Tack allihopa för ert engagemang, jag har inte haft tillgång till internet förrän nu så har därför inte kunnat skriva någonting.
@Lona - Ja, det är den uppfattningen som jag har fått också. Det är tråkigt att skriva men jag tror nästan att hunden skulle ha det bättre uppe i hundhimlen faktiskt. Angående schäfern så känns det logiskt, han gör det mest när han får komma in och hälsa på, jag har lärt honom att sitta och brukar mata honom med skinka, han brukar bli väldigt lycklig men det kanske är en dålig idé.
Ska hursomhelst prova att vända ryggen till nästa gång och se om det hjälper.
@Voff @vallhund - Ber så hemskt mycket om ursäkt för ihopblandningen. Finns det något jag kan göra för att minska stressen? Jag är som sagt väldigt förtjust i hunden. Han "jobbar" med att vakta våran trädgård och det verkar som om han tar sitt jobb på största allvar.
@russinbulle - Så är det säkert, ägarna verkar ha lika lite koll som jag på varför han bits. Vilket känns oroväckande och tråkigt för hunden.
@hastflicka Tack så hemskt mycket för boktips! Don't shoot the dog hittade jag på Amazon och den är nu påväg hem till mig! Men tänker nog läsa den själv först innan jag ger den till ägarna då det verkar som en intressant bok.
@Monstermom Först och främst måste jag bara tacka för ditt otroligt pedagogiska och informativa svar. Att söka på sociala medier var en toppenidé och jag hittade faktiskt några Facebooksidor i landet jag bor i som jag ska kolla vidare på, eventuellt tillochmed en tränare som gör hembesök – vet inte hur seriös personen ifråga är men det stod iallafall att hon endast arbetade med ”för hunden positiva och glädjefyllda metoder”. Jag blev nästan lite sugen på att använda mig av henne själv faktiskt.
Onlinekurs lät ju också spännande, jag har faktiskt besökt Hundmässan I Stockholm ett år (jättekul!) och tyckte det var en spännande sport även som oinsatt. De där freestyletävlingarna gör alltid att jag börjar gråta för jag tycker det är så fint
. Jag gillar hundar och vill gärna lära mig mer om dem, speciellt om det kan hjälpa mig att få en bättre relation med schäfern – vi har nog mycket mer att lära oss av varandra än att bara bli av med lite juckande.
@mandalaki – Ja alltså det är verkligen på pricken. Så mycket machotänk I umgänget med hundar har jag inte stött på tidigare. De flesta håller dessutom hund av en anledning, tillexempel vakta trädgården eller hönor eller liknande och de bor precis som du beskriver I hundgårdar eller på tomten. Vad bra om min tråd kan bidra till att andra också får lära sig nya saker om hundar, det där att läsa av en hund är ju verkligen inte det första man tänker på som ovan. Iallafall inte jag.
Förövrigt har jag redan lärt mig en massa nyttiga saker av den här tråden, och jag känner mig redan lite säkrare I mitt förhållande till ”normala” hundar. Det är också intressant som en kulturell jämförelse, om jag tänker på alla hundar jag mött I Sverige och hur otrolig skillnad det blir på en hund som aldrig blivit illa behandlad och på en som utsätts för mer brutala metoder. Ni får hemskt gärna fortsätta med trådkapningar för min del - det är bara roligt att läsa.
Jag har skrivit ut tråden också för att översätta och sedan visa för ägarna till hunden, jag hoppas att även de vill läsa och ta till sig vad ni skriver – för tillfället har jag dock bestämt mig för att umgänget med dem (och hunden) får vänta ett tag. Jag behöver lite tid på mig att samla tankar.