Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fyller 35 nästa vecka, och igår köpte jag mig själv en fin present :D!

Visa bifogad fil 12782

Nuke, eller Nookie som vi kallar honom mest, är en mallehane som fyllde 2 år i januari och har bott hos mig på prov i några veckor, och jag och maken tog beslutet att han skulle få ingå permanent i vår familj för han passar så bra in i flocken och är en superhärlig hund :love: !

Tror det här kan bli bästa födelsedagspresenten ever :D!
Men vad fina ni är! Ser ut som ett bra team.

Jag har ju berättat tidigare att Shieras favoritsovplats är under elementet..
Imorse vaknar jag av att hon ILLVRÅLAR! Då har hon lyckats köra in ena baktassen mellan lagren i elementet och vridit sig så hon ligger helt fastkilad! :nailbiting: Var rädd att hon skulle vrida loss knät om hon hade ryckt till.. Jag kunde knappt få loss henne för hon satt fast så hårt! Så det tog många långa sekunder innan jag lyckades lirka loss henne och under tiden hann hon bita mig flera gånger i tummen pga paniken så den är svullen och fin nu.. :angel:

Men så fort hon kom loss så var hon glad och nöjd och kunde hoppa upp i sängen. Tog dock en stund innan hon kunde slappna av och somna om (i sängen den här gången). De små liven kan verkligen skrämmas alltså! :heart
Det där hände min förra hund också. Var en jäkla panik att försöka vrida ut bakbenet, var så glad att det hände när jag var hemma. Tänk vad som kunde ha hänt annars:nailbiting:

Det där hände min förra hund också. Var en jäkla panik att försöka vrida ut bakbenet, var så glad att det hände när jag var hemma. Tänk vad som kunde ha hänt annars:nailbiting:
Usch ja! Så glad att de inte får vara i sovrummet när vi inte är hemma! Kommer nog aldrig glömma det skriket.. :cry:

I dag var Mamma Mu hos fysion Det var väl som jag befarade. Åldern har tagit ut sin rätt i ryggen och även något i höfterna. Alla åren i skyddet och tre dräktigheter har säkert också bidragit.
Fysion hade inga problem med att känna att ryggkota 4 och 5 satt helt ihop med pålagringar. Det var även en hel del mellan 5 och 6. :(

Att slå en plåt på en så pass gammal hund för att till 100% få detta bekräftat känns onödigt. Hon har blivit ordinerad flitig användning av sitt BoT-täcke och fått krumilurpiller från Redog. Utöver det så får hon knalla runt här så länge hon är nöjd och hyffsat fräch. Jag hoppas det blir nått år till iaf.

I dag var Mamma Mu hos fysion Det var väl som jag befarade. Åldern har tagit ut sin rätt i ryggen och även något i höfterna. Alla åren i skyddet och tre dräktigheter har säkert också bidragit.
Fysion hade inga problem med att känna att ryggkota 4 och 5 satt helt ihop med pålagringar. Det var även en hel del mellan 5 och 6. :(

Att slå en plåt på en så pass gammal hund för att till 100% få detta bekräftat känns onödigt. Hon har blivit ordinerad flitig användning av sitt BoT-täcke och fått krumilurpiller från Redog. Utöver det så får hon knalla runt här så länge hon är nöjd och hyffsat fräch. Jag hoppas det blir nått år till iaf.
Är det bättre med bajseriet nu?

Igår hade vi styrelsemöte i klubben, och diskussionen om index kom upp. Jag är inte så insatt, men diskussionen gick typ enligt följande: Wachtelhundarna har generellt sett bra HD/ED-statistik, vilket medför att vårt index blir lite missvisande. I stället för ett genomsnitt på 100 borde vårt snitt vara lägre.
Snittindex för hundar med B-höft är 95 och snittet för hundar med A-höfter är 106, för ua på ED är indexet i snitt 103. Det innebär att vi kommer minska våra valmöjligheter bland avelsdjuren en hel del, eftersom de 30% av de röntgade wachtlarna som har HD B (och är friröntgade!) med sitt snittindex på 95, ligger precis på gränsen för att användas i avel tillsammans med de hundar som har snittindex 106 på sina A-höfter....
Det känns ju lite galet?

Lite siffror:
2012-2016 röntgades 537 wachtelhundar för ED, varav 487 (90,7%) var ua, 28 st med ED 1 (5,2 %), 9st med ED 2 (1,7 %) och 13st med ED3 (2,4 %).
För HD var motsvarande siffror att totalt 561 hundar röntgades, 316 av dessa hade HD A (56,3 %), 172st HD B (30,7%), 46st HD C (8,2%), 21st HD D (3,7%) och 6st HD E (1,1%).
Så 90,7% är helt fria från ED och 87% är fria från HD.

Hur kan t ex vårt snittindex för B-höfter vara 95 när t ex schäfer har 98 för B-höfter? Andelen fria schäfrar från HD är 74,8% dvs mer än 10% lägre än hos wachtlarna...
Hos labrador är snittindex för B-höfter 95, trots att andelen fria labbar 83,6%?

Hm, inser att jag borde lägga detta i den gamla index-tråden som fanns, får leta reda på den :p

Senast ändrad:
När började den här lilla skiten se vuxen ut i ansiktet? :eek:

Bifogade filer

• 747DB2B4-19B6-4301-BD54-66234CFADAF9.webp
    747DB2B4-19B6-4301-BD54-66234CFADAF9.webp
    459,5 KB · Visningar: 107
Igår hade vi styrelsemöte i klubben, och diskussionen om index kom upp. Jag är inte så insatt, men diskussionen gick typ enligt följande: Wachtelhundarna har generellt sett bra HD/ED-statistik, vilket medför att vårt index blir lite missvisande. I stället för ett genomsnitt på 100 borde vårt snitt vara lägre.
Snittindex för hundar med B-höft är 95 och snittet för hundar med A-höfter är 106, för ua på ED är indexet i snitt 103. Det innebär att vi kommer minska våra valmöjligheter bland avelsdjuren en hel del, eftersom de 30% av de röntgade wachtlarna som har HD B (och är friröntgade!) med sitt snittindex på 95, ligger precis på gränsen för att användas i avel tillsammans med de hundar som har snittindex 106 på sina A-höfter....
Det känns ju lite galet?

Lite siffror:
2012-2016 röntgades 537 wachtelhundar för ED, varav 487 (90,7%) var ua, 28 st med ED 1 (5,2 %), 9st med ED 2 (1,7 %) och 13st med ED3 (2,4 %).
För HD var motsvarande siffror att totalt 561 hundar röntgades, 316 av dessa hade HD A (56,3 %), 172st HD B (30,7%), 46st HD C (8,2%), 21st HD D (3,7%) och 6st HD E (1,1%).
Så 90,7% är helt fria från ED och 87% är fria från HD.

Hur kan t ex vårt snittindex för B-höfter vara 95 när t ex schäfer har 98 för B-höfter? Andelen fria schäfrar från HD är 74,8% dvs mer än 10% lägre än hos wachtlarna...
Hos labrador är snittindex för B-höfter 95, trots att andelen fria labbar 83,6%?

Hm, inser att jag borde lägga detta i den gamla index-tråden som fanns, får leta reda på den :p
Du hittar den nog om du söker på mig. Jag startade den.

Vi var i Stockholm och roade oss i helgen och så här såg det ut:
7D9E40C4-E0F6-4CD4-9CC1-73A8DDAB9184.jpg

Snälla hundar på tåget.
76C70A2A-FEA1-4C85-B776-DDD1B345322E.jpg

Trött på tunnelbanan och hemskt smutsiga skor samt en kappa full med schäferpäls:grin:
A17A3DC2-7D7C-44E6-B8EA-0A5594873074.jpg

Duktiga hundar på café, men vad less jag blev på en hundägare som släppte sin hund i fulla koppellängden så att den kunde göra ett utfall 10 cm ifrån mina hundar:mad:
Det var inte populärt kan tilläggas.

Jag dör, jag är så trött, kroppen gör ont precis överallt och det känns som att solar plexus är ett avart hål som suger allting inåt :crazy: Två spännande och roliga dagar men GISSA om jag ska ta sovmorgon imorgon :laugh: Gick upp 4 idag efter en urdålig natts sömn, nu ska jag sova ikapp!

Sorry kunder, ni får vänta på svar tills imorgon. Fisher is OUT! :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
823
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar