Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fyller 35 nästa vecka, och igår köpte jag mig själv en fin present :D!

Visa bifogad fil 12782

Nuke, eller Nookie som vi kallar honom mest, är en mallehane som fyllde 2 år i januari och har bott hos mig på prov i några veckor, och jag och maken tog beslutet att han skulle få ingå permanent i vår familj för han passar så bra in i flocken och är en superhärlig hund :love: !

Tror det här kan bli bästa födelsedagspresenten ever :D!

Nämen! Grattis, bra present:)

Ok. En uppfödarbekanting hörde av sig bland annat för att fråga om en blivande valpköpare (det var jag som tipsade köparen om uppfödaren från början).

Sedan visade hon mig fler verktyg som finns på nätet för att analysera stamtavlor osv. Herregud. Nu har jag ju ännu mycket mer att nörda in mig på :nailbiting: Jag har nu suttit och jämfört några olika kommande kullars stamtavlor med mina hundars och med hundar jag både gillar och starkt ogillar, allt för att försöka lära mig mer. Det är otroligt intressant.

Vad för verktyg? :)

ok, jag har mest gjort det för att få in dom där korta (typ 5 min) så att han ska vänja sig. Jag får prova att bara lämna honom en gång och se om det gör någon skillnad. Jag vill ju att han ska känna sig bekväm med att vara själv, jag bor på landet och ingen hör om han sitter och piper eller ens ylar men jag känner mig hemskt stressad, dessutom har vi tänkt att vi skulle åka på roadtrip i sommar vilket betyder att han behöver va ensam på hotellrum ibland.
Det är ju inte säkert att det var ett tips passande för er - utan bara en tanke baserat på hur vi har det :)

Vi har det även lugnare om Svansson har tillgång till hela huset, stänger vi av delar blir han också oroligare - så det kan ju vara ytterligare en del att fundera på om det kan påverka något för er. :)

För övrigt så hatar jag den här tiden på året - det är inte att det snöar med jämna mellanrum som stör oss (för snön är fin!) utan att det därimellan är så slabbigt och lerigt! Svansson är mer svart/grå än vit och det känns som om jag vuxit ihop med dammsugaren :arghh:
Kan bara hålla med :down: Lite torka hade suttit fint. Lyra badade i en lerpöl igår, trodde halva pölen låg på tvättstugegolvet sen, men icke... Lyra var till synes fortfarande lika smutsig som innan :banghead:

Vad för verktyg? :)
Finns en salukidatabas där det går att mer detaljerat jämföra hur hundarna är släkt, hur mycket avelsbasen minskas om man gör en viss parningskombination, mer detaljer kring hundars hälsa och lite annat sådant. Det gör att två parningar som vid en första anblick ser ganska lika ut kan visa sig vara väldigt olika och för uppfödare blir det fantastiskt bra att använda sig av, och även för mig som vill ha koll bara av ren nördighet :p Mycket smidigare att använda sig av än tex avelsdata.

Jag hatar också all lera :arghh: Fyfan så pissigt det är, rent ut sagt. Smuts överaaaaaallt.
Extra gött är det med en trädgård som är lervälling pga sönderkörd efter renovering :up:
Jaja, det blir väl torrt här någon gång också.

I natt och idag har det kommit typ 3-4 cm snö - men inte är jag glad för det heller. Vi har en dansk som kommer till oss för retrieverträning på torsdag och då vill vi ju helst ha snöfritt. Det ser inte så optimistiskt ut just nu :p
Jag har inte så ont av att träna i snö och Floyd har inget emot snöiga apporter osv, men jag är lite orolig att det ska bli hård skare eftersom det ska bli kallt på nätterna.

Fixade recept på Bravecto idag, snart är fästingarna vakna även här. En kompis i Skåne plockade en fastsittande fästing på sin hund häromdagen.

Jag har ju berättat tidigare att Shieras favoritsovplats är under elementet..
Imorse vaknar jag av att hon ILLVRÅLAR! Då har hon lyckats köra in ena baktassen mellan lagren i elementet och vridit sig så hon ligger helt fastkilad! :nailbiting: Var rädd att hon skulle vrida loss knät om hon hade ryckt till.. Jag kunde knappt få loss henne för hon satt fast så hårt! Så det tog många långa sekunder innan jag lyckades lirka loss henne och under tiden hann hon bita mig flera gånger i tummen pga paniken så den är svullen och fin nu.. :angel:

Men så fort hon kom loss så var hon glad och nöjd och kunde hoppa upp i sängen. Tog dock en stund innan hon kunde slappna av och somna om (i sängen den här gången). De små liven kan verkligen skrämmas alltså! :heart

Alltså jag vet inte om leran eller sanden är värst, särskilt i kombination med de enorma vattenpölarna (mindre dammar typ) som täcker ängarna här om kring. Jag försökte inte ens med att låta Ascot torka i söndags utan körde in honom i duschen direkt då han såg ut som ett dyngsurt ler/sandmonster efter långpromenaden :meh:. Ömsom snö, lera, sand och 2 dm djupa vattenpölar är inte roligt, särskilt inte med en hund som tycker det är helkul att springa igenom alternativt rulla sig i allt detta :arghh:. Vill ha torr underlag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
825
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp