Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han ringde och behövde få hjälp att handla. Jag handlade för 180:-. Han frågade inte vad det kostade.

Ringde sen och pratade massor.

"en fråga, för det är en sak jag funderat massvis på. Vill du att jag berättar hur jag känner för dig... För jag vill inte göra dig ledsen och stressad.. för när vi var tillsammans gjorde jag inte saker och då trodde du att jag inte älskade dig, men gjorde jag saker eller sa så blev du stressad "
"men jag börjar förstå att du inte är tankeläsare, men jag inte är det heller.... "
"men jag kan anpassa mig för din skull, om jag bara hade förstått..... Livet är inte stöpt i stål, det finns massa sätt att leva på som inte är a eller b. Men jag är lite stel i mitt sätt att vara... Men att jag .....


"Jag kom på när jag lagade mat .. och jag hade en låtsas diskussion med dig i huvudet"
"jag har inte pratat bara för att jag inte vill göra dig ledsen.... Jag vill alltid bara få dig att skratta... Så jag fattade beslut om dig utan dig och det var fel... Men nu är väll allt kört ändå så då kan jag ju lika gärna vara den jag är, för jag förändrade mig så mycket för dig"
"så jag ville bara överföra lite av monologer jag till dig. Som det går med körkortsansökningar och allt annat. Hög produktionstakt, låg framföring ...."

"Men har du känt dig ensam i 15 år så var jag nog inte så bra på det, det har jag funderat mycket på"
"men jag trodde jag var bra.. men . Bevisligen var jag inte det..."
"jag vet att du är känslig, och tror jag sorterade bort åt dig... Men det blev fel. Jag sorterade bort saker jag inte sa, men det negativa orkade jag inte hålla bort... Så det rann igenom. "
 
Jag skulle fan behöva nån som håller mig i handen när jag pratar med honom... Eller vid sidan av som lyssnar... Så jag inte säger fel saker. Jag blir tokig av att jag inte kan hålla linjen.
Jag tror att du fortfarande är 'i hans våld'. Det du kan göra är att inte prata med honom. Du behöver avstånd, du behöver hålla dig ifrån honom.

Då kan du hitta dig själv igen. Då klarar du att säga rätt saker och hålla linjen.

Som det är nu, så är du inte dig själv. Du är hans mamma, hans räddare, hans allt. Du utgår från honom och vad han vill.
 
Jag vet att det är svårt men du måste bryta med honom. Handla åt honom är helt absurt i nuläget. Prata med honom blir lika absurt när han beter sig som han gör.

Har du inte någon du kan sätta in som buffert mellan er vad gäller barnen? Morföräldrar eller kusiner eller en god vän som kan sköta lämning/hämtning/kontakt om det inte är ett verkligt nödläge?
 
Jag skulle fan behöva nån som håller mig i handen när jag pratar med honom... Eller vid sidan av som lyssnar... Så jag inte säger fel saker. Jag blir tokig av att jag inte kan hålla linjen.
Tryck bort honom när han ringer. Är det akut kan han ringa 1177 eller 112.

Det är väl vad du skulle göra, som ensamstående mamma. Eller hur?

Trycker du bort honom så kan han inte börja pladdra.
Och för i helvete - handla inte åt honom. En vuxen människa kan både handla och hantera barn . Samtidigt. Det är hans barn.

Du gör honom till ett hjälplöst barn - dvs han försöker vara det så du kan mamma honom.

Varma tankar!
/bistertanten
 
om det känns för jobbigt för dig att lägga på börja säga till honom typ "jag kan inte prata just nu, jag ringer dig senare" och sen funderar du över om du VILL prata med honom, om du känner att du inte vill, låt bli att ringa upp igen. Det känns som att du sitter fast litegran när han börjar svamla, kanske blir det bättre om du kan få bestämma över situationen?
 
Kan du kanske smsa honom att du inte vill att han ringer, att han borde hitta någon annan (exempelvis psykolog) att lätta sina tankar med. Att du inte mår bra av att ta hand om honom.

Egentligen borde du bara slänga påluten, men kan det kanske vara lättare att skicka ett meddelande där du liksom informerar honom om att du inte längre kommer att svara och att du ber honom att inte ringa annat än i nödfall gällande barnen.
 
vill bara lägga till att det du utsätts för är INTE NORMALT

Det är inte normalt att behöva handla till sitt ex
Det är inte normalt att han ringer dig för att svamla hejdlöst hela tiden
Det är inte normalt att han inte släpper det
Det är inte normalt att du ska behöva ta ansvar för en annan vuxen människa.

Jag tror vi alla har varit med om svåra uppbrott där man sagt saker som man efteråt ångrat, men det här är INTE NORMALT. Det här inte INTE en prata ut grej som du kommer komma igenom om du bara lyssnar, ju mer du lyssnar desto mer kommer han vilja prata. Det är endast ett sätt att ta sig in i ditt liv igen, det handlar inte om känslor från hans sida öht utan han vill ta upp ALL DIN TID så att du inte kan skapa ditt eget liv utan honom.
 
Jag skulle fan behöva nån som håller mig i handen när jag pratar med honom... Eller vid sidan av som lyssnar... Så jag inte säger fel saker. Jag blir tokig av att jag inte kan hålla linjen.
Jag tycker att ni bara ska göra upp de praktiska sakerna om barnen på socialkontoret när deras personal styr samtalet till att handla om sakfrågorna. Sedan ska ni inte ha kontakt alls tills nästa gång det är dags för ett möte där.
 
Jag skulle fan behöva nån som håller mig i handen när jag pratar med honom... Eller vid sidan av som lyssnar... Så jag inte säger fel saker. Jag blir tokig av att jag inte kan hålla linjen.
Om det är svårt att låta bli att svara när han ringer, kan du testa att inte säga något till honom? Låta honom babbla på utan att du svarar på något av det han säger. Kanske till och med lägga ifrån dig telefonen. Det kan vara enklare att börja avvisa honom på det sättet om det känns för svårt att lägga på.
 
Jag skulle fan behöva nån som håller mig i handen när jag pratar med honom... Eller vid sidan av som lyssnar... Så jag inte säger fel saker. Jag blir tokig av att jag inte kan hålla linjen.
Det är inte du som gör fel, det är han :heart Tyckte det var ett jättebra förslag att du testar och lägger ned telefonen när han drar igång, och så andas du djupt och långsamt. Hur DU känner är viktigare än hur han känner. Du kanske redan vet detta men inte kände att du orkade säga nej, men det är ganska sjukt att han får dig att handla åt honom.
 
Så ledsen att du ska behöva ha det såhär. Det kommer att bli bättre, du kommer att ha mindre och mindre att göra med honom. Tid, och distans, kämpa för att våga säga ifrån.
Om du har barnen finns det inget som ni har att säga varandra. Stäng av telefonen och lägg den i en låda efter, tex, kl 19. Ge dig själv chansen att slippa honom.
 
Jag skulle fan behöva nån som håller mig i handen när jag pratar med honom... Eller vid sidan av som lyssnar... Så jag inte säger fel saker. Jag blir tokig av att jag inte kan hålla linjen.

Jag onskade alltid att jag hade en kompis som holl mig pa ratt spar i brostfickan. Nar jag blev frustrerad over vad exet sa funderade jag pa vad hon skulle sagt/gjort och gjorde det.
Det innebar ocksa att jag blev tyst medan han pratade sa han hann bajsa ur sig allt han ville saga innan svaret fran mig kom. Oftast svarade jag inte pa annat an vad som rorde barnen. Jag bara ignorerade hela ordbajsandet.

Om det är svårt att låta bli att svara när han ringer, kan du testa att inte säga något till honom? Låta honom babbla på utan att du svarar på något av det han säger. Kanske till och med lägga ifrån dig telefonen. Det kan vara enklare att börja avvisa honom på det sättet om det känns för svårt att lägga på.

Precis. Sag ingenting alls, lat honom prata sa lange han vill och nar han ar klar ... pratar du om barnen och praktiska saker utan att svara pa hans ordbajsande.
 
Jag skulle fan behöva nån som håller mig i handen när jag pratar med honom... Eller vid sidan av som lyssnar... Så jag inte säger fel saker. Jag blir tokig av att jag inte kan hålla linjen.
Visst hade du en samtalskontakt, någon slags form av terapeut? Be hen att hjälpa dig lägga upp en konkret handlingsplan för att sätta och upprätthålla gränser. Ni utgår då ifrån konkreta situationer som du upprepat hamnar i och arbetar tillsammans ut strategier utifrån svar på frågor som ”Vad skulle du behöva för att…?”.

Som jag skrivit tidigare har du åstadkommit fantastiskt mycket, och det ska du ha en enorm eloge för. Samtidigt behöver du mer stöd på den här punkten, för jag uppfattar det som att dynamiken är ganska oförändrad vad gäller hans känslomässiga och intellektuella tillgång till dig. Jag förstår inte helt detaljerna kring att du handlade åt honom, men oavsett så är det såklart inte så det ska vara.

Du har ju inte gått igenom allt det jobbiga hittills för att han ska kunna fortsätta utnyttja, manipulera och bryta ner dig. Utan för att bli fri från honom, på riktigt. Det känslomässiga och intellektuella planet är minst lika viktigt som det praktiska och logistiska. Det är här din livsglädje finns, din självbild, din förmåga att lära ditt nervsystem nya saker om hur en relation kan se ut, ersätta destruktiva mönster med konstruktiva och på sikt göra andra, bättre erfarenheter och knyta an till trygga människor som behandlar dig väl.
 
@Framtiden svara inte
Börjar han svamla, lägg på.
Du är inte skyldig honom att lyssna.
Han får prata med nån annan.
Han håller kvar dig på det viset.
Prata enbart om barnen och bara när du måste.
Hjälp honom inte.
Han måste fixa det själv.
Du kan inte fixa honom.
Du måste ta hand om DIG och barnen.
Inget annat.
Du är inte skyldig honom nåt...
 
Jag förstår att du vill att han kan nå dig när han har ungarna, men när de är hos dig så blocka honom. Har han nåt viktigt att säga då så får han gå via nån annan. Inte för att jag riktigt kan komma på vad det kan vara. Kanske att han blivit magsjuk och inte kan ha ungarna då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 514
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 694
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 151
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 077
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp