för att folk ofta har egna regler för hur hälsandet ska gå till - regler de ogenerat försöker driva igenom på hundar utan att tala om i början att hunden inte får hoppa, dregla, plocka upp en pinne, eller vad det nu kan vara. (För att vara tydlig: jag har inga problem med att folk inte vill x, y och z. Det jag har problem med är folk som inte säger "han hoppar väl inte?" innan, utan istället ryter till och kör en näve i ansiktet på en glad hund de bett att få hälsa på... )
Det där gör att jag tom stänger bort hundarna om jag mot all förmodan måst ta in folk i huset. Om jag inte är helt säker på hur människorna kommer hantera glada hälsande hundar så slipper hundarna hälsa. Har varit med om idioter som både tar nackgrepp och lägger ner hunden för att den lade hakan i knät, och kastat sig vrålande över en valp som åt på veden i vedkorgen med argumentet att hunden minsann ska veta att den inte får äta på saker.
Ja, jag blev asförbannad båda gångerna. Och är numera nästan löjligt petig med vilka som får umgås med mina hundar!