spirulina

Trådstartare
Min lilla fralla ska få börja på dagis och jag står och väljer mellan 2 olika dagis här i stan men kan verkligen inte bestämma mig så nu frågar jag er..vilket hade ni valt.

Dagis 1, ligger på 5 min gångavstånd från hemmet & vägg i vägg med gymmet jag tränar på vilket betyder att jag kan lämna av henne innan gymmet på morgonen och hämta på väg hem från jobbet, sambo går förbi på vägen till & från jobbet så han kan också hämta/lämna ibland, dagiset har öppet vardagar 7-18 och 7-13 dag före röd dag. Lokalen ligger i en källare och det var ganska mörkt och slitet. Hundarna är i boxar om ca 5 hundar/box, ingen möblering i boxarna förutom korgar att ligga i, det fanns också ett löprum för tikar som löper. Personalen verkar trevlig och i är väl 20 årsåldern.

Dagis 2, ligger rakt över gatan från mitt jobb, nya fräscha lokaler i markplan, fina boxar om ca 5 hundar/box, har soffor och sängar i boxarna, har väldigt gott rykte om sig, 250 kronor dyrare än D1 men då ingår bad och kloklipp, öppet vardagar 7:30-18 och 7:30-16 dag före röd dag, lite krångligare för sambo att hämta/lämna men väldigt enkelt för mig förutom att jag inte kommer kunna gymma på morgonen, dagiset har även blogg & fb sida som uppdateras dagligen med bilder på hundarna.

Om jag ska tänka egoistiskt så passar D1 bättre för då kan jag får hjälp med hämtning/lämning ibland + att jag får gymma, men om jag ska tänka på min lilla frallas bästa så tror jag absolut att D2 har bättre miljö och är mysigare än D1.

Såå..vilket hade ni valt? :)

Sv: Hunddagis

Dagis 2 om de båda dagisarna är likvärdiga i promenad/aktivering, gruppsammansättning av hundarna, personalens kunnighet etc.

Tack för alla svar, jag tror jag har bestämt mig faktiskt, det känns nu ganska självklart :)

skrabbe; Jo de hade fönster men de var igensatta, antagligen för att folk inte skulle gå och kolla in, men inredningen var också mörk så det kändes inte så tilltalande.

Hur stora är dagis? Är det många hundar och stor omsättning på hundar ,(typ hundpensionat) så finns det en poäng med att ha det "omysigt" eftersom det är lättare att hålla rent och minska smittor.

Jag hade inte kunnat tänka mig något av dem faktiskt. 5 hundar i en box skulle jag inte acceptera.

Kl

Jag tycker också det är för mycket att stuva ihop fem hundar i samma rum. Dessutom, vad händer om min hund inte går ihop med fyra andra hundar? Är den inte
Välkommen alls eller har dom någon lösning på det?

Vore det godkända rastgårdar med möjlighet att gå in tycker jag fler hundar kan vara ihop, men i boxar - nej.

Av både säkerhets- och hälsoskäl.

Det är väl inte konstigare än att ha 5 hundar i ett rum hemma? Självklart utgår jag då från att hundarna inte sitter oövervakade utan att personalen ändå kan hålla koll på hundarna, samt att det är krav på vaccinationer osv för att få dagisplats.

Och squarepants, på dagisen här i Sthlm så är hundarna inte välkomna om de inte fungerar ihop med ett gäng andra hundar. Så har det i alla fall varit på samtliga dagis jag kollat närmare på av olika anledningar. En förutsättning där för att det ska fungera med promenader osv är att hundarna kan fungera tillsammans i olika små gäng. Kan de inte det så får man skaffa dagmatte istället.

Hemma är det vanligtvis en väl sammansatt flock, på ett dagis blir det en helt annan sak.
Dessutom finns det massor av saker man inte vaccinerar emot.

Jag hade inte satt mina egna hundar på något dagis.

Men tycker inte det är några som helst problem med fem hundar i en box?
Så länge det är hundar som funkar ihop och trivs med andra hundar, vilket det väl borde vara på dagis?

Hellre att hunden får sitta med kompisar och iaf ha något att göra om dagaran ,än att sitta själv och glo i en box?
Då kan den ju lika gärna ligga hemma.

Finns det inga dagis som har hemmiljö? Som hundarna slipper sitta i burar?
Gå lösa med personalen och varandra precis som ett vanligt hem?

Fattar inte det med att ha dom i bur hela dagararna, de kanske dock har rastgårdar att vara ute i också?

Varför vill du inte ha dina hundar på något dagis? Är det bättre att dem är ensamma hemma?

Min bror har sin schnauzer på dagis och det är en gård tyvärr lite väl off ute på landet.
Där har alla en egen box med bädd, vatten och lite leksaker men där tillbringar de inte speciellt mkt tid.
Oftast är alla hundarna lösa med ute på gården när paret som har dagiset arbetar med annat och är det hundar som inte går ihop så får dem turas om att vara ute fritt.
Förutom boxarna har de även rejäla rastgårdar att springa och busa i.
Dem är ofta ute i skog och mark å härjar så alla hundar får bra kondis och blir väldigt väl musklade om de inte var det redan.
Jag tycker det är ett bra dagis och man ser hur hundarna älskar att komma dit även om dem är otroligt trötta när det är dags att gå hem :)

Hade jag bott i den staden och behövt hunddagis hade jag valt det dagiset utan tvekan.

Nu när jag lämnar mina hundar på "dagis/nattis" så är det hos svärföräldrarna så det blir inte så mycket dagis utan de har det ju minst lika bra som här hemma.

Svarar er alla :)

Jag tycker inte att det är dåligt att ha hunden tillsammans med andra om de funkar bra ihop, min hund är en väldigt social och snäll tjej som nog skulle vantrivas att vara ensam hela dagarna, dvs en dogwalker skulle nog inte funka och jag vill helst inte ha henne oövervakad flera timmar i sträck varje dag, därför tycker jag att hunddagis är mitt bästa alternativ.

Just för tillfället åker jag 2 mil tur och retur mån-fre så hon får vara med min mamma medan jag jobbar, men det innebär att vi går upp i ottan och kommer hem rätt sent och det känns inte så ett hållbart alternativ.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar