Jag tycker att det ofta drar iväg i trådar som dessa. Det blir väldigt tudelat. Å ena sidan är det givetvis bra att användare reagerar och påpekar varningsklockor, å andra sidan riskerar det ofta, som i denna tråd, att istället utmynna i att tala över huvudet på TS och i omyndigförklarande ton. Hade det varit en kvinna som faktiskt riskerar befinna sig i fara, så riskerar man att TS drar sig undan från tråden, slutar svara och slutar fråga om råd. Det blir också väldigt magstarkt att (över)analysera sambons kram bakifrån, om man inte är en del av förhållandet och känner till på vilket sätt man är intima med varandra. Vilket alltså endast TS och hennes sambo har vetskap om.
I det här fallet tror jag starkt att TS inte har några bekymmer att lämna och gå, om det skulle krävas. Jag tycker det är bra av TS att stå på sig och konfrontera sin sambo om hans beteende.
Och
@Aliide - jag har en gång i tiden varit en light version av din sambo. Tystnade vid konflikter, frös ut, satt och tyckte synd om mig själv i ett hörn. Jag vågar påstå att jag inte är psykopat eller riskerar slå min sambo för det. Den metoden funkade tills jag mötte min nuvarande sambo, som blev fullkomligt rosenrasande över min behandling. Jag minns fortfarande när det "lossnade"; hur jag bara började skrika det jag kände efter att han pressat mig tillräckligt hårt. Och herregud, så skönt det var. Att faktiskt prata. Jag hoppas att din sambo också kommer till den punkten! Livet tillsammans blir så otroligt mycket lättare.