Hundvalpar Avlivade I Norge

Sv: Hundvalpar Avlivade I Norge

Men så vansinnigt, de var ju bara bäbisar! Tre månader. Klart som sjutton att de tuggar när de leker. O_O
Stackars uppfödaren, jag skulle vara bestört.

Herregud. 3 månader gamla hundvalpar :confused: Hur f*n kan polisen ta ett sådant beslut? Rådgör de inte med hundkunniga och veterinärer? Skulle vara intressant att se utredningen.

Fy tusan :cry:

*kl*

Nu känner jag mig sådär häpen igen :eek:

Det är alltså helt okey att 3 månaders valpar tar sig in på ett dagis och biter ungar så de blöder och det är synd om uppfödaren? :eek::confused:

Alla som har unga hundar och barn, ska alltså ta att deras barn blir bitna till blodvite, det är ju valpar och de tuggar eller vadå??

Har man så dålig uppsikt på sina hundar att de tar sig in på ett dagis, ska man inte ha hund och definitivt inte uppfödning.

Helt rätt beslut och hoppas uppfödaren lär sig av läxan! :mad:

Nu framgår det ju inte i någon av artiklarna hur illa barnen blev bitna, men även om man kan beskylla uppfödaren för försumlighet är det väl heltokigt att sju friska små valpar ska behöva sätta livet till? Omhändertagande och omplacering vore väl lämpligare i så fall.

*kl*

Nu känner jag mig sådär häpen igen :eek:

Det är alltså helt okey att 3 månaders valpar tar sig in på ett dagis och biter ungar så de blöder och det är synd om uppfödaren? :eek::confused:

Alla som har unga hundar och barn, ska alltså ta att deras barn blir bitna till blodvite, det är ju valpar och de tuggar eller vadå??

Har man så dålig uppsikt på sina hundar att de tar sig in på ett dagis, ska man inte ha hund och definitivt inte uppfödning.

Helt rätt beslut och hoppas uppfödaren lär sig av läxan! :mad:

Är det rimligt att man avlivar helt normala och friska valpar? Valpar kan nafsa och valptänder är vassa. Det försvarar givetvis inte uppfödarens brister men att avliva valpar som agerar som valpar gör är inte försvarbart.

Klart att det inte är ok men var avlivning verkligen rätt åtgärd? Om nu hundarna inte var aggressiva så är det inte fel på hundarna - de var på fel plats. Om det bedöms som så allvarligt att ägaren inte får ha kvar ansvar över hundarna så känns väl omplacering (och djurförbud?) lämpligare.

Å andra sidan antar jag att någon form av utvärdering gjordes på hundarnas mentalitet? Och i så fall måste de ha varit ordentliga avvarter med tanke på åldern. Antingen det eller så är norska polisen totalt vettvilliga.

Är det rimligt att man avlivar helt normala och friska valpar? Valpar kan nafsa och valptänder är vassa. Det försvarar givetvis inte uppfödarens brister men att avliva valpar som agerar som valpar gör är inte försvarbart.

Det beror ju helt från vilken sida man tittar.. skulle mina barn bli bitna av lösa hundar/valpar på dagis skulle helvetet ramla ner över hundar o ägare och jag skulle absolut anse att de skulle avlivas på plats.

Skulle min hund busa med ett barn och blodvite uppstå, beror det ju på situation.
Men skulle jag ha så dålig koll på min hund att han for in på ett dagis och lekte med sina vassa tänder, hade jag själv tagit bort honom.

Och det är väl just det, vi vet inget om situation eller hur det gick till, någon kanske hittar mer utförlig information som vi kan ta del av.

Statuera ett exempel och respekt för barn och föräldrar kan väl detta vara ett exempel på.

Jag reagerade mest på det självklara med att valpar ska ha rättigheten att i flocka springa in på ett dagis och bita barn och stackars uppfödaren :crazy:

Och ja, jag tycker att hundar som bits oavsett ålder ska kunna avlivas och eftersom vi inte då vet så mycket kan ju polisen varit i kontakt med kunnigt folk som ansett dessa valpar ska avlivas...

Det beror ju helt från vilken sida man tittar.. skulle mina barn bli bitna av lösa hundar/valpar på dagis skulle helvetet ramla ner över hundar o ägare och jag skulle absolut anse att de skulle avlivas på plats.

Skulle min hund busa med ett barn och blodvite uppstå, beror det ju på situation.
Men skulle jag ha så dålig koll på min hund att han for in på ett dagis och lekte med sina vassa tänder, hade jag själv tagit bort honom.

Och det är väl just det, vi vet inget om situation eller hur det gick till, någon kanske hittar mer utförlig information som vi kan ta del av.

Statuera ett exempel och respekt för barn och föräldrar kan väl detta vara ett exempel på.

Jag reagerade mest på det självklara med att valpar ska ha rättigheten att i flocka springa in på ett dagis och bita barn och stackars uppfödaren :crazy:

Och ja, jag tycker att hundar som bits oavsett ålder ska kunna avlivas och eftersom vi inte då vet så mycket kan ju polisen varit i kontakt med kunnigt folk som ansett dessa valpar ska avlivas...

Det är väl ändå en viss skillnad om en 3-månaders valp biter någon så blodvite uppstår och om en vuxen hund gör det?

Det är väl inte heller någon som påstått att det är en rättighet för ett antal valpar att i flock springa in på ett dagis och bita barn?! Däremot är det ett fullt normalt valpbeteende vilket är en helt annan sak.

Det är just den pöbelmentalitet du ger uttryck för som fått stort utrymme i Norge. Där känslobaserade argument används för att berättiga att man avlivar hundar. Om jag inte missminner så är det enda kriteriet för att avlivning ska få ske just att blodvite uppstår. Det handlar alltså inte om någon objektiv bedömning av hundens farlighet när man beslutar om avlivning.

Det är väl ändå en viss skillnad om en 3-månaders valp biter någon så blodvite uppstår och om en vuxen hund gör det?

Det är väl inte heller någon som påstått att det är en rättighet för ett antal valpar att i flock springa in på ett dagis och bita barn?! Däremot är det ett fullt normalt valpbeteende vilket är en helt annan sak.

Det är just den pöbelmentalitet du ger uttryck för som fått stort utrymme i Norge. Där känslobaserade argument används för att berättiga att man avlivar hundar. Om jag inte missminner så är det enda kriteriet för att avlivning ska få ske just att blodvite uppstår. Det handlar alltså inte om någon objektiv bedömning av hundens farlighet när man beslutar om avlivning.

Fast det beror ju helt på betendet hunden har oavsett ålder och jag misstänker att det gjorts en utredning på hundarna.

Absolut har jag pöbelmentalitet när det gäller hundar som bits, därmed inte sagt att dessa hundar bet barnen av aggrissivitet, å andra sidan är det ganska kallt nu och barnen borde haft kläder anpassade för väder och vind, dessutom förutsätter jag att personal var på plats och höll barnen under uppsikt.
Och uppstår blodvite med sår på armarna värt ett läkarbesök genom vinterkläder så har barnet blivit bitet ganska ordentligt.

Jag fick hem min amstaff hane som tuggade på allt, han var 4 - månader, vägde 17 kg och han bet inte hål trots kamplekar i linne.

Jag har inga problem med att avliva hundar baserat på känslor.

http://www.smp.no/nyheter/article290388.ece
Enligt den artikeln ska det ha uppstått allvarlig skada för att hund ska avlivas, ska vi då gissa att allvarlig skada uppstått?

Nu handlar det visserligen om sju valpar som dessutom säkert var uppjagade när de hann ifatt de springande barnen, så det är klart att de kan ha nypt till ordentligt. Min lilltös härhemma har varit rätt duktig på att ge matte både småsår och rivsår när vi busat omkring härhemma trots att hon inte tagit i för kung och fosterland...

Men faktum kvarstår förmodligen i att de bara var valpar som agerade som valpar.. en tre månaders hund är förmodligen inte aggressiv. SJU tre månader gamla hundar är förmodligen inte aggressiva, och bara för att den här situationen uppstod finns det förmodligen inga som helst belägg för att valparna skulle växa upp att bli otrygga eller farliga djur.
Då tycker jag att det är tokigt att avliva dem.

Som sagt, omhändertagande och omplacering vore ett vettigare alternativ. I min bok.

Synd att det står så väldigt lite i artiklarna. Man får definitivt inte kött på benen åt något håll..

Nu handlar det visserligen om sju valpar som dessutom säkert var uppjagade när de hann ifatt de springande barnen, så det är klart att de kan ha nypt till ordentligt. Min lilltös härhemma har varit rätt duktig på att ge matte både småsår och rivsår när vi busat omkring härhemma trots att hon inte tagit i för kung och fosterland...

Men faktum kvarstår förmodligen i att de bara var valpar som agerade som valpar.. en tre månaders hund är förmodligen inte aggressiv. SJU tre månader gamla hundar är förmodligen inte aggressiva, och bara för att den här situationen uppstod finns det förmodligen inga som helst belägg för att valparna skulle växa upp att bli otrygga eller farliga djur.
Då tycker jag att det är tokigt att avliva dem.

Som sagt, omhändertagande och omplacering vore ett vettigare alternativ. I min bok.

Synd att det står så väldigt lite i artiklarna. Man får definitivt inte kött på benen åt något håll..

Men alltså, det är en naturlig instinkt att jaga och bita och leka, visst, men när det sker på en inhängnat dagis så är det ju inte okey någonstans alls.

Och hur vet vi att det var bra hundar från bra föräldrar??
Hade det varit kamphund/rottis/otvarka korsningar som gjorde det samma är jag tveksam till om det låtit stackars, avliva friska hundar som bara ville leka.. de borde ju ha omplacerats.. :angel:

Som sagt, det togs ett beslut att avliva efter att hundarna fick komma hem i första skede, varför förutsätter vi då att dessa hundar var bra hundar?

Inhägnat dagis? Har vi läst samma artiklar?

Det är åttondeklassare som blivit bitna, och ingenstans står det att de var på inhägnat område, bara att valparna rymt ur sin inhägnad.

Det går inte att få reda på utifrån artiklarna om de har bitit aggressivt eller det bara är lek som gått fel... Tycker dock det är konstigt att valparna avlivas på en vecka, när det till en början är sagt att de ska tillbaka till ägaren?

Inhägnat dagis? Har vi läst samma artiklar?

Det är åttondeklassare som blivit bitna, och ingenstans står det att de var på inhägnat område, bara att valparna rymt ur sin inhägnad.

Det går inte att få reda på utifrån artiklarna om de har bitit aggressivt eller det bara är lek som gått fel... Tycker dock det är konstigt att valparna avlivas på en vecka, när det till en början är sagt att de ska tillbaka till ägaren?

Ja, men jag har läst galet, fick det först till förskolebarn och sen vidare till dagis, dax att natta mig då kanske? :o

Fast 8klassare tycker jag nästan är värre om man ser det ur angrepps perspektiv, ett dagisbarn slår de lätt omkull och far tag på.

Ja, men jag har läst galet, fick det först till förskolebarn och sen vidare till dagis, dax att natta mig då kanske? :o

Fast 8klassare tycker jag nästan är värre om man ser det ur angrepps perspektiv, ett dagisbarn slår de lätt omkull och far tag på.

Barnen/ungdomarna hade börjat springa när valparna närmade sig och sen halkat på isen.

Min hund vägde 2 kg när vi fick hem honom och är väldigt snäll och glad i människor. Han har fått mig att börja blöda som valp, små valptänder är vassa och rispar lätt. Personer som ligger på golv/mark var länge det roligaste som fanns och än idag är det kul att busa med sådana. Och sådana som springer om han inte får order om att sitta still.
Så det kan vara helt oskyldigt, men visst kan det också ha berott på lynnesfel och varit betydligt allvarligare.

Ah, jag hade faktiskt också uppfattat det som 'mindre barn' tills jag nu gick tillbaka för att läsa de två länkade artiklarna som jag missade. Klickade bara på den i texten innan... så bra går det när man ska översätta norska.
Tror att vi i Sverige skulle ha kallat det ungdomar eller tonåringar.. men sak samma.
Jag tycker fortfarande att det var ett mycket märkligt förfarande, och jodå, hade tyckt detsamma om det varit blandrasjyckar eller pudlar.

Svårt att avgöra om det är 'bra hundar' när de fortfarande bara är ungar, det är delvis det jag menar. Förmodligen är de det. De allra flesta jyckar är det trots allt inget fel på, och att då gå och ta ihjäl sju valpar för att de smet och blev uppjagade? Nej, jag kan fortfarande inte tycka att det är rätt.
Hade inte ansett det även om barnen gått på dagis.

Barnen/ungdomarna hade börjat springa när valparna närmade sig och sen halkat på isen.

Min hund vägde 2 kg när vi fick hem honom och är väldigt snäll och glad i människor. Han har fått mig att börja blöda som valp, små valptänder är vassa och rispar lätt. Personer som ligger på golv/mark var länge det roligaste som fanns och än idag är det kul att busa med sådana. Och sådana som springer om han inte får order om att sitta still.
Så det kan vara helt oskyldigt, men visst kan det också ha berott på lynnesfel och varit betydligt allvarligare.

Men om du har all denna infon, kan du inte dela med dig i form av länkar så vi alla kan få bilda oss en uppfattning?

Men återigen då, valptänder är vassa men även 8klassare är väl påklädda vintertid och har man sår så det behövs läkarvård känns det inte som en olycklig rispa precis och dessutom då så togs beslutet att avliva, spontant känns det som att det kan fanns grund för det.

Sökte du läkarvård när din lilla rispade dig?

'läkarvård' som det beskrivs i nyhetspressen behöver inte vara allvarligare än att de gick till skolsköterskan... å andra sidan kan det givetvis vara allvarligare också, men då borde det varit smaskiga nyheter också kan man tro?

Överhuvudtaget är väl Norge lite extrema i sin avlivningspolitik, om man får kalla den sådan?

Och infon står där, om du läser artikeln "Hundägaren beklagar".

Dum jag var som inte länkade själv då. *vissel* http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/article290521.ece

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 134
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 982
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 495
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka