Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev inspirerad av MH-tråden här och tänkte kolla lite på min nya ras MH-medelvärden osv osv.

Men nu har jag huvudvärk! Fattar ingenting!!

http://www.kelpieklubben.se/avel/statistik/ kan man ladda ner "Rasdiagram mot idealprofilen".
Under spindeln står det :
"Varje streck på diagramaxlarna motsvarar 0,2 i avvikelse från
Brukshundmedelvärdet, som representeras av den inre ringen.
Centrum i diagrammet har således värdet - 1 och axlarnas yttre
ändar har värdet +1 från Rasmedelvärdet."

Nån barmhärtig själ som kan berätta för mig vad fan den inre ringen representerar egentligen??? Brukshundsmedelvärdet, rasmedelvärdet eller idealprofilen? Har de skrivit fel? Är det nått uppenbart jag har missat??
 
Appropå avel så lade jag på skojs skull ut bilden på Criga när hon sitter "kanin" i Schäfergruppen på Facebook. Skrev en skämtsam text om att vi skulle börja korsa Schäfer med kanin men behövde bara komma på ett snittsigt namn på rasen och hitta några driftstarka kaniner att para med.

Får kommentaren från nån tomte "Hoppas detta bara är ett dåligt skämt" och en arg smily" :rofl:
Det var ju tom roligare än mitt inlägg:o

Jag svarade iaf "Nej, jag är helt allvarlig med att para Schäferhundar med kaniner" :grin:

Lite bilder från idag på kaninblandisen :)
Vilken vacker hund!:love:
 
Jag fick precis en avelsförfrågan på messenger från någon som sett bild på Frank i en rasgrupp på FB och kommenterade med frågan "tik eller hane?". Inga frågor om patella, ögonlysning, MH eller BPH i meddelandet. Man upphör aldrig att förvånas :cautious:
Jag fick en sån på instagram: går någon av dina killar i avel? jag vill para min tik.
Tiken är inte ens röntgad, jag frågade om det och fick svar att hon var mkt sund så det är inga problem :rofl: suck alltså!
 
Jag fick en sån på instagram: går någon av dina killar i avel? jag vill para min tik.
Tiken är inte ens röntgad, jag frågade om det och fick svar att hon var mkt sund så det är inga problem :rofl: suck alltså!
Jag fick många förfrågningar på min sista BC kille (blandrasavel), jag svarade nej, han har HD C. Svaret var ofta att det kunde han ju inte ha eftersom inget syntes när han gick eller sprang. :banghead:
 
Blev precis påmind om varför jag föredrar rasväljartrådarna här på buke före rasväljartrådar på vilket annat ställe som helst. Person sökte hund typ aktiv sällskapshund, men ville gärna hålla på med sök, kanske tävla lite också och hade hållit på lite med det tidigare. Första förslaget på ras? Italienare eller whippet :grin:

Här brukar det ju åtminstone vara 99% bra förslag, och de första inläggen brukar komma från folk som faktiskt vet vad de pratar om :p
 
Jag är med i jättemånga rasgrupper, alla för att jag någon gång varit intresserad av rasen. Så småningom när/om intresset avtar går jag antingen ur eller, vanligast, sätter jag på inställningen att jag inte följer den. Men! Norsk buhundgruppen har jag kvar i flödet, det är liksom mest bara glada, frilufsiga bilder! Jättekul. Önskar att jag trodde att jag passade bättre med norsk buhund än jag förmodligen gör.
Lagottogruppen är överlag trevlig också, men många är oförstående i hur rasen kan ha så dåligt rykte.

Labbegruppen vet jag egentligen inte varför jag är kvar i. Många feta labbar som folk säger är sååå fina (dom går ju bra på utställning :banghead:), diskussioner mellan jaktlinje-ägare och andra om vikt och så massa diskussioner om att veterinärer bara vill se slanka hundar, men dom vet faktiskt inte hur en labbe ska se ut (dvs fet som domaren berömer).
 
Lagottogruppen är överlag trevlig också, men många är oförstående i hur rasen kan ha så dåligt rykte.

Labbegruppen vet jag egentligen inte varför jag är kvar i. Många feta labbar som folk säger är sååå fina (dom går ju bra på utställning :banghead:), diskussioner mellan jaktlinje-ägare och andra om vikt och så massa diskussioner om att veterinärer bara vill se slanka hundar, men dom vet faktiskt inte hur en labbe ska se ut (dvs fet som domaren berömer).

Fast jag upplever det som att labbegruppen är rätt lugn nu, dvs. de som propagerar för feta, kortbenta tunnor får hållas utan att någon säger emot. Jag tror att många lämnat gruppen av de anledningar du skriver, och det är lite synd för nu blir det någon slags klubb för inbördes beundran där det bara finns en åsikt som är rätt... den om att ingen labbe någonsin varit tjock och att man inte ska lita på veterinärer för de vet inte hur en riktig labrador ska se ut. Jag gillade diskussionerna som var förut. Nu är det mer bilder på hundar som har klättrat upp på köksbordet eller som ligger och sover någonstans, och varje diskussion med potential att bli intressant låses av admin...
 
Fast jag upplever det som att labbegruppen är rätt lugn nu, dvs. de som propagerar för feta, kortbenta tunnor får hållas utan att någon säger emot. Jag tror att många lämnat gruppen av de anledningar du skriver, och det är lite synd för nu blir det någon slags klubb för inbördes beundran där det bara finns en åsikt som är rätt... den om att ingen labbe någonsin varit tjock och att man inte ska lita på veterinärer för de vet inte hur en riktig labrador ska se ut. Jag gillade diskussionerna som var förut. Nu är det mer bilder på hundar som har klättrat upp på köksbordet eller som ligger och sover någonstans, och varje diskussion med potential att bli intressant låses av admin...
Just de bilderna, på hundar på köksbordet, tycker jag är bra. Inte för att vår labbe gör just det men han hittar på annat hyss och det är skönt att se att han inte är ensam :p.
 
Jag fick många förfrågningar på min sista BC kille (blandrasavel), jag svarade nej, han har HD C. Svaret var ofta att det kunde han ju inte ha eftersom inget syntes när han gick eller sprang. :banghead:

Den personen lät ändå som att han/hon visste vad HD C innebär. Jag vet en tjej som hade en hund som hon skulle låta paras renrasigt, och därför gjorde hälsotester på inför det. Tiken fick HD D, så det gick inte. Så därför skulle hon i stället para med en annan ras. O_o Hon trodde nämligen att om man korsar en ras med en annan så kommer det automatiskt ut kärnfriska valpar, oavsett.

Jag vet inte om hon genomförde det, det kom tack och lov aldrig några valpar i alla fall.
 
Tidigt uppe idag och hunnit avverka en skogspromenad med vovvarna! Var förbi Willys när de öppnade och köpte köttfärs och kycklinglever till halva priset, blir hundarna glada för. Brukar passa på och åka förbi på morgonen och köpa på mig lite då de har halva priset på det som har kort utgångsdatum, funkar jättebra om man fryser in eller tillagar inom kort. På lördag blir det agilitytävling då ska jag tävla med Nessie och husse med snigel-Nike :nailbiting:, hoppas jag lyckas lära mig banan denna gången..

Nike:
27867489_10214044121091304_8381323017314086292_n.jpg


Nessie:
27867629_10214044121411312_1627821382368042474_n.jpg
 
Ja han var sjukt nöjd med frisörbesöket för han gick utvich rullade sig i snön det första han gjorde :D

Däremot har jag märkt att han kliar sig något så förbannat :meh: Han gick på rc innan och jag vet att många hundar kan få klåda av det fodret, och jag bytade ju bara rakt av när han kom hit, så jag avvaktar ett tag för att se om det ger med sig. Det kan även vara torr hud iom att han fick duschas så ofta för att få bort allt lervatten. Nån som har tips på hur jag kan återfukta hans hud lite??

Antingen har vi en sablans jäkla otur med allt när det kommer till djur just nu eller så har jag blivit riktigt jäkla nojjig :meh:

Klådstillande schampo och kokosolja i maten hjälper min (om det sen fortsätter bör det ju dock kollas upp närmre).
 
Igår var första gången med en liten träningsgrupp där vi ska åka runt och träna på olika planer för att få det lite tävlingslikt. Det var ju det stora problemet för oss förra året, när Breeze totalt tappade mig och bara stack till diverse folk när vi provade att tävla. Det kändes bra igår i alla fall och dessutom fick vi tränat en budföring och lyckades att inte överfalla mottagaren alltför mycket i hälsningsmomentet.
 
Veterinärbesök avklarat. Utväxten på tandköttet trodde hon är godartad, men den ska tas bort i samma veva som tandoperationen, särskilt då den kläms mot canintanden.
Ett antal tänder som behöver tas bort, kommer bli ännu dyrare än jag trodde :crazy:
I övrigt väldigt snäll och fräsch 9-åring med fina värden på blodprovet också så allt är klart inför op om en månad. Vikten har stigit lite så får minska ner lite på maten ett tag.
 
Knöl på halsen, provtagning i eftermiddag :crazy:

I min värld är det en godartad fettknöl, till motsatsen eventuellt är bevisad. (Men får jobba hårt på den mentala bilden just nu, har ett katastrof-tänk igång sedan jag nyss fick ta bort älskade hästen.)
 
*Hjälp, hjälp, hjälp*

Har pratat med en uppfödare som verkar ha den perfekta valpen för oss, tik, röntgade föräldrar (ej krav i rasen), DNA testad pappa, lugn inne och verkar lättlärd så den redan kan några kommandon och verkar hamna på en bra storlek. Blev kvar pga att köpare backade ur i sista stund, och kan hämtas typ nu. Plus i kanten är färgen som är precis vad maken suktat efter (även om det inte är det viktiga för nån av oss). Dessutom "klickade" jag med uppfödaren när vi pratades vid i telefon, låter precis som min typ av människa (även hästmänniska :D). Vad hade ni gjort? (Jag vet vad vi ska göra :angel:.. )
 
Ni som importerat hund, hur länge tog det innan ni fick stamtavlan? Fick ni med den direkt vid leverans eller tog det ett tag innan den kom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 274
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
114 962
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 579
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 483
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp