Sv: Hundbiten

Tack för ditt svar men jag undrar lite djupare att om nu hunden under ditt ledarskapsuppbyggande inte tar till sig det utan trotsar dig ändå hur går du oftast tillväga då? Tänk nu att det är en unghund som inte fått lära sig att människan är ledare. Är det den tuffa hårda nertryckningsmetoden som gäller då eller är det t ex Anders Hallgrens metod? Tycker bara det skulle vara kul att få veta vilket du föredrar.
Tack Carina

Trycka ned en hund för o få ledarskap det är väl inte så man får ett ledarskap det är ingen ledare som gör på det viset det är ju nån som är ljämnstor med individen o måste hävda sin styrka skulle säga helt tvärt om mot o trycka ner om hunden försöker det är ju starkare o bara vända ryggen åt nån som vill bråka.

Trycka ned en hund för o få ledarskap det är väl inte så man får ett ledarskap det är ingen ledare som gör på det viset det är ju nån som är ljämnstor med individen o måste hävda sin styrka skulle säga helt tvärt om mot o trycka ner om hunden försöker det är ju starkare o bara vända ryggen åt nån som vill bråka.

Okey! Då har jag ändrat min uppfattning om dig lite och blir inte helt chockad av bilden på dig med småvovvsingarna.:)

Men han är inte hanhundsaggressiv? Ja, han bråkar en EN hane ibland, gör det honom hanhundsaggressiv? Han funkar ihop med de allra flesta hundar och leker bra med tik som hane.

Ok, då missuppfattade jag :). Tror kanske den som föreslog kastration gjorde det med?

(Fast off topic så gillar jag snipp-snapp- kulorna ut ;); har kastrerat både min tik o min hane o ser bara fördelar OCH samma glada energiska hundar)

Nu trycker jag INTE ner min hund, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra det heller, det är inte det det handlar om. Men stämmer verkligen det här:

Gnist har ju berättat (och visat bilder på!) hur hennes ledartik fyskiskt trycker ner andra hundar och ställer sig på dem.

Nu trycker jag INTE ner min hund, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra det heller, det är inte det det handlar om. Men stämmer verkligen det här:

Gnist har ju berättat (och visat bilder på!) hur hennes ledartik fyskiskt trycker ner andra hundar och ställer sig på dem.

Stämmer garanterat.

Tiken Gnist har har säkert väntat o väntat o insett att ge sig på den o trycka ner den ordentligt är enda som hjälper.

men man börjar ju inte den änden. Jag menar ju inte om Jääkäri skulle springa runt mig o bita mig o morra vid ex matskål o ben ja då fick han ju veta till slut vem som var starkast men till en början skulle det ignoreras rakt av.

Har nu för någon dag sen varit till Glimfeather o träffar denna Gandalf. Jag har nu tänkt lite på det jag såg o tänkte berätta lite iaf.

Kommer dit träffar en mycket försynt o försiktig tjej vi går ner dit hon.Ser redan där hur det brister hon smyg öppnar dörren så Gandalf inte bara ska flyga ut. Väl inne så är han högt o lågt o Sirius vara i ett hörn o låg.

Vi prata lite ledarskap och brister i det som fanns mellan dom.
Man ska ju veta detta är en tjej som gillar sina hundar otorligt mycket o ena hunden har det gått o fostrat ett kärleksfullt sätt rakt av men den andra köper inte det o vill bossa runt för han har kopplat ett övertag stundtals.

Han är ganska vaktig o går upp i stress i nya miljöer så vi prata om att eliminera dom så mycket som gick. Ha han hemma eller i bilen då istället.

Sen berättar hon om lite problem vi går tillbax till stugan väl där så börjar han morra åt Sirius, Glimfeather gör inget, själv jag hade inte tänkt rört hunden alls utan hon skulle få sköta allt. Men efter som jag såg ett sån chans så tog jag den så jag korrigera han ganska rejält han tyckte till en början att det var okej svansen gick men han gav sig riktigt snabbt. Sen vart han lugn o foga sig riktigt fint o denna korrigering kommer inte bli några problem för Glimfeather o kunna göra i framtiden utan att själv bli biten. Vi kommer in i stugan hon ska nu se till att Gandalf ligger still hon får inte handgripligen ta i hunden utan kunna säga åt han med röst. I början en vädjande röst men när jag säger åt henne att tala om vad du vill. Så kom det ett bestämt ton läge o hunden bara funka. Sen kamma hon Sirius för tydligen var det ett problem han låg fint i sin bädd. Han reste sig 2 gånger hon fick han o lägga sig utan några större beskymmer.

Sen prata vi mer om sinnesstämningen i en hund är så viktigt för o kunna nå in i hunden. en stressad hund är svårt o få o fokusera en hund som är lugn är lättare o kunna nå.

Ja summan av detta då?

Det är ingen farlig hund eller knepig på nåt vis.Det är en enkel hund en slyngel som fått sin vilja igenom för många gånger o fått vinst genom o ta till tänderna. Glimfeather ska jobba på o vara mer bestämd utan o ta i hunden med händerna i såna fall genom kopplet. Sen eliminera ställen där hunden går upp i stress o blir vaktig. Sen när hunden biter henne eller försöker, att hon blir förbannad o visar det för han. Rättare sagt korrigerar det så han inte skulle vilja bita igen.

Så jag är övertygad att det blir hund av denna också...

Vad gullig du är som åkt till henne och hjälpt henne:love:
Ibland blir jag så glad bara av att se att vi människor fortfarande kan släppa våra egon och hjälpa varann utan att för den skullen få vinst av det.Kram till dig Piru och till Glimfeather:Lycka till med Gandalf i fortsättningen:)
Berätta gärna hur det har gått sen

håller med. :bow: till PIRU och grana, människor som hjälper andra utan egen vinst :love:

Har själv fått hjälp med problem av människor jag inte känner. Grana var en av dem, helt utan någon egen vinning och för en människa hon inte känner (mig) kommer hon hit, hämtar mig och har fixar hjälp av ännu en skitduktig hundmänniska. Vad kan man säga :love:

Varför har vi ingen PIRU i Skåne:love:

1: Vill bo i Sverige
2: Fattar inte vad skåningar säger
3: Finns inga bra ortsgrupper (Går o åka till danmark men då är vi tillbax med språket)
4: Finns inte en enda bra schäfer kennel där nere

mohahahahahahah

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 366
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 864
Senast: AnneB
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 529
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024