Hundmöte som spårade ur

M

myntan

Hej, förlåt för långt inlägg men jag måste skriva av mig.

Jag har en portugisisk vattenhund som fyller två år i sommar. Han är en omplacering och har varit hos oss i ett halvår nu. Han är en fantastisk hund på alla vis men vi har stora problem vid hundmöten. Han gör utfall och skäller och sliter i kopplet och vill fram. Han är inte aggressiv utan osäker i dessa situationer. Han är låg i rang och går bra ihop med alla hundar som han träffar, även när han får hälsa i koppel, det är när han INTE får hälsa han blir som galen.

Dessa problem med möten i koppel började hos den förra ägaren och hon hade inte ork att ta tag i det då. Vi var medvetna om detta när vi fick hem honom och började genast jobba med kontakt och skvallerträning. Skvallerträningen har inte fungerat trots att vi varit konsekventa. Han är inte tillräckligt intresserad av godis för att tycka att det är intressant. Visst har det gått framåt, ofta går det faktiskt bra i mötena nu men idag på morgonpromenaden höll jag på att bryta ihop.

Vi möter en mellanpudel och redan när min hund ser den så märker jag att han "stirrar in sig" och spänner sig. Försöker bryta honom och få honom att koncentrera sig på mig men märker att han inte är helt med mig. Jag försöker gå undan lite med min hund men mötet blir ändå ganska nära. Han blir helt rabiat och knölar sig ur halsbandet och springer fram mot den andra hunden. Ägaren lyfter då upp den i famnen, min hund tror det är en lek och börjar hoppa på henne och springa runt i en cirkel runt henne samtidigt som han "lekljudar", dvs småskäller och brummar, svansen som en propeller. Hon blir givetvis jätterädd och skriker åt mig att sparka bort honom och när jag får fatt i honom är hon så klart väldigt upprörd. Nu blev varken hon eller hennes hund skadade och jag vet att min hund inte hade för avsikt att göra illa dem, hade hon inte lyft upp sin hund hade min hund stannat en bit ifrån och gått fram försiktigt. Detta vet jag eftersom jag inte kan ha honom lös utan att han springer fram till andra hundar för att hälsa och leka. På grund av detta har jag honom inte lös nu när jag vet att vi kan möta andra hundar. Jag låter honom inte heller hälsa på andra på våra promenader.

Nu blev jag så vansinnigt förbannad på honom, han skrämde verkligen den här hunden och dess ägare, plus att han slet sig från mig. Jag la ner honom och röt åt honom. Han var väldigt underlägsen och vid nästa hundmöte la jag honom ner igen. Sen lät jag honom inte nosa eller ens titta åt andra hundar och var väldigt upprörd på honom, vilket han givetvis märkte och gick och tittade på mig med öronen tillbakadragna och svansen lågt. Han tittade BARA på mig resten av promenaden, de andra hundarna vi mötte verkade inte finnas för honom. Detta har aldrig hänt tidigare och jag har heller aldrig blivit så arg på honom. Vi gick raka vägen hem, han lite bakom och ständigt undergiven och när vi kom hem fick han gå och lägga sig i ett annat rum.

Nu känner jag bara en stor hopplöshet och är rädd att jag har förstört min relation helt till honom. Det kändes som han blev rädd för mig. Samtidigt fungerade det att bli så arg men jag vill inte skrämma min hund till lydnad.

Är det nån som kan komma med kloka tips och råd? Hur går jag vidare? Har jag agerat helt fel i denna situation? Nu i efterhand förstår jag ju att jag blev alldeles för känslostyrd men samtidigt känns det bra att han verkligen förstod att det var allvar.

Tacksam för svar!

Sv: Hundmöte som spårade ur

Ibland kanske det fungerar att säga till hunden ordentligt en gång. Liksom ta hundens uppmärksamhet lite, det viktiga för mig iallafall är att inte bli långsint, inte bara sur på hunden länge. Säga till och sen gå vidare och vara glad. Men jag vet att det ibland kan vara svårt när hunden betett sig på det sättet att sen vara positiv och glad och leka med den.

Min hund är lite likadan, drar och skäller mot andra när han är ute med andra än mig om han inte får hälsa på hundar som går förbi. Han slutade skälla och gorma på andra när jag blev mera bestämd att så gör man inte, jag är väldigt noga att förebygga att han stirrar in sig på andra hundar nu och sålänge man ligger före honom och kan avbryta/distrahera så går det bra, oftast så reagerar han inte alls längre, bara på vissa typer av hundar och då räcker det för mig att prata med honom så han inte taggar upp sig.

Det som är lite konstigt med min hund är att han när han är lös går jättefint brevid förbi andra hundar, det är kopplet som orsakar det här skällandet. Jag vet inte om jag nånsin kommer få bort det här beteendet helt, vill ju så gärna kunna låta andra gå ut med honom utan att vara orolig att dom ska möta någon hund.

Jag kan inte se att du skulle få honom att känna sig tryggare gentemot andra hundar för att du blir skitförbannad och lägger ner honom. Tyvärr skulle jag säga att du förstärker hans osäkerhet genom att bete dig så som du gjorde, det du vill göra är ju att få honom att känna sig mer trygg i hundmöten, inte bygga på hans osäkerhet. Att han sen betedde sig undergivet är för mig inget positivt... Jag vill inte ha en hund som är undergiven mig, utan en hund som känner sig trygg med mig och hur jag är. Förmodligen blev han oerhört osäker på dig och det hanterade han genom att visa alla lugnande signaler han kunde... Inget positivt alltså. Anser jag.

Jag skulle fortsätta att jobba med skvaller, fast på rätt sätt. Det är inte frågan om huruvida hunden tar godis eller inte vid hundmöten.

Du lär in skvaller på något, för hunden ovesäntligt, du börjar aldrig med det den har svårt för. Hundmötet ska vara målet för skvallerträninen, inte början.

I övrigt, ta hjälp. Med rätt träning kan din hund passera en annan hund, utan rabalder efter två veckor.

Jag kan inte se att du skulle få honom att känna sig tryggare gentemot andra hundar för att du blir skitförbannad och lägger ner honom. Tyvärr skulle jag säga att du förstärker hans osäkerhet genom att bete dig så som du gjorde, det du vill göra är ju att få honom att känna sig mer trygg i hundmöten, inte bygga på hans osäkerhet. Att han sen betedde sig undergivet är för mig inget positivt... Jag vill inte ha en hund som är undergiven mig, utan en hund som känner sig trygg med mig och hur jag är. Förmodligen blev han oerhört osäker på dig och det hanterade han genom att visa alla lugnande signaler han kunde... Inget positivt alltså. Anser jag.

Ja precis så tycker jag också. Därför har vi tränat skvaller och inte använt hårda metoder. Jag vill inte heller att han ska bete sig undergivet, det kändes inte alls bra att han blev skrämd av mig. På nåt sätt tror jag att jag ville visa ägaren till hunden att jag inte accepterar sånt beteende och han har aldrig slitit sig förut. Däremot har han gjort det med tidigare ägaren. Hur hade du gjort i den situationen?

Jag skulle fortsätta att jobba med skvaller, fast på rätt sätt. Det är inte frågan om huruvida hunden tar godis eller inte vid hundmöten.

Du lär in skvaller på något, för hunden ovesäntligt, du börjar aldrig med det den har svårt för. Hundmötet ska vara målet för skvallerträninen, inte början.

I övrigt, ta hjälp. Med rätt träning kan din hund passera en annan hund, utan rabalder efter två veckor.

Vi har gått en kurs i hundmöten där de lärde in skvallerträning. Han är inklickad och klickern funkar bra vid inlärning men när det kommer till hundmöten låser han sig och ett klick gör honom bara spänd. Så fort man klickar vänder han om direkt mot oss men sen blir han uppstissad och tittar sig omkring efter hunden. Hur bryter man det? Har du tips på nån som kan hjälpa oss? Vi har jobbat med det här sen vi fick honom och har tagit professionell hjälp och skulle bli fantastiskt glada om det är som du säger; att det går att lösa på två veckor.

Jag har också kurser i hundmöten, fast jag kallar det följsamhet. Dvs hunden ska frivilligt välja att vara dig följsam.
Allt börjar vid dig, att hunden överhuvudtaget vill vara i din närhet för att det finns en lönsamhet i det. Det är en blandning av "Nu får du faktiskt hänga med mig" till turbobelöningar då hunden gör rätt. Att beskriva i detalj hur jag gör blir svårt då det ofta är individ och situationsanpassat. Både till hund och förare.
Men skvaller är en av bitarna som jag använder mig av.

Att sedan på rätt avstånd, dvs så nära en annan hund att du har effekt, men tillräckligt långt ifrån att hunden inte hamnar i affekt är jätteviktigt. Utan effekt, ingen utveckling men hamnar hunden i affekt är "ingen hemma" att ta instruktioner. Det verkar som din hund hamnar i affekt, då är träningen menlös.

Nu efter fem träningstillfällen börjar de flesta av mina kursdeltagare kunna närma sig en annan hund med ett krav på följsamhet. "Du är med mig och jag tar över". Men inlärning kommer alltid före man kan ställa ett krav.

Senast ändrad:

Det låter ju väldigt bra. Vår kurs var bara tre ggr och jag skulle önskat fler tillfällen. Dessutom var det inga problem med de hundarna efter första gången, han vänjer sig ju. Och på lydnadsträningarna kan vi ha honom lös utan att han springer fram till de andra. Platsliggning går också utmärkt även om han aldrig har hälsat/lekt med de hundarna, då har han bara fokus på mig. Så det är just själva passagen förbi en mötande hund som blir jobbig. Men jag ska fortsätta att gå i längre halvcirklar runt den mötande hunden för då gör han inget utfall. När kan man börja gå närmare? Hela vintern har det varit trångt att mötas pga mkt snö (norrland) och då har det varit svårare.

Att hunden blir situationsanpassad är supervanligt, den kan ligga på appellplan och det går förbi en rosa elefant utan att de reagerar.

Hur nära du ska gå berättar din hund för dig. Titta inte på din hund vid hundmöten utan stirra på din hund vid hundmöten. Om du inte vet könet på den som gick förbi, eller vad vederbörande hade i kopplet är på rätt väg.

Om din hund så mycket spänner en nerv mot den andra hunden ska du agera, utöka avståndet, ta kontakt, jag använder mycket kroppsspråk och rent fysiskt prejar ner hunden i diket om nödvändigt, för att den ska ta kontakt med mig. Som självklart belönas när den gör det.

I en annan tråd på Buke just nu som heter skvallerträning?, har jag skrivit om arbetstecken. Jag skulle aldrig träna hundmöten utan arbetstecken, man måste ju orka med vardagen också, man kan inte träna 24 timmar om dygnet.

Senast ändrad:

Jag tycker du ska ha något halsband han inte kan ta sig ur. I den situationen hade jag bett om ursäkt, tagit min hund och gått. Tycker precis som blandrastik att du ska fortsätta med skvaller, men du gör det nog för svårt och därför bryr han sig inte om dig. Lagom avstånd till annan hund är när han går att bryta. Måste du möta hund nära får du se till att han inte kan slita sig och göra dit bästa för att bryta honom, vilket kan vara svårt. Men tanken är väl att successivt kunna gå närmre och närmre den andra hunden.

Jag instämmer i det Blandrastik säger.

Du bör också skaffa ett halsband som hunden inte kan ta sig ur, då blir det ett moment mindre för dig att tänka på.

Vad skönt att någon tog upp det med halsbandet. Att olyckor kan hända är en sak, men man kan göra mycket åt det genom att sätta på jyckarna ordentliga halsband som de inte kommer ur. När jag och hundrackan tränade räddning fick man inte träna om hunden inte hade ett bra halsband och tur var det, för en dag gjorde min hund ett svanhopp från ett tak och blev hängande i kopplet. Då var jag rätt glad att det satt kan jag säga.

Jag är inte mycket för detta att fjolla runt med hundar som uppför sig illa eller inställningen att minsta korrigering förstör relationen.

I mina ögon fick du ut ett högst önskvärt resultat av din korrigering och jag skulle inte ha oroat mig det minsta för förtroendet, om det inte vore så att du missade en väldigt viktig punkt. Då din hund visade uppmärksamhet mot dig borde du ha belönat och det rejält. Jag hade också kört med fullständigt förbud att titta mot annan hund men låtit hunden tro att den var i himlen så fort kontakt med mig togs.

Det duttas alldeles för jäkla mycket med hundarna idag. Folk är så himla rädda för att hundarna ska gå sönder mentalt. Då undrar jag vad det är för skräp vi avlat fram. Nu är jag själv otroligt fjollig medina hundar och oftast alldeles för "snäll" men jag märker att i de lägen jag alltid är korrekt, rättvis och snabb med att visa vad som är rätt respektive vad som är fel så får jag en mycket gladare, tryggare och alertare hund.

Det är väl fullständigt självklart att hunden ska ha sig en rejäl åhutning när den sliter sig och drar. Fattas bara annat. Men aldrig att förglömma, stor belöning då den gör rätt.

Det är väl fullständigt självklart att hunden ska ha sig en rejäl åhutning när den sliter sig och drar. Fattas bara annat. Men aldrig att förglömma, stor belöning då den gör rätt.

Fast att korrigera efter handling är tämligen menlöst, det är i mina ögon enbart förarfrustration som ska ut. Ska korrigeringen hjälpa mot att hunden sliter sig måste korrigeringen komma helst innan, eller under pågående felaktigt beteende. Annars så korrigerar du bara, inte ändrar betende.

Fast själva korrigeringen skedde under den oönskade handlingen i det här fallet. Hunden lyssnade inte utan flamsade runt den andra hunden.

Det långsinta beteendet från föraren efteråt var dock helt meningslöst.

Fast själva korrigeringen skedde under den oönskade handlingen i det här fallet. Hunden lyssnade inte utan flamsade runt den andra hunden.

Det långsinta beteendet från föraren efteråt var dock helt meningslöst.

Okej, för mig ska hunden i så fall korrigeras när den inte har nån plan på att vara kvar hos matte utan ska därifrån. En handbollsräddning efter hunden då som hade lyckats, då hade jag nog gett efter för mina åsikter om en sån sak.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 423
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
390
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 795
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka