Hundviskaren.. TV4+

Sv: Hundviskaren.. TV4+

Finns ju iof vissa som gjort så.

mitt Gammla befäl tog en kamrats hund som inte ville ligga plats med skott med till förläggningen. Sen la han hunden vid fotbollsplanen sen satte han buntband på frambenen så hunden inte kunde resa sig. Sen tog han sin Glock o gick o sköt runt hunden o den gilla det inte till en början men slappna av efter en stund då släppte han upp hunden sen samma visa nån timme senare samma visa. Efter en dag träning låg hunden plats lugnt o tryggt.

Det finns säkert folk som gjort så, och lyckas. Även om det i mina ögon är djurplågeri. Men det är knappast en metod man lär ut till andra människor eller ens visar upp.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Det finns säkert folk som gjort så, och lyckas. Även om det i mina ögon är djurplågeri. Men det är knappast en metod man lär ut till andra människor eller ens visar upp.

Nej det är sant att man förmodligen inte tar vilken hund som helst. Men ska väl poängtera at den här hunden var en äldre hane som legat plats förrut och igentligen inte var skottberörd annars utan nåt den fått för sig. Så därför gjorde Kaptenen på det viset bara för o lära han ligga still o inte resa sig upp.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Nej det är sant att man förmodligen inte tar vilken hund som helst. Men ska väl poängtera at den här hunden var en äldre hane som legat plats förrut och igentligen inte var skottberörd annars utan nåt den fått för sig. Så därför gjorde Kaptenen på det viset bara för o lära han ligga still o inte resa sig upp.

Jag skulle aldrig köra en sån metod på en hund som är rädd eller inte rädd. Men nåja, han löste det med hunden. Men var den livrädd? Det är stor skillnad på att hantera en rädd hund och en orädd sådan.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Jag skulle aldrig köra en sån metod på en hund som är rädd eller inte rädd. Men nåja, han löste det med hunden. Men var den livrädd? Det är stor skillnad på att hantera en rädd hund och en orädd sådan.

Nej nej bara spänd efter kanske 10skott så låg den lugnt med buken i backen o slappna av riktigt bra. Andra passet låg den avslappnat nästan direkt.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

men det är ju skillnad på en skottberörd och en skotträdd hund. en skottberörd hund behöver ju inte ens tycka att skottet är obehagligt. de flesta jakthundar borde bara skottberörda.

jag har förstått att man tränar fasttagande av flyende fig med skott inom IPOn? gör man det innan man har en säker platsliggning med skott kan man nog få "roliga" reaktioner, men det är inte rädsla och kan åtgärdas på ett helt annat sätt.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Jag har förstått att man tränar fasttagande av flyende fig med skott inom IPOn? gör man det innan man har en säker platsliggning med skott kan man nog få "roliga" reaktioner, men det är inte rädsla och kan åtgärdas på ett helt annat sätt.

Nej Ipot har inte det momentet men dock har Svenskskyddet det och Polisens egna provform.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Nu är det ju så att din dotter kommer förstå att det är för hennes eget bästa. Ska du förklara det för en hund eller ska den förstå det själv?

Och varför håller du inte bara en skotträdd hund i kortkort koppel och skjuter hejvilt runt den istället?

Beror på åldern ju:smirk: Eftersom vi jämförde mot hundar så tar vi en treåring (skulle skrivit det från början) När kommer dottern att förstå att det är för hennes eget bästa? När hon är lite äldre ja, eller i bästa fall efter besöket....men poängen var att hon vet inte det för stunden, och det vet inte hunden det heller.

Jag är uppväxt i en militärstad och bodde precis vid ett berg där dom hade alla diverse övningar, bla en skjutbana. Det hände många ggr att man var ute med hund eller häst då dom började med skjutövningar och visst, hund och häst (och en själv) höll ju på att skita ner sig dom första gångerna då man inte var beredd:eek: . Då jag lärt mig behålla lugnet i alla överaskande situationer så läste både hund och häst av mig och insåg att det lät farligt men var inte farligt så man måste fly. Det här var vardag och djuren var tvugna att kunna behärska den. Thats it!

Det finns många höga ljud i vardagen som kan skrämma hunden men just att den är livrädd för skott tror jag beror på att matte/husse är lite spända och själva obekväma i situationen (det är inte vardag för dom att skotträna sin skotträdda hund) eller så är dom spända/nervösa på hur hunden ska reagera nu.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Troligtvis, och det för att det är så dålig mentalitet på de hundarna. Mycket testosteron premieras och du får mycket hanhundsaggressiva hundar. De måste strypas för att inte släpa runt på sina ägare.

Fel, fel, fel...

Testosteronstinna hanhundar som beter sig sggressivt premieras inte En hund som inte kan gå i koppel och som stretar och drar får sämre bedömning pga detta eftersom det inte går att se det naturliga rörelsemönstret på en sådan hund.

Visst finns det mindre bra dommare, som kanske släpper igenom en sådan hund, men de flesta gör det inte!
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Nu är det ju så att din dotter kommer förstå att det är för hennes eget bästa. Ska du förklara det för en hund eller ska den förstå det själv?

Och varför håller du inte bara en skotträdd hund i kortkort koppel och skjuter hejvilt runt den istället?

Kan ju säga som så att jämttiken var livrädd för smällare och raketer, när vi köpte henne.. Det är hon inte längre, hon är så skottfast som en hund kan bli :cool:
Och hur har hon blivit det? Jo förstår du, jag gick mot skjutbanan där det var älgbaneskytte med klass 1 vapen och slutade inte gå förrän vi var inne i klubbhuset. Då är man ca 5 meter från skyttarna. Jag sade åt hunden att ligga och sedan umgicks jag med diverse kompisar som var där, samtidigt som jag emellanåt berömde henne. Hon var lugn, avslappnad och trygg, för att jag som flockledare var lugn, bestämd och trygg ;)

För mig funkar det inte att ha en skotträdd hund och hade jag inte tagit itu med det, så hade det bara blivit värre med tiden och en jakthund om någon hund måste ju vara skottfast. Hur skulle vi annars kunnat jaga och skjuta älgar för henne i höst :confused:

Ska tillägga att hon under hela tiden var rätt lugn, just för att jag var det. Hade hon varit ensam hade hon nog sprungit hem och gömt sig under sängen, som hon gjorde första vintern, så fort vi skjutit en räv. I och med att det small, så raceade hon upp på övervåningen och in under en säng. Nu höjer hon inte ett ögonlock när det smäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Jag har inte sett programmet, även om jag önskar att jag hade gjort det eftersom att jag själv har en rädd hund. Vore intressant att se hur dom tacklat problemet.
Men vad jag hör berättas är jag nog inne på ditt spår. Och det är väl ungefär så jag jobbar med min hund.
Nu har det varit en hel massa jobb för att komma dit vi är idag. Men som det är idag så kan jag utan problem gå med henne på stan, hon är helt obrydd om människor som är obrydda om henne. I stallet kan jag platsa henne i stallgången och där ligger hon trots att både människor och hästar passerar förbi. Jag kan räcka över snöret till en främling och själv gå iväg och hon kan sitta lugnt. Kanske spanar lite efter mig, men i övrigt helt lugn. Döm om min förvåning när jag lämnade henne till en manlig kollega en gång medan jag själv gick iväg och fixade nåt, och jag hittar henne i hans famn när jag kommer tillbaka. :love:
Hit har jag kommit genom att gradvis utsätta henne för folk och inte låta kreti och pleti komma fram och hälsa. Att hon ska veta att även om vi är bland folk så kan hon känna sig trygg, det är ingen som vill komma åt henne. Hon är ute med mig, inte resten av världen.
Vi har haft bakslag, men dom inträffar allt mer sällan nu för tiden.
Hon kommer nog aldrig att älska främlingar men om hon kan finna sig i att vara runt främlingar så är jag nöjd. Vi har ett livslångt arbete kvar, men det går framåt så jag är nöjd. Så länge vi slipper incidenter så är jag nöjd (liknande den där fyllisen slet kopplet av mig och drog iväg med henne, efter det var hon vansinnig på karlar ganska länge 10 steg tillbaka tack din fulla idiot).
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Det är ingen skillnad mer än att skotträdda hundar blir utsatta endast några få ggr om året, denna hunden fick vara livrädd varje dag, i vardagliga situationer...Hur ska man hantera sånt? Jo, genom att utsätta hunden för dessa moment...det enda språk vi har är röstläge och kroppsspråk...Att inte tvinga hunden till att konfrontera sina rädslor är ju att tillåta den vara rädd.

Jag skulle själv inte gjort som dom gjorde på slutet, men jag är heller inte i närheten av hans kompetens med att arbeta med problemhundar....Hunden var rädd för alla och måste ju på nåt sätt komma ur sitt trauma
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Jag tänker direkt på passiv- och aktivhanterare. En passivhanterare ev stress kan du behandla på detta vis. Hunden var avtsängd. Den visste att den inte kom någonstans. Hade det varit en aktivhanterare så hade han nog gått tillväga ungefär som med texen. Dvs. introducerat en person i taget och så lärt hunden att hantera en specifik situation.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Det får stå för ägarna själv. Men många måste nog maskera rabiata utfall på det viset.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Hade du tvingat dit henne till en lugn tandläkare eller till 10 tokiga tandläkare som sitter med borrarna på redan när hon kommer innanför dörren??
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

*ha ha ha*

25 CK på 28 uställningar + 3 cert och BIR och placerad i BHKL varenda gång vid CK talat om motsatsen. Jag har själv sett den hunden med egna ögon släpa ut matte ur ringen. För att inte tala om hans valpar från 15 kullar... Kring 100 valpar då och då borde det vara ca 50 hanar efter den hanen...
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Tur att det inte är så i de flesta fall då, för jag har sett testosteronstinna tjafsiga hundar åka ut med 2: or upprepande gånger :cool:

Att hunden drar i kopplet enbart anser jag inte vara ett uttryck för att den är testosteronstinn eller aggressiv och tydligen har domarna kunnat bedömma rörelserna trots dragandet i kopplet och då har ju hunden förtjänat sina bedömningar.

Dålig koppelvana är ju knappast straffbart, om än ej önskvärt ;)
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Hade du tvingat dit henne till en lugn tandläkare eller till 10 tokiga tandläkare som sitter med borrarna på redan när hon kommer innanför dörren??

Det spelar nog ingen roll om det är en eller 10 tandläkare, treåringen vill nog ändå inte gå dit.

Hunden i programmet hade aldrig blivit illa behandlad av människor och var inte rädd för dom av den orsaken. Hunden tyckte att dom var bara obehagliga. Hade någon främmande person slagit hunden och det var därför den var rädd så hade det varit en annan sak.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Hade någon främmande person slagit hunden och det var därför den var rädd så hade det varit en annan sak.

varför det? beror hundens rädsla på vad vi anser vara en rimlig orsak? återigen, för hunden spelar det ingen roll varför den är rädd. den vet bara att den är rädd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 667
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp