Hundviskaren.. TV4+

Sv: Hundviskaren.. TV4+

Där har du detta med att ge hundar mänskliga beteenden...dom HAR inte det...dom tänker inte som oss...det finns ingen hund som tycker synd om en annan och låter den slippa för att den är rädd....det är bara att möta upp faran och bita sig i läppen och förhoppningsvis inse att det inte var farligt.

Ledaren skall vara trygga punkten, den skall inte hymla och gömma sånt som är farligt...kan ledaren göra saker så ska flocken lita på att det är rätt.

Det jag kunde störa mig på är att i slutet att dom höll hunden för kort...han hade inge space alls...sen kandet ju vara såna raser i honom som gör honom "osocial" som t ex vinthund( dom har ju "alltid "svansen mellan bena )

Ledaren ska vara den trygga punkten, ja. Hymla, nej. Men att vara ledare behöver inte alltid innebära att man ska släpa sin livrädda hund i kopplet. Jag som ledare säger åt min hund, nej du hälsar inte. Hunden kommer tillslut förstå att folk är inte farliga, dom vill honom inget illa. Man får då som ägare säga till folk i ens närvaro att totalt ignorera hunden.

Vad tror du hunden hade gjort om den hade längre koppel? Stannat kvar vid mattes sida?
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

jA KANSKE MAN SKULLE GÖRA DET...VET DU NÅN HUND SOM BLIVIT BÄTTRE AV DROGER OCH ATT BLI "GÖMD" (ursäkta versalerna , orkar inte skriva om)

ang svanssättningen så såg ju denna hunden inte ut som en sch...den kanske hade nån slags vinthund i sig, eller nån annan ras med låg svanssättning, det var ju det jag menade ( att den ser räddare ut än vad den är)
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

hunden förstår ju knappast nyttan av att möta sin rädsla.
Varför ska han förstå:confused: :rofl:
För att komma över en rädsla måste du konfrontera den. Ex spindelfobi kommer man över genom att...undvika spindlar? Nä skulle inte tro det:rofl: Man måste umgås, se och framför allt ta på spindlar för att inse själv att dom var inte så läskiga ändå;)
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Jag vet inte vad hunden hade gjort med längre koppel, däremot så tror jag att en sån hund inte ska KUNNA välja att fly under denna perioden...kan den det så är ju allt arbete förstört....JAG hade viljat ge hunden mera space, men det kanke inte var läge just då.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Varför vara så extrem? Det är skillnad på att låta denna hund vara me dpå jobbet och lära sig vara trygg bland dessa människor som låter hunden vara. Det är ett sätt att vara trygg på!! Att dra fram den från under skrivbordet har inget med de brutala hälsningscenerna. Hunden kunde lära sig att komma fram från under skrivbordet ändå.

Att vara trygg behöver inte vara att dra den genom folkmassorna. Att vara trygg är inte att lämna över ett koppel med en kedja uppe under hakan och släpa runt hunden.

GRATTIS! Du har vunnit högsta vinsten! Eftersom att du är höjdrädd så får du nu jobba resten av ditt liv i Eiffeltornet för nån j*vla dag ska du då sluta vara höjdrädd...

Min människorädda hund har slutat vara människorädd och då är det inte tack vara att jag släpat henne genom folkmassor och lånat ut henne till folk som har olika handikapp. Hon har fått lära sig att vara trygg tillsammans med mig.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

men det är en ENORM skillnad på att inte tillåta attacker och att hunden inte ska bli påtvingad kontakt!
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

det vi fick se i en kvart tog säkert mycket längre tid i verkligheten, tror aldrig han skulle utsätta de utveckligsstörda för fara om han inte trodde att hunden var säker.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Men missade du allt hunden gjorde med munnen, öronen och ögonen. Hela kroppställningen inte bara svansen. Jag som levt med en lika rädd hund såg vartenda ögonkast. Eller man kanske ska säga avsaknande av ögonkast?

En hund som vill bli klappa bemöter en hand på ett helt annat sätt. En hund som inte bryr sig om att bli klappa gör också på ett annat sätt. De hade dessutom mage att filma när hunden häsjade av stress.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Precis, genom att jobba på höga höjder får du allt mindre och mindre höjdskräck:D
Sen var ju hunden nästan ett år...när hade du tänkt att den skulle krypa fram från skrivbordet självmant?
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Det var synd för hunden att den inte var mer bitsk. Det är snälla hundar man kan utsätta för vad som helst.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

det vi fick se i en kvart tog säkert mycket längre tid i verkligheten, tror aldrig han skulle utsätta de utveckligsstörda för fara om han inte trodde att hunden var säker.

Jag förstår inte ens hur man vågar tro, om en sådan rädd hund. Som alla vet; En rädd hund är en farlig hund.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Exakt vad hade skrivbordet med att släpas runt med kopplet under hakan av ett gäng människor med konstigt rörelsemönster????? Hur får du ihop det? Vet du dessutom hur känsligt det är när kopplet sitter där? Tacka *** för att hunden inte flydde när kopplet sitter direkt på struphuvudet. En hund kommer inte en millimeter i det läget.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Precis, genom att jobba på höga höjder får du allt mindre och mindre höjdskräck:D
Sen var ju hunden nästan ett år...när hade du tänkt att den skulle krypa fram från skrivbordet självmant?

Jag tyckte inte detta handlar om att släpa fram hunden ifrån sin håla. Förmodligen så har tanten tvingat hunden hälsa på folk innan, just därför söker han trygghet. Och det är trygghet under ett skrivbord. Jag hade också dragit fram hunden, men jag hade inte tvingat den ta kontakt med folk.

Kan bara hålla med Brandgul, synd att hunden inte var bitsk.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Hur skulle hunden lära sig det när han inte var trygg...när han inte hade en stark ledare, när han aldrig behövde konfrontera sina rädslor..Tror du han bara kommit på nån dag ...IDAG ska jag hälsa på personalen :idea: eller tror du han legat livrädd i hela sitt liv under sitt skrivbord? eller på prommisarna....eller när folk kommer o hälsar på, eller när nån går i trapphuset...and so on...hur länge skall man skydda dom för allt som pågår i vardagen....

Hur hade ni gjort? Med en hund som denna?försökt locka ut honom med kakor?
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Men missade du allt hunden gjorde med munnen, öronen och ögonen. Hela kroppställningen inte bara svansen. Jag som levt med en lika rädd hund såg vartenda ögonkast. Eller man kanske ska säga avsaknande av ögonkast?

En hund som vill bli klappa bemöter en hand på ett helt annat sätt. En hund som inte bryr sig om att bli klappa gör också på ett annat sätt. De hade dessutom mage att filma när hunden häsjade av stress.


Men herregud...detta är ju ett program om hundar med PROBLEM...har du missat det?

Om han tagit en hund och GETT den men för livet vore ju en annan sak.....denna hunden har stora problem och kan inte det åtgärdas så borde den inte behöva leva längre.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Rent hypotetiskt
Vi säger att jag har en hund som är livrädd för människor. Jag accepterar det och ser till att hunden får träffa så lite folk som möjligt. Jag går ofta med min hund i skogen där vi inte träffar på andra, möjligtvis andra hundägare men dom håller sig på sin kant.
En dag möter jag en skol/dagis klass på min skogsstig. Dom är ganska högljudda och livliga. Ska jag vända om för hundens skull och då förstärka hans rädslor genom att gå undan det obehagliga, samtidigt som jag får dom "i ryggen". Eller ska jag ta "tjuren i hornen" och promenera rakt och bestämmt förbi ungarna som om dom inte fanns.

Vad skulle du ha gjort och varför? Jag skulle gått förbi ungarna för att inte få hunden ännu mer rädd och ev. gå tillbaka på ruta ett om man påbörjat träning med att få bort rädslorna.

men det är en ENORM skillnad på att inte tillåta attacker och att hunden inte ska bli påtvingad kontakt!

För att komma över en rädsla måste du konfrontera den. Ex spindelfobi kommer man över genom att...undvika spindlar? Nä skulle inte tro det Man måste umgås, se och framför allt ta på spindlar för att inse själv att dom var inte så läskiga ändå

men läser du inte vad jag skriver? jag VET att spindlar inte är farliga!


tadaa!!:)
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Exakt vad hade skrivbordet med att släpas runt med kopplet under hakan av ett gäng människor med konstigt rörelsemönster????? Hur får du ihop det? Vet du dessutom hur känsligt det är när kopplet sitter där? Tacka *** för att hunden inte flydde när kopplet sitter direkt på struphuvudet. En hund kommer inte en millimeter i det läget.

Är det därför dom stryper alla hundar på utställningarna :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 667
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp