Hundviskaren.. TV4+

Sv: Hundviskaren.. TV4+

Sen blev han väl inte tvingad till att hälsa, men han blev tvingad att följa med sin matte och där ska han ju känna sig trygg vid hennes sida. Hunden såg väl inte ut att njuta direkt av klapparna men han skällde inte, flydde inte. Tror att det är på rätt spår, fast jag personligen hade tagit det lite lugnare med att låta folk klappa så mycket.

Så du tycker att en trygg ledare släpper ifrån sig kopplet till en människa med inget hundvett alls? Eller att en trygg ledare sätter kopplet halvt upp i nacken på hunden och drar den genom folk som sträcker fram händer, jublar och halvt gapar? Det tycker jag är oschysst!

Så bara för att hunden inte gjorde några utfall eller skällde så var det ok? Trots att hela hundens kroppsspråk skrek av rädsla. En svans slickad på magen, öronen ständigt bakåt, tom blick och ängslig gång?
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

HON gömde och skyddade sin hund.....man såg ju effekten fort när hon slutade tänka som att det var synd om honom...
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Till saken hör väl också att ledarskap och trygghetens i sin ledare tar tid att träna upp när det väl har falerat...

Därav så tycker jag som du att det är direkt olämpligt att "tvinga" hunden igenom trängande situationer..
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Ja, en sån hund försöker man ju antingen hjälpa eller så avlivar man den...men jag skulle ju iallafall ge hunden en chans till ett liv utan rädslor....innan han kom skulle hunden ha huggit, men nu gjorde den inte det längre...rädd var han men inte hysteriskt som han var innan.....att gömma honom hjälper inte. och som han sa så tar det alltid lång tid att få såna hundar att komma tillrätta.
Som sagt så var han ju lika rädd på promenaderna.

Jag tycker nästan hunden var konstig som inte nöp folk. Det kändes grymt elakt mot hunden att föra den genom en folkmassa. Som dessutom har kass motorik och finkänslighet.

För vems skull ska man hjälpa hunden? Är det snällt att den här halvkorkade matten ska försöka "hjälpa" sin livrädda hund kanske i flera år? Att hunden ska tvingas igenom sånt här varje dag? Det måste ju finnas en gräns av hur mycket man ska hjälpa sin hund. Jag tror aldrig den här hunden ens kommer uppskatta något som helst socialt, speciellt inte på det där jobbet. Undrar ens om hunden vill gå in innanför den dörren kommande dag. För det har knappast varit ett nöje för hunden.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

HON gömde och skyddade sin hund.....man såg ju effekten fort när hon slutade tänka som att det var synd om honom...

Hon gjorde det, japp. Men jag anser ändå att man kan "låta hunden vara" och inte ge den tillfälle till obehag i en sådan situation. Utan som jag skrev, att föraren istället lär sig bestämma över sin hund. "Nej du hälsar inte." "Du ska inte fram" osv.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

. Alt. att ägaren och hunden går en kurs hos något duktig instruktör flera gånger, en längre period.

Om instruktören på den kursen har andra metoder (som att gå långsamt fram) så kan vi anta att instr. inte gör som CM och tar kontakt och ledarskap över hunden på en gång....hur ska det då gå till (och hur många månader/år) för att instr. ska kunna hjälpa matten:confused: Jag menar att hunden kommer ju vara livrädd varje gång dom är på kursen:crazy:

Sen tycker jag att det såg ut som att matten hade ett bra handlag och fingertoppskänsla med hunden efter att hon fick veta vad hon gjort för fel och hur hon skulle beté sig.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Jag tyckte inte att hon var korkad...då var ju tax tanten mer av den kategorin....det vi fick se var väl 3 veckor efteråt...sen ska man ju inte tro att hunden blev provocerad varenda dag att göra dessa övningar och han har säkert haft kontakt med henne under tiden...ja antingen avlivar man hunden utan att försöka hjälpa den, men vem gör det? De flesta vill väl iallafall försöka...som du gjort med din hund.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

inte bara till dig ;)

jag tror inte hunden blir mindre rädd bara för att den tvingas hålla tillbaka sina reaktioner. som Aliide skriver finns risken att den en dag inte klarar det, och då är katastrofen ett faktum. möjligen hade någon form av kognitiv beteendeterapi fungerat, men det bygger på att patienten/hunden aldrig blir livrädd, och själv tar nästa steg (med stöd av behandlaren/föraren).

ska man lära hunden att "vid mattes sida är jag trygg" måste man vara konsekvent med att där händer inget farligt.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Om instruktören på den kursen har andra metoder (som att gå långsamt fram) så kan vi anta att instr. inte gör som CM och tar kontakt och ledarskap över hunden på en gång....hur ska det då gå till (och hur många månader/år) för att instr. ska kunna hjälpa matten:confused: Jag menar att hunden kommer ju vara livrädd varje gång dom är på kursen:crazy:

Sen tycker jag att det såg ut som att matten hade ett bra handlag och fingertoppskänsla med hunden efter att hon fick veta vad hon gjort för fel och hur hon skulle beté sig.

Fortfarande så är detta min åsikt, och det är att ägaren ska lära sig att visa dominans på ett annat sätt än det hon fick lära sig av karl. Kanske få lära sig om hundens signaler, när man gått för långt samt att hon ska få lära sig att en hund behöver faktiskt inte ens vara social. Den ska naturligtvis inte var rädd, men en hund BEHÖVER inte tycka om allt och alla. Men den ska kunna bete sig runt omkring folk.

Min hund har varit otroligt, rädd, gjort utfall mot folk osv. Jag fick lära mig av min tränare, att hunden inte behöver hälsa. Det är något man vill att den gör för sin egna skull. När Focus (min hund) insåg att alla möten med folk inte innebär kontakt, tvärtom. Då ska man inte fram alls. Så tog han det hela med ro. Han gav mig fulla ansvaret att hantera folket. Han sköter sig mycket bra med folk, men jag låter ingen klättra på honom.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Så bara för att hunden inte gjorde några utfall eller skällde så var det ok? Trots att hela hundens kroppsspråk skrek av rädsla. En svans slickad på magen, öronen ständigt bakåt, tom blick och ängslig gång?

Det beteéndet kommer du ju aldrig ifrån om du ska göra en osäker hund trygg. Den slutar visa sina rädslor när den känner sig trygg och vet att det var inte så farligt. Du kan aldrig få en hund att bli trygg bland folk genom att ha den under skrivbordet.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Jag tyckte inte att hon var korkad...då var ju tax tanten mer av den kategorin....det vi fick se var väl 3 veckor efteråt...sen ska man ju inte tro att hunden blev provocerad varenda dag att göra dessa övningar och han har säkert haft kontakt med henne under tiden...ja antingen avlivar man hunden utan att försöka hjälpa den, men vem gör det? De flesta vill väl iallafall försöka...som du gjort med din hund.

Jag tycker inte det är fel att försöka med hunden. Men inte med den här metoden. Jag tycker det är mer djurplågeri än vad det är att försöka hjälpa.

Man kan bara spåna, och ska jag vara ärlig tycker jag nog att 96% av dom i programmet varit rätt korkade ;)
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Det beteéndet kommer du ju aldrig ifrån om du ska göra en osäker hund trygg. Den slutar visa sina rädslor när den känner sig trygg och vet att det var inte så farligt. Du kan aldrig få en hund att bli trygg bland folk genom att ha den under skrivbordet.

Jag tycker ändock att en hund inte behöver hälsa på allt och alla. Det bästa är det att ta det lite lugnt, börja försiktigt. Med pondus och dominans. Men jag tror verkligen inte hunden kommer bli mer trygg när matte släpar den igenom massa konstigt folk, som taffsar, håller i kopplet och gapar. Det tror jag kommer ge en helt tvärtom effekt.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Där har du detta med att ge hundar mänskliga beteenden...dom HAR inte det...dom tänker inte som oss...det finns ingen hund som tycker synd om en annan och låter den slippa för att den är rädd....det är bara att möta upp faran och bita sig i läppen och förhoppningsvis inse att det inte var farligt.

Ledaren skall vara trygga punkten, den skall inte hymla och gömma sånt som är farligt...kan ledaren göra saker så ska flocken lita på att det är rätt.

Det jag kunde störa mig på är att i slutet att dom höll hunden för kort...han hade inge space alls...sen kandet ju vara såna raser i honom som gör honom "osocial" som t ex vinthund( dom har ju "alltid "svansen mellan bena )
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

ska man lära hunden att "vid mattes sida är jag trygg" måste man vara konsekvent med att där händer inget farligt.

Och vad är det som är så farligt att vara bland människor:confused:
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Jag har haft en aggressiv omplacering en gång..hans aggressivitet byggde på rädslor o osäkerhet...honom ignorerade jag bara i flera månader, gav honom mat och han fick vara med mig ute när jag var i stallet...folk fick komma o gå, men han var inte så extremt rädd som denna, utan han utmanade folk istället....dom fick lov till att ignorera honom dom med( stick o brinn attityden) och det blev en underbar hund av honom tillslut.
Jag "provocerade" honom utan förstärkning från nåt håll...hans trygghet fick komma inifrån han själv...jag var inte farlig och ingen annan heller räknade han ut.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

men vem är det som ger hunden mänskliga egenskaper? hunden förstår ju knappast nyttan av att möta sin rädsla. skulle du göra samma sak med en skotträdd hund? gå ut på ett fält och smälla raketer och skjuta gevär tills hunden inte visade någon reaktion längre?

det handlar inte om att gömma eller pjoska med hunden. det handlar om att hunden ska vara trygg hos dig.

att vinthundar har låg svans har inte med dess mentalitet att göra, utan med dess kroppsbyggnad. med samma resonemang skulle spetsar vara asförbannade hela tiden, och det är de förhoppningsvis inte.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Rent hypotetiskt
Vi säger att jag har en hund som är livrädd för människor. Jag accepterar det och ser till att hunden får träffa så lite folk som möjligt. Jag går ofta med min hund i skogen där vi inte träffar på andra, möjligtvis andra hundägare men dom håller sig på sin kant.
En dag möter jag en skol/dagis klass på min skogsstig. Dom är ganska högljudda och livliga. Ska jag vända om för hundens skull och då förstärka hans rädslor genom att gå undan det obehagliga, samtidigt som jag får dom "i ryggen". Eller ska jag ta "tjuren i hornen" och promenera rakt och bestämmt förbi ungarna som om dom inte fanns.

Vad skulle du ha gjort och varför? Jag skulle gått förbi ungarna för att inte få hunden ännu mer rädd och ev. gå tillbaka på ruta ett om man påbörjat träning med att få bort rädslorna.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Jag kan tycka att hundar eller djur övht ska ha valfrihet, men ibland måste man tvinga dom o provocera dom, speciellt i såna här extrema fall...där hjälper inte valfriheten.....min hund bodde på landet med mycket space, denna hunden bodde inne i stan och var tvungen att konfrontera sina rädslor varenda dag
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

det vet nog varken du eller jag och kanske inte ens hunden. den vet bara att den är rädd. jämför det med en fobi istället, det blir kanske lättare då?

jag har en ganska förfärlig fobi för spindlar. jag får panik och det låser sig i skallen på mig. vad jag gör när det kryper en spindel på mig kan jag inte riktigt ta ansvar för. reptilhjärnan slår till. samtidigt VET jag att de inte är farliga! jag har varit på terapi för det här, men jag hade en mycket klantig behandlare som mer eller mindre tvingade mig, och trots flera besök blev jag inte botad. tillslut blev det så obehagligt att jag valde att inte fortsätta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 667
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp