Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis.

Jag tänker att det är "mitt" hus. Jag har gjort allt jobb på det här huset... Han har spelat och "grottat" i källaren varje morgon. Jag har gjort i princip allt hushållsarbete och är den som kan fixa grovgöra också. (Han har aldrig lärt sig och vet inte i vilken ordning man ska ev börja renovera ett rum), samt att jag har största ekonomiska förutsättningarna att kunna ha huset.

Han har väl inte ens någon inkomst? Då är det ju rena fantasier från hans sida att han skulle kunna ha kvar huset.
Om han inte kan låna allt av en rik släkting, eller vinner på triss eller så. Ju snabbare du får till bodelningen och gör upp om huset, desto mindre risk att han hinner fatta vilken sits han sitter i och skaffar sig en inkomst.
 
Han har väl inte ens någon inkomst? Då är det ju rena fantasier från hans sida att han skulle kunna ha kvar huset.
Om han inte kan låna allt av en rik släkting, eller vinner på triss eller så. Ju snabbare du får till bodelningen och gör upp om huset, desto mindre risk att han hinner fatta vilken sits han sitter i och skaffar sig en inkomst.
Så har jag också uppfattat det. Därför jag inte tycker att hans prat om det är att ta på allvar. Om det inte visar sig att han har undangömda tillgångar TS inte vet om.
 
Precis.

Jag tänker att det är "mitt" hus. Jag har gjort allt jobb på det här huset... Han har spelat och "grottat" i källaren varje morgon. Jag har gjort i princip allt hushållsarbete och är den som kan fixa grovgöra också. (Han har aldrig lärt sig och vet inte i vilken ordning man ska ev börja renovera ett rum), samt att jag har största ekonomiska förutsättningarna att kunna ha huset.
Men samtidigt, om han nu lyckas låna tillräckligt med pengar för att lösa ut dig från huset till marknadsvärde, då kanske det är värt att släppa huset för att slippa bråka. Men det verkar ju inte som att han har inkomst nog för att låna de pengar som behövs, så det är förmodligen en ickefråga.
 
Han kan ju ha föräldrar som är villiga att investera i huset och köpa ut TS del av det? Så vet jag andra som har löst det vid skilsmässa.
Ja visst. Wouldn’t put anything past him, så att säga. För mig låter det inte sannolikt att han skulle kunna ha råd med det boendet även mtp löpande kostnader, samtidigt kommer juristen säga att det är bra att gardera sig mot alla tänkbara scenarier.
 
Han sa också att han i 8 år enbart tagit beslut för barnens och familjs bästa...
Fast hans uppfattning om vad som är verklighet kommer han att bli varse är heltokig så fort han faktiskt behöver ta ansvar själv för hem och barn. 😁 Älskar när människor vaknar upp efter några månader och inser hur mycket deras partner gjorde. Andra skiter dock i det för de är okapabla och då blir hela hemmet kaos istället.
 
Fast hans uppfattning om vad som är verklighet kommer han att bli varse är heltokig så fort han faktiskt behöver ta ansvar själv för hem och barn. 😁 Älskar när människor vaknar upp efter några månader och inser hur mycket deras partner gjorde. Andra skiter dock i det för de är okapabla och då blir hela hemmet kaos istället.
Förskolepersonal och skolpersonal borde verkligen märka om det mammas eller pappas vecka i vissa familjer. För det är nog inte bara hemmet som blir kaos utan allt runt barnen blir sämre skött, t.ex. inga vantar på förskolan, läxan blir inte gjord osv.
 
Fast hans uppfattning om vad som är verklighet kommer han att bli varse är heltokig så fort han faktiskt behöver ta ansvar själv för hem och barn. 😁 Älskar när människor vaknar upp efter några månader och inser hur mycket deras partner gjorde. Andra skiter dock i det för de är okapabla och då blir hela hemmet kaos istället.
Tyvärr så är det nog så att hans oförmåga kommer gå igenom. För jag har bett honom att fixa schema etc för sig själv. Men det går aldrig att säga till honom "gör sig" för då smäller det. Jag har också hintat typ "jag har den här funktionen i mobilen för att komma ihåg/göra ditt/datt för annars glömmer jag, har du sådan i din?" Och försökt att införa speciella dagar i veckan för typ återvinning eller gud vet vad. Men nej... Det faller alltid, och så blir all "projektledning" på mig.

Han ser inte.
Men! Han kan ändå inte se att han behöver fixa HUR han ska göra när han inte ser

Så jag orkar inte
 
Ja, och inget illa menat, men det är ju därför han också kommit undan med allting, eftersom du rott iland allting ändå. Man ska inte underskatta tvång, när han väl tvingas ta ansvar kommer han nog att steppa upp och göra det.


Heja dig! :D :banana::bump:
Ja, jag hoppas att han kanske är nånting iaf. Eller att någon runt honom kan se när det börjar dala.. det kanske hjälper honom mer på rätt sätt förhoppningsvis. Och det är lugnt, jag vet att det tyvärr varit en björntjänst. Men med barn runt så vill man ju visa hur ett hem "ska" vara. Man städar, diskar osv.


Tack! Jag är glad att jag är längre än ifjol den här gången :heart med ert stöd!
 
Imorgon åker första lasset dit :up::nailbiting::D helt superpirrig,nervös och fylld med sorg av att lämna huset. Och allt praktiskt med barnen som ska bli verklighet

Men.


Nu börjar det. . .
Fantastiskt ändå, vilket jättesteg! Se nu till att göra det där hemmet till Ditt och barnens, allt du vill och allt (nåja ;) ) de vill, så att ni trivs allihop!
Jag är inte barn av skilsmässa, men mina brorsbarn är och de mår utomordentligt bra i båda sina hem. <3
 
Sista natten i huset, sista morgonen med barnen här :heart Gudars snälla hjälp mig komma tillbaka hit...

Idag ska mer möbler flyttas. Sen sover jag där inatt. Barnen kommer att sova där imorgon...eller idag, eventuellt..

Jag fick igång wifi igår och vi skruvade möbler.

Han grät igår och det var oerhört jobbigt.
 
Sista natten i huset, sista morgonen med barnen här :heart Gudars snälla hjälp mig komma tillbaka hit...

Idag ska mer möbler flyttas. Sen sover jag där inatt. Barnen kommer att sova där imorgon...eller idag, eventuellt..

Jag fick igång wifi igår och vi skruvade möbler.

Han grät igår och det var oerhört jobbigt.
Jag förstår verkligen att det är jättejobbigt! Men försök att se på det som att han egentligen gråter för att han genom att strunta i det du sagt till honom att han måste förändra har sumpat sin familj. Han kan kanske inte formulera det ens för sig själv och aldrig erkänna det, men hans undermedvetna är någonstans medveten om det.
 
Jag förstår verkligen att det är jättejobbigt! Men försök att se på det som att han egentligen gråter för att han genom att strunta i det du sagt till honom att han måste förändra har sumpat sin familj. Han kan kanske inte formulera det ens för sig själv och aldrig erkänna det, men hans undermedvetna är någonstans medveten om det.

Förändra och förändra. Man ska inte behöva ändra på sig själv för att ens partner ska stanna. Antingen passar man ihop eller så gör man det inte. Passar man inte ihop så får man gå skilda vägar. Men ingen ska behöva ändra på den den är för att passa in i en mall. Samarbeta ja. Kompromissa? Till viss del. Men inte för mycket. Var och en måste få leva det liv hen vill.

TS, självklart är han ledsen. Det är ju inte hans beslut. Ditt beslut låter klokt tycker jag. Jag hoppas att allt går bra med flytten och barnen och att ni kommer kunna samarbeta kring barnen så att de inte hamnar i kläm.
 
Förändra och förändra. Man ska inte behöva ändra på sig själv för att ens partner ska stanna. Antingen passar man ihop eller så gör man det inte. Passar man inte ihop så får man gå skilda vägar. Men ingen ska behöva ändra på den den är för att passa in i en mall. Samarbeta ja. Kompromissa? Till viss del. Men inte för mycket. Var och en måste få leva det liv hen vill.

TS, självklart är han ledsen. Det är ju inte hans beslut. Ditt beslut låter klokt tycker jag. Jag hoppas att allt går bra med flytten och barnen och att ni kommer kunna samarbeta kring barnen så att de inte hamnar i kläm.
Nu har du nog missförstått mig eller dragit för stora växlar på ett ord.
Jag tycker inte att vi ska förstöra denna tråd med diskussioner om ordval.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
364
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 804
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp