Vi har fått en så lustig granne, eller egentligen fyra totalt
Det är två (unga) par, det ena paret har en (fet) labbe och det andra paret en ganska ovanlig spetsras. Labbeparet har bott här ett tag, men de gör (enligt mig) knasiga grejer med sin hund
förutom att hunden är på tok för fet trots att den max är 2 år så följer de hunden vart den än går (lite gulligt ändå), men det innebär att när hunden ökar takten så springer de bakom den i kopplet
tvärnitar hunden då så nitar även koppelhållaren, kunde inte låta bli att filma spektaklet häromdagen
Andra paret, de med spetsen, har en liknande filosofi, hunden styr deras promenader. Det innebär att om hunden stannar och tittar på något så står de kvar tills hunden vill gå igen. Låter helt harmlöst. För några veckor sen tyckte dock hunden att den ville stanna och titta när jag tog ur mina hundar ur bilen, så den la sig helt sonika 2 meter bakom min bil och där stannade matte snällt. Jag väntade nån sekund, öppnade luckan och tänkte att nu fattar väl matte att hon får flytta hunden. Nej. Så jag fick säga till henne att det är ett lite olämpligt läge, och då bogserades hunden några meter längre bort och jag kunde ta ut hundarna
Idag kom husse med samma hund när jag skulle ut med hundarna till bilen. Hunden ser mina hundar och stannar, då stannar husse också, precis bakom min bil. Jag tänker att husse kan omöjligt veta att jag ska dit, så jag låser upp bilen, han ser det och flyttar (släpar i selen) hunden några meter, sen står de och tittar hela tiden när jag lastar in hundarna och mig själv. Tror att de eventuellt flyttade nån meter till när jag skulle backa ut
Jag har nästan aldrig sett något liknande och måste fråga om de har nån strategi eller lära som de utgår ifrån