Hunden - Tydligen en allmän egendom

för att folk ofta har egna regler för hur hälsandet ska gå till - regler de ogenerat försöker driva igenom på hundar utan att tala om i början att hunden inte får hoppa, dregla, plocka upp en pinne, eller vad det nu kan vara. (För att vara tydlig: jag har inga problem med att folk inte vill x, y och z. Det jag har problem med är folk som inte säger "han hoppar väl inte?" innan, utan istället ryter till och kör en näve i ansiktet på en glad hund de bett att få hälsa på... :meh:)

Det där gör att jag tom stänger bort hundarna om jag mot all förmodan måst ta in folk i huset. Om jag inte är helt säker på hur människorna kommer hantera glada hälsande hundar så slipper hundarna hälsa. Har varit med om idioter som både tar nackgrepp och lägger ner hunden för att den lade hakan i knät, och kastat sig vrålande över en valp som åt på veden i vedkorgen med argumentet att hunden minsann ska veta att den inte får äta på saker.

Ja, jag blev asförbannad båda gångerna. Och är numera nästan löjligt petig med vilka som får umgås med mina hundar!

Det där gör att jag tom stänger bort hundarna om jag mot all förmodan måst ta in folk i huset. Om jag inte är helt säker på hur människorna kommer hantera glada hälsande hundar så slipper hundarna hälsa. Har varit med om idioter som både tar nackgrepp och lägger ner hunden för att den lade hakan i knät, och kastat sig vrålande över en valp som åt på veden i vedkorgen med argumentet att hunden minsann ska veta att den inte får äta på saker.

Ja, jag blev asförbannad båda gångerna. Och är numera nästan löjligt petig med vilka som får umgås med mina hundar!

Precis! Man kan inte lita på folk, jösses så många märkliga idéer det finns om hur man "ska" ha hund - och den biten om att det är fritt fram att tillämpa dessa regler på andras hundar, var kommer det ifrån!? Enligt många borde man till och med vara tacksam för att de hjälper till att få fason på hunden! :banghead:

Jag har aldrig varit med om att någon gått fram och kollat däcktrycket på min bil, ansat döda blommor ur min rabatt, eller börjat möblera om hemma hos mig. Allt annat är mitt, men hunden är allas? Idioti.

Problemet försvinner när en går från att ha en söt hund till att ha +3 stycken som ger ett mer eller mindre skarpt intryck mot främlingar. Både mängden, storleken och den mörka färgen verkar avskräcka folk ;)

Det är verkligen safety in numbers att gå med flera stora, svarta hundar! Väldigt, väldigt sällan vill någon klappa våra och oftast heter det då "Kan jag få klappa bara den lilla?" Och då brukar jag förklara att det kan man inte välja, alla eller ingen. Och då var det inte lika roligt längre :D

Det är verkligen safety in numbers att gå med flera stora, svarta hundar! Väldigt, väldigt sällan vill någon klappa våra och oftast heter det då "Kan jag få klappa bara den lilla?" Och då brukar jag förklara att det kan man inte välja, alla eller ingen. Och då var det inte lika roligt längre :D

Tom ägarna till den galna vattenhunden i byn har slutat låta sin hund rusa fram nu när de är fyra vuxna i flocken. När Fridolf var liten släppte de glatt fram sin jävla hund i flexikoppel, som hoppade upp på mig och högg efter valpen så den kissade ner både sig själv och mig.(jag hade valpen i famnen för att skydda honom från hunden). "Åh. titta vad söt, Bonus vill hälsa!"

TA DÖD PÅ ER JÄVLA STÖRDA BONUS!!

tänkte jag men svor bara och hoppade ut i diket. Alla mina hatar den där hunden men numera har ägarna insett att jag skulle sparka den till Stockholm om de släpper fram den till mina. De nöjer sig med att gå ut och stå på andra sidan staketet när jag vallar, så hunden gör vansinnesutfall i 10 minuter och gör träningenmysig...

Tom ägarna till den galna vattenhunden i byn har slutat låta sin hund rusa fram nu när de är fyra vuxna i flocken. När Fridolf var liten släppte de glatt fram sin jävla hund i flexikoppel, som hoppade upp på mig och högg efter valpen så den kissade ner både sig själv och mig.(jag hade valpen i famnen för att skydda honom från hunden). "Åh. titta vad söt, Bonus vill hälsa!"

TA DÖD PÅ ER JÄVLA STÖRDA BONUS!!

tänkte jag men svor bara och hoppade ut i diket. Alla mina hatar den där hunden men numera har ägarna insett att jag skulle sparka den till Stockholm om de släpper fram den till mina. De nöjer sig med att gå ut och stå på andra sidan staketet när jag vallar, så hunden gör vansinnesutfall i 10 minuter och gör träningenmysig...

Hjälpsamt med grannar som tillhandahåller extra störningsträning! :up: :meh:

När jag bara har min hund med låter jag folk klappa, jag tycker det är roligt att se dem gå därifrån glada :) Min hund älskar människor, så han har sannerligen inget emot det ;) Har jag däremot ena daghunden med mig (som inte vill hälsa) blir jag irriterad när folk absolut ska klappa den lilla hunden som ställt sig bakom mig... Då har jag sagt till, de kan väl klappa den superglada hunden som faktiskt vill hälsa?! "Men den andra har ju så fin färg!" Suck.

Folk som bara dyker på eller inte kan ta ett nej är pest! Nu har jag två gulliga dvärgpudlar som gärna ställer upp på att hälsa, men jag har haft hundar som varit mer reserverade och inte velat bli klappade hur som helst.

Jag hade en schäfertik som var en extrem mattehund. Husse dög, men resten av världen kunde gå och dö, enligt henne. Hon var varken aggressiv eller skygg, bara ointresserad. Trots att hon var schäfer ville många klappa, var det barn sa jag att hunden var blyg, och det förstod de! Men när det gällde vuxna, i synnerhet män, hände det att jag fick ryta ifrån.:mad:

Det finns fördelar med att ha en hund som faktiskt verkligen inte vill hälsa på någon annan än sin matte. Jag behöver inte bry mig om vart hon är, utan jag vet att hon befinner sig bakom mig eller vid sidan. Behöver jag ryta ifrån rejält så vet jag att hon inte kommer hälsa för att hon tycker det är kul. Så jag behöver aldrig hamna i den sitsen att jag och hunden har olika åsikter. Det är skönt tycker jag!

Ingen får hälsa på min hund. Det är min hund och ingen annans och hon har noll intresse av att hälsa på någon. Hon kan lukta lite på dem om de sträcker fram en hand, men oftast inte ens det.

Min hund är inte så förtjust i främlingar, så jag brukar säga det om någon frågar om att få klappa (har en hund med väldigt gulligt utseende). Envisas personen med att stå kvar och stirra/kommer närmare brukar hunden tycka att hen är creepy och skäller då gärna för att visa att han inte vill bli klappas av någon okänd.

Om folk frågar, ser lugna ut och mina hundar självmant vill fram, då får de hälsa.

I 99% av fallen frågar de inte, de tar för givet att mina hundar är snälla och rusar därför fram hur som helst. Lustigt nog är folk inte lika pigga på att hälsa om de först frågar vad det är för ras och jag säger "saluki, en jakthund". Verkar som om mina hundar inte alls är lika gulligullsnälla när jag presenterar dem som jakthundar :p

Har flera gånger tänkt att jag borde skaffa svart släthår, då kanske någon misstar det för en dobermann och struntar i att kasta sig fram.

Det händer inte mig så ofta till vardags, bor på landet och träffar typ aldrig folk ;)
Men om jag går i stan tex och folk vill klappa så beror det på situation och vilken hund jag har med mig. Ridgebacken får folk klappa om hon känner för att bli klappad på, Ila får man inte klappa och Elvis har man tidigare fått klappa men där kommer jag nog sätta lite mer gränser nu.
Jag struntar fullständigt i om folk blir sura.

är sällan ute med henne i koppel bland folk och då är det sällan folk frågar om att få klappa. (schäfer/ rottis blandning).
och då det väl frågas om klappning så är det oftast små barn som voven själv spänt hundvalps ögonen i och lurat till sig.

vuxna brukar ignorera henne då hon ser ut som en schäfer med hängande öron = blandras och helt ointressant ;).

de gånger någon har klappat utan lov är då jag haft fokus på ngt annat och hunden mer än villigt kastat sig på rygg och låter sig klappas.
det är en väldigt försiktig hund som läser av folk väldigt bra, får hon ögonen på en god kandidat på håll så sätter hon på sig sin mest plågade min och drar in folk utan att de ens vet om det, att sakta sticka huvudet under folks händer då de står och pratar är ett bra sätt att nästla in sig t ex ;). svältfödd på uppmärksamhet förstår ni ;).

hon smet t ex till grannen en dag, upp på andra våningen, in till grannen som åt frukost och smög in sitt huvud under hans arm :rofl: nej vi har inte så bra pli på hunden och ja grannen blev lagom överraskad då han var ensam hemma i en stor herrgård.

Jag upplever att de som är mest ohyfsade faktiskt är vuxna. Barn kommer i princip alltid fram och frågar om de får klappa och tar alltid mitt nej medan många vuxna bara dyker över hunden och tycks dessutom ha svårt att förstå varför det inte är ok när jag säger det rakt ut. :mad: Vid vilken ålder försvinner den här förmågan egentligen? Jag har en numera en hund som blir mycket stressad av folk som kommer för nära och som tittar direkt på henne...

Jag brukar säga nej, det finns några få utvalda personer som får heja, och det är dom som vet hur man hälsar på en osäker hund. Typ inte prata med hysteriska piprösten "ååh stackars lilla hund vad du ser rädd ut" och försöker ivrigt gå fram och bli kompis med hunden som hysteriskt backar så långt kopplet räcker :grin:

Eller dom roliga människor som stövlar fram och ska hälsa, och om hunden då morrar för att säga stopp, så tar dom fram arga rösten och ska uppfostra hunden. Hej å hå, min osäkra hund vill gärna heja på folk som bekräftar hennes osäkerhet: fan, dom VAR farlig på riktigt :nailbiting:

Nej - normalt får folk inte hälsa. Jag vill 1. att Tant Hund ska känna sig säker med mig och veta att hon inte behöver bli tagen på av främlingar om hon inte vill. 2. att hon inte ska förvänta sig klapp och kel av folk hur som helst och springa fram till dem.

Det värsta är nog ändå när folk envisas med att deras sjuåring visst får rasta Fiffi helt själv, för Fiffi är sååå snäll. Men sjuåringen förstår inte att det inte går att släppa fram Fiffi till alla hundar de möter på promenaden. Alla går inte promenad för att hunden ska få leka med alla andra hundar på vägen.

Äschdå! Verkar ju annars som om hundar som "ser läskiga ut" blir överfallna lite mer sällan.

Fast det tycker nog jag. Min senaste schäfer ville typ ingen klappa... 40 kg och svart i ansiktet, han var jättesnäll och gosig med kanske inte sådär inbjudande som labradorerna är. Alla "vet" ju att en labrador är gudasnäll i alla sammanhang och den självklara nallebjörnen för klappar och kramar. Schäfrarna har inte alls fått samma bemötande.

Fast det tycker nog jag. Min senaste schäfer ville typ ingen klappa... 40 kg och svart i ansiktet, han var jättesnäll och gosig med kanske inte sådär inbjudande som labradorerna är. Alla "vet" ju att en labrador är gudasnäll i alla sammanhang och den självklara nallebjörnen för klappar och kramar. Schäfrarna har inte alls fått samma bemötande.

Det har jag noterat när jag varit ute med schäfrar (har blivit en hel del av det senaste tiden), i princip aldrig någon som ens säger hej till en när man är ute, med undantag för någon enstaka person som själv haft schäfer tidigare och blir nyfiken på hunden man är ute med. Synd bara att jag inte skulle ha schäfer ens om jag fick betalt för det ;)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 003
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 840
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 303
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar