Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår att du vill att han kan nå dig när han har ungarna, men när de är hos dig så blocka honom. Har han nåt viktigt att säga då så får han gå via nån annan. Inte för att jag riktigt kan komma på vad det kan vara. Kanske att han blivit magsjuk och inte kan ha ungarna då.
Ja, eller så fixar man en till telefon och ger honom det numret och blockar på gamla. Och den telefonen är på bara då man behöver nås av honom.
 
Ja, eller så fixar man en till telefon och ger honom det numret och blockar på gamla. Och den telefonen är på bara då man behöver nås av honom.

Det kan ju vara svårt när man har barn, lättare när barnen är hos TS, men är barnen hos honom så vill man ju bli nådd om något händer. Däremot borde all kontakt ske via tex sms. TS kan säga att hon kommer inte längre svara på hans samtal för hon har inget intresse av att lyssna på hans ältande, utan vill han något ang barnen får han skicka ett sms. Hon får informera honom att resten är för henne ointressant, och det bästa för båda är att kontakten minskas. Sen gäller det ju att TS står fast vid det och inte svarar när han ringer också. Tillslut fattar han ju. Förhoppningsvis….

Jag och exet hade det väldigt stormigt i början på våran separation, han arg, ledsen och besviken, skrek elaka saker i telefon osv. Jag kunde såklart inte blockera honom eftersom barnet var där varannan vecka, men på text så orkade han inte rabbla skit i timmar liksom. Lika nu när vi är helt sams så sköts allt via text. Något enstaka samtal om det är mycket information om något ang barnet så det blir för mycket att skriva, eller något ruskigt akut, men allt annat skriver vi till varandra om. Och då har vi absolut ingen taskig relation alls nu, men däremot heller ingen relation/samtal om något annat än det som rör barnet. Vi har tex alla samtal i skolan gemensamt, läkarbesök, och andra besök går vi på båda två, vi hyser inget agg mot varandra öht, men vi är ”bara” barnets föräldrar.
 
Senast ändrad:
Och nej, det är inte ”bara” såklart. Det är skitsvårt och riktigt jobbigt att bara strunta i att svara på samtalen. Speciellt när barnet/barnen är där. Men samtidigt så är det skitjobbigt att höra en massa ältande, elaka saker, gråt, förhoppningar, osv också. Det är ju en människa man älskat och brytt sig om, och såklart vill man inte orsaka att en annan människa, speciellt inte en som man delat så mycket med, ska behöva må så dåligt, men…Någonstans måste det dras en gräns för att man ska orka själv, och speciellt när man har barn att ta hand om.

Att sätta en gräns i bland och tillåta ibland drar bara ut på processen. Det går att prata ut om saker längre fram också, när allt lugnat sig och båda ser nyktert på det som hänt. Det behövs inte göras nu. Just nu räcker det med att vara ”hård” och bara diskutera sånt som rör barnen. Via text. Allt annat ska ignoreras. Genom att informera honom om det så kan han ringa/skriva hur mycket som helst, och TS behöver inte alls känna att hon måste besvara det.
 
Det kan ju vara svårt när man har barn, lättare när barnen är hos TS, men är barnen hos honom så vill man ju bli nådd om något händer. Däremot borde all kontakt ske via tex sms. TS kan säga att hon kommer inte längre svara på hans samtal för hon har inget intresse av att lyssna på hans ältande, utan vill han något ang barnen får han skicka ett sms. Hon får informera honom att resten är för henne ointressant, och det bästa för båda är att kontakten minskas. Sen gäller det ju att TS står fast vid det och inte svarar när han ringer också. Tillslut fattar han ju. Förhoppningsvis….

Jag och exet hade det väldigt stormigt i början på våran separation, han arg, ledsen och besviken, skrek elaka saker i telefon osv. Jag kunde såklart inte blockera honom eftersom barnet var där varannan vecka, men på text så orkade han inte rabbla skit i timmar liksom. Lika nu när vi är helt sams så sköts allt via text. Något enstaka samtal om det är mycket information om något ang barnet så det blir för mycket att skriva, eller något ruskigt akut, men allt annat skriver vi till varandra om. Och då har vi absolut ingen taskig relation alls nu, men däremot heller ingen relation/samtal om något annat än det som rör barnet. Vi har tex alla samtal i skolan gemensamt, läkarbesök, och andra besök går vi på båda två, vi hyser inget agg mot varandra öht, men vi är ”bara” barnets föräldrar.
Det var ju därför jag skrev att telefonen är på då man behöver nås, exempelvis då barnen är där?
 
@Framtiden , känns det görbart att skicka ett sms till honom där du berättar att all kontakt mellan er ska gälla barnen och barnen endast, samt skötas via sms?
Håller med. @Framtiden du behöver verkligen slippa lyssna på hans dravel.

Ett annat alternativ är att du skaffar en mobil till med nytt nummer, som du delar ut till anhöriga och vänner.

Den gamla mobilen används enbart för kontakt med exet. Ställ dessutom mobilen på ljudlöst så du slipper höra när han ringer. Vill han något så får han skicka SMS, och du svarar på SMS, men endast om det är relevanta frågor från hans sida, alltså att det gäller barnen. Allt annat dravel är bara att ta bort.

Kämpa på :heart

/Lizzie
 
Om det är svårt att låta bli att svara när han ringer, kan du testa att inte säga något till honom? Låta honom babbla på utan att du svarar på något av det han säger. Kanske till och med lägga ifrån dig telefonen. Det kan vara enklare att börja avvisa honom på det sättet om det känns för svårt att lägga på.
Jag var hos grannen igår för att hämta en grej efter att jag hade lämnat en sak till dottern. Han ringde då när jag var hos henne. Jag svarade inte. Då kom han över..... Och undrade om jag kunde vara hos barnen för han saknade en ingrediens. Grannen gick direkt till sitt skåp och gav honom vad han behövde.

Han sa sen i telefonen att det hade varit hans plan, men han vågade inte gå till henne annars, men eftersom jag var där så vågade han ju...
 
@Framtiden Vad är det som gör att du har så svårt att ta avstånd från honom?

Är du rädd? I så fall, vad är du rädd för?
Att han ska bli arg och svårhanterlig INNAN de här 6 månaderna har gått. Att mina saker i huset ska försvinna eller gå sönder. Att han ska bli "vrång" med barnen om jag vill göra något som kanske inte är på min vecka osv .. att han ska som han har gjort innan, svära och skrika vid hämtning och lämning.
 
Att han ska bli arg och svårhanterlig INNAN de här 6 månaderna har gått. Att mina saker i huset ska försvinna eller gå sönder. Att han ska bli "vrång" med barnen om jag vill göra något som kanske inte är på min vecka osv .. att han ska som han har gjort innan, svära och skrika vid hämtning och lämning.
Åh vad jag önskar att du kunde ha med någon annan varje gång ni träffas kring barnen.
 
Min spontana undran o samtidigt extremt oinsatt i ditt case. Vad gör att du handlar till honom o vad gör att du svarar i telefonen?

Jag var väldigt sjuk en vecka,och kunde inte handla själv. Så han hjälpte mig då. Men jag swishade ju vad det hände kostat.... Så. För att visa att vi ska hjälpa varandra antar jag ... Fast hans skäl är inte rimliga, det är det som gnager. Och att jag svarar är för att ibland låter han dottern ringa genom sin mobil, så jag antar att jag inte vill missa att höra hennes röst 💔❤️ det är ju barnen jag saknar. Och att jag är rädd att ha ska tycka att Jag inte ställer upp och som jag är van, att det kommer tillbaka senare... Att "den gången gjorde du si och så och gjorde inte det och det....osv" Så jag vill väll inte ge honom vatten på kvarnen eller så
 
Åh vad jag önskar att du kunde ha med någon annan varje gång ni träffas kring barnen.
Jag också, jag rekommenderar det verkligen, plus att ha en inspelningsapp igång på telefonen!
Mitt ex blev tillsagd av sin advokat att ha det eftersom hans exfru var (mer eller mindre) galen varje gång han skulle hämta barnen. Hon, hennes pappa eller sonen stod alltid ute på bron och skrek att han var en värdelös människa, urusel som pappa och inte borde få finnas. Allt medan döttrarna skyndade sig ut och kastade sig om halsen på sin pappa... 💔
 
Usch vad dum jag känner mig. Som moment 22.

Jag skriver allt om hur svårt det är, men vågar inte göra något åt det 🙈😫

Jag vill! Men vågar inte allt....

Känns som jag bara klagar. Fast jag har lagt ner mobilen när vi har pratat några gånger! Så.. jag jobbar på det..
 
Jag vet att det är svårt men du måste bryta med honom. Handla åt honom är helt absurt i nuläget. Prata med honom blir lika absurt när han beter sig som han gör.

Har du inte någon du kan sätta in som buffert mellan er vad gäller barnen? Morföräldrar eller kusiner eller en god vän som kan sköta lämning/hämtning/kontakt om det inte är ett verkligt nödläge?
Nej, har inte det så att det skulle gå tyvärr... Alla har så fullt upp med sitt. Och jag har bara mina föräldrar, men det är i grannstaden....
 
Att han ska bli arg och svårhanterlig INNAN de här 6 månaderna har gått. Att mina saker i huset ska försvinna eller gå sönder. Att han ska bli "vrång" med barnen om jag vill göra något som kanske inte är på min vecka osv .. att han ska som han har gjort innan, svära och skrika vid hämtning och lämning.
Då förstår jag bättre. Hur lång tid är det kvar av de 6 månaderna?
 
Att han ska bli arg och svårhanterlig INNAN de här 6 månaderna har gått. Att mina saker i huset ska försvinna eller gå sönder. Att han ska bli "vrång" med barnen om jag vill göra något som kanske inte är på min vecka osv .. att han ska som han har gjort innan, svära och skrika vid hämtning och lämning.
Hämta dina saker och börja sätta gränser, för uppenbarligen har han noll och inga.

Angående vrång med barnen om du vill göra något med dem på hans veckor, ska du tippa runt på tå och bara lägga dig platt för hans gränslöshet, fram tills barnen är stora?
Han kommer knappast på eget bevåg börja inse att det finns gränser för hur man beter sig mot sitt ex, så det här som han håller på med nu, sina idiotiska samtal och fåniga påhitt kommer han ju att fortsätta med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 514
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 694
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 151
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 077
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp