Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar nytt jobb vid månadsskiftet och behöver för första gången i mitt liv krångla med hundpassning. Jag har bävat för att lyckas hitta ett vettigt dagis som uppfyller kraven ansvarsfulla människor, lugnt och tyst, små hundgrupper, att de tar emot löptikar, som kan se lösningar för hundar med lite särskilda behov (typ inte gillar andra hundar) - och som har lediga platser. Till min stora glädje så tror jag nu att jag har hittat ett ställe. Håll tummarna! :bump:
 
Börjar ångra mig, det känns ju som en hel evighet till nästa helg! :p Är så spänd för nya valpen så det inte klokt, kunde knappt somna igår. Tar bara 4.5 timme enkel resa så det kommer ju bli en heldags-utflykt att hämta valp nästa helg. Nu är det bara hålla tummarna att det inga konstigheter vid besiktningen :nailbiting:.

Håller tummarna. :)

Godkänd för hållande av 11 hundar, kontrollen utan anmärkning och beröm för hundarnas hull-och muskelstatus!

Ser du. Det var inte så farligt. :)

------------------------------------------------------------------------
 
Börjar ångra mig, det känns ju som en hel evighet till nästa helg! :p Är så spänd för nya valpen så det inte klokt, kunde knappt somna igår. Tar bara 4.5 timme enkel resa så det kommer ju bli en heldags-utflykt att hämta valp nästa helg. Nu är det bara hålla tummarna att det inga konstigheter vid besiktningen :nailbiting:.

Och du behövde fråga oss om du skulle ta valpen eller inte? :angel::rofl:
 
Valpen har ju ett sjuhelvetes resursförsvar. Och jag har faktiskt allvarliga problem med att ignorera att en hund hotar mig på det sättet. Man vill ju bara vråla den lilla satungen i ansiktet. Jag har läst massa här på Buke om att många här aldrig skulle göra så mot en hund och inte ens skulle låta någon som skulle göra så interagera med era hundar.. Förstår inte vilken verklighet ni lever i för i min verklighet tar folk illa upp när en hund hotar dem och många säger ifrån helt reflexmässigt, även jag. Trots att jag ofta går in här och läser @Monstermom s tålmodiga förklaringar.. (tack som fan för dem!)

Nu har vi hittat en metod som tycks fungera för oss båda. Valpen hotar mig/gammelhunden, jag säger "sitt" och valpen sätter sig ner. Beröm och kanske belöning om situationen tillåter.
Jag säger så klart inte "sitt" om det är en trängd situation. Hittills har hon satt sig som ett ljus varje gång. Och det tar ju effektivt död på min lust att smälla till den lilla satungen. (obs kan tygla mina reflexer att smälla till valpen, det blir bara ett vrål nån gång ibland, så ni inte tror jag är nån hundmisshandlare nu..)
 
Lite nosework med mupparna. Den lilla svarta förstår doften men ibland blir hon så taggad på urvalsbanan att burkarna bara flyger. Ibland struntar hon i burkarna för rumssök är ju mycket roligare.

Hanen har förstått konceptet som, dutta på burkarna och ibland får man godis. Tror inte han använder näsan alls faktiskt. Mupphunden. :love:

Är i alla fall roligt med något man kan göra med förhållandevis enkla medel och lite utrymme. Nu ska vi bara gå och tigga lite pizzakartonger så vi kan komma igång med behållarsöket också.
 

Bifogade filer

  • 20180209_114008.jpg
    20180209_114008.jpg
    172,4 KB · Visningar: 30
Valpen har ju ett sjuhelvetes resursförsvar. Och jag har faktiskt allvarliga problem med att ignorera att en hund hotar mig på det sättet. Man vill ju bara vråla den lilla satungen i ansiktet. Jag har läst massa här på Buke om att många här aldrig skulle göra så mot en hund och inte ens skulle låta någon som skulle göra så interagera med era hundar.. Förstår inte vilken verklighet ni lever i för i min verklighet tar folk illa upp när en hund hotar dem och många säger ifrån helt reflexmässigt, även jag. Trots att jag ofta går in här och läser @Monstermom s tålmodiga förklaringar.. (tack som fan för dem!)

Nu har vi hittat en metod som tycks fungera för oss båda. Valpen hotar mig/gammelhunden, jag säger "sitt" och valpen sätter sig ner. Beröm och kanske belöning om situationen tillåter.
Jag säger så klart inte "sitt" om det är en trängd situation. Hittills har hon satt sig som ett ljus varje gång. Och det tar ju effektivt död på min lust att smälla till den lilla satungen. (obs kan tygla mina reflexer att smälla till valpen, det blir bara ett vrål nån gång ibland, så ni inte tror jag är nån hundmisshandlare nu..)

Tror du att man vinner mycket på att vråla åt en hund med resursförsvar?

Nej, jag tolererar inte att någon vrålar åt min valp för att han vill behålla köttbenet. Har han fått det så har han. Har jag anledning att ta bort det så är det enkelt att rikta fokus på något annat och därmed slippa konflikt. Det är min "verklighet", och vi har inga problem alls med det.
 
oh no - såg en omplaceringshund jag blev kär i på bilderna och beskrivningarna - av en ras som jag alltid gillat ... jag har ju smått funderat på hund nr 2. men inte så konkret egentligen. :p hatar att jag är för spontan för mitt bästa ... borde koppla ner mig från datorn nu ;)
 
@FrauleinLeo
Oj vad svårt det är att vara lite skämtsamt uppriktig här på Buke. Och oj vad folk läser in saker man inte skrivit (kanske för att tusen idioter skrivit de här sakerna men ändå..)

Hela poängen med mitt inlägg är ju att jag INTE TROR MAN VINNER NÅTT på att vråla åt en hund med resursförsvar. Men att det kan hända, i en trängd situation att jag REFLEXMÄSSIGT vrålar. Pga tidigare erfarenheter med hundar som behöver brytas (ej resursförsvar!), allmänt taskiga nerver osv osv. ALDRIG med flit!!! Så jag försöker hitta sätt att FÖREBYGGA detta beteendet hos mig. Nu har jag hittat nått som verkar funka tillfredsställande. Har du ens läst mitt inlägg eller är jag så förbannat otydlig??

Dessutom skulle jag ALDRIG tolerera att nån vrålar åt min valp för att den vill behålla ett KÖTTBEN. Vad har KÖTTBEN med saken att göra?? Verkar också som att folk här på buke aldrig råkar ut för att hunden resursförsvarar nått annat än köttben? "Ta inte köttben från hunden då så slipper du problem". Om egna köttben är det enda hunden försvarar så har man ju inga problem!!!
Situationer jag menar är att någon sträcker sig efter SIN ryggsäck, och valpen som kanske uppfört sig exemplariskt i flera dagar plötsligt kommer flygandes som ett jehu, vrålandes, visandes sina tänder och smäller ihop käftarna framför ansiktet på den stackars ryggsäcksinnehavaren. Jag tolererar visst att folk vrålar åt min hund att lägga ner i den situationen!!!
Jag förstår att det är kontraproduktivt men jag förstår också varför det händer. En normal hund tål normala människors högst normala reaktioner, annars är det något allvarligt fel!!

Nu tar jag inte detta så himla allvarligt heller. Valpen är inte aggressiv, bits inte, och lyder även i detta uppjagade tillståndet. Så trots att halva buke säkert tycker att jag är sjukt oansvarig som låter henne träffa folk som inte är utbildade hundtränare, som inte rensar bort alla eventuella objekt hon skulle kunna försvara och inte flyttar in under en sten i skogen så tänker jag fortsätta leva ett vanligt liv med valpen och är övertygad om att det är det bästa sättet att förbereda henne inför vuxenlivet.

Jag älskar buke och även du FrauleinLeo kommer ofta med bra inlägg, men ibland går ni bara för långt och förutsätter att folk är kompletta idioter och riskerar därmed att skrämma bort folk som kanske inte alls är idioter men inte är beredda på tongångarna här inne.
 
@FrauleinLeo
Oj vad svårt det är att vara lite skämtsamt uppriktig här på Buke. Och oj vad folk läser in saker man inte skrivit (kanske för att tusen idioter skrivit de här sakerna men ändå..)

Hela poängen med mitt inlägg är ju att jag INTE TROR MAN VINNER NÅTT på att vråla åt en hund med resursförsvar. Men att det kan hända, i en trängd situation att jag REFLEXMÄSSIGT vrålar. Pga tidigare erfarenheter med hundar som behöver brytas (ej resursförsvar!), allmänt taskiga nerver osv osv. ALDRIG med flit!!! Så jag försöker hitta sätt att FÖREBYGGA detta beteendet hos mig. Nu har jag hittat nått som verkar funka tillfredsställande. Har du ens läst mitt inlägg eller är jag så förbannat otydlig??

Dessutom skulle jag ALDRIG tolerera att nån vrålar åt min valp för att den vill behålla ett KÖTTBEN. Vad har KÖTTBEN med saken att göra?? Verkar också som att folk här på buke aldrig råkar ut för att hunden resursförsvarar nått annat än köttben? "Ta inte köttben från hunden då så slipper du problem". Om egna köttben är det enda hunden försvarar så har man ju inga problem!!!
Situationer jag menar är att någon sträcker sig efter SIN ryggsäck, och valpen som kanske uppfört sig exemplariskt i flera dagar plötsligt kommer flygandes som ett jehu, vrålandes, visandes sina tänder och smäller ihop käftarna framför ansiktet på den stackars ryggsäcksinnehavaren. Jag tolererar visst att folk vrålar åt min hund att lägga ner i den situationen!!!
Jag förstår att det är kontraproduktivt men jag förstår också varför det händer. En normal hund tål normala människors högst normala reaktioner, annars är det något allvarligt fel!!

Nu tar jag inte detta så himla allvarligt heller. Valpen är inte aggressiv, bits inte, och lyder även i detta uppjagade tillståndet. Så trots att halva buke säkert tycker att jag är sjukt oansvarig som låter henne träffa folk som inte är utbildade hundtränare, som inte rensar bort alla eventuella objekt hon skulle kunna försvara och inte flyttar in under en sten i skogen så tänker jag fortsätta leva ett vanligt liv med valpen och är övertygad om att det är det bästa sättet att förbereda henne inför vuxenlivet.

Jag älskar buke och även du FrauleinLeo kommer ofta med bra inlägg, men ibland går ni bara för långt och förutsätter att folk är kompletta idioter och riskerar därmed att skrämma bort folk som kanske inte alls är idioter men inte är beredda på tongångarna här inne.

:confused: Vilket jäkla aggressivt inlägg, jösses.
Om du taggar ner lite och läser om inlägget så kanske du ser att jag bara gav min mening med det hela. Jag har inte påstått att någon är en idiot, eller oansvarig, eller allt annat du insinuerar/påstår.
 
@FrauleinLeo
Oj vad svårt det är att vara lite skämtsamt uppriktig här på Buke. Och oj vad folk läser in saker man inte skrivit (kanske för att tusen idioter skrivit de här sakerna men ändå..)

Hela poängen med mitt inlägg är ju att jag INTE TROR MAN VINNER NÅTT på att vråla åt en hund med resursförsvar. Men att det kan hända, i en trängd situation att jag REFLEXMÄSSIGT vrålar. Pga tidigare erfarenheter med hundar som behöver brytas (ej resursförsvar!), allmänt taskiga nerver osv osv. ALDRIG med flit!!! Så jag försöker hitta sätt att FÖREBYGGA detta beteendet hos mig. Nu har jag hittat nått som verkar funka tillfredsställande. Har du ens läst mitt inlägg eller är jag så förbannat otydlig??

Dessutom skulle jag ALDRIG tolerera att nån vrålar åt min valp för att den vill behålla ett KÖTTBEN. Vad har KÖTTBEN med saken att göra?? Verkar också som att folk här på buke aldrig råkar ut för att hunden resursförsvarar nått annat än köttben? "Ta inte köttben från hunden då så slipper du problem". Om egna köttben är det enda hunden försvarar så har man ju inga problem!!!
Situationer jag menar är att någon sträcker sig efter SIN ryggsäck, och valpen som kanske uppfört sig exemplariskt i flera dagar plötsligt kommer flygandes som ett jehu, vrålandes, visandes sina tänder och smäller ihop käftarna framför ansiktet på den stackars ryggsäcksinnehavaren. Jag tolererar visst att folk vrålar åt min hund att lägga ner i den situationen!!!
Jag förstår att det är kontraproduktivt men jag förstår också varför det händer. En normal hund tål normala människors högst normala reaktioner, annars är det något allvarligt fel!!

Nu tar jag inte detta så himla allvarligt heller. Valpen är inte aggressiv, bits inte, och lyder även i detta uppjagade tillståndet. Så trots att halva buke säkert tycker att jag är sjukt oansvarig som låter henne träffa folk som inte är utbildade hundtränare, som inte rensar bort alla eventuella objekt hon skulle kunna försvara och inte flyttar in under en sten i skogen så tänker jag fortsätta leva ett vanligt liv med valpen och är övertygad om att det är det bästa sättet att förbereda henne inför vuxenlivet.

Jag älskar buke och även du FrauleinLeo kommer ofta med bra inlägg, men ibland går ni bara för långt och förutsätter att folk är kompletta idioter och riskerar därmed att skrämma bort folk som kanske inte alls är idioter men inte är beredda på tongångarna här inne.
Och jag funderar på vad du är för hundägare som stolt talar om en valp med "resursförsvar" som potensiellt kan bli livsfarlig :nailbiting:
Och det är inte resursförsvar att göra som du beskrev ang ryggsäcken ! Resursförsvar är om hunden har en "sak" o någon annan vill ha det,inte att vakta andras tillhörigheter.
 
(obs kan tygla mina reflexer att smälla till valpen, det blir bara ett vrål nån gång ibland, så ni inte tror jag är nån hundmisshandlare nu..)

Nu är väl mitt inlägg totalt ovälkommet med tanke på ditt förra inlägg, men jag bara måste inflika: jag har haft hund i hela mitt liv, ett flertal med resursförsvar, och så länge jag inte vill ha ett bett så är inte min reflex att instinktivt smälla till en morrande hund. Det är bra att du kan kontrollera reflexerna, men det är fel typ av reflexer du får fram om du inte vill gå in i en fysisk konflikt med hunden. Fysiska konflikter ska i allra möjligaste mån undvikas, enligt min mening. Den dagen hunden svarar upp, så har du stora bekymmer.
 
Oooouuupps, det var lite aggressivt kanske. Impulskontroll som sagt =P Så förlåt för det.. Nu skämms jag lite..

Kan vi inte glömma mitt förra inlägg så låtsas vi att jag skrev så här?

Hela poängen med mitt inlägg var ju att jag förstår att det är kontraproduktivt att vråla åt en hund med resursförsvar, men det verkar ligga i många människans natur att höja rösten när man blir skrämd/hotad/blir utsatt för lufthugg. Det är därför jag försökt hitta ett sätt att undvika det!

Och angående köttben så är det lite tröttsamt att så många här jämför allt möjligt resursförsvar med att deras hundar ev. försvarar köttiga ben. Det är liksom ett ickeproblem att en hund försvarar sina egna köttben? Med tanke på hur ofta man läser om folk som tar köttben från sina hundar bara för att visa hunden vem som bestämmer så är det kanske inte så konstig att folk tar varje chans att berätta att de inte bråkar om köttben. Men det känns som att de som skriver på det sättet har haft turen (skickligheten) att aldrig ha eller passa en hund som har resursförsvar beyond köttben.. Jag har stött på en hel del hundar som på det stora hela fungerat bra och haft bra liv men som ändå har lite otrevligheter för sig ibland, typ försvarar grejer, gillar att skrämmas i vissa situationer osv. Kanske för att jag känner många omplaceringar etc. Men jättebra att det funkar för er med benen!!

Finns det ingen situation då folk i din omgivning gör något med dina hundar som är fel ur uppfostranssynpunkt, men som du ändå inte kan förbjuda dem att göra?

Och jag funderar på vad du är för hundägare som stolt talar om en valp med "resursförsvar" som potensiellt kan bli livsfarlig :nailbiting:
Och det är inte resursförsvar att göra som du beskrev ang ryggsäcken ! Resursförsvar är om hunden har en "sak" o någon annan vill ha det,inte att vakta andras tillhörigheter.

Oj. Jag börjar komma ihåg varför jag inte skriver på internetforum. Mitt sätt att uttrycka mig verkar inte funka så bra i text bland främlingar. För om folk tror att jag är stolt(?!) över våra problem med resursförsvar så har det gått riktigt snett i kommunikationen!! Jag skriver om det här för att jag ser det som ett potentiellt jätteproblem och vill ventilera det med er kunniga människor här på Buke! Skriver jag att det inte är allvarligt så menar jag bara att även om jag målar upp det som ett jobbigt problem så är hon absolut hanterbar och det är endast kommunikation från hennes sida. Sen så måste det ju hanteras rätt för att inte eskalera, och forhoppningsvis ska det ju försvinna innan hon blir gammal nog att vara mer allvarlig.

Sen så tycker hon av någon anledning att ryggsäckar är hennes, och försvarar dem som om det vore en resurs som hon ägde. Eller finns det en annan term för något som ser ut exakt som resursförsvar och fungerar exakt som resursförsvar bara att hunden själv har claimat grejen och inte fått den i gåva från en människa?
 
Oooouuupps, det var lite aggressivt kanske. Impulskontroll som sagt =P Så förlåt för det.. Nu skämms jag lite..

Kan vi inte glömma mitt förra inlägg så låtsas vi att jag skrev så här?

Hela poängen med mitt inlägg var ju att jag förstår att det är kontraproduktivt att vråla åt en hund med resursförsvar, men det verkar ligga i många människans natur att höja rösten när man blir skrämd/hotad/blir utsatt för lufthugg. Det är därför jag försökt hitta ett sätt att undvika det!

Och angående köttben så är det lite tröttsamt att så många här jämför allt möjligt resursförsvar med att deras hundar ev. försvarar köttiga ben. Det är liksom ett ickeproblem att en hund försvarar sina egna köttben? Med tanke på hur ofta man läser om folk som tar köttben från sina hundar bara för att visa hunden vem som bestämmer så är det kanske inte så konstig att folk tar varje chans att berätta att de inte bråkar om köttben. Men det känns som att de som skriver på det sättet har haft turen (skickligheten) att aldrig ha eller passa en hund som har resursförsvar beyond köttben.. Jag har stött på en hel del hundar som på det stora hela fungerat bra och haft bra liv men som ändå har lite otrevligheter för sig ibland, typ försvarar grejer, gillar att skrämmas i vissa situationer osv. Kanske för att jag känner många omplaceringar etc. Men jättebra att det funkar för er med benen!!

Finns det ingen situation då folk i din omgivning gör något med dina hundar som är fel ur uppfostranssynpunkt, men som du ändå inte kan förbjuda dem att göra?

Alltså, köttbenet var ju bara ett exempel, du gav inga exempel själv på när din valps resursförsvar framkommer och då vet jag ju inte vilka sammanhang det är du talar om. Och det behöver ju knappast vara ett "icke-problem", eftersom hundar kan få tag på väldigt olämpliga saker att tugga på där resursförsvaret kommer fram när man vill ta ifrån hunden det olämpliga.

Jag skulle vilja påstå att det ligger i hundovana människors natur att vråla åt hundar. Med hundovana menar jag då att man kanske absolut har vana av hund, men inte så mycket kännedom om hundens natur (jag gör alltid skillnad mellan människor som har hund, och hundmänniskor = två olika typer av folk och olika typer av faktiskt intresse inom hund). Därmed inte sagt att jag aldrig skulle vråla åt mina hundar, det finns absolut situationer där det är befogat, men sällan när det gäller resursförsvar då det bara blir kontraproduktivt.

Jag vet inte riktigt vad det är för situationer du tänker på, i så fall? Jag har nog aldrig upplevt att random folk t ex vrålat åt mina hundar (med random menar jag t ex vänner, släkt etc). Människor brukar i min mening reagera med osäkerhet och rädsla om en hund morrar åt dem, inte vråla. Att vråla eller bli fysisk med hunden är mina största no-no när det gäller andra, men jag vet inte riktigt vad jag skulle förbjuda annars?
 
@AraSlei mannen har snöat in på att vi ska skaffa wachtel :confused: om gråhundshanen vi har inte visar några mer framsteg jaktligt. Så, när ska Ladda paras? :D Tänker att om det ska bli en sån så måste jag iaf vara med och bestämma vilken. Jag tänkte mig en vorsteh men där är det tvärnej :(

Har väldigt få erfarenheter av båda raserna men har ändå några enstaka i närheten och måste säga att min mycket dåligt begrundade åsikt är att wachtelhundarna är roligate än vorsteh :D

Bara en random onödig kommentar så där. :angel:
 
Roligare på vilket sätt? :)

Lite mer genuina ska jag väl säga. Som sagt, bara träffat enstaka individer så mina kunskaper är begrundade i typ ingenting. De vorsteh (strävhåriga ska nämnas) jag har träffat har känts mer som urvattnade jakthundar jämfört med wachtelhundarna där egenskaperna fortfarande har varit färska sas. Men jag är ju helt fel person att fråga och är bara superpartisk efter mina få träffar med rasen. Jag har säkert bara träffat ”fel” vorstehfolk som kanske fokuserar på drag eller något annat istället. Så I’m not the one to ask. Jag ville bara kommentera för att peppa fler till wachtel :D
 
Och jag tänker säga tvärt om,då jag är uppväxt med Vorsteh,urtrevliga hundar som även duger till annat än jakt.

Tycker tvärtom vad? Jag har ju inte sagt att de inte är urtrevliga eller att de inte skulle duga till annat än jakt. Jag sa bara att jag föredrar de få wachtelhundarna jag träffat ;)

Ville bara förtydliga det. För det du skriver där sätter inte alls emot något av det jag skrivit. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 274
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
114 962
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 579
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 483
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp