Det du beskriver är ju så som det ska vara men det här med mäklare funderar jag på om det kan vara ett outforskat gränsland. Vissa mäklare - oftast större kedjor - har ju folk som inte gör annat än att sitta och ringa till kunder utan att för den skulle vara aktiva mäklare ute i verkligheten när de snarare är rena telefonförsäljare.
Kunduppgifterna de använder har de ju fått från aktiva mäklare med tillhörande kundtransaktioner, Men frågan är om det innebär att man som kund godkänt att de används av en extern leverantör av call center?
I övrigt..
I mitt fall med tjejen som tog min e-postadress från sin arbetsgivare och kontaktade mig privat för egen vinning var det ett solklart fall av GDPR eftersom mina uppgifter uppenbarligen inte var skyddade what so ever när jag skickade in dem med min förfrågan om konto hos företaget utan de hamnade hos tredje part.
Innan GDPR kom fick man kontakta folk - läs kunder eller presumtiva sådana dvs folk som kontaktat ens företag - i två år (detta kan vara lokalt, bor inte i Sverige) efter man senast haft kontakt med dem. Men.. om kunden sagt att de inte vill bli kontaktade eller om de avprenumererat från en sändlista för nyhetsbrev osv. var den möjligheten förbrukad.
Efter GDPRs inträde var man tvungen att skapa om sina sändlistor för nyhetsbrev. Dvs skicka ut ett "tjohoo med GDPR kommer nya regler för hur vi får hantera dina kontaktuppgifter så om du vill fortsätta prenumerera på vårt nyhetsbrev klicka här och prenumerera på vår nya lista om du inte klickar så är du avprenumererad".
Ett "superkul" extraarbete för småföretagare och ett fint sätt att förlora presumtiva kunder som aldrig öppnade mailet och därmed inte heller klickade på länken eller om de klickade på länken sedan inte klickade på länken "bekräfta prenumeration" för att de meddelandet fastnade i spamkorgen.