över vårt gemensamma hus. Just detta har jag koll på så jag vet hur viktigt det är med bodelningen. Jag var tvungen att det klart för att kunna ta över lånen och även utöka lånen för att lösa ut min man. När detta var gjort så kunde exet få lånelöfte och kunde börja leta efter en bostadsrätt.
/Lizzie