Hundvalpar Avlivade I Norge

Sv: Hundvalpar Avlivade I Norge

Länken till den första artikeln finns redan i tråden, resterande artiklar är länkade i artikeln. Det är allt jag läst.

Nej, jag sökte inte läkarvård för "skadorna" från min valp. Det var bara skrapsår. Dock kan man säkert göra det för decinficering och underlag till polisanmälan.
Jag säger bara att situationen är konstig (först står det att valparna skulle tillbaka till ägarna, sen avlivades dem. Allt inom en vecka), är inte ute efter att försvara ägaren eller valparna. Att de kommit lösa och gett sig på folk är ju inte rätt från första början, dock kan man inte utifrån artiklarna avgöra hur pass allvarligt det är.

'läkarvård' som det beskrivs i nyhetspressen behöver inte vara allvarligare än att de gick till skolsköterskan... å andra sidan kan det givetvis vara allvarligare också, men då borde det varit smaskiga nyheter också kan man tro?

Överhuvudtaget är väl Norge lite extrema i sin avlivningspolitik, om man får kalla den sådan?

Och infon står där, om du läser artikeln "Hundägaren beklagar".

Lite kan jag läsa iallafall::o

To av barna er sendt til legevakt for behandling. De blødde fra sår i armene, sier operasjonsleder Arild Reite ved Sunnmøre politidistrikt til smp.no.

Sen översatte jag till svenska...:idea:

Två flickor i samma ålder var också i området, och en av dem blev biten. De unga personer behandlades för bettskador på akuten. De var blödning från sår på benen, lår och armar, och flera av hennes kläder hade slitits upp.

Fast det beror ju helt på betendet hunden har oavsett ålder och jag misstänker att det gjorts en utredning på hundarna.

Absolut har jag pöbelmentalitet när det gäller hundar som bits, därmed inte sagt att dessa hundar bet barnen av aggrissivitet, å andra sidan är det ganska kallt nu och barnen borde haft kläder anpassade för väder och vind, dessutom förutsätter jag att personal var på plats och höll barnen under uppsikt.
Och uppstår blodvite med sår på armarna värt ett läkarbesök genom vinterkläder så har barnet blivit bitet ganska ordentligt.

Jag fick hem min amstaff hane som tuggade på allt, han var 4 - månader, vägde 17 kg och han bet inte hål trots kamplekar i linne.

Jag har inga problem med att avliva hundar baserat på känslor.

http://www.smp.no/nyheter/article290388.ece
Enligt den artikeln ska det ha uppstått allvarlig skada för att hund ska avlivas, ska vi då gissa att allvarlig skada uppstått?

Om du ser till hur den norska lagen är utformad så ska alla hundar som biter barn avlivas. Hundar som bitit vuxna kan däremot omplaceras. Man har olika regler för om den bitne är ett barn eller en vuxen. En hund som biter ett barn kan avlivas på plats av Polisen. Har hunden bitit ett barn finns det inte heller ett krav på att hunden ska ha orsakat väsentlig skada(17 § 5 st Hundeloven).

Det finns väl trots allt olika former av blodvite? Alltifrån en halvt avtuggad arm till mindre sår? Att läkarbesök kan ha krävts av flera olika anledningar, barnen kanske behövde en stelkrampsspruta? Det är svårt att veta utifrån de uppgifter vi känner till.

Vilken översättningsfunktion använder du?

"Citat:
To av barna er sendt til legevakt for behandling. De blødde fra sår i armene, sier operasjonsleder Arild Reite ved Sunnmøre politidistrikt til smp.no.

Sen översatte jag till svenska...

Citat:
Två flickor i samma ålder var också i området, och en av dem blev biten. De unga personer behandlades för bettskador på akuten. De var blödning från sår på benen, lår och armar, och flera av hennes kläder hade slitits upp. "

Läkarvård kan lika gärna var skolsköterskan.
Hur du kan få att de blödde från armarna till det + sår på benen o lår övergår mitt förstånd.

*edit*

Det hade ju varit väldigt fiffigt om du faktiskt lade in den text du översatte också...

To jenter på samme alderen var også i området, og en av dem ble også bitt. Ungdommene fikk behandling for bittskadene på legevakten. De blødde fra sår på legger, lår og armer, og flere av klærne hadde blitt revet opp.

Senast ändrad:

För att det står i en av artiklarna kanske? Att inläggsskrivaren blandade ihop två olika citat h*n läst?

Legevakta
To jenter på samme alderen var også i området, og en av dem ble også bitt. Ungdommene fikk behandling for bittskadene på legevakten. De blødde fra sår på legger, lår og armer, og flere av klærne hadde blitt revet opp.

http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/article290521.ece

lite OT, kl

På AoH debatteras just nu det där med förbud av vissa raser o alla verkar ganska överens om att det är tur att de som vill ha balla/farliga hundar inte har upptäckt Mallarna.

Fast ändå, med den erfarenhet jag har så har jag faktiskt ärligt talat svårt att förstå hur 3 månader gamla valpar med sina små tänder ska kunna bita igenom vinterkläder så att blodvite i någon större mängd uppstår.

Vilken översättningsfunktion använder du?

"Citat:

Sen översatte jag till svenska...

Citat:
Två flickor i samma ålder var också i området, och en av dem blev biten. De unga personer behandlades för bettskador på akuten. De var blödning från sår på benen, lår och armar, och flera av hennes kläder hade slitits upp. "

Läkarvård kan lika gärna var skolsköterskan.
Hur du kan få att de blödde från armarna till det + sår på benen o lår övergår mitt förstånd.

Jag använde google och naturligtvis var det 2 olika stycken jag översatte från artiklarna? :idea:

Jag använde google och naturligtvis var det 2 olika stycken jag översatte från artiklarna? :idea:

Det hade ju undvikit missförstånd o ifrågasättningar om de delar du citerade var samma som du presenterade översättningar av.
Vilket det helt uppenbart inte var.

Skyll inte på google, det hade kanske funkat om det gällde Grekiska, men inte när det gäller Norska.

Det hade ju undvikit missförstånd o ifrågasättningar om de delar du citerade var samma som du presenterade översättningar av.
Vilket det helt uppenbart inte var.

Skyll inte på google, det hade kanske funkat om det gällde Grekiska, men inte när det gäller Norska.

Ja naturligtvis, jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag gjorde som jag gjorde, jag trodde det skulle vara helt uppenbart att de flesta kunde läsa norska och förstå att det var 2 olika meningar... men mitt fel, förlåt!

Jag har inte skyllt på något, jag besvarade frågan om vilken översättare jag använde och den fungerade ju fint på rätt mening, resten fattar jag inget av? Vad menar du??

Fast ändå, med den erfarenhet jag har så har jag faktiskt ärligt talat svårt att förstå hur 3 månader gamla valpar med sina små tänder ska kunna bita igenom vinterkläder så att blodvite i någon större mängd uppstår.

Min Beauceronvalp hade tänder som en piraya och slet lätt sönder min splirrans nya dunjacka (med mig inuti) innan jag ens hann säga flasklock. Eller NEJ! Hans små tänder SKAR mer än tuggade. Däremot nådde dom ju inte in till mitt skinn. Barnen kanske hade väldigt tunna jackor eller ärmarna uppkavlade?
Helt befängt ändå att avliva valparna för normalt valpbeteende (omän smärtsamt.....). Och varför tillät valparnas ägare sina små pirayor att umgås ensamma med små barn???????

Valparnas ägare tillät ingenting, de hade lyckats rymma ur sin hundgård, dessutom var det inte små barn, de gick i 8:an eller 9:an.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 134
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 982
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 495
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka