Hur är det att bo på landet?

Jag kan inte komma på något negativt egentligen. Mina år av festande är över för länge sedan, så den biten behöver jag inte lösa. Den lilla orten med jobb och affärer ligger endast 1,5 mil bort, så det känns hyfsat centralt.

Jag ÄLSKAR vårt hus. Pyttelitet, men gammalt och trivsamt. Jag ÄLSKAR läget på 2 hektar mark med 200 meter till närmsta granne. Jag älskar att komma ut en stjärnklar höstkväll och möta det vackra lugnet..... :heart Jag älskar att det flyger fler flygplan över huset än det kommer bilar förbi på grusvägen. Jag älskar att det finns plats för hästar, hund och katt.... :) Jag skulle inte vilja byta för....NÅGOT!

Jag har alltid bott på landet förutom 7,5 månader i Skövde.
Fördelarna är att man kan göra vad man vill utan att störa grannarna.
Känner jag för att jaga bäver går jag ner till bäcken och vill jag vaka på räv så öppnar jag ett fönster på huset lite på glänt och sätter mig i en skön stol i morgonrocken och med lurarna på med bra musik i och väntar tills den kommer eller inte .Tycker om friheten att bo såhär .
Nackdelen är att bussar går inte när man behöver dom utan man måste ha minst en bil för att handla och komma till jobbet .

Katastrofer har jag räknat med att kommer förr eller senare så när jag renoverat huset har jag sett till att jag har en stor vedspis att laga mat och hålla värmen och en rejäl täljstenskamin och vatten har jag i brunnen så det är bara att sänka ner en hink och ta upp

Jag bodde på landet som tonåring, och för mig var det jobbigaste kollektivtraffiken, man var tvungen att planera allt mer noga än inne i stan och det var svårare att vara ute sent på kvällarna. Annars trivdes jag bra på landet, det är skönt att ha nära till naturen. Det absolut bästa var att promenera på vinterkvällar och kunna titta upp på vintergatan.

Man blir ju mer sårbar när man bor längre bort. Efter Gudrun var jag väldigt glad att vi hade vedspis så att vi kunde laga mat och värma huset trots att vi var utan el i två veckor. Dusch och tvätt fick vi ordnat på skolor/ålderdomshem. Det är ju även mer jobb med hus och trädgård, men om det är positivt eller inte beror väl på vilka intressen man har.

Jag är uppvuxen i malmö. Längtade alltid ut på landet och förverkligade det när jag var klar med studier och hade fast jobb.
Vi har precis sålt vår gård och köpt en annan gård som ligger ännu mer på landet. Detta för att det har byggts för mycket här enligt oss.
Jag älskar att bo på landet. Får ont i magen av tanken på att bo i stan.
Jag vill ha hästarna hemma. Jag vill att hundarna ska kunna springa lösa. Jag älskar tystnaden och de vilda djur man har omkring sig. Jag hade gärna velat bo helt enskilt men det vill inte min man så vi har kompromissar så vi har grannar på behörigt avstånd.

Lustigt hur olika "Landet" uppfattas. Någon måste klippa gräset så inte grannarna störs. Andra gillar avsaknaden av grannar.
@Singoalla - menar du ute i skogen eller i en liten by? Djupaste Norrland eller landsbygden runt Borås?
Fristad, 15 min till Borås;
1c80fd31d286354254fe1ef18c782193.jpg
Glesbygd mer norrut;
259052.jpg

Jag trivs också utmärkt! Det enda som jag kan känna att jag saknar lite är att det inte finns någon kollektivtrafik, har över en halvmil till närmsta busshållplats. Iof bor jag inte längre från stan än att det går att cykla om det inte är snö men då gäller det att ha ett riktigt bra lyse eftersom vägen är full med hål. Egentligen skulle det optimala för mig vara ännu mer "på landet" utan grannar precis i närheten men med en busshållplats på promenadavstånd.
Det där med strömavbrott och inget vatten har jag dock aldrig råkat ut för så ofta som när jag bodde mitt i stan. Det grävdes upp gator var och varannan dag och då stängde dom av både el och vatten lite då och då. Var extremt irriterande. Här jag fortfarande aldrig varit med om varken strömavbrott eller vattenbrist, än så länge i alla fall.

Jag kan inte komma på något negativt egentligen. Mina år av festande är över för länge sedan, så den biten behöver jag inte lösa. Den lilla orten med jobb och affärer ligger endast 1,5 mil bort, så det känns hyfsat centralt.

Jag ÄLSKAR vårt hus. Pyttelitet, men gammalt och trivsamt. Jag ÄLSKAR läget på 2 hektar mark med 200 meter till närmsta granne. Jag älskar att komma ut en stjärnklar höstkväll och möta det vackra lugnet..... :heart Jag älskar att det flyger fler flygplan över huset än det kommer bilar förbi på grusvägen. Jag älskar att det finns plats för hästar, hund och katt.... :) Jag skulle inte vilja byta för....NÅGOT!
Festa är ju en sak, men hur gör du när du vill gå och fika, äta ute eller ta en öl? Alltså inte festa-ute-hela-natten, utan typ ta en öl med en kompis?

Sånt växer man väl aldrig ifrån? Jag tänker mig att jag kommer vilja fika på kafé tills jag trillar av pinn...

Kom dock på en sak till, man slipper den där påtvingade kontakten med alla" grannar ". I stan kan man bara sköta sitt och vara anonym :)
Nu ser ju inte jag grannarna som påtvingad kontakt men jag tycker det är riktigt trevligt.
Har en gammal dam med man som båda är risiga men helt klara i huvudet, knackar på och frågar om de vill ha en potatisgratäng med lite korv och de blir så tacksamma :)

Eller om en grannes bil pajjat och någon står ute och fixar med den en varm sommardag så går man dit med bulle och kall saft :D
Bara att slänga i en korg och sitta upp på hästen och gå förbi.

Någon kan mata hästen om man ber fint med lite muta i form av kakor

Det känns skönt att ha andra runt om som håller en om ryggen när saker blir jobbiga.

Festa är ju en sak, men hur gör du när du vill gå och fika, äta ute eller ta en öl? Alltså inte festa-ute-hela-natten, utan typ ta en öl med en kompis?

Sånt växer man väl aldrig ifrån? Jag tänker mig att jag kommer vilja fika på kafé tills jag trillar av pinn...
Här fikas det vilt. Nere i byn på ett riktigt kondis eller inne i staden 15 minuter bort eller på något mysigt lantcafé.
Ölen är lite knepigare men nog kan jag umgås med kompisar på en krog och hitta något gott att dricka utan alkohol. Känns inte som ett problem.
Som yngre när en skulle festa så turades en om att köra. Kompisarna bodde ju också på landet.

Idag finns det dock bättre bussturer så OM jag vill ta en öl med kompisen så kan jag åka buss och cykla tre km eller med närtrafiken ända hem till dörren.

Jag fikar ofta med mina kompisar - vi har ett gäng bra fik på öarna där jag bor, särskilt sommartid.

Tja, antingen får man väl be någon annan om skjuts eller låta bli att dricka? Jag dricker VÄLDIGT sällan alkohol ute, bland annat eftersom det är så dyrt. Tar mitt vin hemma... :up:

@Singoalla som det skrivits av andra så finns det landet och så finns det landet.

Jag bor på landet men här är det upplyst och vi har en egen litet Tempo, pizzeria, frisör och konditori. Vill man fika mer så åker man in till Kungsbacka eller Göteborg. Bra kollektivtrafik.

Hade jag inte haft barn så hade jag gärna bott mer avsides men det här är en bra kompromiss.

Jag har förvisso bott på landet hela mitt liv, men jag skulle aldrig vilja flytta till stan. Aldrig. Bor ungefär en halvtimmes bilresa från stan, stad någonstans i gränslandet mellan liten och mellanstor. Den enda gången det var jobbigt var på gymnasiet när man var tvungen att busspendla (och då tog resan en timme eftersom bussen körde alla miljarder omvägar som finns), och bussarna går typ aldrig. Men man var å andra sidan rätt motiverad till att ta tag i körkortet också.

Affären ligger på gångavstånd. Har postutlämning också, så behöver inte åka någon annanstans för det. Har aldrig tvingats till oönskat umgänge med de, få, grannar vi har haft.

För mig är det värt precis allt att ha hästarna i eget stall utanför dörren där jag slipper allt tjafs som var i kollektivstallen jag stått i innan. Har ett socialt jobb (jobbar i affär) så jag tycker det är enormt skönt att slippa vara trevlig på fritiden och lyssna på andras gnäll. Festade inte ens som tonåring, så det där med skjuts om kvällarna finns inte ens med på kartan som ett problem för mig. Älskar att köra bil dessutom, så skulle jag någon gång göra nått är det i elva fall av tio jag som kör. Umgås nästan uteslutande med folk som bor i samma by och delar mitt dna, så att någon inte orkar åka ut för att umgås finns inte heller. Är överlag rätt anti att umgås efter att ha varit trevlig med kunder och kollegor en hel dag.

En liten nackdel så här års är väl i så fall att det är läskigt mörkt. Men hey, jag är mindre rädd för att gå här ute själv i mörkret än att som (hyfsat) ung tjej gå själv i stan.

Fördelar: Personligt utrymme, du stör ingen, och blir inte störd av någon. Naturen och djurlivet. Att man nära följer årstidernas skiftningar. Stjärnhimlen, norrsken, stjärnfall. Tystnad.
Nackdelar: Bilberoende, när bilen inte startar blir allt oerhört besvärligt och dyrt. Det krävs mer ansträngning och förberedelser för att få vänner att hälsa på.

Har aldrig varit någon fikare, utan umgåtts med mina vänner genom att göra något tillsammans, (att fika räknas som att göra ingenting), så det saknar jag inte. Dricker mycket mindre vin och öl än förr eftersom jag oftast kör. Vita veckor har blivit till vita halvår, utan saknad.

Jag har bott i stad och på landet. Bott ett antal år mitt i Uppsala och älskade det - på sitt sätt. Har också bott i lägenhet i mindre stad. Var sådär... Bor i stuga med några hundra meter till grannar och älskar det. 1500 meter till stor riksväg.

Tycker frågan om fikande eller restaurangbesök känns lite konstig eftersom de flesta av oss lantisar jobbar i tätort/stad. Det är inga bekymmer att stanna kvar i stan efter jobbet och fika. Eller åka in för ett restaurangbesök.

Jag har tio-tolv minuter in till centralorten med bil. Inte längre än att jag kan åka och snabbhandla om jag glömt något. Ett stort nöjesställe fem minuter bort. Ett kulturhus med högklassiga konserter och evenemang tre minuter bort med bil.
Bilen känns som en nödvändighet men det stör mig inte.

Det sämsta - vet inte. Vad finns det som är dåligt?

Det bästa - grannarna och avskildheten. Ingen som stör om jag inte vill det. Vi grannar umgås inte, men bryr oss om varandra om det är några problem. Behöver jag hjälp finns den. Jag ingår i ett sammanhang - om det går att begripa?
Natur och skog inpå knuten. Möjlighet till egna grönsaker, frukt och bär och en massa blommor.

Gud hur hinner du fika? Förutom när jag har vabbat med lagom sjuka barn har jag inte fikat sen jag var föräldraledig.

@Singoalla Om jag inte hade barn skulle jag förmodligen bo i hus/gård på landet och med landet menar jag enskilt läge i skogen eller vid havet. Men nu med barn vill vi ha det så enkelt det bara går och bor därför i radhusområde med några km in till stan. Förskola, skola, affär, apotek, vc och tandläkare inom några hundra meter.

Det är bekvämt att barnen har kompisar på nära håll, kommer kunna cykla själva till skola och aktiviteter när de blir större. Jag tror att de lätt kan bli lite isolerade på landet och att man själv får kompensera genom att skjutsa. Det är också bekvämt att ha våra vänner nära, det är inte så stort projekt att umgås över en middag.

Jag vill helst också att barnen ska slippa åka skolbuss med allt vad det innebär i form av långa dagar.

Jag har förstått att många Bukefalister bor på landet, och som jag nämnt några gånger här så är jag ibland lite sugen på att flytta ut! :) Vad tycker ni är bäst och sämst med att bo på landet? Varför valde ni att bo så? Vad är största skillnaden från att bo i större stad?

En vän till mig fick precis barn och berättar om många saker på temat; "Saker jag inte visste innan jag fick barn, och som ingen berättade för mig." Jag är lite nyfiken på "saker jag inte visste innan jag flyttade hit" historier :p Ja, förutsatt att ni inte bott hela livet på samma plats då!

Avsaknad av grannar.

Jag bor på landet utanför mellanstor stad och tycker att jag får det bästa av två världar!

Stort hus, stor trädgård och bara en granne som vi ser från huset, annars några hundra meter till övriga. Har en knapp km till liten ort med mataffär, skola, pizzeria och pendeltåg och dryga milen till staden. Eftersom kommunikationerna är så bra så kan både jag och sambon låta bilen stå till vardags och pendla med tåg respektive cykel. Likaså om vi vill äta ute, gå på bio, aw eller liknande så går tåget sent om kvällarna. Så vi får stadens utbud med väldigt liten ansträngning, kombinerat med huset på landet.

Bäst med landet: tystnaden, utsikten, utrymme att hålla på med våra intressen, naturen inpå knuten

Sämst med landet: det är ganska mörkt, men det är egentligen både mysigt och opraktiskt. :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 019
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar