Hunden - Tydligen en allmän egendom

Jag brukar svara att den ene både hoppar och bits av glädje, och att den andra inte är särskilt intresserad. Men förvånansvärt många vill hälsa på vilden i alla fall och inte mig emot. Barn brukar få hälsa och då får vilden finna sig i att sitta ner när han blir klappad. Han är försiktigare med barn som tur är. Den ointresserade säger jag att de kan sträcka fram en hand till så han får lukta, och går han därifrån så måste de låta bli honom. Ibland får jag säga till med lite strängare röst men barnen brukar fatta hinten och blir inte ledsna. Jag tror det är bra att de får höra att man inte kan klappa alla hundar även om de är "snälla".

Min hund får aldrig hälsa på folk eller hundar när han är kopplad, han klarar inte det då han känner sig trängd. När han är lös är det inga problem.

Mina hundar klappas det gärna på o det gör mig inget, den ena går ifrån när han inte har lust eller vill och tiken är helglad i alla människor. Men jag anser dock att vill de klappa och gör det på eget bevåg får de skylla sig själva om det blir leriga tassar på byxor för att de ställer sig på bakbenen för att nå ansikten när de hukar sig. Om ingen kommer fram är de helt obrydda om annat folk runtomkring (hanen går alltid lös, överallt).

Min är en partypingla av rang - hon fullkomligt älskar att dra på stan och kolla grejor och prata med folk . Visste ni fö att hela Östermalm (utom hallen) är ett enda cocktailparty för översociala hundar? (Vi åker dit ibland så hunden ska få sitt lystmäte av att antasta folk)

Jag bor så pass centralt och det påverkar andra att hundarna finns (skit, skall och hundar/hundägare som skräms) att jag är glad om vi kan bjuda på lite av det goda med hund (hundpussar :love:). Hon är stor och jag är glad om hon träffar grannarna så att de slipper vara rädda för henne (det räknar jag också med att ha igen om hon tex kommer lös eller om någon har skäl att klaga). Jag passar också på att ge tips - berättar att man måste fråga innan man närmar sig en hund och att det kan finnas många bra skäl att hundar inte ska träffa andra människor/hundar etc

Till TS kan du prova med att säga "Visst är hon snäll, men jag vill inte att hon (ska gå fram till andra e dyl) och därför får hon inte hälsa"?

Min är också en människoälskande typ. Står vi still tittar hon tveklöst bedjande på alla omkring för att bli klappad. Tittar nån på henne och bil hälsa blir hon stillsamt lycklig, kan bli klappad av vem som helst hur länge som helst. Är aldrig påträngande och hoppar inte på någon. Superlätt att ha med sig. Jag blir glad när folk vill klappa, och hunden med.

Du kanske skulle fundera på varför du antar att andra människor väljer sina hundar utefter hur det påverkar omgivningen (dig...), istället för att det är hundar de vill ha? Jag har själv corso, har gått och "varit tuff" med schäfer, rottis och dobbe tidigare också - ofta med mer än en i taget i koppel. Och det var ju verkligen för att tuffa till mig för omgivningen, inte för att det var mina hundar. :banghead:

Senast ändrad av en moderator:
Min räserhund får folk gärna hälsa på om dom frågar först - men på egen risk ;)
Hon ÄLSKAR människor, vill hångla djupt, blött och innerligt och har i regel alla fyra tassarna i luften eller på människan.
Många tycker att hon är ouppfostrad när hon beter sig sådär, men eftersom hon inte hälsar på människor utan min tillåtelse blir det aldrig ett problem så länge folk förstår vad dom gett sig in på. Hehe.

Min är ju en sån där riktig människo/djurälskare. Att folk inte så ofta frågar om dem får klappa är ju en annan sak :sneaky: Brukar ha med honom när jag hämtar dottern på dagis och om hon är en av dem sista brukar han få följa med in på gården för att bli klappad på av barnen (vi är fem st som hämtar sammtidigt så föräldrarna var självklart med!)- Himmelriket- enligt honom själv, att han blir så till sig att han råkar välta ett barn eller två har aldrig någon reagerat på..

Han största bedrift som jag tycker är förjäkla roligt är när man har med honom på buss eller tåg, jag vill att han ska sitta vid mina fötter (även om hans 40 kg kropp sticker ut lita :D:D) då brukar han ligga där och titta på alla som går förbi med stooooooora glansiga valpögon så att man ska tycka synd om honom och komma och klappa.

Jag har inga problem med att folk/barn klappar -MEN- man frågar först! Detta är något jag är jätte noga med hos min dotter-man ska alltid fråga hundägaren om man får klappa för alla hundar är inte som vår.

Min hund fick dom som ville hälsa på om han ville, han gick ofta lös och han var inte särskilt intresserad av människor så jag svarade bara att visst får dom hälsa, om han vill. Jag ropade ju inte in honom om man säger så för att någon skulle få klappa.

Hur gör ni? Får vem som helst hälsa på era hundar? Och finns det ens något sätt att säga nej utan att folk blir så fruktansvärt upprörda? :meh:

Jag tycker inte folk brukar bli upprörda. Mina två jyckar är tillsammans ganska mycket, och folk ser att jag har fullt sjå att hålla dem när någon pratar med oss. Jag brukar vänligt säga "Nej, inte när de beter sig såhär" och då brukar folk skratta och säga att de förstår.

Den gamle välter folk i sin vilja att ställa sig in och bli kliad. Den yngre blir avundsjuk och knockar folk när han försöker hopp upp, över den gamle för att ge pussar. Kort och gott en sabla cirkus. Man klappar på egen risk och få verkar vara intresserade :grin:

Om någon frågar om de får hälsa på min hund så bruka jag säga att "Vi kan se om han vill hälsa på dig, stå kvar så kommer han fram till dig." Ögonkontakt med hundi sen säger jag "Hälsa" och ibland så går han fram och hälsar ett par sekunder innan han tröttnat och ibland väljer han att inte gå fram. På det sättet får han välja vilket jag tycker är bra.
Kan ibland tycka lite synd om de han inte väljer att hälsa på och som försöker locka fram honom och det enda han gör är att titta på mig och bara "Ska vi gå snart eller?"

Det är skillnad om det är barn dock då han helst vill hälsa på alla barn och gärna tvätta dem i hela ansiktet och kan lätt välta omkull dem.
Då brukar jag sätta honom ner och sätta mig själv på huk bredvid och hålla i honom lite så att han inte trycker upp nosen i någons ansikte det första han gör. Sen få barnen klappa och känna på pälsen och så småningom när hela gänget lugnat sig så kan han få nosa och undersöka barnen lite.

Andra hundar får inte hälsa eller bli hälsade på då han är osäker.

Ibland i djuraffärer frågar folk om de får klappa mira, svarar då "om hon vill" eftersom hon inte direkt är glad i att vem som helst bara går fram och klappar.

Om vi är ute och går pw och går förbi skolan här nere säger jag bara "hon tycker inte om att bli klappad" till barn som ska rusa fram.

Senast igår när jag gick hem från stallet kommer grannen ut med sina 5 lösa hundar, varpå två rusar fram mot mig och hunden så jag föser bort dom. Han själv har haft en stroke och verkar inte helt klar, skulle direkt på mira som sprang undan så jag sade till honom att hon inte tyckte om främmande människor. Det fattade han inte så vi gick vidare.

Tyvärr förstår inte folk att man inte släpper fram sin hund till någon annans utan att be om lov, har hänt flera gånger här..

Det är aldrig någon som frågar om de får hälsa på min hund. Han skulle antagligen älska det. Jag förstår inte varför. Hur kan man motstå den här?
DSC_0059_zpse1e77642.jpg

Kul att läsa alla era svar! Keep them coming! :)
Att ha stora hundar avskräcker sällan människorna vi möter. Min "lille" (biff i labradorstorlek) avskräcker inte många med sitt valpiga utseende och Leonbergern tycker alla ser så himla mysig ut med sitt nalleutseende :meh:

Jag tycker tvärtom att det ofta är en massa hundar som vill hälsa på mig :D

Jag tar ibland ögonkontakt med hundar på stan, och ler jag och lägger huvudet lite på sned brukar svansen gå igång.
Vi hälsar på varann på avstånd. :)

Blir en hund väldigt till sig brukar jag heja på den och det händer att matte/husse frågar om den får hälsa på mig.

Kanske vore det annorlunda om jag hade hund och var på stan med den? Jag har haft hundar men på landet, och då har hunden hälsat på dem som kom och hälsade på oss. Inget problem liksom.

det känns jättekonstigt att hundar skulle vara någon sorts allmän klappautomat för folk.

Jag tycker tvärtom att det ofta är en massa hundar som vill hälsa på mig :D

Jag tar ibland ögonkontakt med hundar på stan, och ler jag och lägger huvudet lite på sned brukar svansen gå igång.
Vi hälsar på varann på avstånd. :)
Samma här! Om matte/husse ser det och blir glad så händer det att vi utbyter glada leenden och blickar alla tre. Mysigt! :D Jag blir jätteglad av att se glada hundar eller hundar som har fin kontakt med sin husse/matte på stan. Däremot är jag sällan intresserad av att klappa och hälsa nära, det känns för påträngande att göra det utan någon särskild anledning.

Tycker oftast det är kul iallafall då vuxna kommer fram och frågar och hälsar försiktigt på fjanten, det känns ok, men skitungarna på området som kommer rusande mot min försiktige och allmänt känsliga fjant och skriker att dom vill klappa redan på närmare 100 meters håll, har försökt att sakligt förklara att han blir rädd och att då får man inte klappa, men, det höll i sig till nästa gång dom såg oss och då var det samma visa igen, försökte komma undan genom att gå in i våran port, men dom följde efter oss och fortsatte tjata tills jag gick in i våran lägenhet på andra våningen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 006
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 979
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 430
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V