Hunden - Tydligen en allmän egendom

Nu har vi en liten och väldigt söt valp som fullkomligt älskar människor, framför allt barn, så jag får ofta frågan om man får klappa. I början sa jag alltid nej, eftersom jag ville att han skulle lära sig att fokusera på mig/oss när han är ute och inte tråna efter andra, som någon annan uttryckte det :D Då sa jag som det var, att vi övar på att inte hälsa på andra, och det var ingen som sa något om det.
Nu får han oftast hälsa om någon frågar, på människor alltså. Inte på andra hundar, det ser jag ingen anledning till.

Det har jag noterat när jag varit ute med schäfrar (har blivit en hel del av det senaste tiden), i princip aldrig någon som ens säger hej till en när man är ute, med undantag för någon enstaka person som själv haft schäfer tidigare och blir nyfiken på hunden man är ute med. Synd bara att jag inte skulle ha schäfer ens om jag fick betalt för det ;)

Schäfrar är elaka j**lar helt enkelt. :devil: :love::love:

Det har jag noterat när jag varit ute med schäfrar (har blivit en hel del av det senaste tiden), i princip aldrig någon som ens säger hej till en när man är ute, med undantag för någon enstaka person som själv haft schäfer tidigare och blir nyfiken på hunden man är ute med. Synd bara att jag inte skulle ha schäfer ens om jag fick betalt för det ;)

Känner igen det. Vi har 3 st. Väldigt ofta folk vill släppa fram sina hundar eller vill klappa/fråga om min Dvärgschnauzer men säger i samma mening "Vi kan hälsa på den lilla...schäfrar litar jag inte på"

Min lille skit kan inte ett jota. Han lever i sin egen värld och gör som hans dagsform känner. De stora har kadaverdiciplin...........

Jag tycker generellt att barn är jätteduktiga på att fråga om de får hälsa/klappa hunden. Tyvärr får jag oftast säga nej eftersom min lilla är opålitlig, men det gör faktiskt lite ont om de har frågat snällt. Jag tycker om att djurintresserade barn får interagera med djur under ordnade former.

Vuxna vill ofta mest bara känna på pälsen (jo, den ser ut som sammet "känns det som sammet?") och det bjuder jag på, ingen av mina hundar har nånsin protesterat i utställningsringen när domaren ska tafsa. Däremot styr jag såklart upp situationen så att inte hunden känner sig trängd eller osäker.

Och ja, hundar som vill hälsa är NEJ!

Jag tycker om att djurintresserade barn får interagera med djur under ordnade former.

Visst är det viktigt! Därför blir jag lite extra trött på mänskligheten när jag och dottern är ute med hunden, ett barn snällt frågar om det får klappa hunden, jag säger ja och föräldern snabbt som attan sliter åt sig ungen och nästintill panikskriker att hunden kan vara farlig.
Ja för fan, klart att hunden slaktar ungar på löpande band. Det är därför dottern får umgås med hunden och det är därför jag gav ditt barn lov att klappa hunden :banghead: Snacka om smidig metod för att få barn att inte längre respektera hundar utan vara rädd för dem.

10339731_10152751840106102_4770907357588953385_n.jpg

Schäfrar är elaka j**lar helt enkelt. :devil: :love::love:
underbart håriga jäklar ^_^, har inte mött en enda schäfer som är skygg eller för vaktig. bara snälla och trygga vovar som gör allt för sin ägare.

senast idag på bussen var det en schäfer korsning som åkte med, såg den först då jag betalade och den tittade fram med sina stora öron bredvid mitt ben :love: (nosade inte eller reagerade på mig utan ville bara in i bussen), det första busschaffören frågade var "om han bits".. vilket ägaren snabbt förklarade att det gör den inte och den är så snäll så.
fick hålla mig från att inte försöka hejda den för att klappa ^_^ men söööt!
är uppväxt med schäfrar och ser dem som de bästa hundarna, även om vår sista schäfer var lite väl agresiv mot andra tikar.

Största felet är att de fäller 2 gånger om året 6 månader åt gången...

Jag får sällan frågan om man får hälsa. Här där jag bor är det oerhört vanligt med hundrädsla även bland vuxna, och eftersom min hund är så stor som han är så är det inte många som vågar närma sig, även om han är lika snäll som han är stor. Hans storlek gör också att folk som ändå vill hälsa gör det med lite avhållsamhet, håller fram ena handen så han får lukta t.ex. Har aldrig varit med om att någon kommit rakt fram och sen satt sig på huk för att klappa och klia som man ibland ser med små hundar.

Jag personligen har inget emot om folk vill hälsa. Min hund är lite blyg med främmande så jag ser det som bra träning att han får träffa och bekanta sig med främlingar då och då under kontrollerade former. Även barn får hälsa om dem gör det lugnt. Dock uppskattar jag om folk frågar först. Även om svaret i 9 fall av 10 blivit ett ja, så är det ändå god sed att man frågar innan man "inkräktar" på någons egendom, i detta fallet en hund.
Gör ett tillägg till det jag skrev innan.

Människor får gärna hälsa, men främmande hundar får -inte- komma fram. Har varit med alldeles för många gånger när "världens snällaste" hund blivit framsläppt av sin naiva ägare och jag har fått gå emellan för att min hund inte ska komma till skada pga att den främmande hunden inte vet hur man beter sig.

Ibland brukar folk få hälsa om dom frågar. Dock har jag en superglad golden som älskar folk och nästan välter dom i sin iver om han får hälsa. Det där med att hälsa försiktigt har han aldrig riktigt hört talas om :angel: Chihuahuan är inte så intresserad av att hälsa på andra människor utan brukar ställa sig bakom mig så om någon frågar brukar jag säga att han är lite osäker.

Det som är jobbigt är folk som inte frågar eller en del som inte kan acceptera att hunden inte vill hälsa utan går undan då ska dom liksom bli ännu mer på. Då låter jag han stå bakom mig och säger att som du ser vill han inte.. Sen har jag varit med 2 ggr om att folk lyfter upp min lilla hund helt utan förvarning, vilket han inte gillar. :banghead: En gång var det en främmande som bara stannade och typ ååh vad gullig och hivade upp han i famnen..Andra gången en fd bekant till mig som har egen (bruks)hund som hivade upp han första gången hon träffade honom utan att hälsa eller något innan. Han gick aldrig mer i närheten av henne efter det.

Mötte en kvinna när vi var ute och gick för ett tag sen, hon började prata med gullig röst och locka på min andra hund och trots att hon såg att jag försökte få honom att fokusera på mig och gå vidare så kommer hon fram och börjar klappa. Tror hon stod där i 20 min. Kul liksom, dels fick min hund belöning för att inte lyssnade på mig och dels så ville jag vidare istället för att stå på samma fläck i 20 min medan hon skulle klappa på hunden. Men vad säger man?

Kom att tänka på när vi satt i rasmontern på MyDog. Vuxna lutade sig över staketet och började gulla med hundarna direkt, medan nästan alla barn frågade försynt om dom fick klappa hundarna (Trots att det var precis därför vi var där :) ). Jag tycker det är samma ute på gatorna - barn frågar nästan alltid medan vuxna klappar utan eftertanke, särskilt om dom kanske själva "haft precis en sådan här sort"...

underbart håriga jäklar ^_^, har inte mött en enda schäfer som är skygg eller för vaktig. bara snälla och trygga vovar som gör allt för sin ägare.

Hade enorma problem med ett par långhårs schäfrar som alltid skulle bråka med min cavalier. Lagom tröttsamt. Speciellt en dag när de var ute lösa och jag fick med våld rädda min hund från att bli uppäten. Har blivit biten av schäfer även efter det, ouppfostrad sak som ägarna hade noll pli mot. Den hoppade mot barnvagnen, jag gick emellan och fick ett bett i armen.

Jag har alltid varit positiv till barn som frågar, men inte när jag hade min livrädda hund. Då undanbad jag vänligt men bestämt, med argumentet att den lilla tycker nya människor är jobbigt, så han blir rädd. Däremot när vuxna tar sig friheter är jag inte lika positiv längre, precis som jag trycker i mina barn. Fråga ALLTID först, det kan vara en hund som bits, man vet aldrig.

Fast det tycker nog jag. Min senaste schäfer ville typ ingen klappa... 40 kg och svart i ansiktet, han var jättesnäll och gosig med kanske inte sådär inbjudande som labradorerna är. Alla "vet" ju att en labrador är gudasnäll i alla sammanhang och den självklara nallebjörnen för klappar och kramar. Schäfrarna har inte alls fått samma bemötande.

Tänk om man hade det problemet. Den här vill alla hälsa på för den är så fluffig, söt, snäll, varg, osv...

Vuxna får hälsa om dom frågar. Varnar dom för att BCn kan vara blyg och att dalmatinern är väldigt på. Låter dom BCn vara när hon backar undan så är jag nöjd. Försöker dom gå på henne så släpper jag ut dalmatinern på längre koppel så ser han till att personen backar undan igen ;)

Barn som frågar får väldigt gärna klappa men då får jag sätta mig ner och "skydda" min BC och försöka hänga mig o dalmatinerns sele för att han ska vara lugn. Det låter som kaos, men det brukar gå bra ;)

Andra hundar får inte hälsa. Om folk släpper fram sina hundar brukar jag säga typ "vilken tur att han inte bet din hund, han är inte snäll mot andra hundar". Då brukar dom försvinna fort.. Mina hundar är oftast snälla men dalmatinern litar jag inte på 100% på. Men jag kan läsa mina hundar. Jag litar inte på att andra hundägare kan läsa sina hundar..

Folk som kastar sig över mina hundar.. Då fortsätter jag bara gå. Alternativt om jag står still då drar jag åt mig min hund och låtsas gräla lite på dom typ "fy du får inte bita andra människor" ;)

Om min hund skulle gå fram till någon så skulle jag uppskatta om denne inte hälsade på hunden, jag vill inte att min hund ska få ut något bra av att bara gå fram till folk. Men jag förstår om folk hälsar och blir inte sur. Det är jag som brustit i min tillsyn och ber om ursäkt.

Senast ändrad:
JAg brukar alltid svara att våra hundar inte alls är snälla, så slipper jag diskussion. Nu har jag iofs inte en ras som ser särskilt klappvänlig ut....

Tänk om man hade det problemet. Den här vill alla hälsa på för den är så fluffig, söt, snäll, varg, osv...
Min är också schäfer. Och många vill hälsa - men de enda som gör det utan lov är mycket små barn. I de flesta fall säger jag då till att man inte ska överraska hundar. Men jag smälter lite när en lycklig unge skriker "PERRLITO" och stjäl en klapp, eller när en tre äpplen hög liten man hoppar fram gör tummen upp med ett stort solvargsgrin. "vov" och IRL like :D. eller när småttingen i en muslimsk familj ska visa sig modig och prata med oss (prinsessan tror att "Habibi" är ett av hennes tillnamn). Jag försöker förklara att hon är snäll, men stor och kan svepa omkull dem med svansen.

Här där jag bor nu är 99,9% av människorna justa mot hundar och eftersom jag har en hund som är snäll (mot människor) och uppskattar kontakt, kan jag ta mig råd att hälsa och prata och visa och berätta

Eftersom min hund är supersocial och själv sänder ut signalerna att han vill hälsa så brukar jag säga ja, det är oftast därför folk frågar då han liksom bjuder in dem. Jag brukar använda det som träningstillfälle och låta honom lägga band på sig en stund först, innan det är ok att gå fram och hälsa. Det är en toppen belöning ;) Dock är han rädd för barn, så när föräldrar frågar om barn får klappa så brukar jag säga nej. Alternativt om det är ett större barn så kan de få klappa om han självmant går fram och vill bli klappad. Har aldrig haft problem med föräldrar som inte accepterat ett nej, och jag blir tillfrågad ganska ofta.

Och, för att komplettera mitt redan långa inlägg. Jag blir galen på ungar som ska springa runt hunden o reta den. Då släpper jag fram hunden, och då flyr dom fältet. Vadå, ville dom inte hälsa?

Haha - det kanske inte var rasen alls då, utan jag själv som såg lite sluskig ut, typ en sån människa som säkert skulle kunna ha en hund som bits. :o :D

Just herr schäfer-svartmusk var sådär dumsnäll och vänlig emot alla. Samtidigt med honom hade jag en svart liten skranglig labbe som inte var det. Fick ständigt gå in och stoppa folk från att köra fram händerna i ansiktet på henne - ibland även samma personer som backade från schäfern. Så inte vet jag... :cautious:

Lugna vuxna fick gärna hälsa. Barn tyckte han var rätt läskiga så de fick bara hälsa i undantagsfall, om de var lugna och inte dök över honom och började röra huvudet det första de gjorde. Mest för hans skull men ville såklart inte att han skulle råka bita någon heller.

Nej, jag vill inte att andra hundar eller människor kommer fram och hälsar på hunden när vi är ute.
I djuraffären om jag står och pratar med nån, då känns det lite mer naturligt om människan böjer sig ner och hälsar på hunden, så det beror på situationen

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 003
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 840
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 303
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025