Hundviskaren.. TV4+

Sv: Hundviskaren.. TV4+

varför det? beror hundens rädsla på vad vi anser vara en rimlig orsak? återigen, för hunden spelar det ingen roll varför den är rädd. den vet bara att den är rädd.

För att hunden ska vara rädd för något måste det finnas en orsak till att den blev rädd. Om man vet orsaken så är det lättare att hjälpa hunden.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

För att hunden ska vara rädd för något måste det finnas en orsak till att den blev rädd. Om man vet orsaken så är det lättare att hjälpa hunden.

Orsaken kring just denna hunden LÄR väl ändå vara att den föddes i det vilda. Helt utan kontakt med människor.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Tjejen tog hand om den när den var liten valp, då hon upptäckte att mamman fött (vet ej hur gammal den kan ha varit då). Hur som helst stoppade dom den i en bur för den högg och var livrädd under räddningsaktionen. Den blivande matten försökte trösta valpen genom att sticka in handen i buren och klappa den när den var i chocktillstånd. Enligt CM så förknippade då valpen känslan rädsla med matten. Hon utstrålade "tycka-synd-om-dig" och därigenom förstärkte hundens rädsla ännu mer.

Missade du det:confused:
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

För att citera CM: "Jag rehabiliterar hundar och tränar människor".
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Tjejen tog hand om den när den var liten valp, då hon upptäckte att mamman fött (vet ej hur gammal den kan ha varit då). Hur som helst stoppade dom den i en bur för den högg och var livrädd under räddningsaktionen. Den blivande matten försökte trösta valpen genom att sticka in handen i buren och klappa den när den var i chocktillstånd. Enligt CM så förknippade då valpen känslan rädsla med matten. Hon utstrålade "tycka-synd-om-dig" och därigenom förstärkte hundens rädsla ännu mer.

Missade du det:confused:

Missade du att valpen var född utomhus? Och att det var gatuhundar det handlade om? Tro fasiken att valpen var livrädd, den har väl aldrig haft kontakt med människor under sina första levnadsveckor.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

:confused: Och vart kan du tolka i mitt inlägg att det var en "hemmauppfödning":confused:

Precis som du säger hade den inte haft kontakt med människor och den blivande matten förvärrade det hela från början...var jag såååå otydlig:confused:
Hade matten gjort rätt från början hade det nog inte varit några problem.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Och hade hon inte plockat i en vild valp så hade hon inte haft problem alls. Man kan spekulera länge kring vad man kunde gjort bra osv. Men jag tror inte att valpen hade varit mycket bättre om hon "gjort" på rätt sätt första dagen. Faktum är att valpens första veckor är livsviktiga för intryck, och valpen hade ingen kontakt med människor. Man kan likna det med kattungar som är födda i det vilda, dom blir till stor del aldrig helt tama.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Det vet man aldrig. Om hon hade gjort som CM föreslog så tror jag det hade gått mycket bättre. Sen är katter självständiga och inte flockdjur så det är nog därför det är svårt att få "vildkatter" tama.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

men de första 12 veckorna är det otroligt viktigt med mänsklig kontakt om de ska bli helt tama. jag har ett kompendium någonstans där det står beskrivet mer ingående, men jag kan inte hitta det just nu.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

nej men det är väl inte helt långsökt att anta att det beror på genetiken när en hund är rädd utan anledning.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Det vet man aldrig. Om hon hade gjort som CM föreslog så tror jag det hade gått mycket bättre. Sen är katter självständiga och inte flockdjur så det är nog därför det är svårt att få "vildkatter" tama.

Det var mer en jämförelse att en hund som föds i det vilda nog aldrig kommer kunna passa 100% in i samhället.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

nej men det är väl inte helt långsökt att anta att det beror på genetiken när en hund är rädd utan anledning.

Och jag tror att det alltid finns en yttre orsak.

Jag vet att dom första 12 veckorna är viktiga. Men nu vet vi inte hur gammal hunden var när hon räddade den. Jag fick den uppfattningen att den var mindre än så.

Kan man adoptera gatuhundar från andra länder i vuxen ålder så borde väl en liten valp funka.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Det var mer en jämförelse att en hund som föds i det vilda nog aldrig kommer kunna passa 100% in i samhället.

Det är sant. Men samtidigt ser vi ju många exempel på hundar som är uppfödda i hemmiljö, bara i denna tråd, som inte funkar/de 100% i sammhället.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

då tycker jag att du bör få en bakläxa i hundgenetik. rädslor ÄR ärftliga, och det i allra högsta grad. har du problem med rädslor hos ett föräldradjur kan du vara säker på att de flesta av valparna också kommer få problem med rädslor. enligt J Gyllensten är rädslor den egenskap som med störst sannolikhet slår igenom hos avkomman (jämfört med utseende, temprament osv).
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Och jag tror att det alltid finns en yttre orsak.

Jag vet att dom första 12 veckorna är viktiga. Men nu vet vi inte hur gammal hunden var när hon räddade den. Jag fick den uppfattningen att den var mindre än så.

Kan man adoptera gatuhundar från andra länder i vuxen ålder så borde väl en liten valp funka.

Jag tyckte valpen såg ut att vara mer än 6 veckor iallafall. Vilket gör att hunden varit utan mänsklig kontakt alldeles för länge för att fungera klockrent som sällskapshund.

Sen tror jag det beror på mentaliteten. Eftersom detta är en gatuhund, med en gatumorsa som förmodligen också är/var rädd för folk så verkar det mest troligt att det är miljöarv. Men det finns även hundar som föds med kass mentalitet. Min hund och 4 andra i hans kull är rädda för människor och har lite svårt för höga ljud. Tiken står själv som otillgänglig och dålig dådkraft, det ligger skotträdsla likaså i dessa led. Det tror jag är ärftligt.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Det är sant. Men samtidigt ser vi ju många exempel på hundar som är uppfödda i hemmiljö, bara i denna tråd, som inte funkar/de 100% i sammhället.

Absolut, och det kan ha hänt något. ELLER så är hunden född kass. Enligt mig tål en normal hund en lite fumlig hundägare. Man har råd att göra misstag på hundar som är normala i skallen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 667
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp