Ni kloka.
Vad ska jag ta fasta på tiden med juristen imorgon? Jag vill inte att tiden ska dra ut då jag kanske behöver den mer senare
Säg att du vill skilja dig och att ditt ex inte samarbetar och att han spelar oförstående till processen. Säg att du är rädd för hans reaktioner när du pushar på om detta. Du kan så klart berätta varför du är rädd om du vill. Men fokus i mötet ska vara bodelning a.s.a.p. och om det blir för känslomässigt jobbig för dig att starta det hela med att sitta och berätta om olika obehagliga situationer är det helt okej att bara konstatera att du känner dig rädd så får juristen anpassa förloppet efter det. Du ska inte behöva bevisa det för att bli tagen på allvar!
Klart att du behöver stöttning i hur du ska hantera exets reaktioner och du behöver prata om vad du varit med om men kanske inte med just en jurist som du betalar dyra pengar för. Men juristen måste veta situationen så att den kan lägga upp juridiken på passande sätt.
Du vill göra bodelning så snart som möjligt och sluta betala exets utgifter så snart som möjligt. Du vill ha huset. Det kanske räcker som fokus.
Ta med kontoutdrag och räkna lite på hur mycket du betalat av exets utgifter under de här månaderna som gått sedan du flyttade.
Be juristen var tydlig med vilka sätt som en bodelning kan presenteras för ett ovilligt ex. Det finns inte några magiska lösningar, men kanske har juristen erfarenhet av sådant? Om de är bäst med ett färdigt förslag eller en inbjudan från juristen till ett gemensamt möte eller hur man nu brukar göra. Oavsett så se till att
skriva ner vad nästa steg är innan du går. Det kommer vara jobbig nog som det är så det är viktigt att du kan fokusera på exakt vad du behöver göra så det inte drar ut på tiden i onödan.
(Hoppas att någon med mer erfarenhet kan råda dig i frågan om vårdnad av barnen. Men spontant känns det inte som att ni är redo för den frågan just nu och i första hand behöver du en bodelning, så ju snabbare det är löst desto snabbare kan ni gå vidare till andra viktiga frågor.)
Informera eventuella kontakter på kommunen, vänner och familj om hur du går vidare med bodelningen och när möten är bokade, papper skickas osv. Så att folk är redo att stötta dig när det behövs!