Aliide
Trådstartare
Sv: Hundviskaren.. TV4+
Ledaren ska vara den trygga punkten, ja. Hymla, nej. Men att vara ledare behöver inte alltid innebära att man ska släpa sin livrädda hund i kopplet. Jag som ledare säger åt min hund, nej du hälsar inte. Hunden kommer tillslut förstå att folk är inte farliga, dom vill honom inget illa. Man får då som ägare säga till folk i ens närvaro att totalt ignorera hunden.
Vad tror du hunden hade gjort om den hade längre koppel? Stannat kvar vid mattes sida?
Där har du detta med att ge hundar mänskliga beteenden...dom HAR inte det...dom tänker inte som oss...det finns ingen hund som tycker synd om en annan och låter den slippa för att den är rädd....det är bara att möta upp faran och bita sig i läppen och förhoppningsvis inse att det inte var farligt.
Ledaren skall vara trygga punkten, den skall inte hymla och gömma sånt som är farligt...kan ledaren göra saker så ska flocken lita på att det är rätt.
Det jag kunde störa mig på är att i slutet att dom höll hunden för kort...han hade inge space alls...sen kandet ju vara såna raser i honom som gör honom "osocial" som t ex vinthund( dom har ju "alltid "svansen mellan bena )
Ledaren ska vara den trygga punkten, ja. Hymla, nej. Men att vara ledare behöver inte alltid innebära att man ska släpa sin livrädda hund i kopplet. Jag som ledare säger åt min hund, nej du hälsar inte. Hunden kommer tillslut förstå att folk är inte farliga, dom vill honom inget illa. Man får då som ägare säga till folk i ens närvaro att totalt ignorera hunden.
Vad tror du hunden hade gjort om den hade längre koppel? Stannat kvar vid mattes sida?