Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som gått BH-prov med sin icke brukshund/IPO-hund?

Jag har varit lite sugen ett tag för att jag tycker det är så häftigt med ”ovanliga” hundar i olika sporter.
Nu håller min ena BK en BH-kurs med lite teori men mest praktik som ska förbereda inför BH-provet klubben ska hålla senare i vår. Det står tydligt att hundar av alla raser är välkomna vilket känns trevligt.
Jag har alltså dvärgschnauzer :p

Kom precis på att jag ju lämnade hunden för parning hos uppfödaren i torsdags vilket betyder att jag inte kan gå kursen om hon är dräktig :laugh: bra att jag har sån koll :cautious::D
 
Kom precis på att jag ju lämnade hunden för parning hos uppfödaren i torsdags vilket betyder att jag inte kan gå kursen om hon är dräktig :laugh: bra att jag har sån koll :cautious::D

:rofl:
Precis en sån tankevurpa kunde jag också gjort :D
Har bokat inomhusträningshallen vid nåt tillfälle, 3-4dagar i förväg, men inte kommit på förrän samma dag att hunden löper och gjort så sen jag bokade :angel::meh: (löptikar får inte träna i hallen)
 
Är det någon som gått BH-prov med sin icke brukshund/IPO-hund?

Jag har varit lite sugen ett tag för att jag tycker det är så häftigt med ”ovanliga” hundar i olika sporter.
Nu håller min ena BK en BH-kurs med lite teori men mest praktik som ska förbereda inför BH-provet klubben ska hålla senare i vår. Det står tydligt att hundar av alla raser är välkomna vilket känns trevligt.
Jag har alltså dvärgschnauzer :p
Jag har,med pinne och med min collie men det ska ju egentligen vara en brukshund.
 
Nu har vi debuterat! Det gick sådär :D
Först var han lite ofokuserad och ville bara till vår träningskompis (som han lekte med massor igår och som precis löpt klart), men sedan tyckte jag att jag hade med mig honom fint på uppvärmningen. Snygga, snabba sättanden, bra ingångar och fin följsamhet.
Vi tappade det lite inne på banan :D Han var så off! Jag fick ge dubbelkommando på nästan alla moment, framförallt sättandena, han var typ 70cm ifrån mig i följsamheten och "ingångarna" var katastrof :laugh: Men jag är jättenöjd med att han inte nosade i följsamheten - som han gjorde sist - och ändå var hyfsat med mig där, även om han var alldeles för långt ifrån. Är även nöjd med att jag kan belöna honom mycket mellan momenten och att han ändå samlar ihop sig fint efteråt, att han hade fin stadga, och att han har en fin attityd med viftande svans. Med lite rutin och bättre kriterier i träningen kan det nog bli bra så småningom!

Vi nollade fjärren (han lade sig på typ femte kommandot, efter att han slickat lite på snoppen :idea:) och vi nollade hoppet för att jag flyttade mina fötter :rage:
Följsamhet: 6
Inkallning: 7
Sitt under marsch: 7
Apportering: 7
Fjärr: 0
Hopp: 0
Helhetsintryck: 7,5

Ikväll har vi första tillfället på lydnadsträningen, och instruktören var med och såg vår start idag, så jag hoppas på massvis med bra tips! :)

Och eftersom jag tycker att man gott kan visa film när det inte går så bra också, så kommer film här:
 
Nu har vi debuterat! Det gick sådär :D
Först var han lite ofokuserad och ville bara till vår träningskompis (som han lekte med massor igår och som precis löpt klart), men sedan tyckte jag att jag hade med mig honom fint på uppvärmningen. Snygga, snabba sättanden, bra ingångar och fin följsamhet.
Vi tappade det lite inne på banan :D Han var så off! Jag fick ge dubbelkommando på nästan alla moment, framförallt sättandena, han var typ 70cm ifrån mig i följsamheten och "ingångarna" var katastrof :laugh: Men jag är jättenöjd med att han inte nosade i följsamheten - som han gjorde sist - och ändå var hyfsat med mig där, även om han var alldeles för långt ifrån. Är även nöjd med att jag kan belöna honom mycket mellan momenten och att han ändå samlar ihop sig fint efteråt, att han hade fin stadga, och att han har en fin attityd med viftande svans. Med lite rutin och bättre kriterier i träningen kan det nog bli bra så småningom!

Vi nollade fjärren (han lade sig på typ femte kommandot, efter att han slickat lite på snoppen :idea:) och vi nollade hoppet för att jag flyttade mina fötter :rage:
Följsamhet: 6
Inkallning: 7
Sitt under marsch: 7
Apportering: 7
Fjärr: 0
Hopp: 0
Helhetsintryck: 7,5

Ikväll har vi första tillfället på lydnadsträningen, och instruktören var med och såg vår start idag, så jag hoppas på massvis med bra tips! :)

Och eftersom jag tycker att man gott kan visa film när det inte går så bra också, så kommer film här:

Ändå bra gjort! :)
 
Alltså, nu börjar jag nästan tänka att det är nått fel på ena labben här, hon är SÅ kelig. Vill att man ska klappa och klia hela tiden. (Vilket hon inte riktigt är i vanliga fall, överglad i folk, ja, men gosig, nja). Vill gärna ligga på ens fötter, och rör jag mig är hon med på två röda. Funderar på om hon är understimulerad, men lite konstigt om det kommer "plötsligt"? och beteendet är samma när vi är hemma även efter att vi tränat....

Hon gick ur löp för tre veckor sen ca.
 
Alltså, man skulle vilja veta vad som rör sig i den lilla valphjärnan. Han är som en atletisk studsboll och mer högt än lågt på vägen till fårhagen, och förvandlas till den här eftertänksamma och djupt koncentrerade lilla farbrorn när han ser får (eller kor). Fortfarande långt från träningsmogen, men det är så fascinerande att se hur han pysslar!

 
Alltså, nu börjar jag nästan tänka att det är nått fel på ena labben här, hon är SÅ kelig. Vill att man ska klappa och klia hela tiden. (Vilket hon inte riktigt är i vanliga fall, överglad i folk, ja, men gosig, nja). Vill gärna ligga på ens fötter, och rör jag mig är hon med på två röda. Funderar på om hon är understimulerad, men lite konstigt om det kommer "plötsligt"? och beteendet är samma när vi är hemma även efter att vi tränat....

Hon gick ur löp för tre veckor sen ca.
Så blir vår RR efter varje löp. Hon blir oftast skendräktig också och då blir ju hon ännu värre kelgris innan "valparna" kommer.
 
Varför har ni så jobbiga hundar för? :D Jag som har den där rasen som är ökänd för att vara vidrig när de är unghundar och liknas med naturkatastrofer :D

Valph hade jag kunnat ha 15 av tror jag, han är bara glad och nöjd. Lilla dåren räcker med en, det var en helt annan intensitet men hon är min bästa dåre och makalöst underbar. Men Attans så kul de har ihop, skiljer 1,5 år och de är dödspolare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 271
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
114 960
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 574
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 483
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp