Hundviskaren.. TV4+

Sv: Hundviskaren.. TV4+

då tycker jag att du bör få en bakläxa i hundgenetik. rädslor ÄR ärftliga, och det i allra högsta grad. har du problem med rädslor hos ett föräldradjur kan du vara säker på att de flesta av valparna också kommer få problem med rädslor. enligt J Gyllensten är rädslor den egenskap som med störst sannolikhet slår igenom hos avkomman (jämfört med utseende, temprament osv).

Jag tror att du menar mentaliteten. Om tiken är rädd och nervös av sig så tar valparna efter henne (alltså miljöbetingad rädsla). Men jag tvivlar på att en hund föds rädd. Att den har dålig mentalitet och därför lättare för att utveckla rädslor tror jag mer på.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

hundar kan födas rädda. tänk ljudrädsla så förstår du vad jag menar (?). de flesta skotträdda hundar har aldrig blivit utsatta för hemskheter när det smäller.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

varför det? beror hundens rädsla på vad vi anser vara en rimlig orsak? återigen, för hunden spelar det ingen roll varför den är rädd. den vet bara att den är rädd.

Självklart har det betydelse varför den är rädd...vet man det så är det ju lättare att sätta fingret på.....en del hundar är rädd för vatten, andra för smällare och denna för människor ( som grundade i att den blev urdragen ur röret och blev skadad + att matte ville klappa när den låg livrädd i buren)
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

hundar kan födas rädda. tänk ljudrädsla så förstår du vad jag menar (?). de flesta skotträdda hundar har aldrig blivit utsatta för hemskheter när det smäller.

:rofl: Då tycker jag du ska ta fram ditt kompendium om hur viktigt det är under valpens första 12 levnadsveckor:angel: Jag har fått lära mig att när valpen är 12 veckor ska den bla ha varit på 12 olika ställen, träffat 12 olika människor och hundar, gått på 12 olika underlag osv. Utsätter man valpen för smällande ljud (tex en tappad kastrull) så minskar nog risken för skotträdsla;)
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Hur förklarar du då att Bearder Collin är känd för att vara skotträdda?
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Om man har en valp och förutser att den är skotträdd så går det att träna bort på ett tidigt stadium. Det är naturligt att reagera på höga, skarpa ljud men man kan träna bort det som sagt.
Hur ska en hund kunna födas skotträdd när den inte vet vad det är:confused: och man sen påstår som hundägare att min hund är rädd för smällare för det sitter i generna och är omöjligt att träna bort.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Hundar kan födas ljudkänsliga, min hund är inte tränad skott och inte heller skotträdd. Han har aldrig reagerat med rädsla på skott, hur förklarar du det då?

Samma som en väns Bearder Collie, som varit livrädd från höga ljud redan i från start. Hon har vänt sig till ett flertal tränare men ändå inte fått rätsida på dess problem. Collins mamma och alla hans syskon är likaså skotträdda.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Dom flesta hundar är väl skotträdda i "generna"

Min gammeltik var fruktansvärt skotträdd...hon "gjorde" den andra hunden skotträdd pga sitt beteende...på senare år blev hon mer o mer döv och förra året reagerade hon inte ens....Nu har jag ju han som är 7 år och rädd när det smäller( mest på dom som tjuter) och sen får vi se om den lille tar över hans rädsla. Men förra nyår var han oberörd.

Vi vill ju gärna skydda hundarna och försöka trösta dom när dom är rädda...istället för att kanske helt sonika gå ut med dom och låtsas som det regnar....
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Kanske kan det vara rasbundet...vallhundar är ju oftast lite "vekare" i psyket och behöver bara små signaler....
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

hundar kan födas ljudkänsliga säger du. Är dom inte döva när dom föds:angel:

Det sitter en flock med fåglar i ett träd. Du skjuter med ett gevär i luften och alla fåglar flyr. Men en stund senare kommer dom tillbaka. Du avfyrar ett skott till och den här gången kanske det stannar kvar några fåglar. Alla fåglar samlas igen och du skjuter igen. Nu är det betydligt fler fåglar som sitter kvar, men ändock kommer det troligast att vara en och annan fågel som flyr...eller tilloch med ramlar ner och dör av chocken:eek: . Ska vi tolka det som att fågeln som dog var genetisk betingad med döende skotträdsla:p .

En del hundar har bättre mentalitet för skott än andra, och en del behöver tränas. Förstår du hur jag menar? Alltså i slutändan tror jag inte att det finns en gen som är märkt med "skotträdsla";)
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Om man har en valp och förutser att den är skotträdd så går det att träna bort på ett tidigt stadium. Det är naturligt att reagera på höga, skarpa ljud men man kan träna bort det som sagt.
Hur ska en hund kunna födas skotträdd när den inte vet vad det är:confused: och man sen påstår som hundägare att min hund är rädd för smällare för det sitter i generna och är omöjligt att träna bort.

Det där stämmer inte.
Mina har aldrig reagerat på höga ljud om aldrig tränat på det heller. Hundar är så mentalt dåliga i dag så det föds massor med medfödda rädslor o då ex skotträdda. Skotträdslan sitter ju knappast i örat utan mentalt men även i gener.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Nej de är de inte. Jakthundar som i generationer är valade för att inte vara det reagerar sällan ens från första början. Samtliga mina hundar har reagerat positivt vid sitt första skott och direkt tittat upp i himlen efter något!! Enbart inlärt?

Se t.ex. på Collie. Många av de har golvrädsla! Enbart inlärt??

Hinner inte skriva mer = jobb
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

vi börjar med det här med de 12 veckorna. det händer massor i valpens hjärna just då, bland annat det som vi kallar prägling. men att den måste utsättas för allt som den kommer utsättas för i vuxen ålder är ren bullshit. min labbe hörde skott första gången kring nyår och då var han 9 månader. han är skottfast.

vet du skillnaden på skottberörd och skotträdd? jag tror det är gränsfallen som man ev kan vinna på att träna upp. en del skotträdda hundar kan tränas till att tåla skott bättre, men väldigt många går det inte alls med. där är det lugnande, DAP och dämpning av skottljudet som gäller.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

skotträdsla "smittar". man ska aldrig ha andra hundar ihop med skotträdda hundar på nyår. samme Gyllensten hade en tjänstehund (polisen) som blev skotträdd efter en nyårsafton med en annan skotträdd hund.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Intressant att du tar upp det där med fåglar. Fåglarna är faktiskt seleketarde. I våra nordiska länder, kanske hela europa, så har rovfåglar alltid jagats hårt. Det innebär att de flesta rovfåglarn äri väldigt skygga.

I andra länder, jag kan inte säga vilka på rak arm - men kan ta fram källa om du är intresserad, så får man nästan sparka på fåglarna för att få dem att flytta på sig. Detta för att man inte förföljt fåglar på samma sätt och därför är det inte de skyggaste individeran som överlevt. Man kan skilja på en svensk tornfalk (som är där under vinterhalvåret) och en tornfalk som tillhör landet eftersom att de svenska flyr när man kommer nära... Faschinerande och visst är det avel och selektion och inte inlärt. Rädsla och andra överlevandsfaktorer är medfödda.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Det där stämmer inte.
Mina har aldrig reagerat på höga ljud om aldrig tränat på det heller. Hundar är så mentalt dåliga i dag så det föds massor med medfödda rädslor o då ex skotträdda. Skotträdslan sitter ju knappast i örat utan mentalt men även i gener.

Se inlägget ovanför ditt senaste så ser du att jag skrev där att en del hundar har bättre mentalitet och klarar av mer än andra hundar. Jag vet att en rädsla inte sitter i örat:rofl: . Den sitter i hur hunden är i huvet. En del hundar är nervigare än andra och då är dom ju mer rädd av sig, och troligast är dom skotträdda då.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Jag vet skillnaden på skottberörd och skotträdd. Men vad har det att göra med att du säger att det sitter i generna:confused:
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Fåglarna i andra länder som inte flyttar på sig har väl att göra med att deras flyktinstinkt har präglats bort, inte att våra svenska fåglar har en gen som säger att dom ska fly från just människor. Se på hästen, den är ett flyktdjur men vi har präglat den att utstå diverse onaturliga saker. Vi har tagit bort mycket av flyktinstinkten.

Ta bara hunden som tråden handlar om, var det Alide? som sa att den kanske var rädd för att den inte vart van vid människor från första början, ska vi anta att den hade en gen som var märkt med "människorädsla":D, eller var det bara att den inte var van vid människan?

En hund kan födas med dålig mentalitet och därmed ökar risken för att den är skoträdd (pga den dåliga mentaliteten).
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Nej detta har inget med fåglarnas flyttning att göra... Selektiv avel är ju välkänt. Evolutionen, man pratar till och med att det är därför vi är rädda för höjder, ormar etc. För det är så genomgående rädslor. Men vi är inte rädda för t.ex. hastigheter. Det fanns inga sådana hastigheter när vi avlades fram...

Detta är Dick Forsman i en artikel (Road runner nr 4 2006) Dick Forsman har gurustatus och är mycket välkänd, har gett ut flera böcker etc etc.

"I Afrika får man gå fram och sparka på stolpen för att få en örn att lyfta"

- Afrika känns som en rätt naturlig utvidgning från Europa. Här finns många av våra fåglar som övervintrar, det finns alltid ett bekant inslag. För fotografer är Afrika dessutom drömlandet. Här har fåglar inte förföljts med europeisk noggranhet, vilket gjort att bara de räddaste och skyggaste individerna övrlevt. I Europa har resultatet blivit att fåglarna lyfter på kilometerlånga avstånd och det är svårt att få bra fotoläge. I Afrika får man gå fram och sparka på en stolpe för att få örnen att lyfta, säger Dick Forsman. Det är så konsekvent att han till och med kan rasbetämma rovfåglar med hjälp av beteendet. En europeisk tornfalk som övervintrar i Afrika flyger direkt medans en Afrikansk sitter kvar.

Rädsla selekterad...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 667
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp