Sv: Hundbiten

Lärde? Hur kan man lära sig den riktigt gamla dialekten? Jag har bott här i 3½ år och jag förstår bara folk när dom pratar svenska med skåns brytning :p När deras egna påhittade ord och grötiga dialekter kommer in så får jag köra blondin-ansiktet. Bara att le, nicka och hålla med :D Det körde jag med en hel kväll och natt i Köpenhamn för några år sen, under en nyårsfest. Funkade skitbra! :rofl:

Danska kan jag omöjligt förstå. Hur mycket jag än anstränger mig så lyckas jag aldrig..

Ja gud ja. Mitt första år härnere bestod mest av "Va?", "Ursäkta?" eller "Mmm, okej *nickar oförståendes*"

:D

Så länge man bor i storstadsregionerna så klarar man sig. Dalby räknas inte dit, ej heller hela östra halvan av Skåne. :devil: Trots att jag är infödd skåning så förstår jag inte skånska. Uppe i Helsingborg är det inte ovanligt att man säger "y" i stället för "u", men det vänjer man sig vid.

Skriven danska förstår jag, men absolut inte talad. Min man (halvdansk) brukar få prata åt mig - det är synd om mig när han inte är med. ;)

man umgås med skåningar och enbart skåningar. sedan flyttar man in hos ett par äldre infödingar. då har man inget val längre. men att förstå dialekten kräver underhåll har jag märkt. det händer numera att jag får be dem förklara vissa ord.

Ehum..och här är en plastskåning:angel:

Skånsk familj som flyttade till huvudstaden :D

wiiii! :bump: go skåne! fast kasst av din familj att slita upp dig med rötterna från den frodiga skånska lerjorden och släpa upp dig till något så stenigt och kargt. är det kanske därför stockholmare gnisslar när de pratar?

wiiii! :bump: go skåne! fast kasst av din familj att slita upp dig med rötterna från den frodiga skånska lerjorden och släpa upp dig till något så stenigt och kargt. är det kanske därför stockholmare gnisslar när de pratar?

Nej det låter så när man tagit ut sockan ur truten:devil:

Skämt åsido, jag pratar nästan bättre skånska än mina päron nuförtiden om jag växlar om:D..och då har jag bara bott i skåneland på sommrarna och vid enstaka andra tillfällen. Men det var förvisso mitt ute på landet och där är fick jag väl ett så stort släng av dialekten att det satte sig i ryggmärgen-sen var det kört! :rofl:

Härute byter dom ut T mot D oftast :crazy: Tog ett tag i början att fatta det.. Ehm.. Vadå Ejda? Jaha, ska vi äta?..

Min sambo kan dock fortfarande efter 3 år ihop, komma med ord som jag inte alls förstår. Helt påhittade dialektala saker, så jag alltid får stå där och se oförståendes ut, som en dum blondin *muttrar*

Om vi säger såhär då. Jag umgås med enbart skåningar, förutom vid mina besök hemma i Sthlm. Sen träffas jag utlänningar (Från alla möjliga länder, men alla talar engelska) några enstaka tillfällen om året. Jag lever ihop med en skåning från Österlen, och alla omkring kommer också därifrån.. Men jag lär mig inte ändå :eek:

Nåväl, om ytterligare 3 år kommer jag kanske att förstå vad min son säger då :angel:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 366
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 864
Senast: AnneB
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 529
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur