Hur bor vi?

Jisses vad mysigt :love:
Jag har nog aldrig riktigt tänkt på det som mysigt faktiskt, kanske för att det ändå ligger mitt i en storstad med en stor väg ett halvt kvarter bort, men jag gillar verkligen utformningen samt den ljusa sandstenen! Typ 75% av lägenheterna i den här stan är byggda ungefär samtidigt och ser likadana ut, men de som är lite yngre (läs: byggda kring 1890 istället för 1870) är ofta i röd sandsten vilket inte är lika fint :p

Och allt gör sig ju lite extra bra i kvällssolen en dag i maj såklart! :D

Vårt är vackert på utsidan om man bortser från ett par missar men insidan i boningshuset är en smärre renoveringskatastrof! Det har blandats hejvilt mellan sekelskifte fram till 90-tal och kommer ta mycket tid att återställa (huset är från 1857). Tills dess njuter jag av den inte lika katastrofala utsidan. :D

Man ska ju inte heller glömma att det är mycket jobb. Vår gård sköter inte sig självt, liksom. Jag har bott i lägenhet också och båda har sin charm och för/nackdelar.
Vi är oändligt tacksamma för att det inte är speciellt mycket gjort invändigt förutom en utbyggnad på 50 -talet. Det har tapetserats om bitvis på 70-talet och ett nytt innertak i ett rum I övrigt har de visserligen klämt på plastmattor men under dem har det hittills varit bra undergolv så det har bara varit att lägga på nytt golv.

Okej. Ska väga upp de lite mer estetiskt tilltalande husen i tråden med ett miljonprogramhus. Typ.
Här är grannhuset, mitt ser likadant ut men är några våningar lägre. Det röda är inte rött längre, utan någon märklig dassig färg. Ligger granne med en fabrik, så inte ens utsikten är något att hurra för.

Men ja, är min första lägenhet i denna stad som inte är studentlägenhet. Så jag är ändå riktigt nöjd.Visa bifogad fil 71195
Justja, det skjuts heller inte folk i området. Vad mer kan man önska sig? 😅
Du bor ju i ett rätt fint hus i jämförelse med mitt! :D Detta får dig nog att känna dig bättre till mods :rofl: :
197484200_10158534766983877_644831436842356783_n.webp

Jag bor på andra våningen, balkongen utan nät. Det är nog fulaste huset i tråden (och garanterat i byn)! :rofl: Men jag hyr bara, äger inte så jag skäms ju inte jättemycket trots allt! Men Gud, jag har bott på så många finare ställen, om vi nu ser till utsidan!

Du bor ju i ett rätt fint hus i jämförelse med mitt! :D Detta får dig nog att känna dig bättre till mods :rofl: :
Visa bifogad fil 71203
Jag bor på andra våningen, balkongen utan nät. Det är nog fulaste huset i tråden (och garanterat i byn)! :rofl: Men jag hyr bara, äger inte så jag skäms ju inte jättemycket trots allt! Men Gud, jag har bott på så många finare ställen, om vi nu ser till utsidan!
Du har ju balkong iaf! 😅

Ja det där med utrymme är intressant, vi flyttade från ett hus i liknande storlek och ett garage. Idag har vi garage, drängstuga, ladugård, loge och sädesbod, det är ta mig sjutton fullt överallt. :cautious: Okej till viss del är vi faktiskt oskyldiga eftersom den förra ägaren lämnade kvar en massa saker, men mycket är vårt. :o @Milosari Vi är fyra i familjen, ibland är vi fem när dotterns pojkvän är här också. Rent krasst har vi egentligen två rum "över" inne i huset. Beroende på hur det blir med dottern och hennes studier så kan det bli så att hon och pojkvännen tar två rum, det är nämligen från början byggt för två bostäder, så det finns även ett kök på övervåningen, just nu helt orenoverat från -50 talet men blir de kvar hemma så tänker de nog flytta in i de rummen istället och kunna rå sig själva lite mer. Då tar jag dotterns rum till kontor/gästrum istället. :)

Du har ju balkong iaf! 😅
Absolut, men solen står på från dag till kväll så den går bara att vistas på tidig morgon och sen kväll och natt... Om man inte vill kokas alltså! Och lägenheten som sådan värms upp av solen så det är som ett drivhus. Blommor och andra växter trivs ypperligt i min lägenhet! :rofl:
Hunden sover på balkongen varje kväll och natt, har dörren öppen så han ligger där och går in och ut som han känner för :)

Den där färgen på huset är min favorit, då snyggt :love:

Det där ser ju ut som drömmen :love:
Det är ganska magiskt de veckor de blommar, men nu ligger det torkade blommor i drivor.
9 körsbärsträd och tydligen brukar det bli en del bär (fick inte ett enda förra året).
Det är lite glest mellan gräset då vi precis lagt ner spottarna som lyser upp träden.

Vid den andra allén som går till stallet står där 5 valnötsträd, i år SKA jag plocka in och torka valnötterna.

Herregud så stort alla bor! Är ni väldigt många eller lyckas ni ändå använda allt utrymme?

Jag tycker att min 2:a är jätterymlig :laugh:. Här bor jag med 5-åring och 2 hundar. Bild från där jag just nu sitter och slappar på uteplatsen på framsidan (större insynsskyddad trädgård på baksidan). I rabatten samsas div örter med blommor och ogräs i fullständig oordning. Husen är byggda tidigt 70-tal och är i all sin fulhet väldigt gemytliga.

Jag bor ensam med katten och har rejäla ekonomibyggnader... det är fullt :D

Men visst, mycket i ekonomibyggnaderna är sådant som behövs för att hålla huset och gården igång.

Herregud så stort alla bor! Är ni väldigt många eller lyckas ni ändå använda allt utrymme?

Jag tycker att min 2:a är jätterymlig :laugh:. Här bor jag med 5-åring och 2 hundar. Bild från där jag just nu sitter och slappar på uteplatsen på framsidan (större insynsskyddad trädgård på baksidan). I rabatten samsas div örter med blommor och ogräs i fullständig oordning. Husen är byggda tidigt 70-tal och är i all sin fulhet väldigt gemytliga.

Jag bor på 86 kvm, så litet hus på stor mark :D

Ser supermysigt ut i allt det lummiga!

vi bor fyra vuxna och en 2,5-åring på våra 180 kvm. Funkar jättebra. Kände inte de andra när jag flyttade in, men det är verkligen högvinst på alla sätt.

och det är hyres! Lantligt gullegull OCH möjlighet att ringa värden när det regnar in (vilket det gör). :D

Jag har nog aldrig riktigt tänkt på det som mysigt faktiskt, kanske för att det ändå ligger mitt i en storstad med en stor väg ett halvt kvarter bort, men jag gillar verkligen utformningen samt den ljusa sandstenen! Typ 75% av lägenheterna i den här stan är byggda ungefär samtidigt och ser likadana ut, men de som är lite yngre (läs: byggda kring 1890 istället för 1870) är ofta i röd sandsten vilket inte är lika fint :p

Och allt gör sig ju lite extra bra i kvällssolen en dag i maj såklart! :D
Tja, på bilden ser man ju inte vägen... :D Men jag älskar stilen på huset och uteplatsen! Jag är så van vid tråkiga trästaket som är rätt höga, så mycket finare med ett staket i stilen ni har :)

Det också, kvällssol höjer allt :D

Det är ganska magiskt de veckor de blommar, men nu ligger det torkade blommor i drivor.
9 körsbärsträd och tydligen brukar det bli en del bär (fick inte ett enda förra året).
Det är lite glest mellan gräset då vi precis lagt ner spottarna som lyser upp träden.

Vid den andra allén som går till stallet står där 5 valnötsträd, i år SKA jag plocka in och torka valnötterna.
Körsbärsträd och valnötsträd :eek: Södra Sverige gissar jag? Valnötter som är så gott, och körsbär med för den delen :d

Visa bifogad fil 71203
Balkongerna är hiskeliga men i övrigt är det ju ett jättefint funkishus med alla äldre detaljer kvar :up:.

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
597
· Visningar
53 262
Senast: Nepenthe
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 808
Senast: LadySara
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka