Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyran har haft en nära döden upplevelse idag. Vi har jagat och i första såten gick jag med Lyra, men Sara hittade älg som gick förbi mig. Det var en ensam älgko så hon fick passera lugnt och fint förbi och jag kunde koppla Sara. Fortsatte fram mot en väg där vi skulle avsluta och Lyra som inte springer så långt bort fick fortsätta vara lös. Vi skulle få skjuts tillbaka till bilen och då tycker Lyran att det passade att dra iväg. Hon var närmare husse än mig så han skulle försöka vissla in henne men det hörde inte Lyra... Hon snurrade i husses slag, i mina slag, sprang fram och tillbaka på vägen och till slut så tog hon sina egna slag tillbaka mot bilen. Hon blir nästan omöjlig att få kontakt med när hon försöker hitta tillbaka till mig så hon hörde varken att jag visslade eller ropade :banghead: Till slut kom hon fram till bilen och var nästan apatisk, stod bara och stirrade rakt fram och jag fick lyfta in henne i bilen. Efter lite mys och godis så var hon som vanligt igen :D

Idag sprang hon totalt nästan 3 mil i skogen, första timmen höll hon medelhastighet på 15 km/h :crazy: Inte konstigt att huvudet inte hänger med i den farten. Saran har hittat älg varje släpp, henne kan man verkligen lita på!

Någon i aussiegruppen på fb skrev om att de vill skaffa en till aussie. Ett av deras två krav är att den är supersocial och människokär. Jag föreslår att kanske titta på någon annan ras, t.ex spaniel eller retriever, eftersom aussien ska vara reserverad, inte människokär, och att det kan bli lite knepigt om man söker egenskaper rasen inte ska ha.
En annan person skrev att labrador kanske skulle passa.

Så fort försvann den tråden.

Nya veterinären hittade nu en lite svullen prostata, så hon tänker sig att det kanske är en infektion i den! Han skall ligga inne i natt då febern stiger till över 40-40.5 grader utan dropp och så ska dom ULa imorgon, kan vara så att han får fel antibiotika för att den ska hjälpa prostatan. Och Floki var så sjukt gullig, han skulle upp i famnen och krama veterinären efter undersökningarna. Lilla gubben. :cry:
:heart

Förresten, på tävlingen blev det intressant. Det stod en kvinna kanske två meter bakom mig i cafeterian. Jag sitter och tittar ut på de som kör, Tinja ligger och sover under bordet i allt kaos (varför tar folk med sjuka barn??). Hon står och öppet kritiserar aussien som ras, att det är en ras hon aldrig skulle skaffa, speciellt inte de som saknar vinklar och kropp, där är det dessutom bara massa mentala problem och aggressioner!

Jag pratade med henne lite senare, fick reda på att hon har utställningsBCs från Finland, har fött upp en kull som hon egentligen var tvungen att skicka till Finland för att få registrera eftersom tiken inte har godkänt vallprov men fick dispens från SKK att föda upp kullen i Sverige men registrera den i Finland via sin uppfödare. Hon sa även att hon tar in valpar från 8 veckors ålder från Finland, för de där reglerna är ju bara fåniga.

Kan ju säga att jag inte lade så mycket vikt vid hennes kritik av min hemska ras :p

Förresten, på tävlingen blev det intressant. Det stod en kvinna kanske två meter bakom mig i cafeterian. Jag sitter och tittar ut på de som kör, Tinja ligger och sover under bordet i allt kaos (varför tar folk med sjuka barn??). Hon står och öppet kritiserar aussien som ras, att det är en ras hon aldrig skulle skaffa, speciellt inte de som saknar vinklar och kropp, där är det dessutom bara massa mentala problem och aggressioner!

Jag pratade med henne lite senare, fick reda på att hon har utställningsBCs från Finland, har fött upp en kull som hon egentligen var tvungen att skicka till Finland för att få registrera eftersom tiken inte har godkänt vallprov men fick dispens från SKK att föda upp kullen i Sverige men registrera den i Finland via sin uppfödare. Hon sa även att hon tar in valpar från 8 veckors ålder från Finland, för de där reglerna är ju bara fåniga.

Kan ju säga att jag inte lade så mycket vikt vid hennes kritik av min hemska ras :p
Jag är så jävla less på slapphänta SKK! De där valparna kommer ju hit sen igen med exportstamtavla!

De släpper ju igenom allt möjligt. Och tyvärr inte, hon var funktionär, inte tävlande.
De gör det till ett dyrt och rätt så omständigt projekt att följa reglerna, men ger glatt dispens till folk som skiter i dem.

Jag som följer reglerna kan tex inte skriva ut köpeavtal hur som helst, och inloggningen som man får vid registrering gäller bara i 6 månader(!).

Började dagen med skogspromenad igen. Jag älskar skogspromenader med lösa hundar. Det måste ju vara det mest avkopplande som finns! Hade med kameran också och tror att jag om inte annat fick några bra porträttbilder på Ebrah (hon måste vara den mest lättfotograferade som finns när det gäller just porträttbilder).

På vägen hem sedan så mötte vi en lurcher som bor här i närheten. Jag har sett den + matte massor av gånger, men aldrig haft möjlighet att prata med dem. Men nu så! Vi pratade lite, matte och hund verkade onekligen supertrevliga och vi såg till att bli facebookvänner för att kunna ses för gemensam promenad och vinthundslek någon dag :bump: T.o.m. Aysu blev förtjust i den här lilla hunden, hon som annars brukar vara skeptisk till nya bekantskaper. Nu skuttade hon runt och lekmorrade på en gång :p Jag ser MYCKET fram emot att träffa dem lite mer ordentligt senare.

Nya veterinären hittade nu en lite svullen prostata, så hon tänker sig att det kanske är en infektion i den! Han skall ligga inne i natt då febern stiger till över 40-40.5 grader utan dropp och så ska dom ULa imorgon, kan vara så att han får fel antibiotika för att den ska hjälpa prostatan. Och Floki var så sjukt gullig, han skulle upp i famnen och krama veterinären efter undersökningarna. Lilla gubben. :cry:
Usch, tänker på er! Och håller tummarna för att de hittar orsaken och det går att åtgärda! :heart

@Tonto Lycka till med Floki! Hoppas att annan sorts antibiotika hjälper eller att han får annan hjälp som gör honom frisk snart :heart Och att han slipper bli sjuk igen!

Happ. Då ska maken även bli tävlingsskyddsfigurant. Är lite kluven inför detta. Det är sjukt ont om figuranter så jag är orolig att den lilla tid vi har för eget liv å hem blir obefintlig.
Tydligen har Schäferhundklubben kommit fram till att varje klubb bör ha licenserade skyddsfigguranter. Och det är ju jättebra om så blir för då har vi ju inget problem mer med figurantsbrist.

Vår tränare får licensera och maken har redan gått grundkurserna och blivit träningsfigurant. Klubben pröjsar utbildningen och lokala Hundtjänstbutiken har erbjudit sig att sponsra med all utrustning (som tack för att han nu står figge för deras hundar)

Det skadar ju aldrig med utbildning iaf. Bara han lär sig att säga nej nån gång :p

Har varit magsjuk nu i ett par dagar så hundarna har fått klara sig lite själva i trädgården. Men idag är jag tillräckligt kry så jag kunde ta med barnen ut och hålla dem sällskap en stund. Iaf, hundarna tramsar rundor och rätt som det är så försvinner Chiko. Jag hör hur han skäller och hur Bobber har nosen i backen och letar i rapsfältet utanför oss. Då har hundarna typ lärt sig kurragömma :rofl: den ena springer ut i rapsfältet och slänger sig ner och skäller och sen springer nästa efter och söker och när dem hittat varandra så körs det springtävling in på gräsmattan igen :laugh::laugh: Det var så jäkla fräckt att se :D

Gjorde ett inte allt för väntat fynd i ett gammalt utedass mitt i skogen idag :confused: :laugh:

66C3EF66-69C3-4E2F-BDC4-AD11B2D5E972.webp

Har varit magsjuk nu i ett par dagar så hundarna har fått klara sig lite själva i trädgården. Men idag är jag tillräckligt kry så jag kunde ta med barnen ut och hålla dem sällskap en stund. Iaf, hundarna tramsar rundor och rätt som det är så försvinner Chiko. Jag hör hur han skäller och hur Bobber har nosen i backen och letar i rapsfältet utanför oss. Då har hundarna typ lärt sig kurragömma :rofl: den ena springer ut i rapsfältet och slänger sig ner och skäller och sen springer nästa efter och söker och när dem hittat varandra så körs det springtävling in på gräsmattan igen :laugh::laugh: Det var så jäkla fräckt att se :D
Åh va kul det lät! Hoppas du får filmat det nån gång :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
987
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 517
Senast: Lilla
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 036
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar