Sv: Hundbiten

Jag ställde ingen fråga i inlägg 52 vad jag kan se i alla fall. Bara ett axplock från rasbeskrivningen och en pepping till Glimfaether. Men ditt inlägg 55 gav ju ytterligare svar på varför beardisar inte syns på högre tävlingar. Det visar att en beardis inte tycker att traggla samma moment stup i ett utan vill lära sig mer:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har kikat på sidan men den gav mig inget svar på frågan om: varför just dessa raser inte fungerar som hundar generellt?

Rent allmänt vill jag ifrågasätta din åsikt att 4 månader är "bara". För mig är det en mycket lång period i detta sammanhang.
Hur ser du på detta?

LIA

Jo, men du menade ju på att de var så otroligt lättlärda, då ifrågasatte jag det eftersom man inte ser beardisar i större utsräckning på tävlingsbanorna. I rasbeskrivningen står det att de är otroligt lättlärda i början.

För det första, blås inte upp händelsen mer än den förtjänar. Inte hundens fel att du klantade dig. Det ÄR lätt att göra fel i den situationen. Been there - done that! :angel:

För det andra, så saknar jag någon som påpekar det jag tycker är självklart, nämligen grunden för att slippa såna här slagsmål. Du verkar inte ha befäst en ledarroll. Ingen av hundarna ska ens komma på tanken att ge sig på den andre, om du är i närheten. Eller ens någonsin.
M a o, du ska inte stoppa slagsmålen, du ska inte stoppa slagsmålet när det bryter ut, du ska inte ens stoppa hundarna innan dom börjar slåss, du ska se till att dom aldrig ens börjar tänka i dom banorna.
Se till att ta makten!

Det känns (jag vet inget om ert förhållande, så rätta mig om jag har fel) som att du inte tar tag i Gandalf på det sätt han behöver, för att du tycker synd om honom för hans förflutna. Man kan inte ändra det som hänt, däremot kan man styra framtiden rätt.

LIA

För det första: Var har jag skrivit att det var hundarnas fel? Har inte klandrat någon annan än mig själv.

För det andra: Nej, jag har ingen "befäst ledarroll" över Gandalf. Det det vad vi har jobbat på i nästan 5 månader nu. Min andra hund vet du ingenting om. Sedna anser jag inte att man tar makten, man får den.

Och nej, jag tycker inte synd om Gandalf.

Men tack för dina synpunkter.

Pratade med mina kursledare igår. De gav mig en del bra tips som jag ska försöka med. Bland annat trodde de att han kunde vara lite stressad eftersom han "jobbar" för mycket. Han är med mig mycket och har åtagit sig uppgiften att ha koll på gården och vakta den. De trodde att det kunde vara ett stort steg från passiviteten han var van vid sen förut. Så hu ska han få vara hemma lite mer.

De trodde mig knappt när jag berättade vilken slyngel han är. På kursen uppför han sig exemplariskt.

För det första: Var har jag skrivit att det var hundarnas fel? Har inte klandrat någon annan än mig själv.
Var ser du att jag påstått det du frågar om???

För det andra: Nej, jag har ingen "befäst ledarroll" över Gandalf. Det det vad vi har jobbat på i nästan 5 månader nu.
Varför inte? Informera gärna om orsaken.

Min andra hund vet du ingenting om.
:confused: Jag har redan skrivit att jag inte vet något om dig eller dina hundar.

Sedna anser jag inte att man tar makten, man får den.
Man har den som människa, eller skaffar sig den.
Ledarskap är lite annorlunda. Det kan bara finnas en ledare i en flock, och då får man se till att man är denna ledare. Det är här det brister, som det verkar för mig.
Förtroende är en tredje faktor, och det får man om man gör sig förtjänt av det.
.................
LIA

Att hundar har värsta glorian på på "bushundsklubben" är ju ganska vanligt. Det är många hundar jag sett som beter sig som änglar på plan för att sedan glatt släpa matte eller husse till bilen. :D

Det har ju gått någon dag sedan det hände, känner du nån skillnad på dig själv när du hanterar honom.
Att du blir tveksam eller rädd, eller känns det som vanligt?

Jag skulle nog i ärlighetens namn själv känna mig lite låg.

"Att hundar har värsta glorian på på "bushundsklubben" är ju ganska vanligt. Det är många hundar jag sett som beter sig som änglar på plan för att sedan glatt släpa matte eller husse till bilen. "

:bow: :D

Jag har kikat på sidan men den gav mig inget svar på frågan om: varför just dessa raser inte fungerar som hundar generellt?

Hur ser du på detta?

LIA

Min syn på "bara fyra månader"
Bearded Collie har fortfarande mycket låg stresströskel. Börjar man mata in många nya grejor nästan på en gång så blir den lätt frustrerad för den vill lära sig allt men fixar inte det och då blir den stressad, som i sin tur leder till att den blir blockerad. Så för att slippa få beardisen stressad så går man lugnt tillväga och tar liten bit åt gången. Har det tagit nära 10 månader för beardisen att lära sig att han bestämmer så lär det ta minst 10 månader att få ur det om man nu inte vill överta ledarskapet på rovdjurens sätt. Det vill inte jag göra med någon ras i alla fall.

När det gäller ditt uttryck "hundar generellt" så vet du säkert lika väl som jag att alla raser är olika. Vissa stabila med nerver inpackade snyggt i kroppen medans vissa närapå har dom liggandes utanför. Precis som med ex hästraser. Fullblod är oftast nervknippen. Dom är avlade för att springa springa springa. Komma först. Medans exempelvis en fjording är hur cool som helst för den måste vara lugn när den t ex drar timmer i skogen.

Detta är mina åsikter på det du undrade.

För det andra: Nej, jag har ingen "befäst ledarroll" över Gandalf. Det det vad vi har jobbat på i nästan 5 månader nu. Min andra hund vet du ingenting om. Sedna anser jag inte att man tar makten, man får den.

Nej man får inget av en hund man tar den o förvaltar den med omsorg o förnuft.

Ledarrollen gör man klar på ett fåttal veckor sen ska den sitta i ryggraden vem som bestämmer alldeles för utdraget med 5 mån. 5mån är en jäkligt lång tid o få till en ledarroll Det hinner hända så mycket o hunden har bara vunnit mer o mer.

Skulle heller aldrig ens tänka på o starta kurser andra arbeten innan jag var klar med ledarskaps träningen. Skulle han med bara passivitet inget annat.

Nej man får inget av en hund man tar den o förvaltar den med omsorg o förnuft.

Ledarrollen gör man klar på ett fåttal veckor sen ska den sitta i ryggraden vem som bestämmer alldeles för utdraget med 5 mån. 5mån är en jäkligt lång tid o få till en ledarroll Det hinner hända så mycket o hunden har bara vunnit mer o mer.

Skulle heller aldrig ens tänka på o starta kurser andra arbeten innan jag var klar med ledarskaps träningen. Skulle han med bara passivitet inget annat.

Har du lust att precisera HUR du skulle gå till väga?
Tack Carina

Börjar man mata in många nya grejor nästan på en gång så blir den lätt frustrerad för den vill lära sig allt men fixar inte det och då blir den stressad, som i sin tur leder till att den blir blockerad. Så för att slippa få beardisen stressad så går man lugnt tillväga och tar liten bit åt gången.
Men att "jobba in" ledarskapet kan väl knappast betraktas som många nya grejer eller vara speciellt stressande? Jag har aldrig varit med om att det tagit mer än tre dagar, fast oftast går det betydligt fortare.
Förtroende, tillit är en helt annan femma, och det kan ta sin tid och kräva mycket arbete och uppmärksamhet. Men det ena förskjuter inte det andra s a s.

Japp, raser är olika men i grund och botten är dom hundar. Man måste alltid ta hänsyn till individen, gå fram olika fort med olika moment etc, men dom mentala delarna som bygger på tusentals generationer flockmentalitet, förhållande till andra hundar etc finns alltid där. Om vi inte talar om rent hjärnskadade hundar, men sådana hoppas jag inte är aktuella här.

Jag var över till en granne som har och har haft ett antal Bearded Collies, och hon förstod inte mycket av ditt resonemang. Hennes hundar fungerar som genomsnittshunden oavsett ras, bortsett då från det som har med vallningsbiten att göra. Hon är en stark människa vilket antagligen präglar hennes hundhållning och att hon därmed får harmoniska hundar.

LIA

Men att "jobba in" ledarskapet kan väl knappast betraktas som många nya grejer eller vara speciellt stressande? Jag har aldrig varit med om att det tagit mer än tre dagar, fast oftast går det betydligt fortare.
Förtroende, tillit är en helt annan femma, och det kan ta sin tid och kräva mycket arbete och uppmärksamhet. Men det ena förskjuter inte det andra s a s.

Japp, raser är olika men i grund och botten är dom hundar. Man måste alltid ta hänsyn till individen, gå fram olika fort med olika moment etc, men dom mentala delarna som bygger på tusentals generationer flockmentalitet, förhållande till andra hundar etc finns alltid där. Om vi inte talar om rent hjärnskadade hundar, men sådana hoppas jag inte är aktuella här.

Jag var över till en granne som har och har haft ett antal Bearded Collies, och hon förstod inte mycket av ditt resonemang. Hennes hundar fungerar som genomsnittshunden oavsett ras, bortsett då från det som har med vallningsbiten att göra. Hon är en stark människa vilket antagligen präglar hennes hundhållning och att hon därmed får harmoniska hundar.

LIA

Det är ju sådana människor rasen i princip kräver. Får den ingen sådan start från början så blir det sjuhelvetes jobbigare senare att inpränta det. Och det finns tåligare raser att välja än en beardis om man inte är som din granne.

Nu måste jag till jobbet.

Du får ursäkta mig, men jag tycker din fråga är förvånande...

Du har ju inte ställt den till mig (så Piru kanske har ett annat svar), men jag undrar hur du tänkt dig svaret? Det finns inte två hundar man kan hantera exakt lika och inget mönster man kan följa som en labyrint.
Man kan ha vissa grundkoncept och fr a en basinställning till vad man vill och hur man vill ha det.

Hur man precist går tillväga, bestäms av hunden samt olika andra förutsättningar och allt detta kan förändras från dag till dag.

LIA

Tack Carina

Det är så svårt o förklara men det gäller ju hela tiden o vara konskvent o aldrig ge nåt som de inte förtjänar. Sen heller aldrig ge vika på uppsatta regler. Sen att jag styr hunden hela tiden aldrig den mig.

Har ju haft 4 hanhundar i mitt lilla hus 70kvm

2 som inte är mina åldrar 14mån Rottweiler, 4år Schäfer och sen mina på 2år Schäfer och 6år Rottweiler.

Där krävs det ledarskap utöver det vanliga där gäller det o inte ge en tum på nåt gör man det då blir det bråk direkt. men höll dom kort allihopa. Sen kommer det oroliga har jag nu så gott ledarskap att jag kan sova utan det blir fullt slagsmål. Vakna på morgon alla hade flyttat runt inte ett liv. Sen till frukost spred ut matskålarna alla åt klart gick till sitt ställe o la sig igen.

Så det gäller o kunna läsa hunden när den blir mer tänd o vad som triggar dom är det mat? eller sovplats o.s.v.

jag har träffat ett antal beardeds, och de är inte annorlunda än andra hundar. de har faktiskt mycket gemensamt med andra långhåriga vallhundar med sitt reserverade sätt och sina många rädslor.

som jag ser det är det motorn som fattas när man ska upp i klasserna. en annan anledning kan vara att rasen dras med så mycket rädslor. har dock träffat ett par beardeds som tävlat i LKL3, så omöjligt är det inte.

hade det varit pälsen hade detsamma gällt andra långhåriga raser, och hade det handlat om deras självständighet hade vi inte sett några rottisar på tävlingsbanan. så de argumenten håller inte.

som flera andra har skrivit tror jag att gandalf behöver få veta att han är hund och inget annat. jag vet inte heller om jag tycker att det är okej att han går loss på dig när han är upprörd, så för din egen skull bör du nog få ner honom på jorden illa kvickt. det ska inte ta ett halvår! vet du inte hur du ska göra så hitta en duktig människa som kan visa dig.

Jag har erbjudit mig o åka till Glimfeather och hjälpa henne lite dessutom bor hon ju så nära. Så vi ska kolla på deras relation o sen se om vi kan ändra nåt för o få det bättre.

Vi har inte bestämt nåt exakt datum än men det hoppas jag vi hittar nåt som passar oss båda.

det låter bra. schysst att du ställer upp :). man ska inte behöva bli biten av sina egna hundar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 366
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 864
Senast: AnneB
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 529
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10