Aliide
Trådstartare
Sv: Hundviskaren.. TV4+
Såg den ut att vara där frivilligt?
Jag anser inte att den blev tvingad!
Såg den ut att vara där frivilligt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag anser inte att den blev tvingad!
varför det? beror hundens rädsla på vad vi anser vara en rimlig orsak? återigen, för hunden spelar det ingen roll varför den är rädd. den vet bara att den är rädd.
För att hunden ska vara rädd för något måste det finnas en orsak till att den blev rädd. Om man vet orsaken så är det lättare att hjälpa hunden.
Tjejen tog hand om den när den var liten valp, då hon upptäckte att mamman fött (vet ej hur gammal den kan ha varit då). Hur som helst stoppade dom den i en bur för den högg och var livrädd under räddningsaktionen. Den blivande matten försökte trösta valpen genom att sticka in handen i buren och klappa den när den var i chocktillstånd. Enligt CM så förknippade då valpen känslan rädsla med matten. Hon utstrålade "tycka-synd-om-dig" och därigenom förstärkte hundens rädsla ännu mer.
Missade du det
För att hunden ska vara rädd för något måste det finnas en orsak till att den blev rädd. Om man vet orsaken så är det lättare att hjälpa hunden.
om orsaken är genetisk då?
Det vet man aldrig. Om hon hade gjort som CM föreslog så tror jag det hade gått mycket bättre. Sen är katter självständiga och inte flockdjur så det är nog därför det är svårt att få "vildkatter" tama.
nej men det är väl inte helt långsökt att anta att det beror på genetiken när en hund är rädd utan anledning.
nej men det är väl inte helt långsökt att anta att det beror på genetiken när en hund är rädd utan anledning.
Det var mer en jämförelse att en hund som föds i det vilda nog aldrig kommer kunna passa 100% in i samhället.
Och jag tror att det alltid finns en yttre orsak.
Jag vet att dom första 12 veckorna är viktiga. Men nu vet vi inte hur gammal hunden var när hon räddade den. Jag fick den uppfattningen att den var mindre än så.
Kan man adoptera gatuhundar från andra länder i vuxen ålder så borde väl en liten valp funka.
Det är sant. Men samtidigt ser vi ju många exempel på hundar som är uppfödda i hemmiljö, bara i denna tråd, som inte funkar/de 100% i sammhället.