Hundgodis utan mjöl

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 603
L

liljekonvall

Ja,som rubriken lyder,är det någon som har koll på glutenfritt godis.Finns det något utöver leversnittar(för det ÄR väl glutenfritt?)och om ni gör eget,hur?

Sv: Hundgodis utan mjöl

Nötlever, nötkött, hjortkött och blodkorv/blodpudding kan man skiva tunt och torka i ugnen. Antingen torkar man det vid låg temperatur, cirka 60-65 grader, och länge (några timmar) så att det blir helt torrt. Då kan man förvara i kylskåp och så bryter man småbitar. Eller så har man högre temperatur, cirka 200 grader, och då blir det mjukt inuti och torrt på ytan. Detta måste skäras i småbitar innan man har in det i ugnen. Detta måste förvaras i frysen.

Obs! Kolla blodkorv/blodpudding så att det inte finns mjöl i, finns förmodligen både med och utan.

Det brukar finnas olika typer av torkat kött i lösvikt till försäljning på olika utställningar.

min hund gillar bacon. tror jag inte det är mjöl i ?

Vi har gjort egna köttbullar på valfri färs som vi bara har rullat till bollar och stekt på en plåt i ugnen. Väldigt enkelt att göra, bra att bryta små bitar av när man tränar, går att både frysa och förvara någn dag i kylskåpet samt att man vet vad det är i :)

Du kan göra egna hundkex också. Blanda köttfärs, ägg, glutenfritt mjöl, potatismjöl och bakpulver och baka som småkakor. Jag brukar baka stora platta kakor och sen skär jag dem i lagom stora träningsbitar och torkar dem som skorpor. Ett tips är att använda köttfärs med så låg fetthalt som möjligt, så fettar de inte ner fickorna så mycket.
Annars brukar jag göra mitt egna beef jerky och torkar olika former av kött.

I övrigt finns mycket "rena" hundgodisar tycker jag, tex torkade fiskbitar och torkad kycklingfilet, som jag tycker fungerar superbra. Tror de heter Chick'n Snack eller nåt och kan delas i små små bitar eller behållas som stora godisar.

Tack alla,för tipsen:)
jag har en hund som är kvalsterallergisk igentligen,men då vetrinären även misstänkte en svag form av någon foderallergi,så har jag nu börjat köra med Nordics färskfoder utan mjöl och tänkte se om det hjälper.Men så kom jag på att jag ju inte kan ge allt hundgodis som hon fått och leversnittar är hon inte jätteförtjust i......

Ska verkligen pröva alla era tips:laugh:

Hunters Rice Flips (lever eller fisksmak)
Provit (olika smaker)

Nästan allt godis som inte är 100% av något är det spannmäl dvs. gluten i. Både kex, "pellets" och mjuka godisar.

Kolla noga på innehållsförteckningen, blodpudding innehåller ofta mjöl. Särskilt det lite billigare.
I köttdisken brukar det finnas grishjärtan etc som är väldigt smidigt att torka och ge i strimlor!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
798
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 953
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 176
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka