@FrauleinLeo
Oj vad svårt det är att vara lite skämtsamt uppriktig här på Buke. Och oj vad folk läser in saker man inte skrivit (kanske för att tusen idioter skrivit de här sakerna men ändå..)
Hela poängen med mitt inlägg är ju att jag INTE TROR MAN VINNER NÅTT på att vråla åt en hund med resursförsvar. Men att det kan hända, i en trängd situation att jag REFLEXMÄSSIGT vrålar. Pga tidigare erfarenheter med hundar som behöver brytas (ej resursförsvar!), allmänt taskiga nerver osv osv. ALDRIG med flit!!! Så jag försöker hitta sätt att FÖREBYGGA detta beteendet hos mig. Nu har jag hittat nått som verkar funka tillfredsställande. Har du ens läst mitt inlägg eller är jag så förbannat otydlig??
Dessutom skulle jag ALDRIG tolerera att nån vrålar åt min valp för att den vill behålla ett KÖTTBEN. Vad har KÖTTBEN med saken att göra?? Verkar också som att folk här på buke aldrig råkar ut för att hunden resursförsvarar nått annat än köttben? "Ta inte köttben från hunden då så slipper du problem". Om egna köttben är det enda hunden försvarar så har man ju inga problem!!!
Situationer jag menar är att någon sträcker sig efter SIN ryggsäck, och valpen som kanske uppfört sig exemplariskt i flera dagar plötsligt kommer flygandes som ett jehu, vrålandes, visandes sina tänder och smäller ihop käftarna framför ansiktet på den stackars ryggsäcksinnehavaren. Jag tolererar visst att folk vrålar åt min hund att lägga ner i den situationen!!!
Jag förstår att det är kontraproduktivt men jag förstår också varför det händer. En normal hund tål normala människors högst normala reaktioner, annars är det något allvarligt fel!!
Nu tar jag inte detta så himla allvarligt heller. Valpen är inte aggressiv, bits inte, och lyder även i detta uppjagade tillståndet. Så trots att halva buke säkert tycker att jag är sjukt oansvarig som låter henne träffa folk som inte är utbildade hundtränare, som inte rensar bort alla eventuella objekt hon skulle kunna försvara och inte flyttar in under en sten i skogen så tänker jag fortsätta leva ett vanligt liv med valpen och är övertygad om att det är det bästa sättet att förbereda henne inför vuxenlivet.
Jag älskar buke och även du FrauleinLeo kommer ofta med bra inlägg, men ibland går ni bara för långt och förutsätter att folk är kompletta idioter och riskerar därmed att skrämma bort folk som kanske inte alls är idioter men inte är beredda på tongångarna här inne.